Конспект уроку з української мови для 5 класу підготувала
вчитель української мови та літераткри
Онатій Ніна Миколаївна
Тема: Написання префіксів пре-,при-, прі-
Мета: навчити розрізняти префікси пре-, при-, прі-, користуючись правилами, правильно записувати слова з вказаними префіксами; розвивати творчі вміння використання цих префіксів для створення нових слів, вміння співпрацювати, самостійно мислити, навики колективної роботи; за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу виховувати мовленнєву культуру учнів,повагу до батьків, рідних, прагнення берегти родинні цінності.
Обладнання: підручник, опорні схеми, мультимедійна презентація
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
I. Організаційний момент.
Закінчити речення:
Я прагну...
Я сподіваюсь...
II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ Й ЗАВДАНЬ УРОКУ
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК
Прочитайте текст. Визначте тип і стиль мовлення. Поясніть свій вибір. Чому автор дав таку назву тексту? Назвіть мовні засоби зв'язку речень у тексті.
НОВА ВЧИТЕЛЬКА
Добрий десяток літ спливло весняною водою з того часу, як Олександра Василівна прийшла на свій перший урок. Але й досі, входячи в клас після літніх канікул, учителька почуває легке хвилювання. Адже кожного разу вона входить у коло нових учнів, як у нову свою сім'ю.
Після Юркового запитання Олександра Василівна зрозуміла, що з кожною хвилиною вона здружується з класом. Безслідно зникло хвилювання, вона легко знаходила потрібні слова. Міцніла в школярів довіра до неї, прірви між ними не було, і на серці ставало легко й ясно. І раптом згадалось, як ходила вона вчора над морем,
примруживши очі. Звечоріло, і лілова смужка далеких просторів повільно
забарвлювалась пречудовим світлом заходу. (За О.Донченком).
Випишіть слова з префіксами пре-, при-, прі-. Поясніть їхній правопис. 3 префіксами пре-, при-, прі- записати по 2-3 нових слова.
Дайте відповіді на питання, записані на сторонах куба:
- Якого значення надає словам префікс пре?
- Наведіть приклади слів з цим префіксом.
- Якого значення надає словам префікс при-? Наведіть приклади слів з цим
- префіксом.
- Назвіть слова, які пишемо з префіксом прі-.
- Для чого необхідні знання про написання префіксів?
Коментар учителя. Префікс — це значуща частина слова, що стоїть перед коренем і
служить для утворення нових слів (цвіт — зацвісти, перецвісти, відцвісти, вицвісти).
Префікс пре- вказує на вищу міру ознаки (його можна замінити прислівником дуже).
У префіксі пре- пишемо букву є: претихий, пречудово. Префікс при- найчастіше
вносить у значення слова відтінок приєднання, приближення або неповноти дії чи
ознаки. У префіксі при- пишемо букву и: прибудувати, приставляти, прикладати.
Ненаголошений голосний [е] у префіксах пре-, як і в коренях слів, вимовляємо
наближено до [и]. Ненаголошений голосний [и] у префіксі при- у вимові наближається до [е]. Щоб не помилитися в написанні префіксів пре- і при-, треба розрізняти їх за значенням.
Префікс прі- пишемо у словах прізвище, прізвисько, прірва.
Доповніть таблицю власними прикладами.
5.Робота з підручником. Опрацювати теоретичний матеріал на с. 70.
Виконати вправи 168-169.
6.Робота біля дошки.
Завдання: додати до кожного з поданих слів префікс пре- або при-. Пояснити свій вибір.
Багатий, везти, веселий, малий, вітати, в’язати, сісти, крутити, світлий, солити, писаний, довго.
Фізкультхвилинка.
7.Творча робота.
Завдання I: подані словосполучення замінити одним словом з префіксом пре-, при-. Обґрунтувати написання префікса пре- чи при-.
Дуже добра, дуже зла, дуже гострий, дуже тугий, дуже великий, посадка літака, невеликий мороз, поява птахів навесні, хата біля моря.
Завдання II: дібрати до поданих слів антоніми, утворити з ними словосполучення.
Зразок: Відліт — приліт, приліт птахів.
Відв’язати, від'їхати, прегарний, відчепити, пресумний, віднести, прехороший, відхід.
7. Розподільний диктант.
Завдання: записати слова в дві колонки: в першу — з префіксом пре-, в другу —з префіксом при-.
Придбати, приазовський, предорогий, приблудитися, привабити, преспокійний, пригнічувати, превисокий, пригортати, преславний, пригубити, присудити, преглибокий, придорожній, присісти, прегаряче.
IV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ
1Інтерактивна вправа ,,Мозаїка’’:
Утворіть від зазначених слів за допомогою префікса ПРЕ- нові слова. Якого значення надає словам префікс?
Тихий, добрий, мирний, спокійний, міцно, голосно.
2.Дослідження-реконструювання (міні-тест)
Замініть словосполучення словами з префіксами ПРЕ-, ПРИ-.
1. Дуже глибокий:
А преглибокий;
Б приглибокий.
2. Злегка закритий:
А прикритий;
Б прекритий.
3. Не зовсім заглушений:
А преглушений;
Б приглушений.
4. Дуже злий:
А презлий;
Б призлий.
5. Злегка прикритий пилом:
А препилений;
Б припилений.
6. Не зовсім закриті очі:
А прекриті;
Б прикриті.
V. Підсумки уроку.
- Написання яких префіксів ми сьогодні повторили?
- Якого значення словам надають префікси пре-, при-, прі?
- Наведіть приклади слів із префіксами пре-, при-, прі-.
- Яке завдання вам сподобалося найбільше?
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
Опрацювати за підручником §22. Повторити §21.
Виконати вправу 176 за підручником.
* Скласти тестові завдання на правопис префіксів пре-, при-, прі-. Зі словника виписати слова, які починаються на прі-, визначити в них корінь, зробити висновок.