Конспект уроку з української мови для 5 класу на тему: Основні випадки чергування у — в, і — й.
МЕТА: навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в, і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;
розвивальна - розвивати творчі здібності дітей, мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,
виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.
Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.
Внутрішньопредметні зв’язки: фонетика, орфоепія, синтаксис.
Міжпредметні зв’язки: література.
Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці, смайлики, гра «сміливець»,
Тип уроку: урок формування практичних знань, умінь і навичок.
ПЕРЕБІГ УРОКУ
«Сміливець» виходить до дошки, на якій прикріплено магнітний «Дартс». Робить 6 кидків в мішень, чим ближче до центра, тим складніше питання за темою домашнього параграфа «Спрощення в групах приголосних».
1. Що таке спрощення в групах приголосних? (20)
2.Чи потрібне у вимові спрощення? (10) 3. Назвіть групи, в яких відбувається спрощення. (30)
4.В яких словах не відбувається спрощення? (40)
5.В яких словах звук [т] не вимовляємо, проте букву «т» пишемо? Слова винятки. (50) (Власне українські слова: зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять). 6.Назвіть слова іншомовного походження, в яких не відбувається спрощення. (60) (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний)
Які з них було легше вимовляти? Чому?
ІІI. Оголошення теми й мети уроку
IV. Мотивація навчальної діяльності
1.Учень читає коротку доповідь:
Приблизно 70% населення України розмовляє українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.
2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу мову вважають мелодійною? (Відповіді)
3. Робота в парах. Прочитайте подані у двох стовпчиках словосполучення.
Дуб і береза ------- дуб й береза.
Почав іти ------- почав йти.
Працюють у нас ------- працюють в нас.
Побачив усіх ------- побачив всіх.
V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
1. «Шифрувальник»
В кожному рядку є зайва літера, складіть слово.1-й рядок це перша літера слова і тд
За допомогою чого ми досягаємо милозвучності рідної мови.
(На дошці визначення «МИЛОЗВУЧНІСТЬ»)
ППППППППППМПППППП
РРРРРРИРРРРРРРРРРРРРРРР
ННННННЛННННННННННН
ККОККККККККККККККККК
ЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЗЖЖЖ
АААААААВАААААААААА
ЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦУЦЦЦЦЦЦ
ЙЙЙЙЙЙЧЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙ
ЩЩЩЩЩЩНЩЩЩЩЩЩЩ
ЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯІЯЯЯ
ДДДДДДДДДДСДДДДДДДДДД
ЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄТЄ
ГГГГГГГГГГГГГЬГГГГГГГГГГ
Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В та сполучників І – Й.
Основні випадки чергування у — в
У вживається
|
В уживається |
У — В не чергуються |
Між приголосними: навчаюсь у гімназії |
Між голосними: була в Одесі |
У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у: воротар, усмішка. |
На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок. |
На початку речення перед голосними: В оранжереї красиві квіти. |
У власних іменах і в словах іншомовного походження: Ворскла, Врубель. |
Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-: Я у Львові. |
Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв- і под.)
Моя вдача.
|
|
3. Робота з таблицею.
Основні випадки чергування сполучників і — й
Завжди і
|
Завжди й |
Після будь-якого розділового знака: Вітер війнув, і облетіло листя.
Між приголосними звуками: Ось і прийшла весна.
|
Між голосними звуками: срібло й олово.
|
Початок речення. І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).
|
Після голосного звука перед приголосним: розуміє й пояснює. |
Зіставлення понять: зима і літо.
|
|
Перед звуком [й] та буквами я, ю, є, ї: Воля і яснії сни.
|
|
4. Запишемо число і тему уроку.
5. Робота з підручником.
- Виконання вправи ____ (усно). Учні ланцюжком зачитують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.
6. Робота з картками біля дошки 2 учні.
Лінгвістична гра «Редактор».
Доберіть з дужок прийменник або сполучник. Поясніть свій вибір.
Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.
Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.
(В, у) пісні наша доля.
Вік учням (в, у)читись, а (в, у)чителям — навчать. (В, у) вікнах перші вогні.
(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками. Пісня (й, і) праця — великі дві сили.
Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.
IV. Закріплення знань, умінь і навичок
впр._____ V.Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання. Підсумок.Оцінювання
1. Вивчити &____
Увага, учням 5 класу: зараз розпочне роботу ярмарок - продаж домашньої письмової роботи - вправу 264 ви можете придбати за максимальну кількість балів – 10! А творче завдання вправи 265, можете «купити» за максимальну кількість балів – 12!!! Обміркуйте свою покупку і отримуйте свій бал.
ДОДАТОК ГРИ
Доберіть з дужок необхідний прийменник або сполучник.
Поясніть свій вибір.
1