Урок з української мови на тему :,,Основні випадки чергування у-,й''.

Про матеріал
Даний урок для 5 класу на тему,,Основні випадки чергування у -,в-,і-,й-''ознайомить учнів з основними випадками чергування цих букв.Дасть можливість удосконалити навички правильної вимови звуків української мови.
Перегляд файлу

Конспект  уроку з української мови для 5 класу на тему: Основні випадки чергування  у — в, і — й.

МЕТА:    навчальна - пояснити учням особливості чергування у — в,     і — й; на практиці продемонструвати милозвучність української мови;

розвивальна - розвивати творчі здібності дітей,  мовний смак, уміння вдосконалювати своє мовлення,

виховна - виховувати у школярів повагу до краси рідної мови.

Очікувані результати: учні усвідомлюють особливості чергування у — в, і — й; знаходять і виправляють орфоепічні помилки.

Внутрішньопредметні зв’язки:  фонетика, орфоепія, синтаксис.

Міжпредметні зв’язки:  література.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиці, смайлики, гра «сміливець», 

Тип уроку:  урок формування практичних знань,  умінь і навичок.

 

ПЕРЕБІГ  УРОКУ

  1.                Організаційний момент
  1.               Учитель вітається з класом и просить учнів  йому посміхнутись.
  2.               Учитель пропонує підняти кольоровий «смайлик»,        (у кожного учня на парті по 2 «смайлика» з посмішкою та без посмішки),   щоб показати власні відчуття на початку уроку.

       

  1.            Актуалізація опорних знань учнів

 

  1.               - Перевірка наявності виконання домашньої вправи  ____
  2.               - Хто на  сьогодні  вивчив  & 30 на 11 балів?           

«Сміливець» виходить до дошки, на якій прикріплено магнітний «Дартс».  Робить 6 кидків в мішень, чим ближче до центра, тим складніше питання за темою домашнього параграфа  «Спрощення в групах приголосних».

1. Що таке спрощення в групах приголосних?                        (20)                       

2.Чи потрібне у вимові  спрощення?                                           (10)                                                           3. Назвіть групи, в яких відбувається спрощення.                (30)                    

 4.В яких словах не відбувається спрощення?                          (40)                       

 5.В яких словах звук [т] не вимовляємо, проте букву «т» пишемо?     Слова винятки. (50)  (Власне українські слова:  зап’ястний, кістлявий, пестливий, хвастливий, хвастнути, хворостняк, шістнадцять).                                                                                                     6.Назвіть  слова іншомовного походження, в яких не відбувається спрощення.                                                                  (60)  (Контрастний, форпостний, компостний, аванпостний, баластний)

 

Які з них було легше вимовляти?  Чому?

 

ІІI.    Оголошення теми й мети уроку

 

IV.     Мотивація навчальної діяльності

          1.Учень читає коротку доповідь:

Приблизно 70% населення України розмовляє  українською мовою, яка була визнана однією з наймелодійніших мов світу! На конкурсі краси мов у Парижі в 1934 році українська мова посіла 3 місце після французької та персицької за такими критеріями, як фонетика, лексика, фразеологія та структура речень. А за мелодійністю українська мова зайняла 2 місце, а перше - отримала італійська.

 

2. «Мозковий штурм». Чому, на вашу думку нашу  мову вважають  мелодійною?  (Відповіді)

 

3.   Робота в парах.  Прочитайте подані  у двох стовпчиках словосполучення.

Дуб і береза                -------         дуб й береза.

Почав іти                     -------         почав йти.

Працюють у нас        -------         працюють в нас.

Побачив усіх               -------         побачив всіх.

 

                                                                                                                                    

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу

1.   «Шифрувальник»

В кожному рядку є зайва літера, складіть слово.1-й рядок це перша літера слова і тд

За допомогою чого ми досягаємо милозвучності рідної мови.          

(На дошці  визначення «МИЛОЗВУЧНІСТЬ»)

 

ППППППППППМПППППП

РРРРРРИРРРРРРРРРРРРРРРР

ННННННЛННННННННННН

ККОККККККККККККККККК

ЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЖЗЖЖЖ

АААААААВАААААААААА

ЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦЦУЦЦЦЦЦЦ

ЙЙЙЙЙЙЧЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙЙ

ЩЩЩЩЩЩНЩЩЩЩЩЩЩ

ЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯЯІЯЯЯ

ДДДДДДДДДДСДДДДДДДДДД

ЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄЄТЄ

ГГГГГГГГГГГГГЬГГГГГГГГГГ

 

Милозвучність — властивість мовлення, що полягає в плавності, виразності, відсутності складних для вимови  сполук звуків. Для української мови характерним є гармонійне співвідношення голосних і приголосних звуків. Нагромадження приголосних можна уникнути як за допомогою спрощення в групах приголосних, так і за допомогою чергування прийменників У - В  та  сполучників      І – Й.   

 

  1. Опрацювання теоретичного матеріалу, робота з таблицею у підручнику (самостійно 2 хв.)

 

 

Основні випадки чергування  у — в

 

У   вживається

 

 

В   уживається

 

У — В  не чергуються

Між приголосними: навчаюсь у гімназії

Між голосними:

 була в Одесі

У словах, що вживаються тільки з в або тільки з у:

воротар,  усмішка.

На початку речення перед приголосним: У зошиті немає помилок.

На початку речення перед голосними:     В оранжереї красиві квіти.

У власних іменах і в словах іншомовного походження:

Ворскла,  Врубель.

Незалежно від закінчення попереднього слова перед наступними в, ф, а також перед сполученнями літер -льв-, -св-, -тв-, -хв-, -зв-:

Я  у Львові.

Після голосного перед більшістю приголосних (крім в, ф, -льв-, -св-, -хв-, тв.- зв-  і под.)

 

Моя вдача. 

 

 

 

3.  Робота з таблицею.

Основні випадки чергування сполучників і — й

 

Завжди і

 

 

Завжди й

Після будь-якого розділового знака:

Вітер війнув, і  облетіло листя.

 

Між приголосними  звуками:

Ось  і  прийшла  весна.

 

Між голосними звуками:

срібло  й  олово.

 

Початок речення.

І летіли знов іскри ясні (О. Олесь).

 

Після голосного звука перед приголосним:

розуміє  й  пояснює.

Зіставлення понять: зима і літо.

 

 

Перед  звуком [й]                                 та буквами я, ю, є, ї:

Воля і яснії сни.

 

 

 

4.  Запишемо число і тему уроку.  

5.   Робота з підручником.

-  Виконання вправи ____ (усно). Учні ланцюжком зачитують сполучення слів, обирають правильний варіант і обґрунтовують свій вибір.                                                                                                                           

6.   Робота з картками біля дошки 2 учні.

Лінгвістична гра   «Редактор».

Доберіть  з дужок  прийменник  або сполучник. Поясніть свій вибір.

Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.                         

Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.                                                

(В, у) пісні наша доля.                                                                                        

Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать.                                                                                                                                                 (В, у) вікнах перші вогні.                                                                         

(В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.                                                                                                        Пісня (й, і) праця — великі дві сили.                                                          

Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і) трави.                                                                                                                         А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

IV.  Закріплення знань, умінь і навичок

впр._____                                                                                                                                        V.Домашнє завдання,  інструктаж щодо його виконання. Підсумок.Оцінювання

1.  Вивчити  &____

Увага, учням 5 класу: зараз розпочне роботу  ярмарок -  продаж  домашньої  письмової  роботи -  вправу 264  ви можете придбати за максимальну кількість балів – 10!  А творче завдання вправи  265, можете  «купити»  за максимальну  кількість балів – 12!!!  Обміркуйте свою покупку і отримуйте  свій бал.

 

ДОДАТОК ГРИ

 

Доберіть  з дужок  необхідний прийменник  або сполучник.               

Поясніть свій вибір.

  1. Найкращий (і, й) найповніший скарб — праця.          
  2. Хліб (і, й) сонце найцінніше (в, у) світі.
  3. (В, у) пісні наша доля.
  4. Вік  учням (в, у)читись, а  (в, у)чителям — навчать
  5. (В, у) вікнах перші вогні.
  6.  (В, у)читель сидів (в, у) школі то з дітьми, то з якимись книжками.
  7. Пісня (й, і) праця — великі дві сили.
  8. Ми маємо право на сум (і, й) любов, на щастя, на сонце (й, і)  трави.
  9. А (в, у) селах (в, у) веселих (і, й) люди веселі.

 

 

1

 

docx
Додано
10 листопада 2023
Переглядів
330
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку