Контрольна робота №3. Орфографічна норма. Орфографічна помилка. 10 клас
І варіант
1.Орфографія (ортографія) – це А розділ мовознавства, що встановлює та вивчає провила передання звукового мовлення на письмі Б уміння оперувати певними мовознавчими термінами в писемному мовленні В дотримання правил переносу частин слова із рядка в рядок
2. Орфографічна помилка – це А неправильність написання слова Б неправильність вимови та написання слова В уміння орієнтуватися в правильності вимови та написання складних для сприйняття слів різних частин мови
3. Орфографічні норми – це А це сукупність і знання всіх орфографічних норм Б це уміння і знання всіх орфографічних правил В це сукупність орфографічних правил, що забезпечують єдність передання усного мовлення в писемній формі
4. Разом пишемо усі слова в рядку:
А теле /зірка, стін/газета, радіо/станція;
Б термо/сумка, блідо/рожевий. батько/мати;
В кінець/кінцем, унтер/офіцер, пів/оберт.
5. Окремо треба писати всі слова в рядку:
А риба/кит, без/пуття, безумовно/корисний;
Б екстра/ординарний, міні/спідниця, пів/океану;
В архі/складний, двох/сотий, синьо/зелений.
6. Усі слова пишемо з дефісом у рядку:
А Євро/парламент, міськ/рада, день/другий;
Б він не/має часу; не/здужати, не/легко; В тихо/тихенько; не сьогодні/завтра
Г у нього не/має часу; не/закінчена ще справа.
7. Обидві власні назви треба брати в лапки в рядку А село Кириківка, фабрика Родзинка
Б роман Маруся Чурай, цукерки Катруся
В місто Охтирка, син Андрійко
Г холодильник Морозко, повість Кайдашева сімя
8. Пишемо НЕ окремо з усіма словами в рядку
А (не) вивчити, (не)знати, (не)сподівано
Б (не)гайно, (не)хтувати, (не)навидіти
В (не)легко, а важко, (не)зрозуміти, (не) вивчив
9.Поставити У на місці всіх пропусків у рядку
А бузок … цвітінні, птах …хмарах, повідомлення …новинах
Б квітка…вазоні, світло …кімнаті, розпочинається …школі
В побував…Києві, заголовок …книзі, пташенятка …гніздечку
10. Установіть відповідність між написання та прикладами:
1 пишемо И А С...дней, С...лезія, Т...роль
2 пишемо ї Б Ваш...нгтон, Корс...ка, С...рія
3 пишемо з дефісом В Ка...р, Ізма...л, Альта...р
4 окремо Г Пуща/Водиця, Дмитро/Варварівка,Кам"янець/Подільський
Д Сіверський/Донець, Біла/Церква, Західний/Буг
11. Поміркуйте й висловіть власну думку на тему «Про яку професію я мрію», використовуючи вивчені (повторені) орфограми.
Контрольна робота №3. Орфографічна норма. Орфографічна помилка. 10 клас
ІІ варіант
1. Орфограма (ортограма) – це А написання, яке відповідає певному орфографічному правилу Б написання, яке одне з найкращих В написання, яке справляє приємне враження
2. Орфографічне правило – це А це вміння грамотно й правильно висловлювати власну думку в усному та писемному мовленні Б стисла чітка рекомендація для певного написання як зразкового
В сукупність орфографічних правил, що забезпечує єдність передання усного мовлення в писемній формі
3. Принципи української орфографії (ортографії) – це А основа теорії правописної системи української мови Б знання відповідності між літерами та їх звуковими значеннями В грамотне розрізнення лексичних значень слів у процесі їх написання
4. Пишемо всі слова зі знаком м’якшення в рядку
А с…омий, п’ят…ох, українс…кий, нен…чин
Б земел…ка, серден…ко, м…ячик, т…охкати
В буд…- якого, сіл…с…кий, тон…ший
5. Потрібно поставити У на місці всіх пропусків у рядку
А каштан … цвітінні, літак … хмарах, повідомили …новинах
Б постукав … двері, одяг … шафі, подивитися … вікно
В учень … школі, рак …річці, сонце …віконечку
6. Усі слова пишемо з великої літери в рядку:
А (Ш,ш)евченківська (П,п)ремія, (С,с)умська (О,о)бласть, (О,о)хтирські ( В,в)улиці
Б (Н,н)аціональний (Б,б)анк (У,у)краіни, (З,з)олоті (В,в)орота, (Е,е)зопівська (М,м)ова
В (С,с)ин (Б,б)ожий, (Ц,ц)ентральна (Р,р)ада, (В,в)ерховний (С,с)уд (У,у)країни
7. Пишемо НЕ з усіма словами окремо в рядку:
А не/щастя; не/зло, а добро; не/друг
Б не/дорід; не/навиджу; не/завжди
В не/для мене; ще не/закінчена справа; не/позичений, а власний
8. Пишемо НЕ з усіма словами разом в рядку:
А він не/має часу; не/здужати, не/легко
Б недо/віра; не/роба; не/врожай
В у нього не/має часу; не/закінчена ще справа.
9. У якому реченні допущено помилку в написанні слова з НЕ
10. Установіть відповідність між написання та прикладами:
1 спрощення відбувається у словах А пр…мудрий, пр…красний, пр…стол
2 спрощення не відбувається Б тиж…невий, корис…ний, блис…нути
3 у префіксах пишемо Е В пр…біг, пр…тишити, пр…йми
4 у префіксах пишемо И Г хвас…ливий, пес…ливий, кіс…лявий
Д бе…печний, бе…грішний, бе…кінечний
11. Поміркуйте й висловіть власну думку на тему «Про яке майбутнє я мрію», використовуючи вивчені (повторені) орфограми.