Контрольна робота
Безсполучникове складне речення
І варіант
І рівень (оцінюється в 4 б)
1. Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, у якому:
а) одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова;
б) прості речення рівноправні за змістом і пов'язані сурядним сполучником;
в) наявний лише один головний член;
г) прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів.
2. Знайдіть безсполучникове складне речення:
а) Засуджують те, що не розуміють (Нар. творчість).
б) Вмирає людина, але живе краса (П.Загребельний).
в) Багатому у двір котиться, а бідному – з двору (Нар. творчість).
г) Підходиш ближче – нема нікого (Л.Костенко).
3. Вкажіть безсполучникове складне речення з однотипними простими частинами:
а) Був теплий день, світилася весна (М. Рильський);
б) Де сніг буде – хліба прибуде, де вода розіллється – сіна набереться.
в) Свій, не свій – на дорозі не стій.
г) Опеньки з’явилися – літо скінчилося (Нар. творчість).
4. Усі типи зв’язку (безсполучниковий, сурядний і підрядний) характерні складній синтаксичній конструкції.
а) Признаюсь — заздрю планетам: вони мають свої орбіти, і ніщо не стає їм на їхній дорозі.
б) Пропасниця тіпала, гарячка палила вогнем, а в грудях так кололо, що Остап на превелику силу діставав собі воду.
в) Удень я здригався, коли чув за собою тінь від людини, і з огидою слухав ревучі потоки людського життя, що мчали назустріч, як дикі коні.
г) Сон раптом щезає, як змитий водою, і баба чує своє маленьке тіло, якому твердо і зимно лежати долі, на тоненькій ряднині, у вогкім кутку.
5. До складної синтаксичної конструкції: Якийсь зелений хаос крутився круг мене і хапав бричку за всі колеса а неба тут було так багато що очі тонули в нім як в морі та шукали за що б зачепитися (розділові знаки пропущено) входить:
а) 3 частини;
б) 4 частини.
в ) 5 частин;
г) 6 частин.
6. Правильно вжито розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях.
а) Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і коли хлопець зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма низької луки, далека смужка лісу.
б) Покірливо дав я себе забрати і, поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
в) Квартири Чубинських гості добре не знають, бо вони недавно переїхали сюди, а коли побачать замкнені віконниці, то подумають, що дім порожній.
г)У вікна било полудневе проміння і видно було, як цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев’ятсот десятин панського поля, що спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля.
7. У реченні Я вірю добро і краса житимуть вічно... потрібно поставити такий розділовий знак:
а) кому; б) крапку з комою;
в) двокрапку; г) тире.
8. Які види складного речення відображено на лінійних схемах?
1. [ ], але [ ], ( ).
2. [ ], ( ), і [ ].
3. [ ], [ ], і [ ].
4. [ ], і [ ]: [ ], [ ].
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
ІІ рівень (оцінюється в 3 б)
9. Знайдіть правильну схему зазначеного речення, розставивши розділові знаки.
Хто боязкий той не рушить хто відважний той віз підважить.
а) [ ] , [ ] , [ ], і [ ] б) [ ], [ ], [ ], [ ]. в) ( ),[ ], ( ), [ ].
10. Спишіть подане речення, охарактеризуйте його, накресліть схему:
Я думаю про день майбутній, і любо бачити мені, що океан людський могутньо стає грудьми навстріч війні.
ІІІ рівень (5 балів)
Весільний хліб, коровай, шишки треба скоро з'їсти, ... не засохли,… в молодих "життя всохне".(2 б.)
12.Завдання на 3 б. Складіть невеликий нарис (7-9 речень) у художньому стилі на тему: «Весняні примхи», використайте таку схему речення: а) [ ], і [ ], (що);
б) [ ], й [ ], (який, яке, яка).
Контрольна робота
Безсполучникове складне речення
ІІ варіант
І рівень (оцінюється в 4 б.)
1. Безсполучниковим складним реченням називається таке речення, у якому:
а) наявний лише один головний член;
б) одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого і з'єднується з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова;
в) прості речення рівноправні за змістом і пов'язані сурядним сполучником;
г) прості речення об'єднані за змістом та інтонацією без допомоги сполучників чи сполучних слів.
2. Виберіть безсполучникове складне речення.
а) Остап не міг спати од того галасу: він лежав із розплющеними очима, в гарячці, і уявляв, що попав у пекло;
б) Вогні палають, розростаються, од них іде тепло, що зогріває Остапа, розпалює йому кров;
в) Остапові зсунулася пов’язка з рани, і він ніяк не міг дати собі ради з нею, йому ніяк не вдавалося зав’язати її;
г) Яким щохвилі виходив на двір, вдивлявся в темряву, прислухався: виє хуртовина, недаремне сподіваючись побачити Василька, почути його голос…
3. Виберіть речення, яке відповідає схемі [ ] – [ ] (розділові знаки пропущено).
а)Ще сонячні промені сплять досвітні огні вже горять;
б) Вітер віє на долину колише билину рід до роду листи пише та на Україну;
в) Явір зелененький на воду схилився козак молоденький сильно зажурився;
г) Вже тиха осінь ходить берегами на вербах трусить листячко руде.
4. До складної синтаксичної конструкції з безсполучниковим і сурядним зв’язком належить складне речення:
а) Соломію крізь серпанок диму опік лютий погляд чорних очей, і їй здавалося, що вона стріляє безперестанку, хоч могла вистрілити лише раз.
б) Остап опирався бистрині з усієї сили, але його кіл мало що помагав: пліт несло серединою річки.
в) Половина мене лежить на дні Дунаю, а друга чекає й не дочекається, коли злучиться з нею…
г) Соломія не знала, чого вона ходить туди, але щось несвідомо тягло її в той бік.
5. Позначте розділовий знак, який пропущено в реченні данного завдання
Будеш сіяти з сумом вродить печаль (М.Стельмах).
а) кома; в) тире;
б) двокрапка; г) крапка з комою.
6. До складної синтаксичної конструкції: Він говорив про речі повні жаху для мене так просто й спокійно як жайворонок кидав на поле пісню а я стояв та слухав і щось тремтіло в мені (розділові знаки пропущено) входить:
а) 3 частини; б) 4 частини. в ) 5 частин; г) 6 частин.
7. Правильно вжито розділові знаки в складних синтаксичних конструкціях.
а) Тепер поле все ширше розкривало свої рамена, все далі розстеляло свою одежу, і коли хлопець зійшов на горбок, перед ним встали в повній красі всі ниви, зелена пляма низької луки, далека смужка лісу.
б) Покірливо дав я себе забрати і, поки залізо тряслось та лящало, я ще раз, востаннє, вбирав у себе спокій рівнини, синю дрімоту далеких просторів.
в) Квартири Чубинських гості добре не знають, бо вони недавно переїхали сюди, а коли побачать замкнені віконниці, то подумають, що дім порожній.
г)У вікна било полудневе проміння і видно було, як цілим морем пливли кудись ще зелені ниви, дев’ятсот десятин панського поля, що спускалося часом у балку, а потім здіймалося знову, як хвиля.
8. Які види складного речення відображено на лінійних схемах?
1. [ ], але [ ].
2. [ ] - і [ ].
3. Чи то [ ], чи то [ ].
4. [ ], а [ ].
а) складнопідрядні з кількома підрядними;
б) складносурядні;
в) безсполучникові;
г) складні речення з різними видами зв'язку.
ІІ рівень (оцінюється в 3 б )
9. Знайдіть правильну схему зазначеного речення, розставивши розділові знаки.
По вечері гості примощуються де кому вигідніше а господар виймає книжку і починається лектура...
а) [ ] , [а] , [ ], і [ ] б) [ ], а [ ], і[ ]. в) [ ], ( ), а [ ], і [ ].
10. Спишіть подане речення, охарактеризуйте його, накресліть схему:
Тихо було, мертво, але Хо не помічав сього: він сидів, замислившись.
ІІІ рівень (5 балів)
На небі раптом загуло, зашуміло, неначе сосновий ліс на вітрі, … чорна хмара так швидко росла й бігла, … можна було слідкувати за нею очима.
Варіант І
|
Варіант ІІ |
||
1 Г 2 Г 3 А 4 Б
|
5 Б 6 В 7 В 8 Г 9 В |
1 Г 2 Г 3 А 4 Б
|
5 В 6 Б 7 В 8 Б 9 В |
10. [ ], і [ ], (що ) – складне речення із різними видами звязку 11. Весільний хліб, коровай, шишки треба скоро з'їсти, ЩОБ не засохли, БО в молодих "життя всохне
|
10. [ ], [але]: [] – складне речення із сурядним і бсз 11. На небі раптом загуло, зашуміло, неначе сосновий ліс на вітрі, І чорна хмара так швидко росла й бігла, ЩО можна було слідкувати за нею очима.
|