Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 9 Варіант 1 Дата Оцінка
Біологія як основа біотехнології та медицини
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
М. Вавилов;
Ч. Дарвін;
Т. Шванн;
Г. Мендель.
2. Укажіть, чим супроводжується споріднене схрещування організмів:
гетерозисом;
не впливає на генотип нащадків;
підвищенням гетерозиготності нащадків;
підвищенням гомозиготності нащадків.
3. Укажіть форму штучного добору, яку найчастіше застосовують у селекції тварин:
масовий;
індивідуальний;
розвиваючий;
стабілізуючий.
4. Укажіть організми, у селекції яких застосовують метод визначення якості плідників за властивостями нащадків:
рослини;
тварини;
гриби;
бактерії.
5. Укажіть мінімальну кількість поколінь, протягом яких особини не повинні паруватись із близькими родичами, щоб схрещування вважали неспорідненим:
два;
чотири;
три;
шість.
6. Назвіть прізвище ученого, який встановив центри походження і різноманітності культурних рослин:
М. Вавилов;
Ч. Дарвін;
Г. Мендель;
Г. Карпеченко.
Середній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
7. Визначте, з яких центрів різноманітності походять ті чи інші культурні рослини:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 центрально-американський
2 південно-американський
3 південно-азійський
4 південно-західноазійський
А цукрова тростина
Б виноград
В тверда пшениця
Г кукурудза
Д картопля
8. Установіть відповідність між назвами міжвидових гібридів та видом, який їх утворив:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 бістер
2 лігр
3 ішар
4 мул
А гібрид між самкою коня і ослом-самцем
Б гібрид білуги і стерляді
В гібрид яка і великої рогатої худоби
Г гібрид між левом-самцем і тигром-самкою
Д гібрид між самкою осла і самцем коня
Виберіть декілька правильних відповідей
9. Основними методами генетичної інженерії є:
методи селекція рослин;
методи отримання генетичного матеріалу;
методи вивчення стійкості генетичного матеріалу;
методи копіювання і розмноження генів;
о методи перенесення і включення генетичного матеріалу в геном;
методи клонування організмів;
методи модифікації генів.
10. Дайте визначення термінам:
Клонування – це ___________________________________________________ .
Біотехнологія – це __________________________________________________ .
Селекція – це ______________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між латинськими вирази, що позначають особливості проведення досліджень із визначенням їхньої суті:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
1 іn situ («на місці»)
2 іn vitro («в склі»)
3 іn vivo («в живому»)
4 еx vivo («з життя»)
5 іn utero («в матці»)
А проведення дослідів у живій тканині в живому організмі (наприклад, експерименти на лабораторних тваринах)
Б проведення дослідів поза організмом (наприклад, екстракорпоральне запліднення яйцеклітин поза межами організму)
В розгляд явища чи об’єкта на місці, в природних умовах, без перенесення в середовище (наприклад, гібридизація хромосом)
Г розгляд явища чи об’єкта до народження (наприклад, ультразвукове дослідження плода)
Д проведення дослідів у живій тканині поза організмом у штучному середовищі (наприклад, вирощування стовбурових клітин у культурі)
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Охарактеризуйте клоновані, генетично модифіковані та химерні організми.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Клоновані організми |
Б Генетично модифіковані організми |
В Химерні організми |
1 генетично однорідні організми, отримані від спільного предка неста-тевим шляхом до міне-ральних |
1 організми, які мають клітини, що належать різним біологічним видам |
1 організми, у геном яких уводять певні гени |
2 організми, які мають клітини, що належать різним біологічним ви-дам |
2 організми, у геном яких уводять певні гени |
2 генетично однорідні організми, отримані від спільного предка неста-тевим шляхом до міне-ральних |
3 організми, у геном яких уводять певні гени |
3 генетично однорідні організми, отримані від спільного предка неста-тевим шляхом до міне-ральних |
3 організми, які мають клітини, що належать різним біологічним ви-дам |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
13. Оцініть на конкретному прикладі переваги та можливі ризики застосування трансгенних сортів рослин для здоров’я людини. _________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. У чому переваги методів генної інженерії порівняно з методами класичної селекції мікроорганізмів? Чому, незважаючи на це, селекцію мікроорганізмів продовжують застосовувати й зараз? ____________________________________
___________________________________________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .