Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 7 Варіант 1 Дата Оцінка
Біорізноманіття
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
пріони;
віріоїди;
віруси;
археї.
2. Зазначте органели, спільні для клітин прокаріотів та еукаріотів:
ядро;
рибосоми;
ендоплазматична сітка;
мітохондрії.
3. За наявності репродуктивного бар’єра відбувається:
формування нових видів;
збільшення частоти спарювань між особинами;
зменшення кількості особин цього виду;
зменшення кількості видів;
нестатеве розмноження в популяціях.
4. Зазначте, чим ціанобактерії відрізняються від інших бактерій:
наявністю ядра;
наявністю мфтохондрій;
здатністю до фотосинтезу;
наявністю хлорофілу.
5. Назвіть організми, під час здійснення фотосинтезу яких не відбувається виділення кисню:
пурпурні бактерії;
червоні водорості;
діатомові водорості;
зелені водорості.
6. Визначте, чим справжні багатоклітинні тварини відрізняються від первинних багатоклітинних:
у них наявні диференційовані клітини;
у них наявна нервова система;
їхні клітини мають ядра;
у них відсутні м’язові клітини.
Середній рівень (3 бали)
Установіть послідовність етапів
7. Визначте послідовність розвитку груп організмів у еволюційній філогенії:
А одноклітинні водорості;
Б археї;
В бактерії;
Г одноклітинні твариноподібні;
Д рослини;
Е тварини;
Є гриби.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
Установіть відповідність
8. Порівняйте ознаки, притаманні представникам різних царств організмів:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
1 |
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 гриби
2 бактерії
3 рослини
4 тварини
А мають глікокалікс
Б клітинна оболонка містить хітин
В клітини мають лише один тип нуклеїнових кислот
Г у цитоплазмі відкладається крохмаль
Д клітинна оболонка містить муреїн
Виберіть декілька правильних відповідей
9. За допомогою яких ознак можна охарактеризувати бактерії?
мікроскопічні одноклітинні організми;
у цитоплазмі наявні рибосоми та нуклеоїд;
без’ядерні організми;
вихідними предками бактерій є археї;
о клітинна стінка містить полісахарид муреїн;
серед бактерій є аеробні та анаеробні організми;
наявні мембранні органели.
10. Дайте визначення термінам:
Систематика – це ___________________________________________________ .
Еукаріоти – це ______________________________________________________ . Пріони – це ________________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
11. Установіть відповідність між науками та характеристикою груп організмів, які вони вивчають:
1 вірусологія
2 ботаніка
3 зоологія
4 мікологія
5 бактеріологія
А особливий клас інфекційних агентів, які є низькомолекулярними білковими частинками без нуклеїнової кислоти
Б неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами
В група мікроскопічних, одноклітинних організмів, у яких немає ядра та мембранних органел
Г багатоклітинні еукаріотичні організми, найзагальнішими особливостями яких є пластиди, фотоавтотрофне живлення та прикріплений спосіб життя
Д неклітинні форми життя, які являють собою низькомолекулярну одноланцюгову кільцеву РНК, що не кодує білків
Е багатоклітинні еукаріотичні організми, найзагальнішими особливостями яких є хемогетеротрофне живлення та активний рух
Є багатоклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми, найзагальнішими ознаками яких є осмотичне живлення та прикріплений спосіб життя
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Назвіть ознаки принципів побудови системи органічного світу.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Принцип філогенетичності |
Б Принцип номенклатурної упорядкованості |
В Принцип ієрархічності |
1 систематичні категорії нижчого порядку об’єд-нуються в категорії ви-щого порядку |
1 в системі органічного світу живі істоти класифікуються з ураху-ванням філогенетичної спорідненості організмів |
1 назви таксонів мають подаватися за правила-ми, прописаними у спеціальних міжнарод-них кодексах біологічної номенклатури. |
2 назви таксонів мають подаватися за правила-ми, прописаними у спеціальних міжнарод-них кодексах біологічної номенклатури. |
2 систематичні категорії нижчого порядку об’єд-нуються в категорії ви-щого порядку |
2 в системі органічного світу живі істоти класифікуються з ураху-ванням філогенетичної спорідненості організмів |
3 в системі органічного світу живі істоти класифікуються з ураху-ванням філогенетичної спорідненості організмів |
3 назви таксонів мають подаватися за правила-ми, прописаними у спеціальних міжнарод-них кодексах біологічної номенклатури. |
3 систематичні категорії нижчого порядку об’єд-нуються в категорії ви-щого порядку |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
Дайте відповідь на одне із запропонованих запитань
13. Чому клітини одноклітинних еукаріотів зазвичай мають складнішу будову, ніж клітини багатоклітинних, що входять до складу певних тканин? ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Складіть порівняльну таблицю трьох основних царств еукаріотів.
Ознака |
Рослини |
Тварини |
Гриби |
Геном |
|
|
|
Особливості будови клітин |
|
|
|
Тканини |
|
|
|
Органи |
|
|
|
Живлення |
|
|
|
Активний рух |
|
|
|
Основні групи |
|
|
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
15. Доведіть значення бактерій та архей для еволюції життя на Землі. ________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .