Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 8 Варіант 2 Дата Оцінка
Надорганізмові біологічні системи
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
консумента вищого порядку;
детриту;
редуцента;
детритофага;
продуцента.
2. Харчові ланцюги, що починаються з мертвих органічних залишків, називають:
пасовищними;
первернутими;
детритними;
органчними;
трофічними.
3. Укажіть, як називають угруповання організмів, штучно створені людиною з метою отримання сільськогосподарської продукції:
екосистема;
ботанічний сад;
агроценоз;
популяція.
4. Зазначте, що таке ноосфера:
розумова оболонка Землі;
частина оболонок Землі, заселена живими істотами;
новий стан біосфери, зумовлений розумовою діяльністю людини;
сукупність усіх природоохоронних територій.
5. Визначте, що собою становить ерозія ґрунтів:
відкладення солей на поверхні ґрунту;
зменшення товщі їх родючого шару;
знищення корисних ґрунтових мешканців;
вирубування лісів.
6. Назвіть мету, з якою створено Зелену книгу:
охорона окремих рідкісних видів;
охорона окремих зникаючих видів;
охорона рідкісних і типових тваринних угруповань;
охорона рідкісних і типових рослинних угруповань.
Середній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
7. Установіть відповідність між формами діяльності людини та їхніми наслідками:
1 викиди в атмосферу хлорфторвуглецевих сполук
2 масове вирубування лісів
3 інтенсивна діяльність промисловості та транспорт
4 нераціональне поливання ґрунтів
А співіснування уссурійського тигра та лісового кота
Б мешкання аскариди в кишечнику людини
В мешкання багатоджгутикових одноклітинних тварин у кишечнику тарганів та термітів
Г оселення рачків морських жолудів на тілі китів
8. Установіть відповідність між формами симбіозу та прикладами, що їх ілюструють:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 коменсалізм
2 мутуалізм
3 нейтралізм
4 паразитизм
А утворення озонових дір
Б ерозія ґрунтів
В тепловий ефект
Г засолення ґрунтів
Виберіть декілька правильних відповідей
9. Здатність екосистеми зберігати свою структуру й функціонування під дією зовнішніх чинників забезпечується завдяки:
значному видовому різноманіттю;
складності ланцюгів живлення;
динамічній нестійкості;
розгалуженості трофічних мереж;
о не значному видовому різноманіттю;
повноті мінералізації решток;
високій первинній біопродукції.
10. Дайте визначення термінам:
Екологічні сукцесії – це _____________________________________________ .
Біосфера – це _______________________________________________________ .
Популяція – це _____________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між видами забруднювачів та їх походженням:
1 ВІЛ
2 чадний газ від неповного згоряння
3 електромагнітні поля високовольтних ліній електропередачі
4 штучні ізотопи Цезію, Стронцію
5 теплі води електростанцій
6 шум транспорту
7 оксиди Нітрогену ТЕС, ТЕЦ, металургійних заводів
8 Кадмій у золі від спалювання сміття на звалищах
9 пестициди
10 скло, поліетиленові пакети, пластмасові пляшки
11 тічні води цукрового заводу, м’ясокомбінату
12 сполуки Хлору з цементного заводу
Фізичні |
Хімічні |
Біологічні |
Механічні |
Термічні |
Радіаційні |
|
|
|
|
|
|
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Назвіть ознаки, які характерні для відповідних популяцій екосистеми.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Продуценти |
Б Консументи |
В Редуценти |
1 популяції гетеро-трофних організмів, які в процесі життєдіяльності розкладають мертві ор-ганічні речовини до мінеральних |
1 популяції гетеро-трофних організмів, які живляться безпосеред-ньо або через інші орга-нізми готовою органіч-ною речовиною |
1 популяції автотрофних організмів, здатних син-тезувати органічні речо-вини з неорганічних |
2 популяції гетеро-трофних організмів, які живляться безпосеред-ньо або через інші орга-нізми готовою органіч-ною речовиною |
2 популяції автотрофних організмів, здатних син-тезувати органічні речо-вини з неорганічних |
2 популяції гетеро-трофних організмів, які в процесі життєдіяльності розкладають мертві ор-ганічні речовини до мінеральних |
3 популяції автотрофних організмів, здатних син-тезувати органічні речо-вини з неорганічних |
3 популяції гетеро-трофних організмів, які в процесі життєдіяльності розкладають мертві ор-ганічні речовини до мінеральних |
3 популяції гетеро-трофних організмів, які живляться безпосеред-ньо або через інші орга-нізми готовою органіч-ною речовиною |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
13. Джгутикові одноклітинні тварини є паразитами бліх, середовищем життя для яких є рослиноїдні ссавці. Побудуйте піраміду чисельності для ланцюга живлення: трав’янисті рослини (10 000) – рослиноїдні ссавці (1) – блохи (100) – одноклітинні тварини-паразити (1000). Побудуйте обернену екологічну піраміду чисельності. _________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Розпізнайте названі організми за екологічною роллю в мережах живлення екосистем: 1) конюшина лучна; 2) коники зелені; 3) миша польова; 4) заєць-русак; 5) жук-гробарик; 6) яблуня лісова; 7) равлик виноградний; 8) суниці; 9) жук-сонечко; 10) личинки мух; 11) ліщина; 12) бактерії гниття. Складіть декілька пасовищних ланцюгів живлення. _______________________________________
________________________________________________________________________________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .