Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.
Контрольна робота 7 Варіант 2 Дата Оцінка
Біорізноманіття
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
товстостінні клітини – гетероцисти;
газові вакуолі;
вп’ячування плазматичної мембрани, що оточують хлорофіл;
вакуолі з клітинним соком.
2. Філогенетичне дерево демонструє:
те, наскільки види схожі ззовні;
те, наскільки види подібні за хімічним складом;
те, від яких видів пішли інші види;
послідовність предкових видів цього виду;
штучну класифікацію живих організмів.
3. Правильна послідовність виникнення трьох доменів живих організмів така:
бактерії — еукаріоти — археї;
археї — еукаріоти — бактерії;
бактерії — прокаріоти — археї;
археї — бактерії — еукаріоти;
бактерії — археї — еукаріоти.
4. Паразит бактерій — це:
герпесвірус;
метаносарцина;
бактеріофаг Т4;
холерний вібріон;
кишкова паличка.
5. Рослини НЕ виконують функцію:
утворення кисню;
синтезу органічних речовин із неорганічних;
розкладання органічних речовин до неорганічних;
окиснення органічних речовин до неорганічних;
ослаблення ерозії та руйнування ґрунту.
6. Зазначте, чим справжні гриби відрізняються від грибоподібних організмів:
здатні до фагоцитозу;
до складу оболонок клітин входить хітин;
формують справжні тканини;
клітини мають ядро.
Середній рівень (3 бали)
Установіть послідовність етапів
7. Визначте послідовність основних систематичних категорій в системі органічного світу, починаючи з найменшої одиниці:
А Домен;
Б Клас;
В Царство;
Г Вид;
Д Родина;
Е Тип, Відділ;
Є Ряд, Порядок;
Ж Рід.
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
Установіть відповідність
8. Установіть відповідність між клітинами різних груп еукаріотів та притаманними їм органелами руху:
|
А |
Б |
В |
Г |
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
1 справжні гриби
2 рослини
3 тварини
4 бактерії
А джгутики, війки та псевдоподії
Б спеціалізованих органел руху не мають
В джгутики, що складаються лише з однієї мікротрубочки
Г лише джгутики, що складаються з груп мікротрубочок
Виберіть декілька правильних відповідей
9. За допомогою яких ознак можна охарактеризувати архей?
мікроскопічні одноклітинні організми;
ці організми відкрито К. Воузом і Дж. Фоксом;
без’ядерні організми;
основою клітинної мембрани архей є мономолекулярний шар ліпідів;
о основою клітинної мембрани архей є мономолекулярний шар білків;
відсутність у клітинній стінці пептидогліканів;
багатоклітинні організми.
10. Дайте визначення термінам:
Таксон – це ________________________________________________________ .
Прокаріоти – це ____________________________________________________ . Археї – це _________________________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між назвами груп органічного світу та їх характеристиками:
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
Е |
Є |
Ж |
З |
1 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
7 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
8 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
9 |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
1 віроїди
2 бактерії
3 археї
4 віруси
5 гриби
6 пріони
7 тварини
8 еукаріоти
9 рослини
А особливий клас інфекційних агентів, які є низькомолекулярними білковими частинками без нуклеїнової кислоти
Б неклітинні форми життя, які є внутрішньоклітинними абсолютними паразитами
В група мікроскопічних, одноклітинних організмів, у яких немає ядра та мембранних органел
Г мікроскопічні одноклітинні без’ядерні організми, що відрізняються від бактерій та еукаріотів
Д неклітинні форми життя, які являють собою низькомолекулярну одноланцюгову кільцеву РНК, що не кодує білків
Е багатоклітинні еукаріотичні організми, найзагальнішими особливостями яких є хемогетеротрофне живлення та активний рух
Є багатоклітинні гетеротрофні еукаріотичні організми, найзагальнішими ознаками яких є осмотичне живлення та прикріплений спосіб життя
Ж багатоклітинні еукаріотичні організми, найзагальнішими особливостями яких є пластиди, фотоавтотрофне живлення та прикріплений спосіб житт
З одно- та багатоклітинні організми, які в своїх клітинах мають ядро та мембранні органели
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Назвіть ознаки еволюційної філогенії та її складових.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
А Еволюційна філогенія |
Б Молекулярна філогенетика |
В Філогенетичне дерево |
1 розділ еволюційної біології, що вивчає шляхи історичного роз-витку біорізноманіття |
1 метод дослідження філогенетичних відно-син молекул ДНК, РНК і білків різних організмів |
1 зображення філоге-нетичних відносин у будь-якій природній гру-пі організмів |
2 зображення філоге-нетичних відносин у будь-якій природній гру-пі організмів |
2 розділ еволюційної біології, що вивчає шляхи історичного роз-витку біорізноманіття |
2 метод дослідження філогенетичних відно-син молекул ДНК, РНК і білків різних організмів |
3 метод дослідження філогенетичних відно-син молекул ДНК, РНК і білків різних організмів |
3 зображення філоге-нетичних відносин у будь-якій природній гру-пі організмів |
3 розділ еволюційної біології, що вивчає шляхи історичного роз-витку біорізноманіття |
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
Дайте відповідь на одне із запропонованих запитань
13. Доведіть, що віруси є необхідною й важливою частиною біорізноманіття Землі. ______________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Чому лишайники відносять до справжніх грибів, а не до водоростей чи ціанобактерій? _______________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
15. Вважають, що такі органели еукаріотів, як хлоропласти та мітохондрії походять від певних типів клітин прокаріотів. Яких? Відповідь обґрунтуйте. ____________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .