Контрольна робота містить різнорівневі тестові завдання для вчителів біології з метою використання їх для підсумкового контролю знань після вивчення теми, а також для підготовки учнів до незалежного зовнішнього оцінювання. Тестові завдання складено згідно вимог чинної програми з біології та методичних рекомендацій щодо критеріїв оцінювання, визначених Міністерством освіти і науки України.




![]()
Контрольна робота 8 Варіант 1 Дата Оцінка
Надорганізмові біологічні системи
Початковий рівень (3 бали)
Виберіть одну правильну відповідь
паразитизм;
мутуалізм;
коменсалізм;
![]()
симбіоз.
2. Визначте, як називають тип симбіозу, за якого організми різних видів отримують взаємну користь:
коменсалізм;
конкуренція;
мутуалізм;
![]()
паразитизм.
3. Визначте, як називають фактори неживої природи:
антропогенні;
антропічні;
біотичні;
абіотичні.
4. Зазначте, як називають просторове та трофічне положення популяції певного виду в екосистемі:
місце перебування;
трофічний рівень;
екологічна ніша;
симбіоз.
5. Прикладом пристосування, що утворилося в результаті коеволюції, може слугувати:
однакові пристосування для польоту в кажанів і птахів;
здатність деяких видів метеликів створювати свої ультразвукові сигнали, щоб заплутати кажанів;
довге хутро та пухнастий хвіст у полярної лисиці;
довга шия в жирафа;
однакова форма тіла в дельфінів і риб.
6. Заказник від заповідника відрізняється тим, що:
у заказнику може бути дозволена господарська діяльність, якщо вона не шкодить охоронним об’єктам;
![]()
заповідник створюють з метою збереження невеликої кількості особливо цінних об’єктів природи;
у заказниках суворіший режим і заборонена будь-яка діяльність людини;
заказник — це альтернативна назва заповідника, принципової відмінності між цими поняттями немає;
заказник призначено для туризму та рекреації, тому в ньому створюють умови для безпечного перебування людей.
Середній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
|
|
А |
Б |
В |
|
1 |
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
3 |
|
|
|
7. Установіть відповідність між видами екологічних факторів та прикладами, які їх ілюструють:
1 абіотичні
2 біотичні
3 антропогенні
А підвищений уміст радіонуклідів у ґрунті
Б уміст газів у ґрунті
В взаємодія хижак-здобич
8. Установіть відповідність між парами видів та відносинами, які між ними можуть виникати:
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
1 підосичник – осика
2 малярійний комар – людина
3 малярійний плазмодій – людина
4 орхідеї – тропічні дерева
А коменсал – хазяїн
Б мутуалістичні відносини
В кровосисний вид – живитель
Г паразит – хазяїн
Д хижак – здобич
Виберіть декілька правильних відповідей
9. Виберіть 7 типів речовини, які є структурними елементами біосфери
![]()
біокосна – біогенно-абіотична речовина, продукти розкладу і переробки косної речовини організмами;
радіоактивна;
космічна;
розсіяні атоми;
антропогенна – речовина, утворена діяльністю людини;
о біогенна – речовина, утворена й перероблювана організмами;
косна – абіотична речовина, утворена без участі живого;
жива – сукупність усіх організмів на Землі.
10. Дайте визначення термінам:
Екологічна піраміда – це ____________________________________________ .
Екосистема – це ____________________________________________________ . Ланцюг живлення – це _____________________________________________ .
Достатній рівень (3 бали)
Установіть відповідність
11. Установіть відповідність між екологічними чинниками та їх характеристиками:
|
|
А |
Б |
В |
Г |
Д |
|
1 |
|
|
|
|
|
|
2 |
|
|
|
|
|
|
3 |
|
|
|
|
|
|
4 |
|
|
|
|
|
|
5 |
|
|
|
|
|
1 правило взаємодії екологічних чинників
2 закон оптимуму
3 правило адаптивності
4 правило обмежувального чинника
5 правило екологічної ніші
А організми пристосовуються до всієї сукупності чинників, що діють на них
Б кожен чинник позитивно впливає на життєдіяльність організмів лише у певних межах
В за сумісної дії на організм одні чинники можуть посилювати чи послаблювати впливи інших чинників
Г життєдіяльність виду обмежується тим чинником, дія якого є найбільш віддаленою від оптимальної
Д у відповідь на вплив умов середовища у організмів у процесі еволюції формуються пристосування
Завдання з вибором трьох правильних відповідей із трьох груп запропонованих варіантів відповідей
12. Назвіть основні критерії для кожної із структур екосистеми.
Виберіть по одному правильному варіанту відповідей із кожного стовпчика
|
А Просторова структура |
Б Видова структура |
В Екологічна структура |
|
1 співвідношення попу-ляцій різних видів, які виконують певні функції в екосистемі |
1 визначається видовою різноманітністю, тобто кількістю популяцій та видів |
1 визначається розта-шуванням елементів абіотичної та біотичної частин у просторі екосистеми |
|
2 визначається видовою різноманітністю, тобто кількістю популяцій та видів |
2 визначається розта-шуванням елементів абіотичної та біотичної частин у просторі екосистеми |
2 співвідношення попу-ляцій різних видів, які виконують певні функції в екосистемі |
|
3 визначається розта-шуванням елементів абіотичної та біотичної частин у просторі екосистеми |
3 співвідношення попу-ляцій різних видів, які виконують певні функції в екосистемі |
3 визначається видовою різноманітністю, тобто кількістю популяцій та видів |
|
А |
Б |
В |
Високий рівень (3 бали)
13. На підставі правила екологічної піраміди визначте, скільки фітопланктону необхідно, щоб в Арктиці зміг вирости та існувати один білий ведмідь масою 400 кг (ланцюг живлення: фітопланктон – зоопланктон – риби – тюлені – білий ведмідь)? Побудуйте пряму екологічну піраміду біомаси. __________________
____________________________________________________________________ ___________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ .
14. Складіть порівняльну характеристику продуцентів, консументів, редуцентів. Складіть декілька пасовищних ланцюгів живлення.
|
Ознака |
Продуценти |
Консументи |
Редуценти |
|
Організми |
|
|
|
|
Тип живлення |
|
|
|
|
Роль в екосистемах |
|
|
|
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
-
Русалович Людмила
12.05.2021 в 22:02
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Cartoon Mix
06.05.2020 в 02:03
Загальна:
1.0
Структурованість
1.0
Оригінальність викладу
1.0
Відповідність темі
1.0
-
Гурман Ірина
28.02.2018 в 22:34
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Біла Ганна
28.02.2018 в 21:17
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Гук Діана
28.02.2018 в 21:04
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Козира Марина
28.02.2018 в 20:49
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Задорожна Анна
28.02.2018 в 19:38
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Куцик Анастасія
28.02.2018 в 16:10
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Кушнір Тетяна
28.02.2018 в 05:39
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Сніжко Інеса
28.02.2018 в 02:53
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Кисіль Марія
28.02.2018 в 02:25
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Никифоров Валерій Васильович
28.02.2018 в 02:23
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Назарук Емілія
27.02.2018 в 20:23
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Яцук Наталія Олександрівна
27.02.2018 в 16:40
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Руденко Анастасія
27.02.2018 в 14:45
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Лагойда Мирослава
27.02.2018 в 08:55
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Оксамит Віра
27.02.2018 в 08:49
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Фурман Леся
27.02.2018 в 07:28
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Дарморіз Ірина
27.02.2018 в 06:46
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Богуш Наталія
27.02.2018 в 06:43
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Куфтяк Тетяна
27.02.2018 в 06:38
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Калина Неля
27.02.2018 в 06:35
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Бойко Валентина
27.02.2018 в 06:31
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
-
Nikifforov Valera
27.02.2018 в 06:23
Загальна:
5.0
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Показати ще 21 відгук