Контрольна робота (ДПА) з української мови (мова і читання) 4 клас

Про матеріал

Орієнтовний зразок підсумкової контрольної роботи (ДПА) з української мови (мова і читання) (4 клас). Особливості конструювання змісту атестаційної роботи з української мови. Пропоную свій зразок контрольної роботи

Перегляд файлу

Орієнтовний зразок підсумкової контрольної роботи (ДПА)

 з української мови (мова і читання) (4 клас)

 

Особливості конструювання змісту атестаційної роботи

 з української мови

Атестаційна контрольна робота з української мови є інтегрованою і містить завдання на перевірку результатів навчання з української мови і літературного читання. Завдання на перевірку сформованості навички читання, розуміння прочитаного, уміння працювати з текстом, використовуючи визначені програмою літературознавчі поняття; перевірку орфографічних і пунктуаційних умінь, навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь; побудову зв’язного висловлювання формуються на основі єдиного художнього або науково-художнього тексту. Для перевірки орфографічних і пунктуаційних умінь укладачі контрольної роботи обирають в тексті для читання логічно завершену частину для списування, в якій 25% слів містять вивчені орфограми, і оформлюють її з пропусками цих орфограм. З метою забезпечення умов цілісного сприйняття тексту, який будуть опрацьовувати учні, рекомендуємо розпочати контрольну роботу з опрацювання частини для списування, а саме: прочитати її і вставити пропущені букви. Далі організовують перевірку навички читання мовчки таким чином:

  •    учитель пропонує дітям взяти в руки олівці;
  •    за вказівкою вчителя діти починають читати текст (мовчки);
  •    через 3 хвилини вчитель зупиняє читання і пропонує поставити олівцем крапку над словом, на якому зупинився читати учень;
  •    учитель пропонує дітям продовжити читання тексту до кінця.

 Після повного прочитання тексту учням пропонується виконувати завдання у порядку зручному дитині.

Зміст підсумкової контрольної роботи може бути сконструйовано у двох варіантах (за вибором учителя). В обох варіантах перше завдання представлено текстом для читання.

І варіант підсумкової контрольної роботи з української мови  формується з тексту для читання, визначеної у ньому частини для списування (з пропущеними орфограмами) для виявлення правописних умінь, трьох завдань до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом (одне з яких на перевірку практичного засвоєння літературознавчих понять; друге – на перевірку сформованості умінь визначати основну думку, тему твору/встановлювати послідовність подій/встановлювати взаємозв’язки фактів, подій/характеризувати вчинки дійових осіб; третє – на перевірку сформованості уміння пояснювати зображувальні можливості художнього слова для описів природи, зовнішності персонажів, характеристики героїв), трьох завдань за змістом тексту для перевірки навичок застосування знань про мову і мовлення, мовних умінь (одне з яких на визначення/групування/класифікацію мовних одиниць, друге – на доповнення/побудову/трансформування речень/зв’язок слів у реченні; третє – на утворення форм слів, що належать до різних частин мови, за заданою умовою), творчого – на побудову зв’язного висловлювання за змістом прочитаного тексту, у якому учень формулює власні оцінні судження.

 

Вимоги до формування змісту І варіанту  підсумкової контрольної роботи з української мови

з/п

Види завдань

Кількість завдань

Кількість балів за кожне правильно виконане завдання

Максимальна кількість балів

1.

Читання тексту мовчки. Пропонується текст (незнайомий учням) для самостійного читання з мови навчання обсягом 300-330 слів, (для шкіл з навчанням мовами національних меншин –  220-250 слів). Кількість слів, які потребують пояснення – не більше 2. Речення у тексті не мають містити більше 12 слів. Стиль тексту – художній, науково-художній.

1

По 1 балу*

1 бал

2.

Завдання до тексту для перевірки розуміння його змісту і вміння працювати з текстом

3

по 1 балу

3 бали

3.

Списування тексту з пропущеними орфограмами обсягом 45-50 слів  і кількістю орфограм 25% від загальної кількості слів у тексті, у тому числі  2 слова з переліку передбачених у програмі слів, значення, вимову і написання яких учні мають запам’ятати. Текст не має містити більше 2 слів на орфограми, вивчення яких не передбачено програмою початкової школи**

1

по 3 бали**

3 бали

4.

Завдання до тексту для перевірки мовних знань

3

по 1 балу

3 бали

5.

Творче завдання до тексту: побудова зв’язного висловлювання з 3-4 речень (для шкіл з навчанням мовами національних меншин – 2-3 речень

1

  по 2 бали***

2 бали

Разом

9

-

12 балів

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 1

 

  1.              Прочитай текст мовчки. 

 

 

                                                   Підземний мешканець

             На узліссі чорніють купки землі. Деякі зовсім свіжі, їх насипав кріт: зайву землю з потайних ходів повигортав.   Майже все своє життя він проводить під землею, шукає черв’яків, личинок різних комах, а на поверхню виходить рідко. 

         В лісі, на луках мені частенько траплялися такі купки, однак самого господаря зустрічати не доводилося. Мабуть, і цього разу, якби не було зі мною Миколи Лукича, я не побачив підземного звірка.  

          Ми зупинилися на узліссі. Лукич прихиливсь до скривленого стовбура вільхи, я примостився поряд. Галявина перед нами як на долоні, а нас не одразу помітиш. Зачекаємо трохи. Звірок повинен вилізти, свіжим повітрям подихати. Ось – ось дощі осінні підуть, тоді він і носа на галявину не вистромить.                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                

    Тільки єгер замовк, просто перед нами раптом заворушилася земля. Спершу з’явилася мордочка з маленьким хоботком. Потім кріт виставив напоказ передні короткі лапки з довгими кігтями й нарешті виліз сам. Підправив вхід до нірки, відгорнув землю, постояв, принюхався, обтрусив свою чорно-буру шубку.

    Звірок видався мені дуже неповоротким. «Мабуть, він тільки повзати може», - подумав я. Але раптом кріт почав бігати по галявині. Він вовтузився в опалому листі, ховався в залишений після сінокосу оберемок сіна. Далі, прихопивши кілька листочків, поліз у нору.

     Кріт ще довго без відпочинку збирав на галявині листя, носив до нори сухі стебла трави.

      Повертаючись із лісу додому, Лукич спочатку мовчав, а потім заговорив:

   - Ти, мабуть, помітив: кріт брав не все, що йому під лапи потрапляло. На галявину вітер наніс листя різних дерев – він у нору носив тільки дубове. В оберемку сіна звіркові найбільше сподобалися стебла материнки та конюшини. Ці трави приємно пахнуть і так само, як листя дуба, довше зберігаються, менше вбирають вологи, ніж інші лісові рослини. Для підземелля кращої підстилки не знайдеш. Бачив, скільки сухого листя й трави наносив? Спальню свою утеплює.

 Отже, зима прийде малосніжна, холодна. А пізня осінь буде дощовою. Запитаєш, звідки такі прогнози? Пояснення просте. Раніше кріт жив на тому боці галявини. Там низина, їжі для нього більше, але коли випаде багато дощів – усе затопить вода. Тому він і перебрався на нові квартири, тут невелике підвищення і вода норі не загрожує. От вам і кріт! Живе під землею, а все знає.

 

                                                                                                           За Віктором Приходьком

 

 

 

  1.       Визнач жанр прочитаного твору.

А    Легенда

Б     Оповідання

В     Казка

 

  1.       Визнач головну думку твору Віктора Приходька   «Підземний  мешканець».

      А    Уміння тварин передбачати погоду.

      Б     Турботи єгеря восени.

      В     Прогулянка в осінньому лісі.

 

  1.       Чим живиться кріт?

       А   Сухим листям дерев.

       Б   Черв’ячками, личинками різних комах.

       В   Стеблами конюшини й материнки.

 

  1.  Спиши текст, розкриваючи дужки.

 

     Щойно заз(е,и)л(е,и)ніла на подвірї трава, а океан рослин вже зацвів. Це кульбаба – ознака в(е,и)сни. Приязну усмішку дарує нам вона.

     Цю красиву квітку ніхто (не)сіє, але вона (не)переводи(тьс,ц)я. А знаєте, що мільйон  прикрас можна (з,с)творити з кульбаби? І ланцю(ж,ш)ки, і намистечко, і ро(з,с)кішний вінок.

     Кульбаба є ці(н,нн)ою лікар(з,с)ькою рослин(е,о)ю. Її повна назва – кульбаба лікар(з,с)ька.

За Іваном Цюпою

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

4.1.  Випиши з першого абзацу списаного тексту слова з ненаголошеними [е], [и] в корені. Підкресли букви, які позначають ці звуки.

________________________________________________________________________

4.2.  Випиши третє речення з першого абзацу списаного тексту. Підкресли в ньому головні члени.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________

4.3.  Випиши зі списаного тексту слова, спільнокореневі зі словом краса.

________________________________________________________________________

5.Напиши висловлювання за змістом списаного тексту (3 – 4 речення).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Варіант 2

 

  1. Прочитай текст мовчки. 

 

                            Щастя з неба і з-під землі

        Жили собі колись в одному селі дуже чесні дід і баба. Якось почув дід од людей, що в новорічну ніч присниться гарний сон, коли покласти під подушку картинку, на якій намальовано корабель скарбів. Тож і вирішив зробити під Новий рік так, як велів цей звичай.  Прокинувся дід  уранці та й каже радісно:   

-  Стара,  я бачив, ніби з неба зійшло на нас щастя. Таке диво ще ніколи мені не снилося.                                                                                    

 -  От і чудово! Це добра прикмета, -  відповіла баба.                                                                     Минув січень, а незабаром і весна прийшла.

-  Сьогодні гарна погода, мабуть, час уже й горох садити, -  сказав якось дід і подався на поле. Як розпушував землю, під мотикою щось дзенькнуло.                                                                              

    – Ой, що це?— здивувався дід.                                                                                                         Копнув глибше – з-під землі показався глек. Глянув дід усередину – а там повно золотих монет, великих і малих.                                                                                                              

-  Оце знахідка! Але ж мені снилося, що щастя прийде з неба, а не з-під землі. Я не маю права на це золото,  -  подумав дід і присипав глек землею.                                             

 Коли він повернувся додому й почав розповідати про свою пригоду бабі,  до них навідався жадібний сусід.                                                                                                                        

- Що ти кажеш?  Знайшов глек із грішми ? Напевно з моїми. Бо мені снилося, що моє щастя прийде з-під землі, -  сказав сусід і помчав на поле.                                               

   Глянув у глек – а звідти вилетіли бджоли й покусали йому обличчя, руки й ноги.                                                                               

  - Обдурив мене дід! -  подумав розгніваний сусід і, зав’язавши глек ганчіркою, приніс додому. Вибрався драбиною на дах хати чесних діда й баби і зазирнув через комин.     Дід  і баба саме про щось веселенько гомоніли.                                                                            

 -  Щоб знав, як людей дурити! – сказав сусід і почав витрушувати з глека бджіл. Та з нього не бджоли вилетіли, а посипалися золоті монети – великі й малі.                                

– От бачиш, стара, до сусіда щастя прийшло з-під землі, а до нас – з неба! – сказав дід.                                                                                                                                                                           Дід і баба тішилися не натішилися золотим дощем.   Кажуть, відтоді вони розбагатіли і жили в достатку та щасті.

                                                                                                           Переказ Івана Дзюба

 

 

 

 

 

 

 

 

2.1. Визнач жанр прочитаного твору.

     А   Казка

     Б   Легенда

     В   Оповідання

 

2.2.   Яке прислів’я найточніше передає головну думку твору?

        А   Чесне діло роби сміло.

        Б   Яка совість, така й честь.

        В   З нечесної справи добра не буде.

 

2.3. З чого прийшло щастя до діда і баби?

        А  З-під землі.

        Б  З хмари.

        В  З неба.

3.Спиши текст, розкриваючи дужки.

   За с(е,и)лом ро(з,с)кинулося дивне поле. Там росте цілий ок(е,и)ан в(е,и)ликих яскравих голівок. То соняшники.

   Особливо гарні вони (в)ранці. Тоді на їхніх пелюстках зявляю(тьс,ц)я чисті, прозорі краплинки роси. Прихилиш до себе ро(з,с)кішну квітку, і вона вмиє тебе росяною водиц(ьо,е)ю.

   А ти знаєш, що соняшники завжди пов(е,и)ртають голівки до сонця? Дивля(тьс,ц)я, тягну(тьс,ц)я до н(йо,ьо)го. Ніби усміхаю(тьс,ц)я сонячн(е,о)ю усмішкою.

За Олександром Копиленком

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Випиши з першого абзацу списаного текст слова з ненаголошеними [е],[и] в корені. Підкресли букви, які позначають ці звуки.

________________________________________________________________________

  1. Випиши друге речення з другого абзацу списаного тексту. Підкресли в ньому головні члени.

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

  1. Випиши зі списаного тексту слова, спільнокореневі зі словом сміх.

________________________________________________________________________

  1. Напиши висловлювання за змістом списаного тексту (3 – 4 речення).

________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.8
Оригінальність викладу
4.5
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.8
Всього відгуків: 6
Оцінки та відгуки
  1. Слинько Ніна Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. Аннас Валентина Володимирівна
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Iльчишин Наталія Володимирівна
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  4. Максунова Ольга
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  5. Rome Alya
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  6. Артисюк Ірина
    Прекрасна робота.
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
Показати ще 3 відгука
docx
Додано
12 квітня 2018
Переглядів
36233
Оцінка розробки
4.8 (6 відгуків)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку