Українська мова 5 клас
Лексикологія
Тести
1. Лексичне значення слова – це:
А те, що слово означає;
Б належність слова до певної частини мови;
В те ж, що й граматичне значення;
Г будова слова.
2. Позначте рядок з реченням, у якому неправильно вжито слово неділя.
А У неділю рано зілля копала (Народна пісня);
Б Була неділя — тихий час дозвілля (М. Рильський);
В Ця неділя була важкою: щодня по шість уроків (3 розмови);
Г У неділю Кайдаші пішли до Довбушів на оглядини (І. Нечуй-Левицький).
3. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
4. Синоніми – це слова
А що мають протилежне значення;
Б однакові за написанням і звучанням, але різні за лексичним значенням;
В різні за написанням і звучанням, але близькі за лексичним значенням.;
Г що вживають мешканці певного регіону.
5. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
6. Антоніми –це слова, що:
А вживають мешканці певного регіону;
Б протилежні за значенням;
В близькі за значенням, але різні за формою;
Г мають однакову форму, але різне значення.
7. Позначте пару слів, що є антонімами:
А велетень, гігант;
Б мужній, сміливий;
В богатир, силач;
Г велетень, карлик.
8. Омоніми — це слова, що:
А вживають мешканці певного регіону;
Б протилежні за значенням;
В близькі за значенням, але різні за формою;
Г мають однакову форму, але різне значення.
9. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
10. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А ефектний – ефективний, ясний – темний
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити
В голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Г досвідчений – освічений, добрий – злий,
11. Складіть речення з омонімами. - наніс, на ніс.;
12. Запишіть в одну колонку слова, вжиті в прямому значенні, в іншу – в переносному.
Тепле літо, тепле слово, теплий кожух; дитя сміялося, сміялося сонце; залізний цвях, залізний характер; полетіли думки, полетіли птахи.
Тепле літо теплий кожух дитя сміялося залізний цвях полетіли птахи |
тепле слово сміялося сонце залізний характер полетіли думки |
13. Запишіть прислів’я, підкресліть антоніми.
Все добре переймай, а зла уникай.
Маленька праця краща за велике безділля.
Багато грибів – мало хліба того року.
Не той молодець, що починає, а той, що кінчає.
14.Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать.
Слова |
Лексикологічна група |
1. глибокий-мілкий |
а) омоніми |
2. самостійний - незалежний |
б) пароніми |
3. роман, Роман |
в) синоніми |
4. континент-контингент |
г) багатозначні слова |
ДВАБ |
д) антоніми |
15. Доберіть до слів першої колонки антоніми з другої колонки
1. старатися |
а) співати |
2. сохнути |
б) применшувати |
3. перебільшувати |
в) мокнути |
4. стояти |
г) лінуватися |
ГВБД |
д) їхати |
16. Відредагуйте речення
а) Подорож тривала дві неділі. ТИЖНІ
б) Мені дуже невдобно просити тебе допомогти. НЕЗРУЧНО
17. Складіть речення зі словами музикальний –музичний.