Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії; вдосконалювати орфоепічні й орфографічні навички, розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння систематизувати вивчений матеріал; виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови
Сонячна галявина Відгадай загадки Це такі загадки, в яких із пропонованого слова шляхом заміни одного звука можна отримати нове слово. З і - лежу я на дивані, З и – пливу я в океані. З і – усі мене торкають, З и – в хліві мене тримають. Мене ти здавна звик любити, І завжди ситий ти за це. А тільки у на і змінити – Стрибну я вмить на деревце. З о – мене не помічаєте, Хоч щодня переступаєте. З и – помітять враз хлоп’ята, Та буваю лиш на свята.
Складний Міст переносу Хто про себе так говорить? Я всесильний, я могутній, Хай признаються присутні, Що в країні Фонетичній Я на службі довговічній. Славний радник королеви У палаці кришталевім. Словам значення міняю, Словоформи обираю. Буде мука чи мука – Визначить моя рука. Води є, нема води: Розберись і розсуди, Чи важливий я, чи ні В фонетичній стороні ( Д. Білоус).
Випишіть із казки слова, що відрізняються наголосом Казка про наголос Є значок маленький. Йому наголос ім’я. Міцно з ним пов’язана Вся голосних сім’я. Наголос – наш друг І дуже добрий помічник. Наголос – відомий, Роблячи у слові чарівні свої стрибки. Став над О – ворона, Перескочив – ворона. Це не птах – кобила, Має чорну масть вона. Якось перескочив Славнозвісний помічник. Замок, якщо схоче, Перетворить на замок. Звук під ним чіткий, Наприклад: килим, килимок. Іноді він грається Із нами залюбки, (Справжнє диво це було!) – І прислівник тепло Став іменником тепло! Плакати – плакати. Хто б без нього прочитав: Це плакат чи плаче хтось? А наголос постав.
Золоті правила переносу (випишіть виділені слова й розбийте їх для переносу) Для переносу слів завжди Потрібен поділ на склади. Як склад з одної букви лиш, Не перенось його, облиш. Передню букву пам’ятай, Від кореня не відривай! Дж, дз не розривають, Як злиті звуки позначають. Подвійних приголосних збіг – Ти можеш розірвати їх. У переноса вільний час З’явився навіть, бо щораз, Хто добре правила ці знає, Тепер йому допомагає. Чи є такі помічники Між вас, шановні малюки? Ось вам слова: завданню, косять, Навчусь, ходжу, відзнака , осінь. Які ж із правил золотих Потрібні вам для слів отих?
Річка Милозвучність Якщо з українською мовою В тебе, друже, не все гаразд, Не вважай її примусовою, Полюби, як весною ряст. Примусова тим, хто цурається, А хто любить , той легко вчить: Все, як пишеться, в ній Вимовляється, Все, як у пісні, у ній звучить. І журлива вона, і піднесена, Тільки фальш для неї чужа. В ній душа Шевченкова й Лесина, І Франкова у ній душа.
Рів Спрощення Пропуском через рів є правильно виконана творча робота. Потрібно замінити іменники прикметниками і записати їх. Графік, що складений на тиждень. Перемога, що принесла радість. Робота, яка дає користь. Нарада що пов’язана з виїздом. Зустріч, що принесла щастя. Людина, яка любить хвастатись. Випадок, що трапляється рідко. Чи в усіх словах відбувається спрощення? Чому?
Ворота грамотності І група Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків. Яструб Сьомий Дзвінок Щільний ІІ група Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова, у яких букви я, ю, є позначають два звуки. Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду. ІІІ група У поданих словах визначити наголос Хазяїн, солдат, гарячий, калач, поганий, козак, Україна, товариш, дошка, завдання, вірші, одинадцять.
Тести І варіант 1.Сполучення букв дж, дз позначають... а) завжди один звук:[дж], [дз],[дз′]; б) завжди два звуки:[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′]; в) [дж], [дз], [дз′] – коли вимовляються злито, і два звуки: :[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′]. 2. До правила «дев’ятки» належать букви: а) д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р; б) д, т, з, с, к, ж, ч, ш, р; в) д, т, з, с, ц, ф, ч, ш. р.. 3.Апостроф вживається для позначення на письмі: а) пом’якшення попереднього приголосного звука; б) наголосу; в) роздільної вимови звуків. 4.Апостроф ставиться перед буквами: а) к, п, т, ф, х; б) б, п, в, м, ф; в) я, ю, є, ї. 5.У словах годинник, піднісся подвоєння букв обґрунтовується: а) подовженням м’якого приголосного; б) збігом на межі значущих частин слова; в) іншомовним походженням слів. 6.У словах директор, шифр написання букви и: а) перевіряється за словником; б) обґрунтовується “правилом дев’ятки”; в) обґрунтовується добором спільнокореневого слова з наголошеним сумнівним голосним.
ІІ варіант 1.Звуки мови – це ...: а) те, що ми бачимо й пишемо; б) те, що ми чуємо й вимовляємо; в) значущі частини слова. 2.Фонетика вивчає: а) букви; б) звуки; в) частини мови. 3.У слові Батьківщина ... а) 11 букв і 10 звуків; б) 11 букв і 11 звуків; в) 10 букв і 10 звуків. 4.Звуки мови бувають... а) голосними й приголосними; б) українськими й запозиченими; в) постійними й змінними. 5.Подвоєні приголосні пишуться у таких іншомовних словах: а) кас..а, ал..ея, клас..; б) лібрет..о, барок..о, інтермец..о; в) ван..а, тон..а, віл..а. 6.Сполучення йо пишеться у словах: а) л..отчик, сл..оза, с..огодні; б) баталь..он, медаль..он, Солов..ов; в) с..омий, у н..ого, син..ого.