Тема: Фортеця чотирьох королев: Фонетики, Орфоепії,
Графіки й Орфографії
Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання учнів
з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії;
вдосконалювати орфоепічні й орфографічні навички,
розвивати пам'ять, логічне мислення, вміння систематизувати
вивчений матеріал;
виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до мови
епіграф уроку :
Ніжна мова – ти ніжний цвіт;
Ти п’яниш нас, як рута - м’ята.
Тож на цілий на білий світ
Ти духмяністю розіллята.
Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого ( урок – гра )
з використанням інтерактивних методів навчання
Учитель: Добрий день, шановні друзі!
Всі зібрались на урок?
Тож пора нам поспішати –
Кличе в подорож дзвінок.
Сьогодні в нас, діти, урок незвичайний,
Хай буде для нас він повчальний.
1. Учитель: Підсумковий урок ми проведемо як бойову операцію, де на нас чекатимуть різні перешкоди. А щоб подолати їх, треба добре знати вивчені правила з фонетики, орфоепії, графіки та орфографії.
Будуть на нашому шляху і зупинки – відпочинки. Вирушаючи в дорогу, візьмемо із собою пожитки – знання. Читаємо придорожні гасла ( проектуються на слайдах)
Пам’ятай правила!
Грамотно пиши!
Висловлюйся зв’язно!
Будь привітним!
Нашу операцію ми розпочинаємо епіграфом уроку (Вчитель читає вірш).
Наша мова дійсно прекрасна, і тому ми не маємо права знати її погано.
Вашим першим завданням буде пошук орфограм у цьому вірші ( діти шукають орфограми і пояснюють їх).
Отже, всі ці орфограми підпорядковуються чотирьом королевам ( всі разом читаємо)
2. А девізом нашим будуть такі слова:
Ніколи не говори: “Я - неук!”
А завжди кажи: “Я – зірка!”( проектуються на слайді)
На парту кожному із вас упала зірочка. За допомогою цих зірочок ми визначимо, хто стане найяскравішою зірочкою у нашому королівстві рідної мови. Але кожен із вас повинен пам’ятати:
Я – учень
Я – хочу знати
Я- думаю
Я – вмію
Я – знаю
Я – особистість творча,
Я - зірка
Сьогодні ви матимете змогу показати свої:
1. Знання
2. Уміння
3. Навички
4. Ерудицію
5. Кмітливість
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів
Нам потрібно вибрати загін розвідників. А потраплять до нього ті учні, які дадуть правильну відповідь на питання:
Найкращими десантниками нашого загону стануть ті учні, які за одну хвилину правильно виконають тестові завдання ( учні виконують тести, які лежать на партах, потім перевіряємо, дивлячись на слайди)
а) завжди один звук:[дж], [дз],[дз′];
б) завжди два звуки:[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′];
в) [дж], [дз], [дз′] – коли вимовляються злито, і два звуки: :[д] і [ж], [д] і [з],[д] і[з′].
а) д, т, з, с, ц, ч, ш, ж, р;
б) д, т, з, с, к, ж, ч, ш, р;
в) д, т, з, с, ц, ф, ч, ш. р.
а) пом’якшення попереднього приголосного звука;
б) наголосу;
в) роздільної вимови звуків.
а) к, п, т, ф, х;
б) б, п, в, м, ф;
в) я, ю, є, ї.
а) подовженням м’якого приголосного;
б) збігом на межі значущих частин слова;
в) іншомовним походженням слів.
а) перевіряється за словником;
б) обґрунтовується “правилом дев’ятки”;
в) обґрунтовується добором спільнокореневого слова з
наголошеним сумнівним голосним.
а) те, що ми бачимо й пишемо;
б) те, що ми чуємо й вимовляємо;
в) значущі частини слова.
а) букви;
б) звуки;
в) частини мови.
а) 11 букв і 10 звуків;
б) 11 букв і 11 звуків;
в) 10 букв і 10 звуків.
а) голосними й приголосними;
б) українськими й запозиченими;
в) постійними й змінними.
а) кас..а, ал..ея, клас..;
б) лібрет..о, барок..о, інтермец..о;
в) ван..а, тон..а, віл..а.
а) л..отчик, сл..оза, с..огодні;
б) баталь..он, медаль..он, Солов..ов;
в) с..омий, у н..ого, син..ого.
ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок
Учитель: Щоб потрапити до фортеці чотирьох королев, ми повинні з вами пройти рід перешкод. ( дітям роздається схема проходу до фортеці)
Учитель: На нашому шляху перша серйозна перешкода. Пройти її зможуть тільки ті бійці, які зуміють відредагувати текст. Запишіть у зошити: “Редагування тексту”. На виконання роботи відводиться три хвилини.( Потім один учень іде до дошки, взаємоперевірка)
Словом можна вбити і ожевити, паранити і вилікувати, посіяти тревогу і безнадію, розсіяти сумнів і засмутити, виклекати посмішку і слйозу, надихнути на працю
( В. Сухомлинський).
Учитель: На нашому шляху чергова перешкода – Алфавітні хащі. Пройти їх зможуть найуважніші бійці. Вам потрібно знайти слова, які стоять не в алфавітному порядку:
Отже, найуважнішими бійцями нашого загону є ...
Учитель: Щоб не затягнуло вас це болото, ви повинні проявити кмітливість і швидкість реакції. Дайте відповідь на питання:
Я один в сім’ї такий.
Кажуть, надто вже м’який,
Хоч мовчун, та не дивак.
В слові я не зайвий знак.
Поставте слова в Д.в. Які слова в Д.в. пишуться з м’яким знаком?
Донька, дочка, полька, бджілка, нянька, лялька, сопілка, жінка, футболка, ніченька, зірка, зіронька, ненька, сонце.
Отже найкмітливішими бійцями стали...
4. Кам’яна перешкода
Учитель: Цю перешкоду допоможуть подолати найерудованіші бійці. Відгадайте, хто міг це написати на камені.
Я такий же, як знак розділовий,
І відомий шкільній дітворі.
Та в словах української мови
Я пишусь не внизу, а вгорі.
Спробуй лиш написати ім’я –
Зразу стану потрібним і я.
( Апостроф)
Тепер проаналізуйте особливості кожної групи слів і назвіть правила вживання апострофа.
Отже, наші ерудити допомогли нам подолати і цей бар’єр.
Хвилинка відпочинку.
Ми пройшли половину шляху, і нам необхідний відпочинок. На галявині на нас чекають мета грами. Це такі загадки, в яких із пропонованого слова шляхом заміни одного звука можна отримати нове слово.
З і - лежу я на дивані,
З и – пливу я в океані. (Кіт, кит)
З і – усі мене торкають,
З и – в хліві мене тримають. (Бік, бик)
Мене ти здавна звик любити,
І завжди ситий ти за це.
А тільки у на і змінити –
Стрибну я вмить на деревце. (Булка, білка)
З о – мене не помічаєте,
Хоч щодня переступаєте.
З и – помітять враз хлоп’ята,
Та буваю лиш на свята. ( Поріг, пиріг)
Що рушити далі, необхідно відновити фізичну форму, а допоможе нам у цьому фізкультрозминка.
Дує вітер нам в лице.
Похилилось деревце.
Вітерець все тише-тише.
Деревце все вище-вище.
Учитель: Як і годиться, міст охороняється. Нам необхідно дізнатися, як звати начальника охорони, а потім виконати його накази.
Хто про себе так говорить?
Я всесильний, я могутній,
Хай признаються присутні,
Що в країні Фонетичній
Я на службі довговічній.
Славний радник королеви
У палаці кришталевім.
Словам значення міняю,
Словоформи обираю.
Буде мука чи мука –
Визначить моя рука.
Води є, нема води:
Розберись і розсуди,
Чи важливий я, чи ні
В фонетичній стороні. (Д.Білоус)
Учитель: Отже, це полковник Наголос і за його наказом ми виконуємо вибірковий диктант. Випишіть із казки слова, що відрізняються наголосом. Відповідальним за цю роботу призначається ...., ( названий учень працює біля дошки).
Є значок маленький.
Йому наголос ім’я.
Міцно з ним пов’язана
Вся голосних сім’я.
Наголос - наш друг
І дуже добрий помічник.
Наголос – відомий,
Роблячи у слові чарівні свої
Стрибки.
Став над о – ворона,
Перескочив – ворона.
Це не птах - кобила,
Має чорну масть вона.
Якось перескочив
Славнозвісний помічник.
Замок, якщо схоче,
Перетворить на замок.
Звук під ним чіткий,
Наприклад: килим, килимок.
Іноді він грається
Із нами залюбки,
(Справжнє диво це було!) –
І прислівник тепло
Став іменником тепло!
Плакати – плакати.
Хто б без нього прочитав:
Це плакат чи плаче хтось?
А наголос постав.
Полковник Наголос задоволений результатами виконаної роботи.
Учитель: На мосту ми знайшли листки із Золотими правилами переносу. Запишіть цю назву до зошитів. Випишіть із листків, які лежать на партах, виділені слова й розбийте їх для переносу. (Один учень працює біля дошки)
Потрібен поділ на склади.
Як склад з одної букви лиш,
Не перенось його облиш.
Передню букву пам’ятай,
Від кореня не відривай!
Дж, дз не розривають,
Як злиті звуки позначають.
Подвійних приголосних збіг –
Ти можеш розірвати їх.
У переноса вільний час
З’явився навіть, бо щораз,
Хто добре правила ці знає,
Тепер йому допомагає.
Між вас, шановні малюки?
Ось вам слова: завданню, косять,
Навчусь, ходжу, відзнака , осінь.
Які ж із правил золотих
Потрібні вам для слів отих?
Отже, через міст нас перевели ті учні, у кого були правильно перенесені слова.
А попереду на нас чекає остання зупинка для відпочинку. Послухайте анекдоти і зробіть висновки.
3.– Мамо, сьогодні вчитель, дякуючи мені, зробив відкриття.
Учитель: А ми не будемо уподібнюватись героям анекдотів і вирушаємо далі.
- Які слова називаються іншомовними?
- Робота з сигнальними картками.
А тепер доведіть, що ви вмієте визначати кількість звуків у словах – іноземцях. Підніміть сигнальні картки: зелену, якщо букви я, ю, є, позначають один звук, червону, якщо вказані букви позначають два звуки. Слухайте слова і піднімайте картки.
Астрономія, біологія, теорія, емоції, Нюрнберг, Біблія, інформація.
Отже, миротворці пропускають нас далі.
Учитель: Перепливти річку Милозвучність зможуть лише ті, хто знає правила милозвучності української мови. Вслухайтесь у мелодику нашої мови.(Учень читає вірш Д. Білоуса)
Якщо з українською мовою
В тебе, друже, не все гаразд,
Не вважай її примусовою,
Полюби, як весною ряст.
Примусова тим, хто цурається,
А хто любить , той легко вчить:
Все, як пишеться, в ній
Вимовляється,
Все, як у пісні, у ній звучить.
І журлива вона, і піднесена,
Тільки фальш для неї чужа.
В ні й душа Шевченкова й Лесина,
І Франкова у ній душа.
А тепер кожен може розраховувати тільки на свої власні сили.
“Самостійна робота”.
Спишіть вірш, розкриваючи дужки.
(У, в)чись, дитино, бо (в, у)учитися треба!
(У, в)чися, голубко, бо розум не спить,
Хай серце (і, й) воля, (і, й ) дух росте (у, в) силу,
Хай книжка розкрита любові навчить.
(Один учень працює біля дошки).
Учитель: Пропуском через рів є правильно виконана творча робота.
Потрібно замінити іменники прикметниками і записати їх ( проектується на слайдах)
9. Ворота грамотності
Щоб пройти ці ворота, ми з вами об’єднаємося у дві групи.
Робота в групах
(І група – І варіант, ІІ група – ІІ варіант). Це дасть нам змогу за один і той же час виконати відразу два завдання.
І варіант
Подані слова записати фонетичною транскрипцією, визначити кількість букв і звуків.
Яструб
Сьомий
Дзвінок
Щільний
( слова прикріплені на дошці – один учень прикріплює відповідь)
ІІ варіант
Із поданих слів вибрати і підкреслити ті слова у яких букви я, ю, є позначають два звуки.
Юний, люд, єнот, синє, армія, сяйво, мільярд, ллє, ряд, ясен, мужнє, в’юн, воїн, юнга, переляк, їду.
( учень прикріплює плакат із правильними відповідями)
ІІІ варіант
У поданих словах визначити наголос.
Хазяїн, солдат, гарячий, калач, поганий, козак, Україна, товариш, дошка, завдання, вірші, одинадцять.
( учень зачитує правильно слова).
Молодці! Ви всі дуже гарно працювали на уроці, і ми нарешті добралися до фортеці чотирьох королев: Фонетики, Орфоепії, Графіки, Орфографії. Горді королеви зустрічають переможців і нагадують, що забувати про їх існування дуже небезпечно.
Орфограма: А я горда дама,
Королева Орфограма.
Через оцінки щоб не ридати,
Вивчіть всі правила, як писати:
Можеш форму поміняти,
Можеш інше слово взяти,
Аби родичем було
І тобі допомогло.
11. Індивідуальна творча робота ( учні вдома складали вірші про мову, про звуки, алфавіт, орфографію) - перевірка
V. Підсумок уроку
- Чи сподобався вам урок? Чим саме?
VІ. Домашнє завдання
Повторити вивчені правила.