Урок "Розділові знаки у складних сполучникових та безсполучникових реченнях"

Про матеріал

Конспект уроку містить різнотипні завдання. Цей документ розроблявся мною власноруч та використовувався на уроці. У конспекті можна побачити цкаві завдвння, наприкла, гра "Клуб трьох "К". Ця гра своєрідна, адже учням необхідно відповідати коротко, конкретно і красиво.

Перегляд файлу

Сл. 1                                                     Вісімнадцяте квітня

     Класна робота

                               Складні речення зі сполучниковим та безсполучниковим зв'язками та розділові знаки при них

 

Сл. 2      Мета: ознайомити п’ятикласників із будовою складного речення, його інтонацією, навчити учнів відрізняти складне речення від простого, удосконалити пунктуаційні вміння щодо правильної розстановки розділових знаків у складних реченнях; розвивати мислення, увагу; виховувати прагнення до дружби, взаємодопомоги, щедрості, доброти, милосердя, любові.

 

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

 

   3 хв.

ІІ. Актуалізація опорних знань

Для того, щоб активно працювати впродовж уроку потрібно пригадати вивчений матеріал.

Я пропоную вам

Гра “Клуб трьох К” (Коротко. Конкретно. Красиво)                                                       Сл. 3

Що таке граматична основа?

Який член речення називають підметом?

Який член речення називають присудком?

Як називається речення, у якому  одна граматична основа?  (просте)                            2 хв

 Молодці! Впоралися із завданням. А зараз Робота з підручником. Ми розгорнемо підручники на сторінці 72.  2 хв.

Сл. 4

Робота на дошці. Записати речення і підкреслити граматичну основу та спробувати пояснити розділові знаки.

Вітер грає і п’яно віє навкруги, і голубів тремтячі зграї черкають неба береги.                    І ти смієшся, й даль ясніє, і серце б’ється, як в огні, і вид пречистої надії стоїть у синій глибині.        (М. Рильський “Молюсь і вірю”)                                               3хв.             Сл. 5

Перше речення просте чи складне? Де потрібно поставити розділовий знак? Чому? Ці речення з твору Максима Рильського “Молюсь і вірю”. Як ви думаєте, чому я підібрала речення саме цього автора?

Портрет Максима Рильського                                                                                                Сл. 6

Творча робота. З кожної пари простих речень утворити складні за допомогою сполучників (або сполучних слів). Утворені складні речення записати,  пояснити розділові знаки.                             

  1. Ніч минула швидко. Настав сірий туманний ранок. 2. Буря вщухла. Хвилі продовжували бушувати. 3. Понісся перший порив вітру. Човен здригнувся.    3 хв.  Сл.7

Робота в парах. Скласти речення за схемами.

1. О і О.

2. [   ], і [   ].

3. [   ], [    ].                                                                                                                    

Діти читають речення.                                                                                             5 хв. Сл. 8

Пошукова робота . Знайти складне речення, записати його та підкреслити граматичні основи.

1.По діброві вітер виє,гуляє по полю…

2.Зоре моя вечірняя,зійди  над горою…

3.Пишається калинонька, явір молодіє.         

4.Чумак іде,подивиться та й голову схилить.                                                            Сл. 9

Як ви визначили, що саме це речення складне?. А сполучникове чи безсполучникове?У якому реченні є звертання?  Із поезій котрого письменника ці рядки?        

Портрет Шевченка                                                                                                   5 хв.       Сл.10

Орфографічна фізкультхвилинка     (апостроф)                                                                                

Під'їзд, морквяний, подвір'я, повітря, дит'ясла, свято, пів'яблука, цвях, буряк, Лук'ян, сім'я,медвяний, рясно, п'ять, духмяно.                                                                             2 хв.

Ми з вами часто переглядаємо уроки Олександра Авраменка. На сьогоднішньому уроці я пропоную вам переглянути урок про недоречне вживання носіями мови слова “вибачаюся”.

Урок “Чому ніколи не треба вибачатися?”                                                          3 хв.      Сл.11

Робота на картках     (завдання на три рівні)                                                              Сл.12

Синтаксичний розбір складного речення                               стор. 73

Послідовність розбору

  1. Визначити вид речення за метою висловлювання (розповідне, питальне, спонукальне).
  2. Визначити вид речення за емоційним забарвленням (окличне, неокличне).
  3. Указати, що речення складне. (складне).
  4. Указати кількість частин що входять у складне речення .

5. Визначити звязок частин складного речення (сполучниковий, безсполучниковий) .

6.Визначити в кожній частині головні і другорядні члени речення.

Високий рівень  Тихесенько вітер віє, степи, лани мріють, між ярами , над ставами верби зеленіють (Т. Шевченко)

Середній рівень Лиш небо гуде неокрає, та сімя журавлина на крилах весну піднімає (А. Малишко)

Достатній рівень Вдалині хиталися дерева і синів задуманий прибій.

                                                                                                                                                 7-10 хв.  

 

ІІ. Підсумок уроку. Упіймай помилку. Запишіть відповіді  (1+   2-). Прокоментуйте їх усно.

Слайд №13

 

1. У простому речення є одна граматична основа.

2. Граматична основа складається з підмета і присудка.

3. У складному реченні є дві граматичні основи.

4. Між частинами складного речення треба ставити розділовий знак.

5. Перед сполучником і завжди ставимо кому.

6. Прості речення у складному з’єднуються тільки за допомогою      сполучників.

 

Слайд №14

 

1+    2-     3-    4+    5-    6-                                                                                                  5 хв      

 

ІІІ. Домашнє завдання.

 

          Впр. 153

 

 

 

 

doc
Додав(-ла)
Палій Надія
Додано
23 жовтня 2018
Переглядів
1073
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку