Контрольна робота
Складносурядне речення
Варіант 1
1. Указати складносурядне речення :
А Сиджу і слухаю, як народжується вітер.
Б Солома в грубці погасла, жар укрився тремтливим попільцем.
В Я іду у парку золотому, і прощально листя шелестить.
Г Неозорі лани жита і пшениці золотилися навкіл.
2. Указати складносурядне речення з розділовим сполучником :
А Навчися бачити життя без прикрас, і тобі неважко буде досягти успіху.
Б На гору доступитися не легко, зате з гори зручніше боронитись.
В Туго набито паруси, і дужий, рівний вітер легко жене яхту по воді.
Г Або сина його виженуть із гімназії, не давши йому докінчити курсу, або нехай батько висіче сина різками таки тут.
3. Указати складносурядне речення, між частинами якого НЕ ставиться кома (деякі розділові знаки пропущено) :
А Срібно-холодні роси слалися і дикі кози виходили пастись на поляну.
Б Де ви працюєте і як до вас їхати?
В Яблука світяться і їх видно здалеку.
Г Дніпро тече і хвиля в серце б’є.
4. Тире ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено):
А Ще декілька місяців і перед тобою відкриються тисячі різних доріг.
Б Я іду у парку золотому і прощально листя шелестить.
В Чи то мій сон чи просто магія чола.
Г Ви мовчіть а ми будемо підтакувати.
5. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Зривалися в небо ластівки… вибрати
А коли вибігав у двір старий кіт. Б ховалися комахи в невидимі щілини.
В і різко падали вниз. Г і розбивали небо блискавки.
6. Виберіть складносурядне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A Не то день сміявсь, не то дощик хлипав.
Б Минулася буря – і сонце засіяло.
B Хай вітер знамена колише, й співають в садах солов’ї.
Г Греки стали вчителями для римлян, а потім Стародавній Рим став осередком освіти.
7. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома |
А Лише гул од копит степом котився та хліба шелестіли. |
2. Тире |
Б Ця розмова лишила у мене якийсь гіркий несмак але миритись брати назад свої слова у мене не було бажання. |
3. Кому не треба |
В Я усміхнусь і все навкруг сміється. |
4. Крапка з комою |
Г Важким сном спала земля і високо над нею притаїлись зорі. |
8. Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видом смислового зв’язку між їхніми частинами.
1. послідовність |
А То проснеться над болотом чайка, то промайне бистрий чибіс. |
2. чергування явищ
|
Б Усе іде, але не все минає над берегами вічної ріки. |
3. протиставлення явищ |
В Туман уже піднявся – і небо стало сірим. |
4. причина й наслідок
|
Г Прилинув вітер, і в хатині він про весняну волю заспівав. |
|
Д Літо йде полями, і вітер віє, і цвіте блакить. |
9. Виберіть речення, що відповідає схемі [ ] і [ ]. (розділові знаки пропущено).
A) Дунув вітер понад ставом і сліду не стало.
Б) В очереті кахкала дика качка і сплескувала велика риба.
B) Місяць зійшов над морем і скелі ближчими стали.
Г) Сичі в гаю перекликались і ясен раз у раз скрипів.
10. Перепишіть речення. Поставте пропущені розділові знаки. Підкресліть головні й другорядні члени речення. Намалюйте схему. Визначіть тип сполучника і вкажіть смисловий зв’язок між частинами складносурядного речення
1. А дощі лили мало не щоночі але дні були сонячні й теплі.
2. Чи короп прокинувся на дні ставка чи сом зарухався під корчем.
3. Співаю і назустріч пісня ллється.
4. Щороку вмирає трава і листя з дерев облітає.
Контрольна робота
Складносурядне речення
Варіант 2
1. Указати складносурядне речення :
А Прокотився невидимий грім по небу і впав десь поблизу.
Б На світі вже давно ведеться, що вищий перед нижчим гнеться.
В Копита відбивали чіткий ритм, і він навмисне прискорював біг.
Г На клумбі цвіли жоржини, пахло прив’ялим духом полину.
2. Указати складносурядне речення з протиставним сполучником :
А У полі проступила розмита далина, і навіть обрій почав угадуватись.
Б Традиційної охайності української садиби ми ще не втратили, проте ця хатина прямо-таки випромінювала дбайливість господаря.
В Вітер улігся, і в ранковій раптом ударив на сполох дзвін.
Г Чи се лютий біль у мене тихий стогін вириває, чи то стогне бранець-лицар, знемагаючи на рани?
3. Указати складносурядне речення, між частинами якого НЕ ставиться кома (деякі розділові знаки пропущено) :
А Хай наше слово не вмирає і наша правда хай живе!
Б Темніли стрілки щавлю та смачно вабила конюшина.
В Сонце вже заходило і гори востаннє засвітилися ажурним золотом.
Г Реве Дніпро й лани широкополі медами пахнуть.
4. Тире ТРЕБА ставити між частинами складносурядного речення (розділові знаки пропущено):
А Співала колосом нива і співали жайворонки над нею.
Б А дощі лили мало не щоночі зате дні були сонячні й теплі!
В Або печи пиріжки або не прийдуть дружки.
Г Чужих два слова в пісні буде і пісня вся тоді чужа!
5. Складносурядне речення утвориться, якщо серед варіантів продовження речення Вітру на морі не було… вибрати
А коли ми повернулися з екскурсії. Б штиль радував матерів з дітьми.
В проте клекотав сильний прибій. Г як і очікуваного кілька днів сонця.
6. Виберіть складносурядне речення, у якому допущено пунктуаційну помилку.
A Несподіваний ривок, і ми відриваємося від землі.
Б То комиш упаде в око, то дим тріпоче в повітрі.
B Нехай радіє Правдонька, а Кривда чеше ніс.
Г Учора ввечері піднялась страшенна буря і збирався дощ.
7. Установіть відповідність між реченнями та розділовими знаками, пропущеними у них.
1. Кома |
А Як набридла ця холодна довга зима і як хочеться літнього тепла! |
2. Тире |
Б Пішов дощ дрібний та густий мов крізь сито засіяв і стрепенулися темні ліси підставляючи своє загоріле листя під дощові краплини. |
3. Кому не треба |
В Золотіє сонячна роса і цілують сині небеса очі мальвам. |
4. Крапка з комою |
Г Ще декілька місяців і перед тобою відкриються тисячі різних доріг. |
8. Установіть відповідність між складносурядними реченнями та видом смислового зв’язку між їхніми частинами.
1. одночасність |
А Випав сніг — і дахи будинків вкрились товстою білою ковдрою. |
2. взаємовиключення явищ
|
Б За морем тепліше, але вдома миліше. |
3. протиставлення явищ |
В Чи мене ти повезеш, чи я на тобі поїду. |
4. причина й наслідок
|
Г Сашко зробив домашнє завдання, склав речі до портфеля, і мати полегшено зітхнула. |
|
Д Дороги розмиті, і чується крик журавлиний. |
9. Виберіть речення, що відповідає схемі [ ] і [ ]. (розділові знаки пропущено).
A) Минулася буря і сонце засіяло.
Б) Лише гул од копит степом котився і хліба шелестіли.
B) Місяць зійшов над морем і скелі ближчими стали.
Г) Сичі в гаю перекликались і ясен раз у раз скрипів.
10. Перепишіть речення. Поставте пропущені розділові знаки. Підкресліть головні й другорядні члени речення. Намалюйте схему. Визначіть тип сполучника і вкажіть смисловий зв’язок між частинами складносурядного речення.
То шумів зелений лист то в вінку мінився золотом ряст весняний.
Він іншим показує дорогу зате сам в болото лізе.
Тут витає слава безіменна і співає жайвором душа.
Вдарю я по хвилі й зашумлять похилі верби над піском.