Контрольна робота з психології на тему «Вміння працювати з самооцінкою. Мої сильні та слабкі властивості»

Про матеріал

- формування поняття «самооцінка»;

- усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;

- осмислення власної моделі поведінки;
- розвиток інтересу до себе;
- підвищення впевненості в собі.

Перегляд файлу

 

Тема  «Вміння працювати з самооцінкою. Мої сильні та слабкі властивості»

 Ціль: підвищення самооцінки через усвідомлення особистої ціннісності та унікальності.

 Основні завдання:
- формування поняття «самооцінка»;

-  усвідомлення своїх індивідуальних особливостей;

         - осмислення власної моделі поведінки;
         - розвиток інтересу до себе;
         - підвищення впевненості в собі.

Хід уроку

  1.               Привітання

 2.Повідомлення теми уроку.

Вправа  «Хто Я?»(2 хв)
Інструкція: Протягом 2 хвилин десять разів по-різному дайте відповідь на питання: «Хто Я?» Записуйте відповіді так, як вони приходять вам в голову.
 Інтерпретація результатів: Відповідаючи на питання «Хто Я?», ви позначаєте те місце, яке займаєте в цьому світі, конструюєте образ свого «Я». Якщо ви змогли придумати собі не більше 5 характеристик, ймовірно,  ви  не хочете розкриватися навіть перед собою, або рідко замислюєтеся про себе, користуючись лише найочевиднішими характеристиками ( «Я - людина, учень» і т.д.) Можливо, вам цього досить.
Чи зустрічаються серед цих характеристик  критичні зауваження? Можливо, і в житті ви схильні перебільшувати свої недоліки, випинати їх. Дотримуйтесь поради  Андре Моруа: «Ніколи не говоріть про себе погано. За вас це зроблять ваші друзі ». Найчастіше зустрічаються рольові та біографічні характеристики ( «юнак», «дівчина», «син», «дочка»). Зверніть увагу, скільки таких характеристик в вашому автопортреті. Якщо їх більшість, можливо, ви пред'являєте себе в житті як носія формальних характеристик, під якими можуть підписатися мільйони людей. Де ваша індивідуальність? Ви про неї забули або її немає?

Буває, що різні відповіді крутяться навколо однієї і тієї ж теми - своїх захоплень, відносин з іншими людьми, планів на майбутнє. Часом так проявляються проблеми, які несвідомо визначають ваші вчинки. В якому часі стоять дієслова в ваших відповідях - в сьогоденні, майбутньому або минулому? Або вони поза часом?

Буває так, що людина не живе, а готується до життя. «Коли я виросту ..., Коли навчуся ..., Коли одружуся ..., Коли куплю машину ..., коли побудую будинок ...» і так далі до нескінченності. Планування - справа хороша і навіть необхідне. Однак буває, що життя перетворюється в довгий виснажливий забіг з проміжними фінішами. Покладаючи всі надії на майбутнє, що ви залишаєте сьогоднішньому  дню і сьогоднішньому собі?

  1.               Інформаційне повідомлення. (5 хв)

 Знаоймство з поняттям  «Самооцінка»

Тест, який ви  щойно виконали, заснований на вашій самооцінці. Як ви думаєте, що таке «самооцінка»? (Відповіді дітей)

 Самооцінка - оцінка людиною своїх якостей, себе, рівня успішності власної діяльності, оцінки своєї особи іншими людьми, виходячи з системи цінностей людини.

А яка може бути самооцінка?

Самооцінка може бути адекватною, заниженою і завищеною.

Адекватна самооцінка - людина реально оцінює себе, бачить як свої позитивні, так і негативні якості. Вона здатна адаптуватися до мінливих умов середовища.

 Низька самооцінка властива людям, схильним сумніватися в собі, приймати на свій рахунок зауваження, невдоволення інших людей, переживати і тривожитися з незначних приводів. Такі люди часто не впевнені в собі, їм важко дається прийняття рішень, необхідність настояти на своєму. Вони дуже чутливі.

Висока самооцінка - людина вірить в себе, відчуває себе "на коні", але іноді, будучи впевненою  в своїй непогрішимості, вона  може потрапити в складну ситуацію, коли потрібно відмовитися від звичного погляду на речі і визнати чужу правоту.

Як можуть люди себе оцінювати?


Як ви думаєте, чи існують в природі ідеальні люди?


Люди, у яких одні тільки "плюси"?


А чи є люди, у яких одні недоліки? Одні "мінуси"?

   Визначення власної самооцінки  (15хв)

 (тест Дембо-Рубінштейна) Додаток1

5. Вправа «Мої сильні сторони» (10 хв)

У кожного з нас є гідності, то, що ви цінуєте, приймаєте і любите в собі, що дає вам відчуття внутрішньої свободи і впевненості в своїх силах - «Точка опори». У важкій життєвій ситуації нам допомагає вистояти наша внутрішня опора: наші сильні сторони, звички, цікаві справи. Така опора є у кожного з нас! Протягом 5 хвилин складіть такий список.

(За бажанням учні можуть зачитати список. Слухачі можуть задавати питання або просити роз'яснення, а також доповнювати список іншими їхніми достоїнствами.)

6. Формула самооцінки (5хв)

Американський психолог Вільям Джеймс вивів формулу самооцінки, яку іноді називають формулою щастя:
САМООЦІНКА = УСПІХ / рівень домагань
Є тільки два способи підвищити самооцінку:
1) домогтися успіху в будь-якій діяльності;
2) знизити рівень домагань.

Досягти одночасно і того, і іншого вдається тільки великим людям. Якщо ваша мета - жити в гармонії з собою і світом, необхідно, щоб рівень домагань відповідав успіху. Проблема в тому, що успіх кожен розуміє по-своєму

 Підвищити самооцінку і впевненість іноді буває дуже непросто. Саме тому існують певні методи, які допомагають людині оцінити себе більш адекватно.

  1.               Складіть список своїх позитивних якостей — їх має бути не менше двадцяти. Необхідно повісити його на видне місце, так, щоб можна було читати як мінімум один раз на день.
  2.               Напишіть перелік своїх досягнень, починаючи з раннього дитинства. У цей перелік може увійти, наприклад: «знайшов високооплачувану роботу» або «встала на півгодини раніше і зробила ранкову зарядку». Причому необхідно не тільки скласти список, а й поповнювати його якомога частіше, в ідеалі — щодня. Це створить стимул для того, щоб здійснювати хоча б маленькі «подвиги» постійно, тим самим регулярно піднімати самооцінку.
  3.               Знайти собі хобі чи захоплення, в якому вдасться досягти успіхів. Неважливо, чи буде це вишивання хрестиком або силові вправи на тренажерах. Головне, щоб це приносило людині внутрішнє задоволення результатом своєї праці.
  4.               Так само дуже корисно медитувати, причому не тільки для підвищення самооцінки, але і в цілому. Як вже зазначалося вище, причиною низької самооцінки часто стають стреси, депресія і невдачі. Іншими словами, негативне сприйняття самого себе, що відбувається в ході подій або навколишньої дійсності. Навіть нетривала медитація допомагає заспокоїтися, розслабитися і спокійніше оцінити те, що тривожить людину, знижуючи напруженість ситуації.

Притча про прийняття себе (2хв)

Одного разу один чоловік прийшов у сад і побачив в'янучі і посохлі дерева, кущі та квіти. Він запитав їх, чому вони вмирають? Дуб сказав, що він помирає тому, що не може бути таким високим, як сосна.

 Звернувшись до сосни, людина знайшла її опадаючої тому, що вона не може давати виноград подібно виноградній лозі. А лоза вмирала тому, що вона не може квітнути, як троянда. Незабаром він знайшов одну рослину, що радує серце, квітуче і свіже. Після розпитувань він отримав таку відповідь:

 - Я вважаю це само собою зрозумілим, адже коли мене садили, люди хотіли отримати радість. Якщо б хотіли дуб, виноград або троянду - то посадили б їх.

 Тому я думаю, що не можу бути нічим іншим, крім того, що я є. І я намагаюся розвивати свої найкращі якості.

Так і в нашому житті - Ви можете бути тільки собою. Ви можете розвиватися і радіти життю, або можете зав'янути, якщо не приймаєте себе!!!

ВИСНОВОК

Поважати себе - значить пишатися своїми добрими вчинками. Той, хто не любить себе, не може щиро любити інших. Кожна людина неповторна і представляє цінність. Поважати себе - це значить визнавати право на любов інших людей до себе. Поважати себе - шанобливо ставитися до оточуючих. Поважати себе - значить, вірити в себе.

Підсумок заняття (5 хв)

Рефлексія

Що для себе нового і корисного ви взяли з цього заняття?

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток

Методика дослідження самооцінки

(Дембо-Рубінштейн) 
 

Мета : дослідження самооцінки особистості.

Основне завдання полягає у безпосередньому ранжуванні школярами низки своїх рис. На горизонтальних лініях потрібно відзначити рівень вираженості в них цих рис.

У запропонованому варіанті методика містить у собі чотири задані шкали та так звані вільні шкали, які пропонує сама дитина. Перевага цього варіанту в тому, що він дозволяє побачити ступінь розвиненості системи особистісних конструктів і найбільш значимі для дитини критерії, за якими вона оцінює себе.

Кожному випробуваному пропонується бланк методики, що містить інструкцію та завдання.

Час виконання завдання : до 10 хвилин.

Тестовий матеріал

Інструкція. "Будь-яка людина оцінює свої здібності, можливості, характер та ін. Рівень розвитку кожної якості, сторони людської особистості можна умовно зобразити вертикальною лінією, нижня точка якої буде символізувати найнижче розвиток, а верхня - найвище. Вам пропонуються сім таких ліній.

Вони позначають: 

здоров'я; 
розум, здібності; 

характер; 
авторитет у однолітків; 

вміння багато чого робити своїми руками, умілі руки;

зовнішність; 

впевненість у собі. 

 

 

http://ua-referat.com/dopb56539.zip

 

 здоров'я 

          розум,     здібності 

   характер 

    авторитет у однолітків 

  вміння

багато чого робити своїми руками

зовнішність 

   Впевненість

 у собі 


 

 

На кожній лінії рискою (-) відзначте, як ви оцінюєте розвиток у себе цієї якості, сторони вашої особи в даний момент часу. Після цього хрестиком (х) відзначте, при якому рівні розвитку цих якостей, сторін ви були б задоволені собою або відчули гордість за себе ". 

Випробуваному видається бланк, на якому зображено сім ліній, висота кожної - 100 мм, із зазначенням верхній, нижній точок і середини шкали. При цьому верхня і нижня точки відзначаються помітними рисами, середина - ледь помітною точкою. 
Методика може проводитися як фронтально - з цілим класом (або групою), так і індивідуально. При фронтальній роботі необхідно перевірити, як кожен учень заповнив першу шкалу. Треба переконатися, чи правильно застосовуються запропоновані значки, відповісти на запитання. Після цього випробуваний працює самостійно. Час, відведений на заповнення шкали разом з читанням інструкції, 10-12 хв. 


Обробка та інтерпретація результатів

 Обробка проводиться за шістьма шкалами (перша, тренувальна - «здоров'я» - не враховується). Кожна відповідь виражається в балах. Як вже зазначалося раніше, довжина кожної шкали 100мм, відповідно до цього відповіді школярів отримують кількісну характеристику (наприклад, 54мм = 54 балів). 

По кожній з шести шкал визначити: 

рівень домагань - відстань в мм від нижньої точки шкали («0») до знаку «х»; 
висоту самооцінки - від «о» до знаку «-»;

значення розбіжності між рівнем домагань і самооцінкою - відстань від знаку «х» до знаку «-», якщо рівень домагань нижче самооцінки, він виражається від'ємним числом. 
Розрахувати середню величину кожного показника рівня домагань і самооцінки по всіх шести шкалами. 

Рівень домагань 

Норму, реалістичний рівень домагань, характеризує результат від 60 до 89 балів. Оптимальний - порівняно високий рівень - від 75 до 89 балів, що підтверджує оптимальне представлення про свої можливості, що є важливим чинником особистісного розвитку. Результат від 90 до 100 балів зазвичай засвідчує нереалістичне, некритичне ставлення дітей до власних можливостей. Результат менше 60 балів свідчить про занижений рівень домагань, він - індикатор несприятливого розвитку особистості. 

Висота самооцінки 

Кількість балів від 45 до 74 («середня» і «висока» самооцінка) засвідчують реалістичну (адекватну) самооцінку. 

Кількість балів від 75 до 100 і вище свідчить про завищену самооцінку і вказує на певні відхилення у формуванні особистості. Завищена самооцінка може підтверджувати особистісну незрілість, невміння правильно оцінити результати своєї діяльності, порівнювати себе з іншими; така самооцінка може вказувати на суттєві викривлення у формуванні особистості - «закритості для досвіду», нечутливості до своїх помилок, невдач, зауважень та оцінок оточуючих. Кількість балів нижче 45 вказує на занижену самооцінку (недооцінку себе) і свідчить про крайній неблагополуччя у розвитку особистості. Ці учні складають «групу ризику», їх, як правило, мало. За низькою самооцінкою можуть ховатися два абсолютно різних психологічних явища: справжня невпевненість в собі і «захисна», коли декларування (самому собі) власного невміння, відсутність здатності і тому подібного дозволяє не докладати жодних зусиль. 

Таблиця. Кількісні характеристики рівня домагань і самооцінки учнів 7-10 класів міських шкіл. 

 

 

Параметр 

Кількісна характеристика (бал) 

низький 

середній 

високий 

Дуже високий 

Рівень домагань 

Менше 60 

60-74 

75-89 

90-100 

Рівень самооцінки 

Менше 45 

45-59 

60-74 

75-100 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Список використаної літератури

 

  1.                    Андреева Г. М. Социальная психология. – М.: Аспект Пресс, 1999. –376 с.
  2.                    Берн Э. Игры, в которые играют люди. Люди, которые играют в игры / Э. Берн; пер. с англ. / Под ред. Н. Бурыгиной, Р. Кучкаровой. – М.: Апрель ПРЕСС, Изд-во ЭК СМО-ПРЕСС, 2002. – 640 с. (Серия «Психологическая коллекция»).
  3.                    Вікова  та педагогічна психологія: навч. посіб./ О.В.Скрипченко, Л.В.Долинська, З.В. Огороднійчук та ін. - К.: Просвіта, 2001 – 416 с.

 

  1.               М’ясоїд П.А. Заг. психологія: Навч. Посібн. – К.:Вища шк., 2000 – 479 с.
  2.               Малкина И.Г. Справочник практического психолога. - М. Издательство ЭКСМО - 2005.
  3.               Варий М.Е. Загальна психологія: для студентів психології та педагогіки. - К.2007

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМУНАЛЬНИЙ ВИЩИЙ НАВЧАЛЬНИЙ ЗАКЛАД

«ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОБЛАСНИЙ ІНСТИТУТ

ПІСЛЯДИПЛОМНОЇ ПЕДАГОГІЧНОЇ ОСВІТИ»

 

 

 

 

Кафедра педагогіки та практичної психології

 

 

 

 

 

Підсумкова робота (план-конспект) на тему

 

«Вміння працювати з самооцінкою.

Мої сильні та слабкі властивості»

 

 

 

 

Виконала слухач тематичних

курсів для практичних психологів

загальноосвітніх навчальних закладів

які викладають курс «Психологія»

Каплиста Світлана Казимирівна

Марганецької загальноосвітньої

школи I-III ступенів № 3

Керівник:Передерій О.Л.

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Знати самооцінку дуже важливо. Це відіграє важливу роль у процесі взаємовідносин, морального спілкування, в які люди як соціальні істоти, безперечно, вступають. Знаючи тип самооцінки можна певною мірою нею регулювати. У визначенні власної самооцінки слід знати орієнтовні характеристики людей із заниженою і завищеною самооцінкою.

 

Навчитися об’єктивно судити про себе, давати справедливу самооцінку – важливе завдання у реальній підготовці до роботи над собою. Перш за все потрібно врахувати, що вирішальними умовами об’єктивної самооцінки є:

- наявність життєвого досвіду;

- спостережливість;

- постійне самопізнання;

- справедлива суспільна думка в колективі.

 

       Саме тому мною була обрана тема, в якій будуть розглянуті наступні питання: формування поняття «самооцінка»; усвідомлення своїх індивідуальних особливостей; осмислення власної моделі поведінки, розвиток інтересу до себе, підвищення впевненості в собі.

 

docx
Додано
20 березня 2018
Переглядів
4942
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку