Контрольна робота з теми "Безсполучникове складне речення"

Про матеріал
Контрольна робота розрахована на учнів 9 класу закладу загальної середньої освіти й складається з різнорівневих завдань: з вибором однієї правильної відповіді, встановлення відповідності та практичних завдань, які сукупно дають можливість перевірити вчителю уміння учнів визначати смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення; правильно розставляти розділові знаки
Перегляд файлу

УКРАЇНСЬКА МОВА, 9 КЛАС

КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ «БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ»

І ВАРІАНТ

Завдання 1-12 з вибором однієї правильної відповіді (0.5 б.)

1.Укажіть безсполучникове складне речення.

А. За ним підіймався з долини вічний шум річки, росли гори.

Б. М’яке запинало смерекового гілля ковтнуло той поклик, і знов було тихо. 

В. Хвилями струменіло сяйво місяця, спливало по листі червоного юдиного дерева, по білих колонах, по одежі султана.

Г. Коли Іванові минуло сім літ, він уже дивився на світ інакше. 

2.Укажіть безсполучникове складне речення, частини якого синтаксично рівноправні.

А.Шевченко застав лисянського дяка-маляра за роботою: він сидів у повітці і на дошці починав малювати якогось святого. 

Б.У житах заблудилась дорога нагорбатились верби над нею за ними прокльовуються зорі. 

В.Вітер в гаї не гуляє — вночі спочиває.

Г.Після пам’ятної втечі у грозову ніч кінь дуже змінився: він став передбачливіший та обережніший.

3.Укажіть безсполучникове складне речення, синонімічне складнопідрядному реченню.

А.Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі. 

Б.Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі. 

В.У хлопця аж мурашки пішли поза спиною: маляр видався йому за чарівника. 

Г.Кожушок його був весь мокрий, чобітки аж порижіли од води, шапка в болоті. 

4.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина розкриває або доповнює зміст першої.

А.Тільки Тоня як гляне в той бік, то мимоволі здригнеться: так по-дурному могли б загинути вони із Віталиком! 

Б.А вдома у нього справжнісінькі чудеса: цієї весни хлопець сконструював у себе якусь особливу телевізійну антену, таку, що ловила й невловне! 

В. Але нелегко було знайти вихід: довкола їжилися обриви скель. 

Г.Але він не міг того зробити: кричати на вулиці не личить благородним дітям.

5.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина зазначає причину того, про що говориться в першій. 

А.Такі в них порядки: одні сплять, інші мурашник сторожують. 

Б.Кожна деревина має свій образ: ось цей в’язистий граб нагадує вузлуватого й міцного дядька Семена. 

В.Селом знову розносились голоси: дівчата йшли ворожити.

Г.Кузька задки виборсався з-під порога, оглядівся й завмер од переляку: край розсадника, високо підкидаючи землю довгим писком, рився величезний вепр. 

6.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому зміст частин протиставляється або зіставляється.

А.Це ще не сльози — це квітуча вишенька. 

Б.Менше вкусиш — більше ковтнеш.

В.А зійдеш на пагорб — перед тобою вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. 

Г.Дощ надворі — восени хліб у коморі. 

7.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому перша частина зазначає умову дії, що названа в другій. 

А.Тільки став, задер голову — птаха вже занепокоїлась, заворушилась. 

Б.Згайнуєш на жнивах хвилину — втратиш не одну зернин

В.Сіроманець уже не котився — його котив вітер. 

Г.Минув рік, минув другий — козака немає. 

8.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина виражає наслідок, висновок з дії, що названа в першій.

А.А ясновельможний на воронім коні блисне булавою — море закипить.

Б.То не хмара — біла пташка хмарою спустилась. 

В.Уже немає хмар — то табуни сполоханих, розпужаних диких коней скільки духу мчаться понад хатами.

Г.Вітер в гаї не гуляє — вночі спочиває. 

9.Укажіть речення, у якому є пунктуаційна помилка.

А. Довгенько так вони сиділи обоє: Арсен сидів у човні, бушля — на Арсенові.

Б. Але не встиг Кузька зробити й двох своїх крочків, як зупинився, вкрай здивований: біля казанка з кашею стояв гайворон з опалим на землю крилом і діставав дзьобом пахуче їстиво. 

 В. Сонце гріє,вітер виє з поля на долину, над водою гне з вербою червону калину. 

 Г. На луках туманець при самій воді стелеться — лелеки вздовж болота походжають. 

10.Безсполучникове складне речення утвориться, якщо до частини Зненацька зірвався вітер.. додати

А.руйнуючи все на своєму шляху.

Б....понісся бешкетувати до ставка.

В....такий бажаний у ці спекотні дні.

Г....море зашуміло й захвилювалося.

11.Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити кому в реченні. 

А.Ти позич мені сніг я намалюю на ньому нас всіх.

Б.Не бійся ж на стежці цій впасти підхоплю тебе й пригорну!

В.У серці виграє нестримна радість попереду ще вічність без кінця.

Г.Розцвітають бджолині крила гудуть вулики в лозах.

12. Між частинами безсполучникового складного речення треба поставити тире в реченні

А.В цю пізню годину я зрозумів це останній шанс.

Б.Розбуди мене дотиком крила полечу з тобою до країни снів.

В.Заснули мальви біля хати їх місяць вийшов колихати.

Г.Ще вчора тут було озеро сьогодні ж бачу пустку.

Завдання 13-14  на встановлення відповідності (1б.)

 

 13.З’ясуйте, який смисловий зв’язок існує між частинами безсполучникових складних речень.

Приклад речення

Смисловий зв'язок

1.Забудеш рідний край – твій корінь всохне.

А.Зі значенням умови

2.Умовк кобзар, сумуючи: щось руки не грають.

Б.Зі значенням пояснення 

3.Приїхали до лісу – зійшло сонце.

В.Зі значенням наслідку

4.На поле набігла тінь – ділянка темніє.

Г. Зі значенням часу

 

Д.Зі значенням зіставлення

14.З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок.

Розділовий знак

Приклад речення

1.Двокрапка

А.Минає час ... крила стають важчими.

2.Тире

Б.Люди дуже непокоїлись .... літо було засушливим.

3.Кома

 

В.Зелене листя припадає пилом ... заплутавсь погляд у плетиві гілок.

4.Крапка з комою

Г.Верби й верболози сивим туманом котились по лугу ... і закривали подекуди воду.

 

Д. У гаю гаю вітру немає… місяць високо зіроньки сяють.

 

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

 

15.Розставте розділові знаки                                                                                       2б.

1.І вірю я любов зігріє жорстокий двадцять перший вік.

2.Я в давню істину увірував глибоко  найвища мудрість в простоті високій

3.А прийде ніч  болить душа словами.

4.Доріг немало  я люблю одну.

5. Вечірня хмарина розтанула в небі упала зоря за крутий небосхил.

6.Хмара виплакала сльози, ними вмилися гаї сивувата димка й досі між деревами стоїть.

7. Скільки радощів може бути при зустрічі з ранковою зорею скільки таємниць розкриває нам засніжений ліс.

8. Вечірнє сонце пасторалі грало на скрипках лісу в передзвін гаїв вслухався вітер кожен квіт помалу немов людина подих затаїв.

 

16. Перебудуйте сполучникові речення у безсполучникові, розставте  відповідні розділові знаки.                                                                                                             2б.

1.Плеще веслами човен у морі, а з-під весел скачуть вогні, дрібні, маленькі, зелені іскорки.

2.Розумна людина завжди знайде спільну мову з іншою розумною людиною, а ду­рень ніколи не погодиться ні з розумним, ні з дурним.

3.Побачу цю ніжну, тремтливу вербу-красуню, і нарина­ють світлі спогади дитинства.

4.Озирнімося довкола, і ми побачимо безліч символічних позначень-застережень, закликів.

5.Минула хвилина, і сталося чудо.

6.Коли ворог вибивав з наших рук шаблю, тоді на зміну їй приходило слово, могутнє і гаряче.

 

 

 

УКРАЇНСЬКА МОВА, 9 КЛАС

КОНТРОЛЬНА РОБОТА З ТЕМИ «БЕЗСПОЛУЧНИКОВЕ СКЛАДНЕ РЕЧЕННЯ»

ІІ ВАРІАНТ

Завдання 1-12 з вибором однієї правильної відповіді (0.5 б.)

1.Укажіть безсполучникове складне речення.

А. Через єдине віконце скупо просвічувалось небо, але на горищі було світло.
Б. Уже відспівав свою мелодію на вербовій сопілці березень і поплив швидкими потоками.
В.Коли Іванові минуло сім літ, він уже дивився на світ інакше.
Г. Він слухав щораз то впевнену і вірою пройняту мову гетьмана і відчував, як у душі проколюється паросток надії.​

2. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому зміст частин протиставляється або зіставляється.

А.Це ще не сльози — це квітуча вишенька. 

Б.Менше вкусиш — більше ковтнеш.

В.А зійдеш на пагорб — перед тобою вдалині, за маревом сонця, блакитніє оте високе, вершечок мрії дитячої. 

Г.Дощ надворі — восени хліб у коморі. 

3. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому перша частина зазначає умову дії, що названа в другій. 

А.Тільки став, задер голову — птаха вже занепокоїлась, заворушилась. 

Б.Згайнуєш на жнивах хвилину — втратиш не одну зернин

В.Сіроманець уже не котився — його котив вітер. 

Г.Минув рік, минув другий — козака немає. 

4. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина виражає наслідок, висновок з дії, що названа в першій.

А.А ясновельможний на воронім коні блисне булавою — море закипить.

Б.То не хмара — біла пташка хмарою спустилась. 

В.Уже немає хмар — то табуни сполоханих, розпужаних диких коней скільки духу мчаться понад хатами.

Г.Вітер в гаї не гуляє — вночі спочиває. 

5. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина розкриває або доповнює зміст першої.

А.Тільки Тоня як гляне в той бік, то мимоволі здригнеться: так по-дурному могли б загинути вони із Віталиком! 

Б.А вдома у нього справжнісінькі чудеса: цієї весни хлопець сконструював у себе якусь особливу телевізійну антену, таку, що ловила й невловне! 

В. Але нелегко було знайти вихід: довкола їжилися обриви скель. 

Г.Але він не міг того зробити: кричати на вулиці не личить благородним дітям.

6. Укажіть безсполучникове складне речення, частини якого синтаксично рівноправні.

А.Шевченко застав лисянського дяка-маляра за роботою: він сидів у повітці і на дошці починав малювати якогось святого. 

Б.У житах заблудилась дорога нагорбатились верби над нею за ними прокльовуються зорі. 

В.Вітер в гаї не гуляє — вночі спочиває.

Г.Після пам’ятної втечі у грозову ніч кінь дуже змінився: він став передбачливіший та обережніший.

7. Укажіть безсполучникове складне речення, у якому друга частина зазначає причину того, про що говориться в першій. 

А.Такі в них порядки: одні сплять, інші мурашник сторожують. 

Б.Кожна деревина має свій образ: ось цей в’язистий граб нагадує вузлуватого й міцного дядька Семена. 

В.Селом знову розносились голоси: дівчата йшли ворожити.

Г.Кузька задки виборсався з-під порога, оглядівся й завмер од переляку: край розсадника, високо підкидаючи землю довгим писком, рився величезний вепр. 

8. Укажіть безсполучникове складне речення, синонімічне складнопідрядному реченню.

А.Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі. 

Б.Переді мною, наче брама, розчиняється діброва, до мене наближаються далекі тихі води і прихилені до них зорі. 

В.У хлопця аж мурашки пішли поза спиною: маляр видався йому за чарівника. 

Г.Кожушок його був весь мокрий, чобітки аж порижіли од води, шапка в болоті. 

9.Після речення Зацвітає бузок.. треба поставити кому, якщо серед варіантів його продовження вибрати

А....значить прийшов травень.

Б.... викидає бруньки яблуня.

В....цвіт вишні вже опадає.

Г....розносяться його пахощі.

10.Укажіть речення, у якому є пунктуаційна помилка.

А. Сонце гріє, вітер виє з поля на долину, над водою гне з вербою червону калину

Б. Але не встиг Кузька зробити й двох своїх крочків, як зупинився, вкрай здивований: біля казанка з кашею стояв гайворон з опалим на землю крилом і діставав дзьобом пахуче їстиво. 

В. Довгенько так вони сиділи обоє: Арсен сидів у човні, бушля — на Арсенові.

Г. На луках туманець при самій воді стелеться — лелеки вздовж болота походжають. 

11.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому ставиться крапка з комою.

А.Зелена отава царинок розцвіталася раптом вздовж Черемошу плив різнобарвний потік. 

Б.Довгі плакучі трави крили тепер боки гори дзвінки корів обзивались як далеке зітхання. 

В.Тихо дзвонить хвоя смерек тихо шепчуть ліси холодні сни літньої ночі плачуть дзвінки корів. 

Г.У садку ворушилося чорне як гадюччя гілля стьобало по туго напнутих дротяних розтяжках поміж низькими стовбурами яблунь та вишеньок білів сніг. 

12.Укажіть безсполучникове складне речення, у якому ставиться двокрапка.

А.А скрізь на обрії небо було чисте й голубе лише де-не-де лежали на ньому золотаві хмарки. 

Б. Сонце не пекло вже тільки гріло ласкаво вітрець ніде не прокидався ні один лист не ворушився. 

В.Коні шарпалися з рук хропли видно зачули Сіроманця. 

Г.Життя тут просте й жорстоке побут суворий стихії лютують цілорічно в людини немає помічників самі лиш супротивники вороги. 

Завдання 13-14  на встановлення відповідності (1б.)

 

 13.З’ясуйте, який смисловий зв’язок існує між частинами безсполучникових складних речень.

Смисловий зв'язок

Приклад речення

1.Частини речення виражають одночасність подій

А.Дзвенить у зорях небо чисте, палає синім льодом шлях

2.Друга частина виражає причину того, про що йдеться в першій

Б.Не навчив батько — не навчить і дядько.

 

3.Перша частина виражає умову, за якої можлива дія другої частини

В.Далеко на сході стало червоніти небо: сонце сходило.

4.Друга частина доповнює або розкриває зміст першої

Г.Роса блищить на сонці — чисте срібло

 

Д. Мені здається: твої очі світять з вишини.

 

14.З'ясуйте, який розділовий знак треба поставити на місці крапок у безсполучниковому складному реченні.

Розділовий знак

Приклад речення

1.Двокрапка

А. Гнуться клени ніжними колінами… чорну хмару сріблять голуби

2.Тире

Б. Ось щось торкнулося моєї руки… це одна з бджілок неспішно поповзла по моєму ліктю..

3.Кома

 

В. Коли Іванові минуло сім літ… він уже дивився на світ інакше.

4.Крапка з комою

Г. Забудеш рідний край ... твій корінь всохне

 

Д. Знову закипіло синє море… вздовж байдака знову походжає пан отаман та на хвилю мовчки поглядає

ПРАКТИЧНА ЧАСТИНА

15.Розставте розділові знаки                                                                                      2б.

1.Сонце високо  косарі далеко  коси дзвенять коні пасуться.

2.Пахне огірками і хлібом пахне болотом і травами десь гукають деркачі й перепілки.

3.Світло хвилями ллється з неба сповнює повітря несито пожирає тіні на землі заганяє їх під дерева кущі у гущину.

4.Вечірнє сонце пасторалі грало на скрипках лісу в передзвін гаїв вслухався вітер кожен квіт помалу немов людина подих затаїв.

5.Запахло дужче осінню листя пожовкле як із кульбаби пух вітер рвав і кружляв ним по голих городах.

6.Глянеш  в плесі відбиті справжні зорі небесні.

7.Любіть книгу вона допоможе вам розібратися в строкатому плетиві думок навчить вас поважати людину.

8. Доріг немало  я люблю одну.

16. Перебудуйте сполучникові речення у безсполучникові, розставте  відповідні розділові знаки                                                                                                              2б.

1.Місяць зайшов уже, й надворі панувала сіра літня темрява, а в небі блідо тремтіли зеленуваті вогні зірок.

2.Мені здається, що пейзажі у нас на Україні якоїcь приголомшливої краси і величі.

3.Помагай старим, адже доведеться і тобі бути таким.

4.Вітерець дмухнув, і забриніли стебельця сіна.

5.Лише в труді живе людина, а без труда її нема.

6.Поле вступило у тінь, бо наплинули з обрію хмари.

docx
Додав(-ла)
Томель Тамара
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
27 жовтня 2021
Переглядів
3545
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку