Контрольна робота з теми: "Головні й другорядні члени речення"

Про матеріал
Контрольна робота містить завдання, спрямовані на перевірку засвоєння знань учнів з теми: "Головні й другорядні члени речення"
Перегляд файлу

Контрольна робота № 3 Головні члени речення

Варіант 1


 

  1. Виділене слово є підметом у реченні.

А  Слово, чому ти не твердая криця?

Б  Скресання криги – завжди свято для дітвори.

В  Весело щебетали в гайках пташки.

Г  Собор збудували дуже давно.                                                                            


  1. Простий присудок ужито в реченні.

А  Я не перестаю боятися вітру.

Б  Ми не покинемо працювати.

В  Будуть акації привітно шуміть.

Г  Маленький хлопчик став дорослим.                                                                                


  1. Складений дієслівний присудок ужито в реченні.

А  Шуміла осінь жовтими садами.

Б  Сьогодні я такий щасливий.

В  Я хотів би літати, як птах.

Г  Я прийшов провідати друга.                                                                                 


  1. Складений іменний присудок ужито в реченні.

А  Осінь я давно хвалити звик за її веселий звичай.

Б  Червона осінь сіла спочивать.

В  Був хліб святинею для мене.

Г  Лине наді мною небо України.


5. Позначити рядок, у якому зазначено  речення зі складеним дієслівним присудком. 
А Стежка вузенька .
Б Цілий каскад водоспадів можна побачити на річках Пістинці, Яремчі . 
В Високе синє небо в лісі здавалося ще дальшим і недоступнішим . 
Г Наша історія — це історія віковічної боротьби українського народу за своє місце під сонцем. 

6. Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним іменним присудком. 
А Рід князів Острозьких був відомий з давніх-давен . 
Б Стежечка вив’юнилася до велетенського кряжистого дуба на чистій галяві. 
В Уже стояла пополудня пора. 
Г По синіх водах небес плив місяць. 
7. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком тире не  вживається. 
А Мова кожного народу явище давнє (Г. Нудьга). 
Б Доля української мови сумна й героїчна водночас (Г. Нудьга). 
В Національна мова це здобуток культури, духовної діяльності певного народу (Г. Нудьга). 
Г Мова основа культури нації, найбільший її скарб (Г. Нудьга). 
Д Рушники і плахти мов щемливий спогад дитинства (І. Цюпа). 

  1.  Яким членом речення є виділене слово. Стомились хлопці, присіли  спочити.           

А присудок                В означення

Б додаток                   Г обставина                                                                                                  

  1. Прямий додаток є в реченні.

А  Був хліб святинею для мене.                                   

Б  Зорі в небі гомонять з   місяцем.

В  Квіткам шепоче щось вітер України.                    

 Г  Од ренетів духмяність ллється.                                                                                                                                


  1. Неузгоджене означення є в реченні.

А   Зіграй мені осінній плач калини.                            

 Б   Зелене листя вкриває  землю.                                                                               

В   Стоїть в задумі сива мати.                                        

Г   Блискучий сніг падає на  поле.                                                                                                                        


11.Означення, виражене прислівником, є  в реченні


А  На кожному крилі городу росли кущі барвінку.

Б Зійшов над хатою місяць уповні.

В  Нарешті настав час розлучатись.

Г  Молодість здатна творити неймовірне.                 


 12.У якому реченні є обставина місця?


А  Уранці випала роса. 

Б  Здалеку було чути грім.

В  Діти побігли збирати груші.                                   

 Г  Павло здригнувся від холоду.              


13. У якому реченні є прикладка?


А  «Кобзар» - настільна книга кожної людини.

Б  Кущ осінньої калини паленіє у вікні.

В  Недавно я прочитала оповідання  « Осінній дощ».

Г  Поезія – це праця зрима.    


 

14.У якому рядку всі прикладки записані правильно?

А     звіробій – трава, дівчина – красуня, грузинка – дівчина.

Б    жук короїд, жаднюга вовк, трава звіробій.

В    хлопець – богатир, Дніпро ріка,     вовк – жаднюга.

Г   гора Говерла, гриб паразит, заєць русак                                                                                                                  

15.У якому реченні допущена пунктуаційна помилка?


А   І лотоси біліли мов піали.

Б   Роса, як сльоза, чиста, прозора.

В  А дівчина була як сонце


16. Обставину причини вжито в реченні


А На небі сонце — серед нив я.
Б Сни від розкоші вередує.
В Цього року вродило краще.
Г Зима крізь вії дивиться на світ.
Д Вражень вистачить на все життя.


 

17. Обставину мети вжито в реченні


А Не відступати на жоден крок!
Б Саме через тебе мені світ милий.
В Поїдемо переймати досвід.
Г Гомоніла Україна, довго гомоніла.
Д Все так відчайдушно, щасливо цвіте.


18. Означення виділено в реченні
А Час не помічають не тільки щасливі, а й безсмертні
Б Література справді спроможна сприяти розвиткові людини.
В Істинно вільна людина ні над ким не прагнутиме панувати.
Г Тільки із страждання виникає здатність перейнятися болем ближнього.
Д Художник по суті дуже беззахисний перед свинцевим лицем обставин.

19. Означення виділено в реченні


А Творчість завжди мрійна і тривожна.
Б Якою красивою є людина в праці.
В Усі ми дужі дружбою своєю.
Г Спадають млосно вечори липневі.
Д Тиха вода завжди глибока.


 20.Установіть відповідність, яким членом речення виступає виділене слово:

1.  означення                                                                                2  компонент складеного    дієслівного присудка                                                                            3  обставина                                                                                  4   додаток                                                                                                           

 

   А  Батька попросили оновити старий сценарій.          

   Б  Сашко вийшов сказати кілька слів.                                                

  В  Дід любив спати під дубом. 

   Г   Живу бажанням творити добрії діла.

   Д   Оженитися – не дощик переждати.

21. Яким членом речення є виділене слово?                   

А  День був ясний.          

Б  Хотіла б я піснею стати у сюю  хвилину ясну.                                               

 В  Старий підбадьорював своїх дітей.

 Г   Вітер весняний пісню співає.                           

 Д    Я прийшов подякувати другу.  

 

Синтаксична роль                                                    

  1. підмет                                              
  2. компонент складеного дієслівного присудка               
  3. компонент складеного іменного присудка                                  

       4.простий присудок                                                                

22. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. 

А Увійшло двоє . 
Б Ще за життя Івана Сірка про нього ходили легенди .
В Багато грабіжників зазіхало на багатство і могутність Києва  
Г У Херсонесі вчені відкрили частину підводного античного міста 
Д Ніхто не сміє підійти до дубів-ветеранів з пилою чи сокирою . 
Е Чумацький Шлях — вірний орієнтир наших пращурів.

1 Іменник. 
2 Займенник. 
3 Числівник. 
4 Сполучення числівника з іменником. 
5 Власна назва. 
6 Дієприкметник у значенні іменника. 

23. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях. 

А У народі Київ завжди був символом непохитності, непереможності і вічної слави . 
Б Чебреці не хвилюються від вітру і не сохнуть від сонця . 
В Без застосування одиниць виміру часу люди не змогли б існувати. 
Г Великдень - день особливий. 
Д Як багато може розповісти Дніпро про нас і про себе, про народ. 
Е У Михайлівці живуть люди стримані.

1 Простий присудок. 

2 Складений діє-слівний присудок. 

3 Складений іменний присудок. 

24. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у цих реченнях. 

А Ще років сорок тому неодмінним атрибутом українського сільського весілля була скриня . 
Б У багатьох місцевостях відомий був весільний обряд «пересуви» і «викупу» скрині .
В Хліб завше був трудним . 
Г Першим космонавтом незалежної України став Леонід Каденюк Д Київ — колиска нашої свободи і державності
Е Михайлівські вулиці сірі, піщані  .

1 Іменник у формі називного відмінка. 
2 Іменник у формі орудного відмінка. 
3 Прикметник у формі називного відмінка. 
4 Прикметник у формі орудного відмінка. 

25. Установіть відповідність.

Члени речення

  1. присудок
  2. обставина
  3. означення
  4. додаток

Приклад (виділене слово)

А Козак не без долі, дівка не без щастя.

Б Козак мовчить, а все знає.

В І холод не страшний, коли козак молодий

Г Не братайся з козаками мед пити.

Д Козакові Омелькові картопельки тепленької.

  26.  З’ясуйте, яким членом речення є виділений фрагмент 

 

  • 1 додаток 
  • 2 означення 
  • 3 підмет 
  • 4 обставина 

 

 

  • А Вже почалось, мабуть, майбутнє 
  • Б Ой не маю миленького, не маю, не маю 
  • В Любив козак дівчину і з сиром пироги
     Г Справжні герої ідуть у майбутнє, сходячи в нього просто зі сцени
    Д Ця музика народжена в Україні 

27. Установіть, яким членом речення є кожне зі слів, позначених цифрами (цифра стоїть перед словом, яке вона позначає).

У кого (1) серце мудрістю (2) багате, (3) тому глибини (4) всякі перейти.


Адодаток

Бозначення

Вобставина

Гпідмет

Дприсудок


28 Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки). 

            Острозька академія була першою спробою організувати вищу школу в Україні. Передовсім князь бажав надрукувати Біблію церковнослов’янською мовою. Це була величезна і складна справа. Він розіслав по всіх усюдах шукати тексти Біблії.  Друкування Біблії — це була знаменна подія в усьому слов’янському світі, це був величезний труд. Над Біблією працювали найвидатніші уми в Україні. Біблія ще довгі часи була неперевершеним мистецьким твором завдяки своїм шрифтам, верстці, друкові, великій кількості заставок і різних художніх прикрас (О. Іваненко). 

29. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений назвою художнього твору, у другому — присудок був виражений фразеологізмом.                                                                     

                                                            

                                    

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Контрольна робота №3 Головні члени речення

Варіант 2


 


                                                      

  1. Виділене слово є підметом у реченні.

А  Десь далеко було видно вогник багаття.

Б   Мета життя – зоря на людськім виднокрузі.

В  Дівчина розгорнула пиріжки.

Г  Шумлять пошерхлі ком


  1. Простий  дієслівний присудок ужито в реченні.

А   Море було безбарвне.

Б   Гарним був Київ цього свіжого осіннього    ранку.

В   Будуть тебе кликать у сади зелені хлопців чорночубих диво- наречені.     

Г   Гірські печери затоплені водою.                      


  1. Складений дієслівний присудок ужито в реченні.

А  Птахи залишилися зимувати.

Б  Тетяна загадала сестрі полити квіти.

В  Осінні хмари починають темніти.

Г   Високі гори мають глибокі доли.                    


                                                         

     4.   Складений іменний присудок ужито в реченні.     


А  У справедливих армій доля завжди прекрасна. 

Б   Будить спогад давня пісня, пада в трави і  зника.

          В  Художник щоразу все мусить відкривати  заново.

          Г  Колише хмара втомлені громи.


5.Позначити рядок, у якому підмет виражений дієприкметником у значенні іменника. 
А Усі ми виносимо з країни дитинства романтичні спогади (В. Скуратівський). 
Б Більшість людей пише листи майже автоматично (Є.Чак). 
В Старенька розповідала мені про зведення церкви у селі (М. Красуцький). 
Г З приємністю згадується дитинство (В. Скуратівський). 
6.  Позначити рядок, у якому зазначено речення зі складеним дієслівним присудком. 
А Воля пахла настроєм лугових трав і молодого сіна (В. Дрозд). 
Б Я прагнув забратися на самісіньку вершину сосни (Ю. Збанацький). 
В За городом тихою срібною гладінню розлився ставок (М. Красуцький). 
Г Блискавки розривали тьму на шмаття (В. Рубан). 
7. Позначити рядки, у яких зазначено речення зі складеним іменним присудком. 
А Я сидів на ґанку з важкою душею... (О. Кониський). 
Б Гришка почав пригадувати (Б. Антоненко-Давидович). 
В За Дніпром плив довгий журавлиний ключ (Ю. Мушкетик). 
Г За горами почався болотистий ліс (В. Рубан). 
8. Позначити рядки, у яких між підметом і присудком уживається тире. 
А Життя це пізнання світу (П. Загребельний). 
Б Серед інших дітей малий Мирон несміливий і непроворний (І. Франко). 
В Добре слово безцінна сила (Є. Чак). 
Г Рідна пісня наче срібний струмочок (Ю. Мушкетик). 
Д Конвалія отруйна (М. Приходько). 

  1. У якому реченні тире між підметом і присудком ставиться обов’язково?.

А  Сини як зима і літо.

Б   Мова не полова.

В  Мова одяг думок.

Г  Ти втілення добра.


10.Яким членом речення є виділене слово? Гідність – мудра влада тримати себе в руках.

А  підметом                     В  присудком

Б  означенням                  Г  додатком             

11.Прямий додаток є в реченні.


А  Мені поля задумливо шептали свої ніким не співані пісні.

Б  Обмерзлі гілки дрімають на деревах.

В Іти полями радісно мені.

Г  Під вишнею розлогою струмочок гомонить.                                                                                                                       


 12.Неузгоджене означення є в реченні.


А  Пливе густе надхмар’я, високе та блакитне.

Б  На десерт подали кисіль з вишень.

В  Троянди – білу, кремову й червону -  зрізав я не без жалю.

Г Я вірші став писать під вечір голубий.                                                                              


13.Означення, виражене неозначеною формою дієслова, є  в реченні.                                                                                               А  Сонце не могло пробитись крізь вікові дерева.

Б  Будуть всюди вчуватися мені сумні перебори кобзи.

В  Бажання освіжитися підсилювало прохолодне й бурхливе море.

Г  Сьогодні білий сніг іти вже поривався.                        

14.Обставина мети є в реченні?

А В бідне серце моє закрадається вечір спроквола.

Б Весна снігу сорок лопат привезла для годиться.

В Я тут колись бродив між лепехою.

Г З голоду та холоду і півень не співає.                            

15. У якому реченні є прикладка?


А  Ми діти сонця і тепла.

Б Озеро Синевир знаходиться В Карпатських горах.

В Львів – столиця Галичини.

Г Найкраще місто на землі для мене ти, мій Львове.                                                                                                                                                           


16.У якому рядку всі прикладки записані правильно?

А Буг-річка, книга «Вир», дівчина-красуня, заєць-русак;

Б озеро-Байкал, мати- природа, дівчина-майстриня, полин-трава.

В учений-документаліст, жук короїд, Лисичка-Сестричка, Дніпро-ріка;

Г велетень дуб, сон трава, журнал «Україна», пісня-чарівниця.                                                        

  1. У якому реченні допущена пунктуаційна помилка  Книги – морська глибина.

Б  У саду нашім тихо, неначе у вусі.

В Руки дівчини були шорсткі, як дубова кора.

Г Життя прожити не поле перейти.  


 


18. Обставину способу дії вжито в реченні


А Я загартований від часів воєнного дитинства,
Б Ой там, за Дунаєм, молодець гуляє.
В Дурний і в Києві не купить розуму.
Г Топчи правду в калюжу, а вона все чиста буде.
Д Приймачі підбадьорливо сиплють прогнозами


19. Узгоджене означення виділено в реченні
А Наше життя — бурхливий океан.
Б Роки життя не владні над тобою.
В Стрижку наголо в нас називають солдатською.
Г Світло сонця розлилося по всьому степу.
Д Клен напроти кидав тінь на грядки.


20Установіть відповідність, яким членом речення виступає виділене слово:

 

1.  означення                             

 2  компонент складеного дієслівного присудка

 3  обставина

 4   додаток  

 

А    Звичай робити  писанки в Україні виник ще з дохристиянських часів.                                              

 Б    Поет не міг написати рядка без вогненного перевтілення в образи.

 В  Він мені казав вивчити напам’ять про Каїна та Авеля.

 Г  На колишній Гетьманщині на Водохреще парубоцтво сходилося на лід помірятися силами.

 Д  Співати – це обов’язково, як дихати.                          

21 .Яким членом речення є виділене слово.   

 А   Непомітно для батьків син став дорослим.

 Б   Україні, її люду хочу я служити.

 В  Буду мріяти й жити на крилах надій.

 Г  На колишній Гетьманщині на Водохреще  парубоцтво сходилося на лід помірятися  силами.  

  Д  Жити – добро робити.                                             

Синтаксична роль                                                              

 1 підмет                            

  2  компонент складеного

    дієслівного присудка

 3  компонент складеного

    іменного присудка

  4   простий присудок                                                                    

    22. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів. 

А Одного разу Олеся з Михайликом лагодились у ліс по ягоди . 
Б Ніщо та легко не зводить, зближаючи і єднаючи нас, як дорога. 
В Двадцяте століття створило купу забобонів, нічим серйозно не обґрунтованих. 
Г Одного літнього дня стояло перед картиною троє людей. 
Д Кошовий оглянувся на сизо-рожевий пружок на сході, глянув на небо, підвівся . 
Е Сильний уміє захищати, уміє любити.

1 Займенник. 
2 Сполучення двох іменників. 
3 Сполучення числівника з іменником. 
4 Прикметник у значенні іменника. 
 

 

23. Установити відповідність між реченнями і видами присудків, ужитих у цих реченнях. 

А На іржання білого коня коротким клекотом обізвався лелека. 
Б Орда хотіла накрити чорними крилами Україну . 
В Почувся шерхіт босих хлоп’ячих ніг . 
Г День був літній, спекотний . 
Д Ліс зробився страшенно густий . 
Е Перемагаючи біль, Гришка почав мацати коло себе.

1 Простий присудок. 
2 Складений дієслівний присудок. 
3 Складений іменний присудок. 
 

24. Установити відповідність між реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків,

ужитих у цих реченнях. 
 

А Моє дитинство не було безжурним . 
Б Ім’я Григорія Сковороди давно стало символом мудрості на українській землі. 
В Осінь того року випала дощова. 
Г Сусідство впродовж багатьох сторіч відігравало вагому суспільну функцію повсякденного життя серед людей. 
Д Квітки і листя конвалії мають лікувальні властивості . 
Е 20-50–ті роки ХХ століття — це епоха нечуваного в нових часах геноциду.

1 Іменник у формі називного відмінка. 
2 Іменник у формі знахідного відмінка.
3 Іменник у формі орудного відмінка. 
4 Прикметник у формі називного відмінка. 
5 Прикметник у формі орудного відмінка. 

25. Установіть відповідність.

Члени речення

  1. Присудок
  2. Додаток
  3. Значення
  4. Обставина

Приклад (видічене слово)

А Любові й щастя хочеться людині.

Б Прости мене, я згарячу забувся.

В Черешні в нашому саду розкішні

Г На небі гуляв повний місяць.

Д Завжди величніша путь на Голгофу.

26. Установіть відповідність.

Член речення

Приклад (виділене слово)

1 підмет

А Стомились хлопці, присіли спочити.

2 присудок

Б Кайдаш загадав Кайдашисі й Мелашці гребти сіно.

3 означення

В Серед неба ходить білолиций.

4 обставина

Г Живу бажанням  творити добрії діла.

 

Д Послухайте: критика критикою, тон тоном.

 27. Визначте, якою частиною мови є виділені слова в реченні (цифра позначає наступне слово).

Дослідження (1) вчених доводять, що людину, яка не привчила (2) себе працювати напружено, (3) долаючи звичку

 (4) зайвий раз відпочити, чекає обмеженість мислення, відмова від усього творчого.

Аіменник                        Взайменник                                              Ддієприслівник (форма дієслова

Бприкметник                Гдієприкметник (форма дієслова)

28. Записати текст. Підкреслити головні члени речення (підмети і присудки). 
               Київ - одне з найкрасивіших міст Європи. Здається, найвитонченіша його краса — Софіївський собор,

 храм на честь Божої Мудрості. Наші далекі прадіди називали його «Диво велике». Якщо ми порівняємо

його з сучасними висотними будовами, собор зовсім не високий. Проте його бані, увінчані золотими

хрестами, сягають неба. Минають століття, змінюється життя, та незмінна невмируща краса

Софії Київської (М. Коцюбинський). 
29. Скласти два речення так, щоб у першому підмет був виражений складною власною назвою,

 у другому — присудок був виражений фразеологізмом. 

Усього 40 ба
 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1.  Alla
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова 8 клас (Ющук І.П.)
Додано
23 жовтня 2020
Переглядів
34611
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку