Контрольна робота з теми «Надорганізмові біологічні системи» для 9 класу розроблена з використанням завдань на відповідність, послідовність, з вибором однієї правильної відповіді. Також завдання передбачають розкриття певних термінів та відкриті запитання. Матеріали складені за підручником для 9 класу для загальноосвітніх навчальних закладів, авторами якого є: Л. І. Остапченко, П. Г. Балан, В. П. Поліщук.
Контрольна робота з теми: «Надорганізмові біологічні системи»
Варіант І
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)
а) К. Мебіус; б) А. Тенслі; в) Е. Геккель; г) Ю. Лібіх.
2. Зв`язки між популяціями різних видів бувають:
а) антагоністичними, нейтральними та мутуалістичними; б) екологічними та зворотніми; в) оборотніми та необоротніми; г) мутуалістичними, просторовими, домінуючими.
3. Популяції автотрофних організмів, здатних синтезувати органічні речовини з неорганічних, називають:
а) консументи; б) продуценти; в) редуценти; г) антагоністи.
4. Обмін речовинами між абіотичною і біотичною частинами екосистем являє собою:
а) колообіг речовин; б) правило екологічної піраміди; в) трофічну сітку; г) піраміду біомаси.
5. Залежно від природи та особливостей дії екологічні фактори поділяють на:
а) продуценти, консументи, редуценти; б) абіотичні, біотичні, антропогенні; в) природні і штучні; г) інтенсивні та пасивні.
6. Вкажіть, який державний документ містить інформацію про сучасний стан видів тварин і рослин, які перебувають під загрозою зникнення, та про заходи щодо їхнього збереження:
а) Охорона природи; б) Природний заповідник; в) Заказник; г) Червона книга.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам (1 б.)
7. Біосфера – це …
8. Заказник – це …
9. Консументи – це …
ІІІ рівень
Завдання на відповідність та послідовність (2 б.)
10. Встановіть відповідність між терміном та його визначенням:
які з часом приводять до перетворення самої екосистеми;
3. Антропогенні фактори в) популяції організмів, які, споживаючи мертву органічну
речовину, розкладають її до неорганічних сполук;
4. Редуценти г) прямий вплив людини на навколишнє середовище та
наслідки її діяльності.
11. Розташуйте етапи первинної сукцесії по порядку їх виникнення:
а) заселення первинного грунту мохами; б) утворення трав`янистого рослинного покриву; в) оселення лишайників на скельній породі; г) формування угруповання із світлолюбних деревних і трав`янистих рослин; д) формування екосистеми лісу.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12. Що таке екосистеми і чому вони не можуть існувати без продуцентів? Відповідь обгрунтуйте.
ІІ варіант
І рівень
Виберіть одну правильну відповідь (0,5 б.)
а) К. Мебіус; б) Е. Зюсс; в) Е. Геккель; г) В. М. Сукачов.
2. Поява й розвиток рослинних угруповань у місцях, де рослинності раніше не було являє собою:
а) первинну сукцесію; б) екосистему; в) вторинну сукцесію; г) агроценоз.
3. Популяції гетеротрофних організмів, які живляться живими істотами чи мертвою органічною речовиною, називають:
а) консументами; б) продуцентами; в) редуцентами; г) антагоністами.
4. Переплітаючись ланцюги живлення утворюють:
а) колообіг речовин; б) правило екологічної піраміди; в) трофічну сітку; г) піраміду біомаси.
5. Вкажіть, яка рослина занесена до Червоної книги України:
а) Зозулині черевички; б) Коронарія зозулин цвіт; в) Астрагал солодколистий; г) Вербозілля лучне.
6. Вкажіть, які природні території, створені з метою збереження і відтворення певних природних комплексів або окремих видів організмів:
а) Національний природний парк; б) Природний заповідник; в) Заказник; г) Біосферний заповідник.
ІІ рівень
Дайте визначення термінам (1 б.)
7. Екосистема – це …
8. Природний заповідник – це …
9. Продуценти – це …
ІІІ рівень
Завдання на відповідність та послідовність (2 б.)
10. Встановіть відповідність між терміном та його визначенням:
1. Закон оптимуму; а) водна оболонка Землі;
2. Гідросфера; б) кожний з факторів має лише певні межі позитивного
впливу на організми;
3. Мутуалізм; в) послідовності, у яких особини одного виду, їхні рештки
або продукти життєдіяльності слугують об`єктом
живлення для організмів іншого;
4. Ланцюг живлення; г) взаємовигідне співжиття організмів.
11. Розташуйте етапи вторинної сукцесії по порядку їх виникнення:
а) формування молодого соснового лісу; б) зникнення культурних рослин; в) формування трав`янисто-чагарникової рослинності; г) розвиток бур`янів.
ІV рівень
Дайте розгорнуту відповідь (2 б.)
12. Що таке біосфера і чому її не можна вважати окремою оболонкою Землі? Відповідь обгрунтуйте.