Розробка формулює в учнів поняття «одомашнення»; ознайомлює з основними центрами походження культурних рослин, дикими предками домашніх тварин та способами одомашнення тварин; розкриває значення одомашнення рослин і тварин у житті людини; пояснює роль В. І. Вавилова в селекції. До матеріалу додається схеми "Методи селекції".
Тема: Одомашнення рослин і тварин. Поняття про селекцію.
Мета: сформувати поняття «одомашнення»; ознайомити з основними центрами походження культурних рослин, дикими предками домашніх тварин та способами одомашнення тварин; розкрити значення одомашнення рослин і тварин у житті людини; пояснити роль В. І. Вавилова в селекції; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини, інтерес до біології та географії; формувати науковий світогляд.
Обладнання: таблиці «Центри походження культурних рослин», «Дикі предки домашніх тварин», фотографії домашніх рослин і тварин, портрет В. І. Вавилова.
Поняття й терміни: селекція, сорт, порода, штам, інбридинг, аутбридинг, поліплоїдія.
Тип уроку: урок засвоєння нових знань.
Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, підприємницька, історична, науково-природнича.
Епіграф уроку:
«Народу не потрібні лимони,
які не влізають в склянки»
Хід уроку
І. Організаційний етап.
Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій. Повідомлення теми і мети уроку.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.
У 1950-х роках радянський селекціонер Лапін вивів особливо великоплідний сорт лимона. Однак він не набув поширення. Стала знаменитою фраза якогось чиновника, який заявив з цього приводу: «Народу не потрібні лимони, які не влізають в склянки»
Обговорення епіграфу.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
Ще англ. вчений Чарльз Дарвін наголошував на тому, що утворення порід та рослин почалося з приручення людиною диких видів тварин і вирощування диких видів рослин.
Селекція – це наука, що вивчає методи створення нових і поліпшення існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів з цінними для людини ознаками та властивостями.
Це цікаво!
ІV. Узагальнення та систематизація знань.
Фронтальна бесіда:
V. Надання та пояснення домашнього завдання.
Вивчити параграф 50.
Підготувати повідомлення «Походження культурних та сільськогосподарських рослин», «Досягнення біотехнології».
Підготувати презентацію про відомих селекціонерів «Альфонс Декандоль», «М.І. Вавилов», «Л.П. Семеренко».