Урок на тему "Одомашнення рослин і тварин. Поняття про селекцію"

Про матеріал

Розробка формулює в учнів поняття «одомашнення»; ознайомлює з основними центрами походження культурних рослин, дикими предками домашніх тварин та способами одомашнення тварин; розкриває значення одомашнення рослин і тварин у житті людини; пояснює роль В. І. Вавилова в селекції. До матеріалу додається схеми "Методи селекції".

Перегляд файлу

Тема: Одомашнення рослин і тварин. Поняття про селекцію.

Мета: сформувати поняття «одомашнення»; ознайомити з основними центрами походження культурних рослин, дикими предками домашніх тварин та способами одомашнення тварин; розкрити значення одомашнення рослин  і тварин у житті людини; пояснити роль В. І. Вавилова в селекції; розвивати увагу, пам’ять, критичне мислення, уміння працювати в парах, порівнювати, аналізувати та узагальнювати інформацію, встановлювати причинно-наслідкові зв’язки; виховувати дбайливе ставлення до всього живого, товариські відносини, інтерес до біології та географії; формувати науковий світогляд.

Обладнання: таблиці «Центри походження культурних рослин», «Дикі предки домашніх тварин», фотографії домашніх рослин і тварин, портрет В. І. Вавилова.

Поняття й терміни: селекція, сорт, порода, штам, інбридинг, аутбридинг, поліплоїдія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Компетентності, які формуються в учнів: уміння вчитися, спілкуватися державною мовою, соціальна, комунікативна, загальнокультурна, здоров’язбережувальна, підприємницька, історична, науково-природнича.

Епіграф уроку:

«Народу не потрібні лимони,

які не влізають в склянки»

Хід уроку

І. Організаційний етап.

Привітання. Перевірка готовності учнів до уроку. Налаштування на позитивний настрій. Повідомлення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

У 1950-х роках радянський селекціонер Лапін вивів особливо великоплідний сорт лимона. Однак він не набув поширення. Стала знаменитою фраза якогось чиновника, який заявив з цього приводу: «Народу не потрібні лимони, які не влізають в склянки»

Обговорення епіграфу.

ІІІ. Вивчення нового матеріалу.

  1. Селекція (Розповідь вчителя з елементами бесіди)

Ще англ. вчений Чарльз Дарвін наголошував на тому, що утворення порід та рослин почалося з приручення людиною диких видів тварин і вирощування диких видів рослин.

Селекція – це наука, що вивчає методи створення нових і поліпшення існуючих сортів рослин, порід тварин і штамів мікроорганізмів з цінними для людини ознаками та властивостями.

Це цікаво!

  • Порода німецької вівчарки була виведена шляхом селекції та схрещування великої кількості собак з Центральної та Південної Німеччини.
  • Великий внесок у розвиток селекції зробив видатний академік М. Ф. Іванов. Ним було виведено цінні пророди домашніх тварин. Наприклад, біла українська свиня отримана в результаті схрещування свині місцевої породи з кабаном англійської білої і з подальшим жорстким відбором. Ним також було створено нову породу овець — асканійського рамбульє з дуже високим настригом першокласної шерсті.
  1. Методи селекції (Створення опорної схеми. Додаток 1)
  2. Ознаки селекції рослин (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
  • Висока плодючість;
  • Застосовують масовий добір;
  • Характерне вегетативне і статеве розмноження;
  • Властива поліплоїдія;
  • Застосовують щеплення.
  1. Ознаки селекції тварин (Розповідь вчителя з елементами бесіди)
  • Невелика кількість потомства;
  • Тривалість життя;
  • Застосовують індивідуальний добір;
  • Характерне статеве розмноження;
  • Застосовують інбридинг та аутбридинг.
  1. Центри походження культурних рослин та свійських тварин (Самостійна робота з підручником, ст. 226)

ІV. Узагальнення та систематизація знань.

Фронтальна бесіда:

  1. Що таке селекція?
  2. Дайте означення понять: - сорт, - порода, - штам.
  3. Які методи селекції вам відомі?
  4. Порівняйте особливості застосування методів селекції для рослинних і тваринних організмів.
  5. Наведіть приклади досягнення у селекції.

V. Надання та пояснення домашнього завдання.

Вивчити параграф 50.

Підготувати повідомлення «Походження культурних та сільськогосподарських рослин», «Досягнення біотехнології».

Підготувати презентацію про відомих селекціонерів «Альфонс Декандоль», «М.І. Вавилов», «Л.П. Семеренко».

 

 

 

docx
До підручника
Біологія 9 клас (Андерсон О.А., Вихренко М.А., Чернінський А.О.)
Додано
3 травня 2018
Переглядів
5991
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку