Контрольна робота «Словосполучення і речення» містить різні завдання: тести, відкриті завдання та міні-твір.
Акостакьоає Любов Іванівна,
вчитель української мови та літератури
Великокучурівського ЗЗСО І-ІІІ ступенів
імені Володимира Бузенка
Сторожинецького району
Чернівецької області
Контрольна робота «Словосполучення і речення»
І варіант
Початковий і середній рівень
(6 БАЛІВ)
1. Словосполучення складається
А iз двох рiвноправних слiв
Б iз головного i залежного слiв
В iз пiдмета i присудка
Г iз фразеологiчного звороту
2. Словосполученнями є всі поєднання слів у рядку
А літає високо, вітер і сонце, комп'ютерна програма
Б переді мною, осінній день, співає голосно
В приємний на смак, дуже тихо, ідуть діти
Г теплий дощ, написати листа, моя школа
3. Позначити рядок, який містить поширене словосполучення:
а) долітало скрекотання сорок;
б) увійшли до лісової сторожки;
в) зник у лісі.
4. НЕправильно утворено словосполучення
А милуватися краєвидом В вибачте мені
Б прийти о дев'ятій годині Г дякую вас
5. Укажіть словосполучення, в якому головне слово – іменник
А чисте небо Б поглянув на небо
В побачив небо Г небо та земля
6. Спонукальним є речення
А Хай помріють тихенько в квіту журавлині літа (О. Головко).
Б Відлітають гуси і лелеки у краї заморські і далекі (Олександр Олесь).
В Душевна пісня рідного краю летить за хвилею Дніпра (В. Крищенко).
Г Туман вечірній стелиться до ніг (А. Матвійчук).
7. Розповідним є речення
А А що ми знаємо про походження українських назв місяців?
Б Пригадаймо види ділових паперів.
В Згадаймо нашого незабутнього Тараса Григоровича Шевченка!
Г Як і коли народжувалася в людини любов до хліба?
Д На Тернопільщині росте чимало дерев-довгожителів.
8. З одним головним членом є речення
А Юрко та Ігор побігли до зеленого килима поля.
Б У садку пахло стиглими яблуками.
В Маленька пташка поклювала всі зернятка.
Г Пізніше за інші дерева прокидався дуб.
9. У реченні Мовчанка гнів гасить підметом є слово:
а) мовчанка; б) гнів; в) гасить.
10. Присудком у реченні Останні квіти під вікном засипав перший сніг є слово:
а) останні; б) засипав; в) сніг.
11. За метою висловлювання речення поділяються на:
а) двоскладні, односкладні, розповідні;
б) розповідні, питальні, спонукальні;
в) окличні, неокличні, питальні.
12. Складне речення має:
а) одну граматичну основу;
б) не має жодної;
в) дві і більше граматичних основ.
Достатній рівень
(3 БАЛИ)
1. Утворити з поданих слів словосполучення.
(Золотий) осені; (перший) ластівка; на високій (береза); знати (історія); любити (Україна); розкинутися в (долина); кінець (день); пригостити (цукерка).
2. Визначити вид речення за метою висловлювання.
1. В українських піснях барвінок є А. Спонукальне
символом молодості.
2. Хто боком спить, а лежачи їсть. Б. Розповідне
3. Вивчайте, любіть рідну мову. В. Питальне
3. Визначити граматичну основу речення.
Тече вода з-під явора
Яром на долину.
Пишається над водою
Червона калина.
Пишається калинонька,
Явір молодіє,
А кругом їх верболози
Й лози зеленіють.
Т. Шевченко
Високий рівень
(3 БАЛИ)
Написати невелику творчу роботу «Буду я природі другом» з використанням різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням речень.
Контрольна робота «Словосполучення і речення»
ІІ варіант
Початковий і середній рівень
(6 БАЛІВ)
1. Укажіть словосполучення
А дерева та кущі Б сходить сонце
В побачити диво Г перед будинком
2. Позначити рядок, який містить поширене словосполучення:
а) під кущем;
б) чарівний та сонячний день;
в) ялинка та сосна.
3. Укажіть рядок, у якому обидва словосполучення побудовано правильно
А підручники з математики, поїхали за грибами
Б радіти з успіхів, старший по віку
В вибачити учневі, сміялися з мене
Г бігали по траві, подякували всіх
4. Укажіть словосполучення, в якому головне слово – іменник
А на зеленому лузі Б сплетений із лози
В сплести кошик Г дуже міцний
5. Спонукальним є речення
А Лагідний язик може тяжко вдарити (Нар. творчість).
Б Не брудни криниці, бо схочеш водиці (Нар. творчість).
В Під лежачий камінь вода не тече (Нар. творчість).
Г Із сухого дерева добре вогонь класти (Нар. творчість).
6. Розповідним є речення
А Хай краще я самотужки всі лямки тягтиму, аніж маю нарікання терпіти.
Б Гриць, тремтячи від холоду, горнувся до батька.
В Хто може сонце погасить і землю вибити з орбіти?
Г А чи не годі вже того грання ?
Д О земле, велетнів роди!
7. З одним головним членом є речення
А Цілує сонце рушники у чистій материній хаті (Д. Луценко).
Б У танок химерний вітер водить вишні (В. Коротич).
В У лузі пахне вогкою травою (О. Гончар).
Г Веселе сонечко сховалось в веселих хмарах ... (Т.Шевченко).
8. Позначте речення, у якому граматична основа складається з одного головного члена:
а) Це красується орел.
б) Над верхів’ям сосен ми бачимо величезного птаха з розпростертими крилами.
в) У лісі чути розмірений стукіт дятлів.
9. У реченні Сонце промені на землю посилає підметом є слово:
а) сонце; б) промені; в) землю.
10. Присудком у реченні Усяка пташка своє гніздо знає є слово:
а) знає; б) пташка; в) гніздо.
11. За емоційним забарвленням речення поділяються на:
а) розповідні і питальні;
б) двоскладні і односкладні;
в) окличні і неокличні.
12. Двоскладним називається речення, граматична основа якого складається:
а) з підмета і присудка;
б) тільки з підмета;
в) тільки з присудка.
Достатній рівень
(3 БАЛИ)
1. Утворити з поданих слів словосполучення.
Пізнання (світ); (рожевий) троянда;, на (лівий) березі; знайомство з (учень); малювати (картина); бігти (ліс); (глибокий) озеро; посадити на (поле).
2. Визначити вид речення за метою висловлювання.
1. Дорожи українською мовою. А. Розповідне
2. Мова – найбільше багатство Б. Питальне
людини.
3. Чию це калину гойдають вітри. В. Спонукальне
3. Визначити граматичну основу речення.
Тече вода в синє море,
Та не витікає.
Шука козак свою долю,
А долі немає.
Пішов козак світ за очі,
Грає синє море,
Грає серце козацькеє,
А думка говорить...
Т. Шевченко
Високий рівень
(3 БАЛИ)
Написати невелику творчу роботу «Барви осені» з використанням різних за метою висловлювання та емоційним забарвленням речень.