Контрольна робота з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові»

Про матеріал
В матеріалах подається два варіанти завдань для контрольної роботи з української мови для 10 класу з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові».
Перегляд файлу

10 клас Контрольна робота з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові»

 

І варіант

1. В якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд:

А) зуби з‘їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі;

Б) кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;

В) горло драти, криком кричати, милити шию;

Г) лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх.

 

2. Фразеологічний зворот вжито в реченні:

А Жадана воля, мов рясна калина, у степах південних знову зацвіла.

Б Мати любить не тільки мить, материнська любов незрадлива.

В Приємно видатись розумним в одежі із чужих думок.

Г Олександр Іванович був того вечора в доброму гуморі.

 

3. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів: 

1. Колоти очі  - А насміхатися Б ганьбити В забороняти Г докоряти

 2. Викинути колінце – А здійснити щось несподіване Б професійно танцювати В потрапити в скрутне становище Г ускладнювати ситуацію

3. Як за водою піти – А переховуватися від небезпеки Б не чинити опору  В зникнути безслідно Г знищити докази

 4. Закрутити веремію – А наробити крику Б засніжити все В примусити говорити Г дошкулити комусь

 

4. У якому пункті подано синоніми до запозичених слів негоціант, афіша, нюанс, аплодисменти, бард?

А меценат, картина, нота, аплодувати боян;

Б продавець, запрошення, можливість, турбота, митець;

В купувати, оголосити, відтінки, плескати, поетизувати;

Г продавати, запросини, відтинати, турбуватися, співати;

Д купець, оголошення, відтінок, оплески, поет.

 

5. Зазначити рядки, в яких усі слова архаїзми.

А ратний, місяць-білогривець, уста, ланіти;

Б аршин, сотник, чоло, град;

В левада, партизан, скло, лічба;

Г аз, мисліте, леrінь, бадьо;

Д стезя, десниця, глаголити, рамена.

 

6. Вкажіть рядок, в якому всі слова є загальновживаними:

А добро, радість, місто, вуйко, витвір;

Б боярин, щастя, правиця, ходити, сон;

В квітка, рать, день, годинник, оазис;

Г дерево, мораль, гречка, досвід, студент;

Д благання, герой, намисто, промінь, когут.

 

7. В якому пункті всі слова є запозиченими:

А стельмах, швець, тесля, клапоть, синиця;

Б бузок, фіалка, торт, клапоть, синиця;

В драма, розповідь, трагедія, оповідання, роман;

Г чорнобривець, очерет, куліш, гайворон, полуниця;

Д магістраль, футбол, агент, революція, акція.

 

 

 

8. Всі слова в рядку є багатозначними:

А блакитний, актуальний, волошка, капелюх;

Б господар, лист, ярий, камінь;

В допитливий, затирати, лимон, келих;

Г ложа, майдан, формулювати, кільце.

 

9. Лексичну помилку допущено в рядку

А передплата на газети

Б більша половина учнів

В заходи щодо поліпшення

Г прасувати білизну

Д виконати впродовж дня

 

10. Немає лексичної помилки

А хронометраж часу

Б офіційна особа

В прейскурант цін

Г подарувати презент

Д перша прем’єра

 

11. Дібрати антоніми до фразеологізмів.

1. аж до ніг                                           А як в око вліпив

2. аж горить під руками                      Б з наперсток

3. як бджіл у вулику                            В як мерзле горить

4. як корова язиком злизала                Г як гриби після дощу

                                                             Д аж до хмар   

 

 12. Якими лексичними одиницями є підкреслені слова:

сталевий лист лист  дуба?

13. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.

Стріляний вовк; діймати до серця; виводити з терцю; сам не свій; викинути з голови; прикусити язика.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

10 клас Контрольна робота з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові»

 

ІІ варіант

1.Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку:

А попасти на слизьке – накрити мокрим рядном; 

Б бентежити кров – не чути землі під собою;

В на живу нитку – білими нитками шитий;

Г і води не замутить – хоч у вухо бгай;

Д закрутити веремію – укрутити хвоста.

 

2. Фразеологічний зворот вжито в реченні:

А Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і уста.

Б Цвітуть волошки в золотому житі, а над смарагдом луки сяє мак. 

В Знайомих нікого, доведеться самому дорогу в село міряти.

Г Ліси мої, гаї мої священні, пребудьте нам навіки незнищенні.

 

3. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів:

1. Вискалити зуби – А сміятися Б скиглити В плакати Г бідкатися

2. Аж дим іде – А спекотно Б інтенсивно В легко Г задушливо

3. Залити за шкуру сала – А збагачувати когось Б вигодовувати когось В дошкуляти комусь Г бажати комусь

4. Копилити губу – А пишатися Б перекривляти В плакати Г дивуватися.

 

4. У якому пункті правильно подано відповідники до запозичених слів:

А турнір – змагання, торт – пиріг, неологізм – старий, фонтан – водограй.

Б анемія – недокрів’я, брифінг – зустріч, афіша – виставка, лайнер – корабель.

В лауреат – переможець, гонорар – винагорода, еластичний – гнучкий, оптимальний – найкращий.

Г плац – площа, азбука – абетка, бард – митець, автобіографія – біографія.

Д горизонт – крайнебо, декрет – указ, рецензія – резолюція, сервіс – обслуговування.

 

5. Зазначити рядки, в яких усі слова є історизмами:

А чекіст, генетика, колонія, профілактика;

Б меншовик, радгосп, сталеваріння, семафор;

В маржинка, шкет, кошовий, стахановець;

Г аршин, хорунжий, супутник, сотник;

Д очіпок, земський, волость, кунтуш;

 

6. Вкажіть рядок, в якому всі слова є загальновживаними:

А казанок, інтерв’ю, гіпотеза, рискаль, географія.

Б коваль, Україна, солодощі, рука, країна.

В сокіл, майстриня, решето, журі, путня.

Г сміх, крига, правиця, кожух, місяць.

Д кольє, тріумф, сажа, трюмо, черес.

 

7. В якому пункті всі слова є запозиченими:

А недокрів’я, воротар, душа, дорога.

Б шлях, пішник, шосе, стежина, плай.

В Ведмідь, корсетка, чабан, часопис, журнал.

Г акорд, ампутація, анемія, ватерполо, форвард.

Д літак, аероплан, журитися, професія, аудиторія.

 

 

 

8.Укажіть рядок, де кожне слово багатозначне.

А пливти, дрімати, буквар, аркуш 
Б рукав, гніздо, земля, море 
В мама, гілка, скромний, бігти 
Г кімната, горіти, чистий, cонце 
Д світлий, суниця, співати, зозуля.

 

9. Лексичну помилку допущено в рядку

А вірно кохати

Б приймати участь

В впадати у вічі

Г трапляються недоліки

Д являється у сні.

 

10. Немає лексичної помилки

А пам’ятний сувенір

Б вільна вакансія

В моя автобіографія

Г суверенна держава

Д запитати питання  

 

11. Дібрати антоніми до фразеологізмів.

1. хоч головою об стінку товчи                А глянути гидко

2. хоч греблю гати                                     Б пальця в рот не клади

3. хоч у рамку вправ                                  В як заячий хвіст

4. хоч проти шерсті гладь                         Г хоч мотузки крути

                                                                    Д мухи не зачепить

 

12. Якими лексичними одиницями є підкреслені слова:

заводський брак – брак часу?

13. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.

Росинки в роті не мати, обводити поглядом, не по кишені, міряти поглядом, як по писаному, стріляна птиця.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
20 жовтня 2021
Переглядів
4076
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку