10 клас Контрольна робота з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові»
І варіант
1. В якому рядку всі фразеологізми становлять синонімічний ряд:
А) зуби з‘їсти, мов муха в окропі, як білка в колесі;
Б) кривити душею, крутити хвостом, надягати овечу шкуру;
В) горло драти, криком кричати, милити шию;
Г) лежати лежнем, дурня валяти, брати на сміх.
2. Фразеологічний зворот вжито в реченні:
А Жадана воля, мов рясна калина, у степах південних знову зацвіла.
Б Мати любить не тільки мить, материнська любов незрадлива.
В Приємно видатись розумним в одежі із чужих думок.
Г Олександр Іванович був того вечора в доброму гуморі.
3. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів:
1. Колоти очі - А насміхатися Б ганьбити В забороняти Г докоряти
2. Викинути колінце – А здійснити щось несподіване Б професійно танцювати В потрапити в скрутне становище Г ускладнювати ситуацію
3. Як за водою піти – А переховуватися від небезпеки Б не чинити опору В зникнути безслідно Г знищити докази
4. Закрутити веремію – А наробити крику Б засніжити все В примусити говорити Г дошкулити комусь
4. У якому пункті подано синоніми до запозичених слів негоціант, афіша, нюанс, аплодисменти, бард?
А меценат, картина, нота, аплодувати боян;
Б продавець, запрошення, можливість, турбота, митець;
В купувати, оголосити, відтінки, плескати, поетизувати;
Г продавати, запросини, відтинати, турбуватися, співати;
Д купець, оголошення, відтінок, оплески, поет.
5. Зазначити рядки, в яких усі слова архаїзми.
А ратний, місяць-білогривець, уста, ланіти;
Б аршин, сотник, чоло, град;
В левада, партизан, скло, лічба;
Г аз, мисліте, леrінь, бадьо;
Д стезя, десниця, глаголити, рамена.
6. Вкажіть рядок, в якому всі слова є загальновживаними:
А добро, радість, місто, вуйко, витвір;
Б боярин, щастя, правиця, ходити, сон;
В квітка, рать, день, годинник, оазис;
Г дерево, мораль, гречка, досвід, студент;
Д благання, герой, намисто, промінь, когут.
7. В якому пункті всі слова є запозиченими:
А стельмах, швець, тесля, клапоть, синиця;
Б бузок, фіалка, торт, клапоть, синиця;
В драма, розповідь, трагедія, оповідання, роман;
Г чорнобривець, очерет, куліш, гайворон, полуниця;
Д магістраль, футбол, агент, революція, акція.
8. Всі слова в рядку є багатозначними:
А блакитний, актуальний, волошка, капелюх;
Б господар, лист, ярий, камінь;
В допитливий, затирати, лимон, келих;
Г ложа, майдан, формулювати, кільце.
9. Лексичну помилку допущено в рядку
А передплата на газети
Б більша половина учнів
В заходи щодо поліпшення
Г прасувати білизну
Д виконати впродовж дня
10. Немає лексичної помилки
А хронометраж часу
Б офіційна особа
В прейскурант цін
Г подарувати презент
Д перша прем’єра
11. Дібрати антоніми до фразеологізмів.
1. аж до ніг А як в око вліпив
2. аж горить під руками Б з наперсток
3. як бджіл у вулику В як мерзле горить
4. як корова язиком злизала Г як гриби після дощу
Д аж до хмар
12. Якими лексичними одиницями є підкреслені слова:
сталевий лист – лист дуба?
13. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.
Стріляний вовк; діймати до серця; виводити з терцю; сам не свій; викинути з голови; прикусити язика.
10 клас Контрольна робота з теми «Вступ. Поняття норми в сучасній українській літературній мові»
ІІ варіант
1.Фразеологічні звороти є синонімічними в рядку:
А попасти на слизьке – накрити мокрим рядном;
Б бентежити кров – не чути землі під собою;
В на живу нитку – білими нитками шитий;
Г і води не замутить – хоч у вухо бгай;
Д закрутити веремію – укрутити хвоста.
2. Фразеологічний зворот вжито в реченні:
А Нехай тендітні пальці етики торкнуть вам серце і уста.
Б Цвітуть волошки в золотому житі, а над смарагдом луки сяє мак.
В Знайомих нікого, доведеться самому дорогу в село міряти.
Г Ліси мої, гаї мої священні, пребудьте нам навіки незнищенні.
3. Визначте правильне тлумачення фразеологізмів:
1. Вискалити зуби – А сміятися Б скиглити В плакати Г бідкатися
2. Аж дим іде – А спекотно Б інтенсивно В легко Г задушливо
3. Залити за шкуру сала – А збагачувати когось Б вигодовувати когось В дошкуляти комусь Г бажати комусь
4. Копилити губу – А пишатися Б перекривляти В плакати Г дивуватися.
4. У якому пункті правильно подано відповідники до запозичених слів:
А турнір – змагання, торт – пиріг, неологізм – старий, фонтан – водограй.
Б анемія – недокрів’я, брифінг – зустріч, афіша – виставка, лайнер – корабель.
В лауреат – переможець, гонорар – винагорода, еластичний – гнучкий, оптимальний – найкращий.
Г плац – площа, азбука – абетка, бард – митець, автобіографія – біографія.
Д горизонт – крайнебо, декрет – указ, рецензія – резолюція, сервіс – обслуговування.
5. Зазначити рядки, в яких усі слова є історизмами:
А чекіст, генетика, колонія, профілактика;
Б меншовик, радгосп, сталеваріння, семафор;
В маржинка, шкет, кошовий, стахановець;
Г аршин, хорунжий, супутник, сотник;
Д очіпок, земський, волость, кунтуш;
6. Вкажіть рядок, в якому всі слова є загальновживаними:
А казанок, інтерв’ю, гіпотеза, рискаль, географія.
Б коваль, Україна, солодощі, рука, країна.
В сокіл, майстриня, решето, журі, путня.
Г сміх, крига, правиця, кожух, місяць.
Д кольє, тріумф, сажа, трюмо, черес.
7. В якому пункті всі слова є запозиченими:
А недокрів’я, воротар, душа, дорога.
Б шлях, пішник, шосе, стежина, плай.
В Ведмідь, корсетка, чабан, часопис, журнал.
Г акорд, ампутація, анемія, ватерполо, форвард.
Д літак, аероплан, журитися, професія, аудиторія.
8.Укажіть рядок, де кожне слово багатозначне. |
|
А пливти, дрімати, буквар, аркуш |
|
9. Лексичну помилку допущено в рядку
А вірно кохати
Б приймати участь
В впадати у вічі
Г трапляються недоліки
Д являється у сні.
10. Немає лексичної помилки
А пам’ятний сувенір
Б вільна вакансія
В моя автобіографія
Г суверенна держава
Д запитати питання
11. Дібрати антоніми до фразеологізмів.
1. хоч головою об стінку товчи А глянути гидко
2. хоч греблю гати Б пальця в рот не клади
3. хоч у рамку вправ В як заячий хвіст
4. хоч проти шерсті гладь Г хоч мотузки крути
Д мухи не зачепить
12. Якими лексичними одиницями є підкреслені слова:
заводський брак – брак часу?
13. Пояснити значення фразеологізмів, з двома скласти речення.
Росинки в роті не мати, обводити поглядом, не по кишені, міряти поглядом, як по писаному, стріляна птиця.