Контрольна робота з української мови

Про матеріал
Контрольна робота "Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (1 частина)"
Перегляд файлу

Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (1 частина)

1 варіант

1. Установити відповідність між реченнями і способами вираження в них підметів

А. Гірським грудкастим путівцем  тягнуться троє    1.  Іменник

Б. Відтак розпочиналося оте велике дійство             2.  Займенник

В. Промайнуло чимало літ                                        3.  Числівник

Г.  Перехожі здивовано озиралися на                        4.  Сполучення числівника

мене, знизували плечима                                              з іменником                                  

Д. Пишучи листа, кожен має дбати                            5.  Власна назва

про додержання ряду мовних та етичних норм    6.  Дієприкметник у значенні      

Е. Новий рік завжди був бажаним                                    іменника     

 святом у кожній родині

2. Увідповіднити речення з видами присудків, ужитих у них

А. Козаки не змогли загородити дорогу ординцям          

Б. Усі бранці були у святковому                           

В. Пісня ледве мріє в мороці ночі                                                                                        

Г. Драгоманов прагнув згуртувати прогресивні сили Європи та України

Д. Під ноги білому коневі стелилася  висока трава

Е. Найкращою оздобою голови дівчини є вінок            

 1. Простий присудок

 2. Складений дієслівний   присудок                       

 3.Складений іменний присудок

3. З’ясувати відповідність між  реченнями і способами вираження іменної частини складених присудків, ужитих у них

А. Новорічний вогонь віддавна вважався священним

Б. У галереї образів звертала на себе увагу публіки картина одного молодого

артиста

В. Море було прикрашене мідною бляхою місяця                                   

Г. З давніх-давен сусідство відзначалося конкретними  і сталими традиціями

Д. Конвалія має цікаву будову

Е. Беззахисність - це залежність

1. Іменник у формі називного відмінка

2. Іменник у формі знахідного відмінка

3. Іменник у формі орудного відмінка

4. Прикметник у формі орудного відмінка

5. Дієприкметник у формі називного  відмінка

 4. Установити відповідність

А  Четвертий поверх      Б   Праворуч від лісу    В  Одна шоста площі   Д  Мрія поїхати

Г   Пропонувати заспівати   Е  Буду малювати     Є Гори перевернути

1.Фразеологічне 2.Дієслівне      3. Іменникове    4.Прислівникове    5. Числівникове

 5. Установити відповідність між виділеними в реченнях обставинами та їх видами

А  Скрутно доводиться зимою Романові.                Б   Митько поволі пішов з подвір’я.

В  Чумаки зупинилися біля річки на   відпочинок.  Г Над хатою зійшла вечірня зоря.

Д  Спросоння Андрій не міг нічого второпати.         Е  Сповнилося серце ущерть.

1.   Обставина способу дії      2.   Обставина міри й ступеня дії      3.   Обставина мети

4.   Обставина місця               5.   Обставина часу                         6.   Обставина причини

6. Увідповіднити виділені другорядні члени речення і види їх

А  Кожен народ по-своєму заселяв небо.        Б   Зірки групуються в химерні фігури.

В Повітря пахло густим духом землі. Д  Біля берегів море скаламучене, зелено-руде.

1   Означення    2   Обставина      3   Додаток

   7. Слово  «здавалося» є вставним (окремі розділові знаки пропущено) у реченні

А   Усе довколишнє здавалося  їй перевитим піснями, веселими чи сумними,

як буває пройнятий сяєвом сонця простір.

Б   Багатьом здавалося  що й увесь півострів зараз палає в пожежах, адже куди

не глянь – звідусіль шугає  вогонь, тріщить, гуде в деревах, жаркий, агресивний.

В   Кущ  здавалося  і зимою зеленіє, бо коли танули сніги, то на світ пробивалося його цупке зеленее листя, не змучене холодом, не скалічене морозом.

Г   Широкі  промені  вдарялися об кам’яні плити, курилися  золотим  димом,

від  чого  здавалося  що все тут пливе, рухається, злітає в просторі.

Д  Уже придивилася до його очей і побачила: те, що  здавалося  байдужістю,

насправді  було мудрістю й глибоко захованим стражданням.

8.   З’ясуйте синтаксичну роль виділених у реченні слів (цифра позначає наступне слово).  Українській сучасній (1) прозі  (2) завжди була  (3) властива  яскрава  (4) поетичність.

      А Підмет         Б Присудок       В Означення        Г Додаток        Д Обставина 

9. З’ясуйте типи односкладних речень

А  Шкода даремно згаяного часу.                                    1. Називне

Б  Гостей зустрічали щиро, з хлібом-сіллю.                   2. Означено-особове

В  Кришталевий промінь сміливого сонця.                     3. Неозначено-особове

Г  Допоки горіти буде долоні твоєї дотик.                      4. Безособове

Д  Поверни золотіїї очі, сині хвилі і вітер весни.

10. Складносурядне речення утвориться, якщо до частини Сонце піднялось високо….додати

 А) і заховалося за хмари.   Б) освітивши весь прості.       В) а все одно якось холодно.              

      Г) вітер поволі почав стихати.       Д) щоб зігріти всю нашу землю.

11.Поширити подане речення другорядними членами - додатком, означенням, обставиною; ускладнити речення (звертанням, вставною чи вставленою конструкцією,  однорідними членами речення, відокремленими зворотами – на вибір). Зробити повний синтаксичний розбір речення.

Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (1 частина)

2 варіант

1. За метою висловлювання речення поділяються на:

а) розповідні, питальні, окличні;            б)розповідні, окличні, спонукальні;

в) розповідні, питальні, спонукальні;     г) питальні, спонукальні, окличні.

2.  Двоскладним є речення

А) У наших степах завжди було привільно вітрам і подорожнім.

Б) До труднощів і незручностей степовому лицареві було не звикати.

В) Дуже небезпечний для подорожніх Чорний шлях в народі прозвали Шпаковим на честь чумацького ватага Шпака.

Г) Все, все було запорошене ворохами сніжинок.

3. Присудок має форму множини в реченні

А) Більшість учнів записал…ся до спортивної секції.

Б) Вісім альпіністів підкорил… найвищу вершину.

В) Група дослідників прибул… до місця призначення.

Г)  Чатина працівників одержал… санаторні путівки.

4. Простий дієслівний присудок виражений дієсловом стати  в реченні

А) Стала біля обгорілого танка й замислилась.

Б) Пройшовши по небу, тепла, тиха червнева ніч стала оволодівати і землею.

В) Обличчя розм’якло і стало добродушне.

Г) Небо стало схожим на густо розведену у воді синьку.

Д) Піщистий путівець усе ширшав, а досягши села, присілка чи хутора, став зовсім просторий.

5.  Спишіть речення, розставляючи пропущені розділові знаки.

Дерева не тільки п’ють воду а й затримують її. Дружба на думку Арістотеля  найнеобхідніше для життя адже ніхто не воліє жити без друзів, навіть якби мав усі інші багатства .(2 бали)

Прочитайте текст. Виконайте завдання 6-9 до нього

(1) Яскравим зразком стилю бароко є церква святого Юра. (2) Вона була зведена у ХVІІІ столітті у Львові, на Юрській горі.  (3) Перша церква була збудована на цьому місці ще в ХІІІ столітті, майже одразу після заснування міста, за наказом самого князя Лева. (4) Вона була дерев’яною.  (5) У ХІV столітті її замінила кам’яна споруда.(6) Місто швидко стало рости, перетворюючись на значний культурний та торговельний центр. (7) Головний вхід до церкви оздоблений аркою.

6. Простий дієслівний присудок є в реченні

А)  другому;  Б)  п’ятому;  В)  шостому;  Г)  сьомому

7. Складений дієслівний присудок є в реченні

А)  другому;  Б)  п’ятому;  В)  шостому;  Г)  сьомому

8. Іменна частина присудка виражена прикметником у реченні

А)  четвертому; Б)  п’ятому;  В)  шостому;  Г)  сьомому

9. Непоширеним є речення

А)  перше;  Б)  друге;   В)  третє;   Г)  четверте

10. Укажіть відповідність між реченням та його характеристикою

А просте, ускладнене однорідними членами

Б просте, ускладнене відокремленим означенням

В просте, ускладнене відокремленою обставиною

Г складне

 1 Кінь, перервавши уздечку, щосили подався по дорозі вбік села.

2 То були кроки осені, чи луни, чи печалі його.

3 Вода, затягнута тремкими скалками льоду, була схожа на застигле блакитне шумовиння.

4 Король Бела, гадаю, не відмовить прислати військо на поміч.

5. В житі синіли волошки та сокирки, червоніла квітка польового маку

11.  Розставте розділові знаки.  Виконайте повний синтаксичний розбір речення, накресліть схему, виконайте розбір кожного простого речення у складі складного

       Не в розкішних будинках  котрих там не було не в бронзі і мармурах лежала краса Києва а в тих горбах зелених на яких він розтаборився  в ярах численних засипаних квітками в журливих потічках що до могутнього Дніпра збігали.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (1 частина)

3 варіант

1. Поширеним є речення

А) Скрізь неприбрано.                            Б) Діти будуть гратися.

В) Не будемо кривити душею.               Г) Він вийшов сухим із води. 

2. Підмет виражений словосполученням у реченні

А) По закінченні літургії коло церкви святилися паски, сир, сало, ковбаси.

Б) Аж потім вже подвижники і вчені взялись вивчать кургани височенні.

В) А сьогодні справжню гонитву явили перед моїм взором дві білки.

Г)  До тебе проситься боярин Дмитро з дочкою. 

3. Речення зі складеним дієслівним присудком

А) Тренер навчав плавати дітей.

Б) Густа блакить на східній стороні сонця почала рідшати.

В) П’яна сонячна радість і самотня туга затінку були споріднені.

Г)  Хата була розвалена до призьби.

4. Односкладним означено-особовим є речення

А) Не страшні для мене вітри.

Б) При вузлі залізниці його зігнали з поїзда.

В) Умивай же біле личко дрібними сльозами

Г)  Всі шляхи позамітало в полі.

5. Спонукальним є речення

А) Які прекрасні ці квіти

Б) Хто допоміг тобі підготуватись до контрольної

В) Нехай здійсняться ваші мрії

Г) Що за краса навкруги

Д) Гарно як у лісі

Прочитайте текст. Виконайте завдання 6-9 до нього

(1) Обрядовим є хліб у новорічні свята. (2) На Волинському Поліссі як новорічні гостинці дітям випікають калачики, а на Полтавщині – пряники й медяники у формі вершників, панянок.  (3) Дивлячись на цих рожевих вершників, панянок, згадуєш і своє дитинство. (4) У важкі повоєнні роки матері наші привозили їх з базару.  (5) Це було справжнє свято для нас. (6) В Опішні та довколишніх селах пряники нерідко можна бачити у хатах як декоративну прикрасу.

6. Означено-особовим є речення

А)  перше;  Б)  друге;  В)  третє;  Г)  шосте

7. Неозначено-особовим є речення

А)  перше;  Б)  друге;  В)  третє;  Г)  шосте

8. Безособовим є речення

А)  перше;  Б)  друге;  В)  третє;  Г)  шосте

9. Обставина часу є  в реченні

А)  першому;  Б)  другому; В)  третьому; Г)  шостому

10. Укажіть відповідність між обставиною та способом її вираження

А обставина, виражена прислівником

Б обставина, виражена відмінковою формою іменника з прийменником

В обставина, виражена дієприслівником

Г обставина, виражена інфінітивом 1 Вгамувавшись, лось лизнув припорошену снігом землю.

2 Я прийшов навчити вас плавати.

3 Попливла б я на схід сонця.

4 Править хтось малим човенцем, стиха весла підіймає.

5 Вони їхали царством весни.

11. Розставте розділові знаки.  Виконайте повний синтаксичний розбір речення, виконайте розбір кожного простого речення у складі складного

В один з тих хороших весняних ранків України коли ліси задирають свої гілки і дивляться у синє небо коли зелена трава укриє чорну землю коли ясне сонечко приязно світить коли кожна пташка заливається освіжена ранковою прохолодою місто почуло нерідні й сумні звуки барабана.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Поглиблення і систематизація найважливіших відомостей із синтаксису, пунктуації і стилістики (1 частина)

4 варіант

 

1. Дієслівне словосполучення є у рядку

а/ можливість побачити;                 б/запропонувати роботу

в/ бажання приїхати;                       г/звичка сперечатися

2. У якому реченні не вжито вставних слів? (розділові знаки пропущено)

а/ Мабуть у всьому Києві ніде немає кращого місця, аніж це, де виріс наш будинок.

б/  Мільйонери як відомо бувають різні.

в/  Мені осіння ніч короткою здається 

г/  Ягня здається веселилось…

3. .Яке слово не є вставним?

а/ на жаль;  б/ можливо;     в/ все-таки;      г/ вважаю.

4. 3. За емоційним забарвленням речення поділяються на:

а) окличні та неокличні;             б) розповідні та окличні;

в) окличні та питальні;               г) розповідні та питальні.

5. Які однорідні члени речення переважають у цих строфах?

Для нас вона в світі єдина, одна

в просторів солодкому чарі…

Вона у зірках, і у вербах вона,

і в кожному серця ударі,

у квітці, в пташині, в електровогнях,

у пісні у кожній, у думі,

в дитячий усмішці, в дівочих очах

і в стягів багряному шумі…

а/підмети;  б/ присудки;    д/ додатки;  в/значення;    г/обставини.

6.  Складносурядним є речення

А Т.Шевченко ще змалку купався у тих віршах невідомих поетів, що звуть їх

народними піснями.

Б Прислівник звик, незмінюваний в мові, ознаки різні виражать при слові.

В Відомо, що мова кожного народу – явище давнє.

Г Сонце, те невипуще джерело життя, огріває своїм блискучим промінням усю

землю.

Д Скоро уся долина і гори блищать вогнями, і разом з димом із землі здіймається

вгору і пісня.

7. Укажіть речення, де неправильно вжито розділові знаки.

а/  На моє щастя серед тих речей траплялися й старовинні рушники, на яких миготіла червона калина з темними листками, красувався буйним пломенем хміль.

б/  На щастя, краса не щезла з лиця нашої планети.

в/  Мабуть, тому, що душа наша приростає до рідної землі, до рідного її куточка.

г/  Та це не допомогло вгамувати скорботу, і нарешті хлопець кинувся у воду, немов в обійми сестрички.

8. Підрядна частина місця є в реченні

а/ Щасливий той, хто виріс на Дніпрі, перетинав його бистрінь глибоку.

б/ Десь високо в небі, під самими зорями, що вже меркли і гасли, погуркував літак.

в/ Намалюй мені ніч, коли падають зорі.

г/ Як радію за ту людину, що загублену радість знайшла.

д/ Посеред ріки, де протікала бистрінь, зашипів, увігнувся і тріснув кількома

сліпучими промінцями ясний лід. 

9. Установіть відповідність

Члени речення

1 підмет

2 присудок

3 означення

4 обставина Приклад (виділене слово)

А Люди прийшли посвятити паски.

Б Уранці, ідучи до церкви, люди розглядали

заквітчані обійстя сусідів.

В Святкування розпочиналося переважно біля

річок.

Г Скресання криги – завжди свято для дітвори і

тривога для матерів.

Д Я вибрала Долю собі сама, і що зі мною не

станеться, у мене жодних претензій нема до Долі, моєї обраниці. 

10.Розставте розділові знаки

Дерева не тільки п’ють воду а й затримують її. Дружба на думку Арістотеля  найнеобхідніше для життя адже ніхто не воліє жити без друзів навіть якби мав усі інші багатства

11. Розставте розділові знаки.  Виконайте повний синтаксичний розбір речення, виконайте розбір кожного простого речення у складі складного

        Часом людина не розібравшись у якомусь мовному явищі але постійно з ним зустрічаючись доходить висновку що це мабуть явище престижне і треба швиденько брати його й собі на озброєння.

docx
Додано
3 лютого 2022
Переглядів
9498
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку