Тринадцяте жовтня
Контрольна робота №1 з теми “Лексикологія”
І рівень
1.Розділ науки про мову, що вивчає словниковий склад мови, це
а) орфографія;
б) фонетика;
в) синтаксис;
г) лексикологія.
2.Словник, з якого можна дізнатися лексичне значення слова, називається
а) орфографічний;
б) орфоепічний;
в) тлумачний;
г) фразеологічний.
3. Позначте рядок, який є синонімічним рядом.
а) недбалий, неакуратний, грубий, поверховий;
б) заперечувати, зацікавлювати, пропонувати, гніватися;
в) ніжний, лагідний, ласкавий, заспокійливий;
г) куций, короткий, непостійний, таємний.
4.Слова ввічливість – нечемність це
а) синоніми;
б) антоніми;
в) омоніми;
г) багатозначні слова.
5. Виберіть рядок, у якому всі слова вжиті в прямому значенні:
А білий сніг, білий голуб, біла заздрість;
Б тепле слово, добре серце, гострий ніж;
В солодка цукерка, теплий одяг, срібна сережка;
Г срібна трава, гострий кут, холодний розум.
6. Позначте рядок, у якому всі прикметники вжиті в переносному значенні:
А солодкий сон, солодка цукерка, гіркий полин, гіркий смак;
Б білий сніг, білий голуб, біла заздрість, білі скроні;
В гострий погляд, добре серце, тепле слово, солодкий спів;
Г теплий одяг, гострий ніж, гостре слово, тверда рука.
7. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А височина, вершина, високий, височінь;
Б мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
В слово, словник, словотвір, словниковий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
8. Позначте рядок, у якому словосполучення є омонімами:
А крило літака — крило лелеки;
Б моторний хлопець — моторний цех;
В палаючий степ — палаюче сонце;
Г радісний погляд — сумний настрій.
9. Укажіть рядок, у якому всі слова є паронімами
А ефектний – ефективний, ясний – темний
Б адрес – адреса, роздумувати – мислити
В голосний – голосовий, пам’ятка – пам’ятник,
Г досвідчений – освічений, добрий – злий,
10. Позначте рядок, у якому неправильно вжито слово неділя.
А Ця неділя була важкою: щодня по шість уроків.
Б Була неділя — тихий час дозвілля.
В У неділю рано зілля копала.
Г У неділю Кайдаші пішли до Довбушів на оглядини.
11. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами:
А Лагідний, дивний, сумирний;
Б безмежний, безкрайній, безконечний;
В дбайливий, старанний, жагучий;
Г цікавий, привабливий, привітний.
12. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
ІІ рівень
13. Доберіть до слів першої колонки антоніми з другої колонки.
1. Старатися |
А іти |
2. Сохнути |
Б применшувати |
3. Перебільшувати |
В мокнути |
4. Стояти |
Г лінуватися |
|
Д їхати |
14. Установіть відповідність між словами і лексикологічною групою, до якої вони належать.
Слова |
Лексикологічна група |
1. Глибокий-мілкий |
А омоніми |
2. Самостійний - незалежний |
Б пароніми |
3. Роман, роман |
В синоніми |
4. Континент-контингент |
Г багатозначні слова |
|
Д антоніми
|
|
|
ІІІ рівень
15. Відредагуйте речення.
Подорож тривала дві неділі.
Мені дуже невдобно просити тебе допомогти.
Будь ласка, уключіть світло.
Іти за хлібом.
Змагання по футболу.
Контрольна по мові.
Написав вірно.
Відкрий ворота.
Розкрийте зошити.
Зустрінемось на слідуючому тижні.
Вони мішали працювати.
Потрібно перевести текст.
Сьогодні мені повезе.
На протязі дня дощ.
Приймаємо участь у конкурсі.
16. Підкреслити головні члени речення .
Теплий вечір горнеться до землі.
Каші маслом не зіпсуєш.
До школи аж ніяк не тягнуло.
Багряне листя під ногами покірно й тепло шелестить.
Уже не кує зозуля в кленах…