Презентацію "Антоніми. Роль антонімів у мовленні" можна використовувати на уроці української мови для 5 класу за автором підручника "Українська мова" Олександр Заболотний, Віктор Заболотний.
Антоніми. Роль антонімів у мовленні Презентацію підготувала учитель української мови та літератури Бабіюк Н.А.
Номер слайду 2
Організація класу Добрий день, малече, щира, Хай живеться вам у мирі. Хай луна дитячий сміх! Почнемо урок для всіх!
Номер слайду 3
Перевірка домашнього завдання
Номер слайду 4
Повідомлення теми та мети уроку Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про антоніми та їх роль у мовленні.
Номер слайду 5
Актуалізація опорних знань Наведіть приклади багатозначних слів. Що таке синоніми? Наведіть приклади синонімів.
Номер слайду 6
Робота із підручником «Українська мова» О. Заболотний,с.33-36
Номер слайду 7
Вправа 61 Прочитайте речення та знайдіть у них антоніми Здоровенний – малюсінький Правий – лівий
Номер слайду 8
Прочитайте речення та знайдіть у них антоніми Здоровенний – малюсінький Правий – лівий На основі спостереження зробіть висновок про роль антонімів у мовленні.
Номер слайду 9
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням. Антоніми завжди виступають парами і є словами тієї самої частини мови. НАПРИКЛАД: чорний — білий, день — ніч, зверху - знизу, іти — стояти.
Номер слайду 10
ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Багатозначне слово може мати кілька антонімічних пар. ПОРІВНЯЙМО: тихий (який здійснюється повільно) - швидкий, тихий (який звучить слабо) - голосний, тихий (без хвилювання) - тривожний. Є спеціальні словники антонімів.
Номер слайду 11
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Слова типу старий – нестарий не є антонімами, бо перше слово стверджує наявність ознаки, а друге - просто її заперечує. Але слова воля - неволя, друг - недруг є антонімами, бо в цих випадках префікс не- формує слово з новим лексичним значенням.
Номер слайду 12
Вправа 62. Прочитайте речення. Укажіть синоніми та визначте, словами якої частини мови їх виражено. З якою метою автори скористалися синонімами?
Номер слайду 13
Номер слайду 14
Вправа 64. Замініть прикметники у словосполученнях антонімами. Запишіть утворені словосполучення. Скористайтеся словником антонімів. 3 одним утвореним словосполученням складіть і запишіть речення Старе дерево, старий велосипед, глибока річка, глибокі знання, тихе щебетання, тихий сон, свіжий хліб, свіжий огірок.
Номер слайду 15
Вправа 65. Доберіть антоніми до обох слів у словосполученнях і запишіть утворені словосполучення Теплий день – холодна ніч Минуле літо – теперішня зима Добрий друг – поганий ворог Гарний початок – поганий кінець Ранковий наступ – вечірній відступ Перша перемога – остання невдача Корисний холод – шкідливе тепло
Номер слайду 16
Номер слайду 17
Вправа 66. Прочитайте текст, визначте його тип мовлення. Що нового ви дізналися?
Номер слайду 18
Ситуація. Попрацюйте в парах .
Уявіть, що ви з рідними плануєте поїздку на відпочинок. Складіть діалог (5-7 реплік) на тему «Погода», використавши щонайменше дві пари антонімів. Ви можете скористатися наведеними нижче прикладами.
Номер слайду 19
Вправа 68. Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть значення двох з поданих прислів’їв (на вибір). Підкресліть антоніми, поясніть їхню роль у прислів’ях 1. Маленька праця краща за велике безділ(л)я. 2. Що ранком (не)зробиш, те вечором (не)доженеш. 3. М(’)яко стеле але твердо спати. 4. Згода дім будує а незгода руйнує. 5. Права рука (не)знає, що робить ліва. 6. Учений іде, а неук слідом спотикаєт(ь)ся.
Номер слайду 20
РЕФЛЕКСІЯ Інтерактивна вправа «Мікрофон». - Якою була мета уроку? - Чи досягли ви її? - Що нового дізналися? -Які види робіт сподобались найбільше? - Чи змінився ваш настрій?