Презентація "Антоніми. Роль антонімів у мовленні"

Про матеріал
Презентацію "Антоніми. Роль антонімів у мовленні" можна використовувати на уроці української мови для 5 класу за автором підручника "Українська мова" Олександр Заболотний, Віктор Заболотний.
Зміст слайдів
Номер слайду 1

Антоніми. Роль антонімів у мовленні Презентацію підготувала учитель української мови та літератури Бабіюк Н.А.

Номер слайду 2

Організація класу Добрий день, малече, щира, Хай живеться вам у мирі. Хай луна дитячий сміх! Почнемо урок для всіх!

Номер слайду 3

Перевірка домашнього завдання

Номер слайду 4

Повідомлення теми та мети уроку Сьогодні на уроці ви дізнаєтеся більше про антоніми та їх роль у мовленні.

Номер слайду 5

Актуалізація опорних знань Наведіть приклади багатозначних слів. Що таке синоніми? Наведіть приклади синонімів.

Номер слайду 6

Робота із підручником «Українська мова» О. Заболотний,с.33-36

Номер слайду 7

Вправа 61 Прочитайте речення та знайдіть у них антоніми Здоровенний – малюсінький Правий – лівий

Номер слайду 8

Прочитайте речення та знайдіть у них антоніми Здоровенний – малюсінький Правий – лівий На основі спостереження зробіть висновок про роль антонімів у мовленні.

Номер слайду 9

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Антоніми — це слова з протилежним лексичним значенням. Антоніми завжди виступають парами і є словами тієї самої частини мови. НАПРИКЛАД: чорний — білий, день — ніч, зверху - знизу, іти — стояти.

Номер слайду 10

ЗАПАМ’ЯТАЙТЕ! Багатозначне слово може мати кілька антонімічних пар. ПОРІВНЯЙМО: тихий (який здійснюється повільно) - швидкий, тихий (який звучить слабо) - голосний, тихий (без хвилювання) - тривожний. Є спеціальні словники антонімів.

Номер слайду 11

ЗВЕРНІТЬ УВАГУ! Слова типу старий – нестарий не є антонімами, бо перше слово стверджує наявність ознаки, а друге - просто її заперечує. Але слова воля - неволя, друг - недруг є антонімами, бо в цих випадках префікс не- формує слово з новим лексичним значенням.

Номер слайду 12

Вправа 62. Прочитайте речення. Укажіть синоніми та визначте, словами якої частини мови їх виражено. З якою метою автори скористалися синонімами?

Номер слайду 13

Номер слайду 14

Вправа 64. Замініть прикметники у словосполученнях антонімами. Запишіть утворені словосполучення. Скористайтеся словником антонімів. 3 одним утвореним словосполученням складіть і запишіть речення Старе дерево, старий велосипед, глибока річка, глибокі знання, тихе щебетання, тихий сон, свіжий хліб, свіжий огірок.

Номер слайду 15

Вправа 65. Доберіть антоніми до обох слів у словосполученнях і запишіть утворені словосполучення Теплий день – холодна ніч Минуле літо – теперішня зима Добрий друг – поганий ворог Гарний початок – поганий кінець Ранковий наступ – вечірній відступ Перша перемога – остання невдача Корисний холод – шкідливе тепло

Номер слайду 16

Номер слайду 17

Вправа 66. Прочитайте текст, визначте його тип мовлення. Що нового ви дізналися?

Номер слайду 18

Ситуація. Попрацюйте в парах . Уявіть, що ви з рідними плануєте поїздку на відпочинок. Складіть діалог (5-7 реплік) на тему «Погода», використавши щонайменше дві пари антонімів. Ви можете скористатися наведеними нижче прикладами.

Номер слайду 19

Вправа 68. Спишіть прислів’я, розкриваючи дужки та розставляючи пропущені розділові знаки. Поясніть значення двох з поданих прислів’їв (на вибір). Підкресліть антоніми, поясніть їхню роль у прислів’ях 1. Маленька праця краща за велике безділ(л)я. 2. Що ранком (не)зробиш, те вечором (не)доженеш. 3. М(’)яко стеле але твердо спати. 4. Згода дім будує а незгода руйнує. 5. Права рука (не)знає, що робить ліва. 6. Учений іде, а неук слідом спотикаєт(ь)ся.

Номер слайду 20

РЕФЛЕКСІЯ Інтерактивна вправа «Мікрофон». - Якою була мета уроку? - Чи досягли ви її? - Що нового дізналися? -Які види робіт сподобались найбільше? - Чи змінився ваш настрій?

Номер слайду 21

Підручник, с. 37, вправа 72.

Номер слайду 22

Формувальне оцінювання

Номер слайду 23

Дякую за увагу та плідну працю!

ppt
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
642
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку