Тема: Складання оповідання за прислів’ям (письмово). 5 клас
Мета: створити сприятливі умови для навчальної діяльності здобувачів освіти. Сприяти глибокому розумінню узагальненого змісту прислів’їв, стимулювати розвиток творчої уяви, образного мислення, розширення кругозору, усного та писемного мовлення; виховувати любов до художнього слова, сприяти отриманню естетичної насолоди, заохочувати використовувати прислів’я у власному мовленні, на ситуацію власного життя.
Очікувані результати: учні зможуть пояснити прислів’я, застосовувати їх у власному мовленні, створювати власні висловлювання за змістом прислів’їв, аналізувати чуже висловлювання.
Тип уроку: формування вмінь і навичок.
Випереджувальне завдання: описати ситуацію, коли хтось потребував допомоги (з власного досвіду).
Обладнання: пам’ятка до написання твору за прислів’ям, тексти для читання, збірка прислів’їв, ілюстративний матеріал.
Методи, прийоми і форми роботи: евристична бесіда, інтерактивна вправа «Обмін побажаннями», частковий аналіз тексту, спостереження над мовою, аналіз чужих висловлювань.
Хід уроку
І. Організаційно-мотиваційний етап
Немає
Мудріших ніж народ, учителів:
У нього кожне слово – це перлина,
Це праця, це натхнення, це людина.
Так пише видатний український письменник М. Рильський. Прислів’я та приказки – це ті самі перлини, сконцентрована народна мудрість, яка пройшла випробування віками. Мова збагачена прислів’ями та приказками, стає багатшою, виразнішою, сприяє кращому розумінню.
Доречно вжите прислів’я, приказка можуть замінити велике висловлювання, точніше виразити думку, змінити хід розмови, налагодити стосунки. Невдало вжите прислів’я, навпаки, здатне все зіпсувати. Отже, необхідно розуміти, що означає прихований зміст.
Розказати напам’ять вивчені дома прислів’я та приказки.
Учні записують тему і колективно визначають цілі уроку:
ІІ. Операційно-пізнавальний етап
Когнітивний
Завдання:
Текст-зразок №1
Не все те золото, що блищить
На початку навчального року до нас у клас прийшла новенька дівчинка із сусідньої школи. Вона була симпатичною, дуже гарно вдягненою. Усі захотіли з нею товаришувати, сидіти за однією партою. Світланка добре вчилася, їй легко давалася математика, вона вміла писати гарні твори. Усі вчителі її хвалили за успіхи в навчанні. Але коли однокласники підходили до неї, щоб щось спитати, попросити допомоги, вона іронічно посміхалася й говорила : «Як можна це не розуміти?»Або : «Треба було слухати на уроці, і. взагалі, у мене немає часу для вас!» Незабаром усі зрозуміли, що не варто до такої подруги звертатися. Недаремно ж кажуть у народі, що не все те золото, що блищить.
(учениця, Ірина П.)
Текст-зразок №2
Хочеш бути щасливим, не будь лінивим
Загадала бабуся, щоб Дениско перебрав дві склянки гречаної крупи на кашу: там же і насіння бур’яну трапляється, і колінця від стебел, і навіть манюні грудочки землі. А від усього того може бути каша смачна?
Сів Дениско за стіл, чисті крупинки відгортає по ліву руку, а весь непотріб – по праву. Тільки робота не і вимагає великого терпіння й уваги, а на Дениска швидко ліньки напали, от він і перебрав крупу абияк.
Бабуня ж була певна, що Дениско попрацював на совість, і всипала крупу в окріп.
Зварилася каша. Сіли всі вечеряти. Коли це Дениско як не підскочить:
Всі повернули до нього голови, а бабуня відклала набік ложку із докором сказала:
Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.
Бесіда:
Ознайомтесь з алгоритмом написання твору за прислів’ям:
Операційний
Рольова гра. Уявіть, що ви редактор видавництва, яке готує до друку альманах «Сучасне життя приповідок», де буде зібрано невеличкі оповідання повчального характеру про сучасне життя, у яких використовувала б прислів’я і приказки. Молодий автор приніс вам своє оповідання. Прочитайте чи прослухайте його. Висловіть своє враження від тексту за таким планом:
ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап
Доопрацювати твори, написані в класі. Переписати їх на окремі аркуші. За бажанням можна намалювати ілюстрації до свого оповідання, які теж увійдуть до альманаху.