Тема: Складання оповідання за прислів’ям (письмово). 5 клас

Про матеріал
План - конспект урока на тему"Складання оповідання за прислів’ям (письмово)". 5 клас. Мета:створити сприятливі умови для навчальної діяльності учнів. Сприяти глибокому розумінню узагальненого змісту прислів’їв, стимулювати розвиток творчої уяви, образного мислення, розширення кругозору, усного та писемного мовлення; виховувати любов до художнього слова, сприяти отриманню естетичної насолоди, заохочувати використовувати прислів’я у власному мовленні, на ситуацію власного життя.
Перегляд файлу

Тема: Складання оповідання за прислів’ям  (письмово). 5 клас

Мета: створити сприятливі умови для навчальної    діяльності здобувачів освіти. Сприяти глибокому розумінню узагальненого змісту прислів’їв, стимулювати розвиток творчої уяви, образного мислення, розширення кругозору, усного та писемного мовлення; виховувати любов до художнього слова, сприяти отриманню естетичної насолоди, заохочувати використовувати прислів’я у власному мовленні,      на ситуацію власного життя.

Очікувані результати: учні зможуть пояснити прислів’я, застосовувати їх у власному мовленні, створювати власні висловлювання за змістом прислів’їв, аналізувати чуже висловлювання.

Тип уроку: формування вмінь і навичок.

Випереджувальне завдання: описати ситуацію, коли хтось потребував допомоги (з власного досвіду).

Обладнання: пам’ятка до написання твору за прислів’ям, тексти для читання, збірка прислів’їв, ілюстративний матеріал.

Методи, прийоми і форми роботи:  евристична бесіда, інтерактивна вправа «Обмін побажаннями», частковий аналіз тексту, спостереження над мовою, аналіз чужих висловлювань.

Хід уроку

І. Організаційно-мотиваційний етап

  • Забезпечення емоційної готовності до уроку.
  • Обміняйтесь побажаннями з сусідом по парті.
  • Мотивація навчальної діяльності учнів.
  • Вступне слово вчителя.

Немає

Мудріших ніж народ, учителів:

У нього кожне слово – це перлина,

Це праця, це натхнення, це людина.

       Так пише видатний український письменник М. Рильський. Прислів’я та приказки – це ті самі перлини, сконцентрована народна мудрість, яка пройшла випробування віками. Мова збагачена прислів’ями та приказками, стає багатшою, виразнішою, сприяє кращому розумінню.

      Доречно вжите прислів’я, приказка можуть замінити велике висловлювання, точніше виразити думку, змінити хід розмови, налагодити стосунки. Невдало вжите прислів’я, навпаки, здатне все зіпсувати. Отже, необхідно розуміти, що означає прихований зміст.

  • Актуалізація суб’єктивного досвіду опорних знань.
  • Завдання. Закінчити прислів’я.
  1. Брехнею світ пройдеш, а назад…
  2. Людей питай, а свій розум…
  3. Треба нахилитися, щоб з криниці води…
  4. На житі, як на довгій…
  5. Здобувши освіту – побачиш більше…
  6. Не бажай синові багатства, а бажай…
  • Перевірка домашнього завдання.

Розказати напам’ять вивчені дома прислів’я та приказки.

  • Повідомлення теми. Цілевизначення.

Учні записують тему і колективно визначають цілі уроку:

  • Пояснювати прихований зміст прислів’їв;
  • Доречно вживати прислів’я в мовленні;
  • Створювати висловлювання за змістом прислів’їв.

ІІ. Операційно-пізнавальний етап

Когнітивний

  • Підготовка до написання твору за прислів’ям чи приказкою.
  • Робота з висловом «Не все те золото, що блищить». Бесіда.
  1. Це прислів’я чи приказка?(Прислів’я)
  2. У прямому и переносному значенні вживається?(У переносному)
  3. У яких випадках використовується?(Коли йдеться про оманливу зовнішню оболонку)
  4. Яка основна думка випливає з прислів’я?(Треба бути обачним при оцінці людей, явищ)
  • Робота з текстовими зразками.

Завдання:

  1. Прочитайте текст.
  2. Що допомогло авторові розкрити зміст прислів’я?

Текст-зразок №1

Не все те золото, що блищить

     На початку навчального року до нас у клас прийшла новенька дівчинка із сусідньої школи. Вона була симпатичною, дуже гарно вдягненою. Усі захотіли з нею товаришувати, сидіти за однією партою. Світланка добре вчилася, їй легко давалася математика, вона вміла писати гарні твори. Усі вчителі її хвалили за успіхи в навчанні. Але коли однокласники підходили до неї, щоб щось спитати, попросити допомоги, вона іронічно посміхалася й говорила : «Як можна це не розуміти?»Або : «Треба було слухати на уроці, і. взагалі, у мене немає часу для вас!» Незабаром усі зрозуміли, що не варто до такої подруги звертатися. Недаремно ж кажуть у народі, що не все те золото, що блищить.

(учениця, Ірина П.)

Текст-зразок №2

Хочеш бути щасливим, не будь лінивим

      Загадала бабуся, щоб Дениско перебрав дві склянки гречаної крупи на кашу: там же і насіння бур’яну трапляється, і колінця від стебел, і навіть манюні грудочки землі. А від усього того може бути каша смачна?

     Сів Дениско за стіл, чисті крупинки відгортає по ліву руку, а весь непотріб – по праву. Тільки робота не  і вимагає великого терпіння й уваги, а на Дениска швидко ліньки напали, от він і перебрав крупу абияк.

      Бабуня ж була певна, що Дениско попрацював на совість, і всипала крупу в окріп.

     Зварилася каша. Сіли всі вечеряти. Коли це Дениско як не підскочить:

  •                                        Ой, що це ви мені підсунули!? – виплюнув на край тарілки крем’яшка.

     Всі повернули до нього голови, а бабуня відклала набік ложку із докором сказала:

  •                                        Це дякуй тому хлопчикові, що крупу перебирав. Усе йому,бач, ліньки.
  •                                        Е, лінивому й ниткиу перервати важко,- підтакнув тато.
  •                                        Щира правда, - докинув і своє слово дідусь. – Лінивий сидячи спить, лежачи робить.
  •                                        Ледачому завше ніколи, - посміхнулася мама. – Вранці росяно, в обід душно, а ввечері комарі кусають.
  •                                        Знаю, знаю, - винувато закліпав очима Дениско.

Хочеш бути щасливим, не будь лінивим.

Бесіда:

  1.                           Яка основна думка оповідання?
  2.                           Що відображає назва тексту?
  3.                           Як ви думаєте, чому прислів’я, що дало назву, вміщене в кінці? Яка його роль?
  4.                           Знайдіть у тексті фразеологізми, приказки, прислів’я. Чим вони відрізняються?
  • Робота з пам’яткою

      Ознайомтесь з алгоритмом написання твору за прислів’ям:

  1. Обери прислів’я, яке тобі найбільше до вподоби.
  2. Згадай ситуації, у яких можливе використання цього прислів’я.
  3. Придумай вступ,основну частину і висновок.
  4. Напиши твір на чернетці, добре перевір його.
  5. Перепиши охайно твір у зошит, дотримуючись орфографічних і пунктуаційних правил, точного слововживання.

Операційний

  • Складання власних висловлювань за змістом прислів’їв.
  • Прочитайте прислів’я та приказки. Прокоментуйте їх. Оберіть те, яке стане темою вашого твору.
  1. Від теплого слова і лід розмерзає.
  2. Друзі пізнаються в біді.
  3. Не спитавши броду, не лізь у воду.
  • Яке з прислів’їв можна використати в описаній вами ситуації?
  • Використайте підготовлений матеріал при написанні твору.
  • Написання твору на чернетці.
  • Зачитування творів та рецензування їх.

Рольова гра.    Уявіть, що ви редактор видавництва, яке готує до друку альманах «Сучасне життя приповідок», де буде зібрано невеличкі оповідання повчального характеру про сучасне життя, у яких використовувала б прислів’я і приказки. Молодий автор приніс вам своє оповідання. Прочитайте чи прослухайте його. Висловіть своє враження від тексту за таким планом:

  1. Чи розкрито тему твору?
  2.                                                                      Чи цікавий, змістовний матеріал дібрано?
  3.                                                                      Чи розкрито суть прислів’їв, приказок?
  4.                                                                      Чи логічно, послідовно викладено матеріал?
  5.                                                                      Чи наявні композиційні елементи розповіді?
  6.                                                                      Чи висловив автор власне ставлення до описаного життєвого випадку?
  7.                                                                      Яке мовне оформлення твору?
  8.                                                                      Що потрібно вдосконалити, які помилки виправити, щоб оповідання було опубліковано в альманасі?

ІІІ. Рефлексивно-оцінювальний етап

  •                                                                         Рефлексія
  •                                                  Чи задоволені ви результатом своєї роботи?
  •                                                  Як вам працювалося? Що допомогло виконати завдання, а що заважало досягти високих результатів?
  •                                                                         Самооцінювання.
  •                                                                         Оцінювання вчителем. Аргументація оцінок.
  •                                                                         Домашнє завдання.

     Доопрацювати твори, написані в класі. Переписати їх на окремі аркуші. За бажанням можна намалювати ілюстрації до свого оповідання, які теж увійдуть до альманаху.

doc
Додав(-ла)
Панченко Юлія
Додано
2 листопада 2022
Переглядів
5314
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку