Контрольна робота для перевірки засвоєння учнями теми "Складне безсполучникове та складне речення з різними видами зв'язку"
1. Указати складне безсполучникове речення з однорідними частинами:
А Мені відкрилась істина печальна: життя зникає, як ріка Почайна.
Б Переконатися пора: зробивши зло – не жди добра.
В Будеш сіяти з сумом – вродить печаль.
Г Запарувала рілля, тьмяно заблищали на сонці одвернуті лемешами скиби землі.
2. Указати складне безсполучникове речення з неоднорідними частинами:
А Ластівки летіли в тучу, голуби – до схову. Б Мені снилося: червоні рожі пломеніли в промені золотистім.
В Навкруги співали пташки, вгорі сяяло сонце. Г Крутився вітер, крутилися думки.
3. Указати безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться тире:
А Гуляють хмари сонце спить ніде не чуть людської мови.
Б Не завидуй багатому багатий не знає ні приязні, ні любові.
В Думав доля зустрінеться спіткалося горе.
Г На білу речку впали роси веселі бджоли одгули.
4. Указати безсполучникове речення, між частинами якого ставиться двокрапка:
А Діла добрих оновлюються діла злих гинуть. Б Така судьба усіх співців чудових їх тернами увінчує життя.
В Забудеш рідний край тобі твій корінь всохне. Г Річка мов пояс лісу смуга мов повінь, трави обнялись.
5. Визначити різновид складного речення (розділові знаки пропущені):
Сонце і повітря лоскочуть щоки а зелень ялинкових гілок виглядає з-під снігу так свіжо що здається надворі стоїть весна одягнена у білі шати.
А із сурядним і підрядним зв’язком; Б із безсполучниковим і підрядним зв’язком;
В із безсполучниковим і сурядним зв’язком; Г із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком.
6. Визначити різновид складного речення (розділові знаки пропущені).
Ніхто не знав звідки прийшли половці а було те ще при синах Ярослава Мудрого.
А із сурядним і підрядним зв’язком; Б із безсполучниковим і підрядним зв’язком;
В із безсполучниковим і сурядним зв’язком; Г із безсполучниковим, сурядним і підрядним зв’язком.
ІІ. Завдання на встановлення відповідності
7. Установити відповідність між безсполучниковим реченням та смисловими зв’язками у ньому:
1 Працюватимеш вволю – матимеш долю. А причина;
2 Літа орел, літа сизий попід небесами, гуля Максим, гуля батько степами, лісами. Б зіставлення (протиставлення) явищ;
3 Підняв шапку – човни стали. В наслідок;
4 Митцю не треба нагород: його судьба нагородила. Г умова;
Д пояснення.
8. Установити відповідність між реченням та видом зв’язку у реченні:
1. Був прозорий ранок і мовчазні навколишні простори А безсполучниковий і сурядний;
дбайливо устелені сріблястим сніговим килимом Б безсполучниковий, сурядний і підрядний;
так ясніли навпроти сонця що аж сліпило очі. В безсполучниковий і підрядний;
2. Тьмяно світили ліхтарі обабіч дрімали старі Г сурядний і підрядний.
каштани а за ними купчились темні мовчазні хмари.
3. Коли він торкався смичком до струн скрипки все на світі
зникало, залишалася тільки музика.
ІІІ. Робота з текстом
Прочитайте текст і виконайте завдання до нього
(1)З небесних просторів виринає усміхнена ніч, яка пригорщами сипле пахощі неба, яка щедро роздаровує незнаний аромат. (2)Тиша така, що чути, як б’ють об воду щуки, як злегка хлюпає вода. (3)Я пам’ятаю: йшла весна своїм походом смілим і по саду лилась вона зеленим пилом. (4)Минула беззоряна ніч, і там, де попелясті сніги єдналися з небом утворюючи величезні кучугури почав відділятися світанок. (5)Зненацька у вікно влетів дужий порив вітру, закрутив срібні кулі під стелею, й сотні блідих зайчиків застрибали по стінах.
9. Указати номер речення, яке складається із чотирьох частин (підкреслити граматичні основи).
10. Указати номер речення, у якому допущена пунктуаційна помилка (поставити правильно розділові знаки).
ІV. Практичні завдання
11. Списати речення, поставити розділові знаки. Підкреслити граматичні основи. Накреслити схему.
Тамую я своє дихання часте й за димом видно угорі рядком летять лелеки що приносять щастя.
12. Із наведених речень утворити речення із безсполучниковим та сполучниковим підрядним зв’язком.
За хмарами куталось сонце. Воно зрідка опускало під край неба імлаві просвітки. Тоді земля трималась на них мов колиска.
1. Указати складне безсполучникове речення з однорідними частинами:
А А ще й таку я вирізьблю картину: зі всіх дворів збігається рідня.
Б Митцю не треба нагород: його судьба нагородила.
В Працюватимеш вволю – матимеш долю.
Г З неба ллється на землю блискучий світ сонця; на ланах грає сонячна хвиля.
2. Указати складне безсполучникове речення з неоднорідними частинами:
А Відійшла журавлина пора, відлетіли з озеречка й останні качки.
Б Минулася буря – сонце засяяло.
В Прийде весна, всюди крига скресне.
Г Його вже не зламати у біді, він знов шумить наперекір негодам.
3. Указати безсполучникове складне речення, між частинами якого ставиться тире:
А Мати вірила земля усе знає. Б Пригріло сонечко обсохла земля потягла орача в поле.
В Минає день згасає світ промінь найсвітліший згас. Г Прийшов ранок збудились дороги
4. Указати безсполучникове речення, між частинами якого ставиться двокрапка:
А Хмари розповзлися виглянуло сонечко. Б Трапиться слово зрадливе геть його, сину, жени.
В Там був звичай кожен із гостей садив дерево чи кілька дерев. Г Вода все змиє тільки злого слова ніколи.
5. Визначити різновид складного речення (розділові знаки пропущені).
Ріка налітала на каміння поміж яких застряв дуб а потік спадав униз де також стриміли камені.
А із сурядним і підрядним зв’язком; Б із безсполучниковим і підрядним зв’язком;
В із безсполучниковим і сурядним зв’язком; Гіз безсполучниковим, сурядним та підрядним зв’язком.
6. Визначити різновид складного речення (розділові знаки пропущені).
Вже вечір тіні склав у стоси за обрій котиться курай і дальній пахне рідний край.
А із сурядним і підрядним зв’язком; Б із безсполучниковим і підрядним зв’язком;
В із безсполучниковим і сурядним зв’язком; Г із безсполучниковим, сурядним та підрядним зв’язком.
ІІ. Завдання на встановлення відповідності
7. Установити відповідність між безсполучниковим реченням та смисловими зв’язками у ньому:
1 Забудеш рідний край – тобі твій корінь всохне. А причина;
2 Бери до серця і затям: душа творця не переквітне. Б зіставлення (протиставлення) явищ;
3 Як заздрю я тій білій хмарці: вона пливе у далечінь. В наслідок;
4 Нема без втрати перемоги, без горя радості нема. Г умова;
Д пояснення.
8. Установити відповідність між реченням та видом зв’язку у реченні:
1. Зашепотіли листочки оповідаючи сни свої А безсполучниковий і сурядний;
розітнулося в гущині голосне щебетання й полинуло Б безсполучниковий, сурядний і підрядний;
туди де небо грає всякими барвами... В безсполучниковий і підрядний;
2. Ось і небо всміхнулося ось і сонечко землі Г сурядний і підрядний.
на добридень дало а Хо чимчикує поспішаючи
до села де молодий лікар вірний своїй ідеї мав розгорнути лікарську практику.
3. Одних неволя нищить інших розбещує але ж є і такі кого дух розтління не торкнувся.
ІІІ. Робота з текстом
(1)Відчуття власної значущості є однією із тих рис, яка відрізняє людину від тварини. (2)Єдиний спосіб на землі вплинути на іншу людину - це говорити про те, чого вона хоче і як вона може здобути бажане. (3)Трудись, забувши про утому, бо людина ціниться по тому чи вона зробила, що могла. (4)І хочеться бути дужим, і хочеться так любить, щоб навіть каміння байдуже захотіло ожити і жить! (5)Світ зігрів він своєю любов'ю, переміряв шляхи вікові, щоб ніколи конвалії кров'ю не ридали ніде в траві.
9. Указати номер речення, яке складається із чотирьох частин (підкреслити граматичні основи).
10. Указати номер речення, у якому допущена пунктуаційна помилка (поставити правильно розділові знаки).
ІV. Практичні завдання
11. Списати речення, поставити розділові знаки. Підкреслити граматичні основи. Накреслити схему.
Любов до поезії житиме віки а я додам любити можна поезію в добу ракет бо кожна людина якоюсь мірою поет.
12. Із наведених речень утворити речення зі сполучниковим підрядним та сурядним зв’язком.
Він торкався смичком струни скрипки. Усе на світі зникало. Залишалася тільки музика.