Робота над змістовими помилками

Про матеріал
Основним завданням учителя-словесника є підготовка компетентної особистості, яка має багатий словниковий запас, вільно висловлює свої думки в усній і письмовій формі, володіє основними нормами літературного мовлення. Тому дуже важливою є робота над попередженням та виправленням різного виду помилок. І це необхідно робити не тільки на уроках аналізу творчих робіт, але і на уроках вивчення лінгвістичних тем. Надіюся, що цей матеріал допоможе активізувати самостійну роботу учнів, вироблятиме системність та послідовність у цій роботі.
Перегляд файлу

                                      Вступ

 

                                          Перед  людиною   три   шляхи  до      пізнання:

                                          шлях  критичного  мислення—найбільш          

                                          благородний, шлях  наслідування—найбільш

                                          легкий  і  шлях  особистого   досвіду— 

                                          найбільш  важкий.                                                                                                      

                                                                          Конфуцій

 

        Основним  завданням  учителя-словесника  сьогодні  є  підготовка  компетентної  особистості, яка  має  багатий  словниковий  запас, уміє  вільно  висловлювати  свої  думки  в  усній  чи  писемній  формі, володіє  основними  нормами  літературного  мовлення. Реалізації  цього  завдання  сприяє  написання  учнями  творчих  робіт, переказів, результати  яких  показують  рівень  сформованості   умінь  і  навичок.

 Цілком  зрозуміло, що  не  помиляється  тільки  той, що  нічого  не  торкається, але  необхідність  серйозної  роботи   над   виправленням  та  попередженням   різного  роду  помилок  очевидна. Цей  успіх  залежить  від  організації  роботи  учнів  над  помилками, системності  та  послідовності  в  цій  роботі, активізації  самостійної  роботи, заохочення  до  творчості.

 Роботу  над  різного  виду  помилками  необхідно  проводити  не  тільки  на  уроках  аналізу  творчих  робіт, але  і  на  уроках  вивчення  лінгвістичних  тем. Тому  в  цьому  збірнику  є  завдання  пізнавального  і  творчого  характеру, завдання  для  індивідуальної  та  групової  роботи. Цікавими  та  корисними  для  учнів  будуть  матеріали  рубрик: "На  замітку  учневі", "Вчимося  культури  мовлення", "Корисно  знати", "Із  скарбнички мудрих  думок". Важливим  засобом   пізнання  буде  дослідницька  та  проектна  робота  над  певними  мовними  поняттями.

 Сподіваюсь, що  запропонований  збірник  зацікавить  колег, дасть  змогу  працювати  індивідуально, диференційовано, стимулюватиме  до  активної  співпраці  учня  і  вчителя. Він  дасть  можливість  в  повній  мірі  використати  принцип " вчаться  на  чужих  помилках"  і  допоможе  обом  зацікавленим  сторонам—учителю  і  учневі— побачити  результати  їхньої  співпраці. 

  Збірник   рекомендований  для  вчителів-словесників  та  учнів  8-9 класів.

 

 

MCBD05214_0000[1]У кожної людини  - сонце:

 тож дайте йому світити.

     Сократ

 

 

Змістові  помилки

 

1

 

Невідповідність   змісту   темі ( у творі)  або  недостатнє  відтворення  змісту (у   переказі)

 

2

 

Наявність   перекручених  фактів   чи   подій

 

3

 

Виклад   неповний, пропуски   важливого  матеріалу

 

4

 

 

5

 

Відсутність  смислового   зв’язку   між   частинами   тексту

 

6

 

Відсутні  чи   невдалі   зачин  чи   висновок

 

7

 

Незавершеність, необґрунтованість   тверджень

 

8

 

Відсутність  мовних   засобів   зв’язку   речень   у   тексті, частин   тексту

 

9

 

Відсутність  абзаців  або   їх   неправильність

 

 

 

 

 

 

 

 

1. Завдання  " Сам   собі   учитель". Користуючись   таблицею "Змістові   недоліки", зробіть   аналіз  власних  робіт   чи   поданих   нижче   текстів. Запропонуйте    власний   варіант  тексту.

 

                                                  Букет   конвалій

    Тільки-тільки   бризнуло   сонце. Золоті   верхів'я  дубів  шаруділи   вгорі, і  десь  там     скрикнула   синиця, та   іволга   сміялася   до   сонця. Внизу   ще   були   сутінки. Я   поринув   у   ліс, на   росу   не   зважав, ставав   на   коліна   перед   конваліями. А   їх   сьогодні   було   ще   більше. Вони   просто   просилися   мені   до  рук. Над   головою   співали   птахи. Сонце   загадково   всміхалося, поглядаючи   на   мене   крізь  листя    ліщини. Я   не   дослухався,  був   у   полоні   квітів. Конвалії   ніжними   оченятами   дивилися   на   мене…

 

                                                 На    порозі   зими

  Коротке   бабине   літо. Вже   повіяло   холодом, і   змовкли   пернаті   музиканти. Вони   перебралися   до   своїх   місць   зимівлі. Від   ранку   до   ночі   трудяться   борсуки. Носять   та   носять   у   нори   сухе   листя. Білочки   й   сойки   ховають   горіхи   і   жолуді, запасаються   на   чорний   день.

   І  люди   заготовляють   сіно, гілки, ягоди   та   насіння. Для   звірів  і   птахів  збирають. То   тут, то   там   можна  побачити   годівниці. Взимку   наповнять  їх   кормом. Тихо   і   порожньо   буде   в   зимовому    лісі.

    А   біля  лісових   їдалень  стоятиме   гамір. Птахи   і   звірі   прийдуть   сюди   на   сніданок.

                                                         Гроза

Білі, ще  недавно   прозорі   хмарки   збилися   в   густу   хмару   і  швидко   прикривали   ясну   блакить. Міцний  вітер   подув   від   заходу, потряс   вікнами   хату, захитав  вербами  по   вулиці, мів   порохом   і   дрібними   камінцями. Блискавки   стрілою   перетинали  небо, і   грім   розлягався   за  громом. Блискавка  спалахнула  зовсім  близько. І  враз   грім  важкий, тріскучий. Хитаються, гнуться   донизу   чорні   силуети   дерев. Розгулялась   гроза. Могутні   блискавки   з   краю   в   край   переплітали   небо.

 

                                            Краса   соснового   лісу

    Сосновий   ліс… Хто   не   захоплювався   довершеністю   його   краси?! З  нього   писали  свої  твори   художники, його  оспівували   поети. Ви  теж   не   залишитесь   до   цього   байдужими. Над   головою   чарівні   смарагдові   крони, підперті   стовбурами. Груди   з   насолодою   упиваються   чистим   повітрям. Незабутнє   враження!

 

Початок   січня

    Був  початок   січня. Надворі   стояв   тріскучий   мороз. Дув   пронизливий   вітер. На   землю  опустилися   сніжинки. Час   від   часу   між   ними   пролітали   горобці   та  проносилися   ластівки. У   вікна  зазирало   зимове   сонце.

 

                                    Твір-роздум  "Врятували   пташок"

   Одного   дня   ми  з  батьком   поїхали  на   лижню   прогулянку   до  лісу. Був  погідний   зимовий  ранок. Легкий   морозець   вистелив   гладку   лижню. Їхалось  чудово. І  раптом   з-під   моїх   лиж   щось  злетіло, піднявши   іскристих   сніжинок. З  несподіванки   я   аж   здригнувся.

   " Не   лякайся,-- сказав   батько.—Зараз   побачиш   ще  не  один   такий  сніговий   фонтан". І  дійсно. Незабаром   новий   злет   у   повітря. "А   тепер   звільнимо   третього". "Не   розумію, що   це   таке?"—здивовано   спитав   я. І  аж   тепер  помітив, що   навколо   нас   були   невеличкі   ямки  з   блискучими   від  сонця   краями. Зі  слів   батька   я   зрозумів, що   ці   ямки   небезпечні.  Ввечері   тут   зарилась   в   сніг   зграйка   тетерят. Вночі   вдарив   мороз, і  пташки   опинились   у   полоні   під  міцною   кіркою. Не   пробити   червонобровим   підступну   броню. А  це   грозить   загибеллю!

   Не   одну   пташку   ми   тоді   врятували. З   того   часу   я  ніколи   не   обминаю   таких   ямок.

 

Твір-опис   зовнішності   людини " Моя   подруга"

  З   Надійкою   ми   дружимо   ще   з   першого   класу. Вона   красива   дівчинка. У  Надійки   блакитні   очі, темні, пухнасті   вії. Тонкі   дуги   брів, наче   крила   морської   чайки. Погляд   ясний, добрий, спокійний. У  Надійки  на   обличчі   завжди   посмішка. Моя   подруга   старанна, наполеглива. Вона   вчиться   тільки   на  "відмінно", але   ніколи  цим   не   хизується. Надійка   багато   читає, любить  слухати  музику. Вона   щира   й  уважна. У  неї   чорняве   хвилясте   волосся. Завжди   готова   прийти   на  допомогу. Вміє  і   любить  співати. Носить  завжди  модний   одяг. 

 

                                 Твір-роздум "Кого  ж   зрадив   Мазепа?"

     Кілька  століть   дозволялося   українського   гетьмана   Івана   Мазепу  лише   проклинати, обливати   брудом, паплюжити. До   цієї  ганебної   справи   залучали   також   земляків-перекинщиків, які   прагнули   догодити   цареві, відхрещувалися   від  свого  роду   української   мови   і   культури. Скільки-то   витрачено   паперу   й  чорнила, щоб   показати   гетьмана    у   потрібному   царському   уряду   світлі!

    Кого   ж   зрадив   І. Мазепа? Йому  хотілося   вирватися  з   кайданів, накинених  ворогом-гнобителем. Цар  Петро  І  все   більше   і   більше   поневолював  Україну, нищив  козацтво. Це  і   стало  причиною  рішення   Мазепи   приєднатися  до  Карла  ХІІ  і   разом   із  шведськими   військами   виступити   проти   царської   Росії.

 

                                             На   канікулах

Село, куди   приїхала  на  канікулах  цього  літа   до  старшої  сестри, називається   Першотравневе  і  знаходиться   на  березі  Чорного   моря. Досі  я  бачила   море  лише  на  картинках   і  в  кіно. А  тут  вперше  побачила   море  і  велетенські   кораблі. А  вихідного  дня   ми  з  сестрою  пішли  в  ліс. Ліс  знаходиться  за  три   кілометри  від  села. У  лісі  так   гарно! Мені  пощастило  знайти   перший   білий   гриб. Сестра  зрізала   гриб  ножем  дуже  акуратно  і  сказала   мені, що  так   завжди  треба  робити, щоб  не  пошкодити   грибниці. А  коли  ми   з  сестрою  знайшли  суничну  галявину, так  само  обережно  збирали  суниці. І  тут  трапився  випадок. На  узліссі  ми зустріли  дітей. Я  глянула  і  ахнула: вони  виривали  з  корінням  суниці. Я  не  витримала  і  зробила  їм   зауваження. "Ліс  великий—усім   вистачить",--відповіли  вони. Та  рвати   перестали. Коли  недавно  в  класі  була  виховна  година, навела  я  цей  прикрий  випадок.

 

 

                                                                         

MCj02831250000[1]   Із   скарбнички   мудрих   думок

     Зв’язність   мови –це     насамперед  зв'язок   між   реченнями   і   групами   речень. В   суцільному   тексті   кожне   наступне   речення   повинно  доповнювати, уточнювати, розвивати   або   заперечувати   думку, висловлену   у   власному   мовленні.

                                                                                                        І.О. Синиця

 

 

      Пам'ятка  " Мовні   засоби   зв’язку   речень   у   тексті "

1. Лексичні:

а) слова  одної   тематичної   групи; б) повтор   слова; в) спільнокореневі  слова;  г) синоніми; д) слова  із  просторовим  чи  часовим  значенням;

е) контекстуальні  синоніми.

 

2. Морфологічні:

а)сполучники, сполучні слова; б)частки; в)займенники; г)займенникові прислівники; д) видо-часові   форми  дієслів-присудків; е)ступені  порівняння  прикметників  та   прислівників; є) числівники.

 

3. Синтаксичні:

а) порядок слів;б)синтаксичний   паралелізм;в)антонімічна організація   тексту; г)розчленовані   конструкції;д) неповні   речення;е) вставні  слова,  словосполучення   та   речення;є) риторичні  питання; ж) односкладні  речення.

 

   2. Користуючись  пам’яткою, назвіть  мовні  засоби  міжфразного  зв’язку  речень   у  тексті. При  необхідності  доповніть  власними   прикладами.

   1. Ще  недавно  в  Україні  оминали  по  можливості  сварки, хрестили  рота, коли з  язика  злітало  недобре  слово. Коли   б  ми  знали, яке  зло  ми  чинили  собі  й  планеті, посилаючи  в  простір  злі  думки, як  захаращуємо  власне  життя  злою  енергією. Коли  б  відали, що  духовна  інфекція  перетвориться  невдовзі  на  фізичну.

   2. Траплялося  у  Віті  й  після  того, бо  змалку  привчили  його  дома  до  дрібного  злодійства. Але  згодом  зрозумів, що  це  нечесно  й  бридко. І  тепер  з  вдячністю  згадує  вчителя. який  спрямував  його  на  шлях  істини.

 

  3. Відступати  нам, по-перше, нікуди. А  по-друге, немає  підстав.

 

   4. Уже  в  хаті  стало  поночі, а  Нимидора  все плакала. Коли   це  одразу   в  хаті  стало  видно  як  удень. Стіни, піл, лежанка, колиска—все  це  ніби  облилось  кровю. Червоний  світ  миготів  ніби  хвильками  й  бризками  по  стінах… Три  вікна   були  ніби  завішані  знадвору  кривавими  хустками (І. Нечуй-Левицький).

 

    5. З  Харкова, де  зупинилася  зі  своїм  супроводом  імператриця, в  усі  кінці  Слобожанщини  полетіли  вершники. І  ось  один  на  змиленому  коні  зупинився  на  околиці  села  Гусинці (М. Слабошпицький). Гребли  вони  вже  два  дні. Пішов  третій (М. Вінграновський).

 

    6. Чи  знайдена  підкова  мусить  принести  щастя? А  тому, що  підковувати  коней  почали  ще  до  нової  ери  і  робили  це  спочатку  заради  краси: підкови  були  тоді  із  золота  або  із  срібла, і  вони, дійсно, були  щасливою  і  дорогою  знахідкою.

 

   7. Майже  четверту  частину  хати  займала  розмальована  чи  оздоблена  кахлями  піч. Побутує  багато  прикмет  і  прислів’їв, пов’язаних   з  нею (Л.Орел).

 

    8. Сад  наш  на  історичному  місці. За  даними  всіх  переказів  і  легенд, колись  тут, на  нашому  острові  стояла  деякий  час  Запорізька  Січ, вирувало  хоробре, веселе  козацтво (О. Гончар).

 

   9. І  все  тут  пахне. І  хоч  пахне   не  стільки  якимись  там  особливими  пахощами  степового  різнотрав’я, бо  траву  тут  майже  геть  стирловано, одначе  син  таки  каже  істинну  правду, ніщо  так не  пахне, як  цей  степ…(О. Гончар).

 

   10. Хай  жнива  не  були  легкими, усе  ж  хлібороби  ставилися  до  них  з  особливою  шаною  і  предковічною  святістю. Удень  і  вночі, в  будень  і  свята, спекотливу  днину  чи  сльоту—від  зорі  до  зорі  несе  в  полі  свою  трудну  вахту  господар  землі (В. Скуратівський).

 

   11. Не  поспішайте  закладати  фундамент  нової  хати. Запитайте  спочатку  поради  у  старих  людей. 

 

 

   3. З'ясуйте, яким   способом –ланцюжковим   чи   паралельним—пов'язані  речення   в  тексті. Які   мовні   засоби   зв’язку  використано?

   Текст 1. Дружба  ушляхетнює  життя. Дружба, в  оцінці  Аристотеля—найнеобхідніша  в  суспільстві. Дружба  й  прекрасна, бо  ми  уславлюємо   й   того, хто   любить  друзів. Дружба, супроводжуючи   життя. не  тільки  додає  втіхи  й  чарівності   світлим   його   сторонам, а   й  зменшує   страждання. Бог, давши   дружбу, зробив  так, щоб   усе  було   радісним, приємним  і   милим, коли   друг   поруч. Такі   поняття, як   дружба   і  любов, завжди   залишаються   найвищими  цінностями (Л. Сохань).

    Текст 2. З  давніх-давен  у  народі  каралася   зрада  батьківщини, збиткування   над   слабшим, неробство   й   усякого   роду   безчестя. Та   натомість  славилися   подвиги   в  ім'я   вітчизни, чесність, доблесть, щедрість.

     Отже, в  основу   морального  гуманного   суспільства   покладено  критерії, вироблені   практикою  життя   народів. І  випробувані   віками, бо  ґрунтуються   вони   на  любові   до  людини. І  вище   цієї  останньої   істини   нічого   не   може  бути (К. Фролова).

 

 

MCj02831250000[1]Із   скарбнички   мудрих   думок

 

    Правильність   мовлення—обов’язковий, але   елементарний   критерій    мовленнєвої культури. Справжня   висота   культури   мовлення   визначається   різноманітністю   способів   вираження   того  ж   змісту, що   знаходиться   у   розпорядженні   мовця, точністю   і   доцільністю   їх   вибору   відповідно   до   комунікативних   завдань.

                                                                                                  Г.А. Золотова

 

   4. Поясніть, чому   слова  в   дужках, на   думку  автора, є   зайвими.

1. Непорушно  стоять   (сонні)   дерева, загорнені   в   сутінь, рясно   вкриті   краплистою   росою. 2. Василько  з  батьком   підійшли   до  ялинки     стали). 3.Василько  не   міг   бачити   того  пенька.., того   місця, де   за  хвилину   перед  цим   стояла   його   ялинка, і  почав   нагортати  (ногами) снігу  на   пеньок. (Із   творів М.М. Коцюбинського).

 

  5. Вилучіть   члени   речення, без  яких   можна   обійтись.

1.Гості, що   приїхали  зі   столиці, цікавились   шкільним   життям. 2. Всім  подобається   будинок   лісництва, розташований   на   березі  дзвінкоголосої   гірської   річки. 3. Обрано   президію   для   проведення   зборів. 4. Моя   сестра  працює   вчителькою, а  брат   працює   будівельником. 5.Діти   залишилися   після   уроків, щоб   провести   збір   загону.

 

 

 

   6. Доведіть, які   речення   в  текстах чи  компоненти   речень  несуть додаткове   смислове   навантаження.

1. Ураз  побачив   дівчину, що  бігла  путівцем   назустріч. Ногами   землі   не  торкалася. Зелена   хустина   зсунулася  з   голови, затріпотіла   на  вітрі   й   злетіла   долу, мов   передчасно   збитий   листок. А  дівчина   знай   поспішала. 2. Плачуть  голі   дерева, плачуть  солом'яні   стріхи, вмивається   сльозами   убога   земля...

3. Нашій  країні   потрібні  здорові   люди, кваліфіковані  трудівники. Здоровими, сильними  і  витривалими   робить  людей  тренування, загартування. Здоров'я   і   сила   потрібні   для   захисту   Батьківщини. Зрештою, тільки  здорова   людина   може   бути   щасливою.

 

   7. Утворіть  текст, при   потребі  змінюючи   в   реченнях   порядок   слів.

1. Галя   йде   по  незахищеній   від   пострілів  галявині. 2. Коромисло   з   двома   відрами   на   плечі   у  дівчини. 3. Ось  вона   відчиняє   двері   і   входить   у   хату. 4.Піднімається   знайомими   сходами   спокійно, ставить   перед  німецьким  офіцером   відро  з   водою. 5.Вона   залишила   внизу  друге   відро. 6.Вона  повернеться   за   ним. 7. Галя   збігає   швидко  по   сходах, оглядається ( А.Барто).

 

   8. З наведених   речень  утворіть  зв’язний   текст, не   змінюючи   їх   розташування, лише   застосовуючи   лексичні   і   граматичні   засоби   міжфразного  зв’язку.

1. Я   люблю   слухати   ваші   передачі. 2.Я  встигаю   деякі   пісні   записати.  3.Подруги   мої   дивуються, чого  це   я  так   закохана  в  народну  пісню.4.Моїм   подругам   більш   до  вподоби   естрада. 5. Мені   двадцять, і  я, звичайно, не  проти  сучасної  естради. 6. Я  не  можу   бути   байдужа  до   народної   пісні. 7.Народна  пісня  зі  мною   завжди. 8. Її  співала   моя   мати, співала  бабуся, співають  люди, які  мене   оточують.  

 

   9. Розмістіть  частини  тексту  в  правильному  порядку. Доведіть  тип  і  стиль  мовлення.

 І варіант.

    Андрій  стоїть  затамувавши  подих  від   здивування. Красива  бурулька  мов  райдуга.

   На  даху  біля  бурульки  сидять  горобці  та  цвірінькають. Вони  теж   милуються  бурулькою-райдугою.

   Вдень  почав  танути  сніг, капали  краплі  з  дахів. А  вночі  знову   підморозило.

   Вийшов  Андрійко  з  хати  і  побачив  велику  крижану  бурульку. Вона  звисала  з  даху. Зійшло  сонце, і  бурулька  заблищала  різнобарвними   вогниками.

 

ІІ варіант.

    Різнобарвними  вогнями  горять  осики, дикі  груші. Червоніють  критиці  ягід  на  горобинах.

   Земля  вже  не  просихає  скоро, йдуть  дрібні  осінні  дощі, які  зовсім  не  схожі  на  літні  грози.

   Лісовим  мешканцям  настав  час  заготовляти  на  зиму  харчі.

    Прийшла  осінь. Листя  на  деревах  починає  жовтіти.

 

  10. Побудуйте   текст   за   опорними   словами   та   словосполученнями. Якого  стилю  та   типу   мовлення   будуть   створені   тексти?

1. Зима, сніг, морозний   день, сиза   паморозь, важкі   хмари, свіже   повітря.

2. Вирішити, трудитися, обгороджувати, прийнятися, зазеленіти, увіковічнити.

3. Сині   очі, кучеряве  волосся, струнка  постать, легка  хода, усміхнене  обличчя, весела   вдача, чуйне  серце, м'який   характер.

4.Зимовий   барліг, непробудно   сплять, сліпі   ведмежата, тепло  і  затишно, зимовий   ліс, велика   відлига.

 

   11. Побудуйте   текст  за   сюжетною   канвою ( контурами   плану)

1. Коло   школи   був   пустир. Учні   вирішили   посадити   там   сад. Викорчували  терен, засипали   ями. Посадили   молоді  деревця. Кожен  отримав  задоволення   від   праці.

2. Сергійко  довгий   час   не  був   у   школі. Радісний   прийшов  до  школи. Сергійкові   дуже   хотілося, щоб   зраділи   його   товариші. Чому   заплакав   хлопчик?                                                  

 

 

 

MCj02909010000[1]      Із  скарбнички   мудрих  думок

Справді  красномовний   той, хто   звичайні   предмети   виражає   просто, великі—піднесено, а   середні—урівноважено.                                                                                                                                                                                       Цицерон

 

  12. Гра  " Позмагаймося   з  письменником"

Вставити  пропущені   члени   речення, досягнувши   найбільшої   точності   та   виразності. Скористайтесь  словами   в  дужках.

1. У  Миколи   в   зіницях   синім  полум’ям   радість ( цвіла, пломеніла, ясніла ).

2. В  поле   вийшов   косар   на  світанні, ждуть  його  жита ( обважнілі, доспілі, стиглі ).

    3. ( Косий, сильний, холодний ) дощ  ( періщить, стукає, б'ється ) у   шибку, земля   (кисне, мокне, парує ) у   воді. 4. Зранку  довелось   не   йти, а (чалапати, брести, плентатись ) по   сніговій   каші.

   4. Вигріваються  на  сонці  осокори  у ( тузі, смутку, журбі), а  дуби, мов  полководці, вийшли  з  вітром  на (дуель, двобій, поєдинок).

   5. Вересневі  дні (з  бажанням, охоче. без  примусу)  стелять  щедрі  скатерті.

   6. (Догорають, дотлівають, дожевріють)  літечка  (межі, кордони, краї).

   7. Десь  там  у  ( багряній,  червоній, пурпуровій) пожежі  (пломеніє, палає, горить)  і  моє  деревце.

   8. Край  віконця  любисток  пророста  весною, (поривається, тягнеться  до  сонця ( блакитне, голубе, ясно-синє) стебло.

 

    13. Знайдіть   правильне  місце  для   кожного   компонента (речення)   висловлювання, застосувавши   засоби   міжфразного  зв’язку. Порівняйте  з   авторським

 

1.У  гомоні  колосся   я   вже   вчуваю  веселий   дзвін   першої   коси, гучну  пісню  комбайна, жваву  розмову   молотарки. 2.Колосся   має  бронзовий   колір. 3.    Скільки  сягає   око, хвилями   перекочується, гойдається   важке  колосся. 4. Бронзового  кольору  буває   обличчя   сильної, здорової   людини. 5. Я   простягаю  руки, беру   в  жменю  кілька   колосків  і  почуваю, як   тіло   моє   наливається   земною   силою ( Д. Ткач ).

 

   14. Диктанти  з   продовженням

Запишіть  текст. Продовжіть  його, конкретизувавши   та  завершивши. 

 

  Текст 1. Сумно   дивиться  Івась  на   своє  деревце. Ні  листочка   на   ньому. Тільки гусениці   лазять! А   які   чудові  плоди   на  Галиній  яблуньці! Де  ж   справедливість? Невже   гусінь  заповзялася  нашкодити   саме   йому? Адже  деревця   вони  з   Галею садили   разом…

 

    Текст 2. Коли   я  ще  зовсім  малим   був, то   уночі   до  лісу  ходив   подивитися  на   гніздо. Ще   вдень   помітив   його   на   галявині. В  гніздечку   лежали   рябі   яєчка, а   пташки   десь  не   було. Я   все   маму   розпитував:

--А  пташка  де   ночує?

-- У  себе  вдома, у  гнізді.

 Я  й   вирішив   перевірити. Пішов…(О. Леонов )

 

 

 

 

 15. Придумайте  три   варіанти  (розповідь, опис, роздум) продовження поданого   нижче   тексту. Що  характерно  для   кожного   з  них?

І  варіант.

    Одного   разу   діти  разом   з  учителькою   пішли   до   лісу. Дерева   стояли   в   золотаво-багряному   вбранні. Діти  варили   козацьку   кашу, грали  в  різні   ігри, розважалися. Потім   втомилися, притихли й   замилувалися   красою   осіннього   лісу.

   Раптом   хтось  з   учнів   вигукнув:

- Ой, дивіться, он  білочка! Справжня!..

ІІ варіант.

* Оленка  намалювала  на  картині  берізку. Вона  це  зробила  таким  чином…

* Оленка  намалювала  на  картині  берізку. Ось  яка  вона  вийшла…

* Оленка  намалювала  на  картині  берізку. Чому  саме  її?..

 

MCj02990210000[1]                                                                          

На   замітку   учневі

Як   працювати   над   твором

* Оберіть  тему.

* Почніть  твір  з  головного, суттєвого. Початок повинен бути   пов'язаний   з  темою   твору, і, звичайно, повинен   спонукати  прочитати  його  до   кінця.

* Визначте   основну   думку   твору.

* Визначте   тип  і  стиль   мовлення.

* Доберіть   потрібний   матеріал, уникаючи  зайвого, що   не   стосується   теми.

* Стежте  за  послідовністю   викладу   думок.

* Використовуйте   різні  засоби   зв’язку між   реченнями   в  тексті ( займенники, синоніми, спільнокореневі  слова…)

* Додержуйтесь  композиції, типу   та   жанру  мовлення.

* Використовуйте  мовні   засоби, характерні   для   конкретного   стилю   мовлення. Дар  мови—дар  Божий. Не  завдавай   шкоди   рідній   мові. Не   сквернослов   і   не   вживай   слів-покручів.

 

              Як   виділяти  в  тексті  абзаци

* В  абзаці  має  виділятися  тільки  одна  тема.

* В  абзац   включається  все, що  стосується  розгортання   його  теми.

* Розгортання   речень  у  середині  абзацу   має  бути  продуманим: з  тематичним  реченням  усі  інші  перебувають  у  тісному  зв’язку.

* Абзац   будується  так, щоб  тематичне  речення  було  на  першому  плані.

* Початок  і  кінець  абзацу  мають  підкреслювати  головну  думку.

* Будуючи  абзац, треба  прагнути, щоб  головна   думка  виражалася  першим  або   останнім   реченням.

 

     16. Поділіть  тексти на  абзаци. Доведіть  правильність   виконання, скориставшись  поданою  вище   пам’яткою.

 

Гірський   пейзаж

    Над  горами  платинове, сліпуче  сонце. Внизу  піді  мною  в  золотистому  вечірньому   тумані  залягла  між  горами   долина. Зигзагами  покрутилась  по  ній  завширшки  з  дошку  дорога. Весело, струнко  отовпили   її  кошлаті  свіжі  берези. Які  далекі, скороминущі  маленькі  ті  революції, бійки, смерті… Бідна  моя   націє! Бідний, затурканий, вічно  ограбований, задурений  народе  тихої, широкої  рівнини, там, за  Дніпром, біля  тихих  гір  його (В. Винниченко).

 

 

Рідна  земля

    Хіба  є  щось  дорожче, ближче, краще, ніж  рідна  земля? Тут  ти  робив  перші  свої   кроки, пізнавав  світ, знайомився  з  природою, з  людьми. Тут  ти  вперше  почув  звуки  материної  мови  й  відчув  себе   людиною. На  цій  землі  ти  усвідомив, що  належиш   до  великої   спільноти  людей, яка  називається  рідний   народ, і  що  ти  багато  в  чому  подібний  до  них—своїх  людей. Ти   зрозумів, що  вони  все-таки  скоріше  поспівчувають  тобі, прийдуть  на   допомогу, ніж   хтось  чужий. Адже  нас  об’єднують  одна  історія, одна  мова, ті  самі   звичаї. Чи  ти  поїхав  би   колись  за  кордон, якби   трапилась  така  нагода? Так! Хотів  би   побачити, як   живуть  інші   люди, як  живуть  інші  люди, які  в  них   міста, села, яка   земля, яке  небо…Мабуть,  в  інших  народів  є  чому  повчитися. Але  я  нізащо  не  погодився  б  назавжди  покинути  Україну, хоч   би   як  добре  там   не  жилося.

Бо  наша  Україна  таки  найкраща  в  світі. Де  є  ще  така  гарна  природа, такі  розлогі  родючі  поля? Де   ще  є  такий  величний  Дніпро, такі   зелені  Карпати  й  мальовничий  Крим? Нам  треба  тільки  любити  й  працювати  для  неї, землі  рідної.

 

17. Пронумеруйте  абзаци. Доберіть  заголовок.

    Рибалки  випустили  його  в  море. Дельфінятко  щасливо  запищало, вдарило  хвостом  і  попливло.

    Маленьке  дельфінятко  заплуталося  в  капронових  сітях.

    Двадцять  дельфінів  висунули  з  води  свої  носи  й  радісно  засвистали. Так  вони  дякували  людям.

    Тваринку  звільнили  з  полону. Маля  важко  дихало  і  довго  лежало  на  дні  баркаса. Коли  його  торкнули  рукою, воно  забилося  і  тихенько  заплакало.

 

 

 

 

          Багато   говорити   і   багато   сказати

  не   є   те   саме.                                                                                                                                  

                                                      Софокл

 

18. За  "словесним малюнком" "впізнай" тваринку. Чи   достатньо  для   цього   подробиць  і   певної   лексики?  Складіть  власний  твір-опис.

а) Схожа  на   коня, але   значно   менша. Величиною  з  віслюка. Тільки  немає   таких  довгих   вух  і  смугаста. Смуги  в   неї  темні   та   сірувато-білі. Грива  у   неї  коротенька.

б) Айстра  невеличка. Шерсть  у   неї  сніжно-біла, завивається   й   звисає   по  боках  і   мордочці, як   у   справжньої  модниці. Довгі   вуха   й   куций   хвостик  зовсім   губляться   в   розкішній  шерсті. Мордочка  в   неї   смішна: приплюснутий   носик   і  великі   виразні   очі. Дуже  любить  гуляти, купатися.

в) Ну  й  гребінь  у  нього! Розкішна  корона, мов   із  червоного   корала   вирізьблена, очі—із  щирого   золота, шия   поблискує  жовтогарячим   шовком, а   хвіст!.. Колесо! Темно-зелене   блискуче   колесо   виграє  проти   сонця   всіма  барвами   райдуги. І   носить   він  хвоста   гордовито: рівного   йому  нема  на   світі.

 

 

 

 

MCj02990210000[1]

На  замітку  учневі

 

Особливості   плану

* План  повинен   пояснити, про   що   висловлювання, його   основна   думка;

* Кожен   пункт  плану   має   нести  визначену   інформацію: мусить   "промовляти", а  не   бути   безмовним;

* Він  повинен   відповідати, а  не   запитувати.

 

 

Пам'ятка " Як   складати   складний   план "

*Уважно  прочитай  та  обдумай   зміст  висловлювання;

* Визнач   основні   думки   і  в   такий   спосіб   розділи   матеріал   на   частини;

* Дай   назву   кожній   частині ( пункту   плану );

* Розділи   на   смислові   частини   матеріал  кожного  пункту   і   теж   озаглав   їх;

* Перевір, чи   повністю   відображено   в   них   основний   зміст;

* Пам’ятай: у   кожному   плані   не   завжди   доцільно  кожен   пункт   розчленовувати  на   підпункти.

 

 

Зразок  цитатного  плану  на  тему " Лексика   української   мови"

                                            План

1."Слово—це  наша  зброя (М. Рильський).

2. "І  позичаєш  тую  мову   в  свою   чудову, пребагату"(П. Тичина).

3. "У  кожній   мові, в  кожнім   слові    краси   майбутнього  шукай ( М. Рильський).

4. "В  щасливий   час   ми  живемо. Бо  слово   у  нас—в  повазі  і  любові"(П.Тичина).

 

19. Відредагуйте  текст, усунувши   безсистемність  викладу.

    Микола   Джеря—кріпак, син   Петра  Джері. Микола  був  молодий   парубок. Він   був  чорнявий, очі   в   нього   були   чорні, він   був   у   білій   свиті. Він   змалку  навчився   грати   на   скрипці. Микола   одружився   з   Нимидорою. Він   вмів   читати   псалтир   у  церкві, Микола   не   корився   панам.

 

20. Відредагуйте   текст, стилістично   увиразнивши   його   словами   з   довідки.

 

Хата, хоч   і   стара   була, та  як   полагодив  був   Остап, поки   ще   не   женився,  то  вона  мов   і   бадьорилася, а   потім   стріха   вигнила, вікна побиті,  онучами  позатикані; до  того   ж   дощ   чи  лиха    година   оббила, обшмарувала…Пусткою   аж   воняє! І  в  середині   не   краще: стіни   чорні, аж   цвіллю   взялися, од   води, що   дощі   поналивали   через   лиху   оселю; черевата   піч   потріскалася—диміла, куріла; замість  лав—якісь   ослінчики; стіл   такий, аж   ходором   ходить. Біднота   несказана, злидні   невилазні!.. ( П. Мирний ).

Довідка: …а   після   того, як  сталася   така   лиха   пригода,--то  й  хата  осунулась; покрівля   де-де-де   провалилася;  якісь   кривоногі   ослінчики; піл—на   п’ять   дошка   від  дошки, та   й   ті   діряві.

 

21. Перефразуйте   текст, зробивши   його   більш   емоційним, експресивним.

 

   1.Зима   мені  подобається. Взимку   все   вкрите   снігом. Повітря   чисте, свіже. Разом   з   товаришами   я   часто  катаюсь   на   санчатах   або   ковзанах. Вивчивши  уроки, я   не  засиджуюсь   у   хаті.

   2. За   те, що   наш   клас  зайняв   перше   місце, нас   нагородили   поїздкою   до  Києва. Тут   ми   побачили   багато   цікавого: музеї, театри, картинні   галереї. Особливо   нам   запам’яталась  Софія   Київська.

 

 

 

 

Творчий   диктант  " Відчуй   глибину   думки "

 

   22. Визначте   і  запишіть  ідейну   суть   кожного поданого   вислову (стисло ).

1. І   все-таки   до   тебе   думка   лине, мій   занапащений, нещасний   краю (Леся Українка).

2. Людське   життя, подібно   до   пісні, гарне   не  тривалістю, а  чесністю (Г. Сковорода).

3. Ти   не   можеш   віднайти   жодного   друга, не   нашукавши   разом   з   ним   і  двох-трьох   ворогів (Г. Сковорода).

4. Яке   це   щастя, друже   мій, горіти, а  не   тліть (В. Сосюра).

5. Можна  все  на   світі   вибирати, сину,

   Вибрати   не   можна  тільки  батьківщину (В. Симоненко).

6. Дозиметром   не  виміряєш   дози

   тотального  спустошення   душі (Л. Костенко).

7. Мова—це   душа   народу,

    народ   без   мови   не  народ (В. Сосюра).

8. До   доброї  криниці   стежка  утоптана (Народна  творчість).

9. Людину   возвеличує   життя (А.Кичинський).

10. Просто  людина, хоч   має  крила, а   тужить   за   рідним   шматком   землі(Л. Костенко).

 

                               Об’єктивна   характеристика   якості   мовлення

                                                     (за   Б.М. Головіним)

*Якщо   у   мовленні   дотримано   норм  літературної   мови, воно  називається   правильним;

* якщо  у   мовленні   немає   чужих    літературній   мові   слів   і   словесних   зворотів, воно   називається   чистим;

* якщо  застосовано   багато  різноманітних  знаків  мови, таке  мовлення   можна  назвати   багатим, різноманітним;

* якщо  у   мовленні  значення   слів   і   їх   сполучень  строго   співвідносні   із   змістом   та   обсягом   висловлюваних   понять, мовлення   називається   точним;

* якщо  зв’язки   значень, властивих   словам, словосполученням   і   реченням   не  суперечать   законам   мислення, таке   мовлення  називають  логічним;

* якщо  структура   мовлення, впливаючи   на   свідомість, формує   конкретно-чуттєве   уявлення   про  дійсність, воно  називається   образним;

* якщо   мовлення   захоплює   різні   сфери   свідомості  слухача   або   читача. підпорядковує  її   авторові, спонукає  до   зміни   поведінки, думок, поглядів, настроїв—воно  дієве;

* якщо   мовна   структура   полегшує  сприйняття   висловленої   інформації, мовлення    вважається   доступним;

* якщо   мовлення   відповідає  умовам   спілкування, воно   є   доцільним;

* якщо  мовлення   побудоване   так, що   самим   добором   і   розташуванням  засобів  мови, знаковою   структурою   впливає   не   тільки  на   розум, але  й   на  емоційну   сферу   свідомості, підтримує   увагу   та  інтерес   читача   або   слухача, таке   мовлення   вважається   виразним;

* якщо  у   висловлюванні   відсутні   елементи, не   властиві  обраному   стилю, воно   називається   одностильним;

* якщо   у  мовленні   відсутні   неприємні   збіги   звуків, таке   мовлення   називається   милозвучним.

 

23.  Конкурсні   завдання  на  звання :

І. " Пан   Геній ".

     Усно  поясніть  суть   основної   думки   даних   висловів. Якого  стилю  та  типу   мовлення  міг  би   бути   ваш   твір?

1. Не   бійся   ворогів—у   гіршому   випадку   вони   можуть   вбити. Не   бійся   друзів—у   гіршому   випадку   вони   можуть   тебе   зрадити. Бійся  байдужих—вони   і  не   вб'ють, і   не   зрадять, але   тільки   з   їхньої   мовчазної   згоди  існують  на  землі   зрада   і  вбивство ( Б. Ясенський ).

2.  І  тобі   й  рости  й   не   в’януть  зроду,

   Квітувать  в  поемах  і  віршах,

   бо   в  тобі  великого  народу 

  ніжна  і   замріяна  душа (В. Симоненко).

3. Зірки   не   падають   у   небо,

  "Зірки" ідуть   у   небеса (Ю. Рибчинський).

4. А  що   таке  життя? Чи   те, що   переждалось?

   Чи   все-таки  життя—це   те, що  відбулось? (Л. Костенко).

5. У  слові   закарбовані  століття   життя   й  боротьби   народу, його   мужність     і  слава, надії   й   сподівання (В. Сухомлинський).

6. Хай  оживає   істина  стара: людина  починається   з   добра (Б. Харчук).

7. Основа  всякої  мудрості—терпіння (Г. Тютюнник).

8. Так  треба  жити, щоб   нікому   зла   не   чинити (Народна  творчість).

9. Важко  навчити   народ  моралями, легко—прикладами (Народна  творчість).

10. Минуле—річ   свята, і   завжди   хвилюючий   доторк   до  неї (Т. Севернюк)

 

ІІ. " Пан   Практик ".

    Встановіть  відповідність  між   епіграфом   та   темою  твору.

Теми:

1. Що   я   найбільше   ціную  в  людині?

2. Моя   ненька   Україна.

3. Я—частинка   великого  народу.

4. Чи   потрібні   в  світі   диваки?

5. Що  я   найбільше   ціную   в   людині?

6. У  чому   полягає   сенс  життя?

7. Добрі   вчинки   моїх   товаришів.

8. Людина   повинна   бути  господарем   чи   захисником   природи?

9. Мій  ідеал   сучасної  людини.

10. Мово   моя   українська…

 

Епіграфи:

1. Хай  оживає  істина  стара:

   Людина   починається   з   добра (Л. Забашта).

2. Я  зірвав  квітку—вона   зів'яла.

    Я   зловив  метелика—він   помер.

    І  тоді   я  зрозумів:

   До  природи   треба  торкатися   серцем ( Гвєздослав).

3. Прожить  би   всі   хвилини   до  пуття,

    Щоб   у  кінці   поставить  знак   окличний (А. Кичинський ).

4. Нема   без   кореня  рослини,

    А  нас, людей, без  батьківщини (Народна   творчість ).

5. Мудре  і  добре   слово  дає   радість, нерозумне  і   зле, необдумане   і  нетактовне—приносить  біду(В. Сухомлинський).

6. Ми—не  безліч   стандартних  "я ", а  безліч  всесвітів   різних (В. Симоненко).

7. Поважайте  в  собі  і  в  інших   людську   особистість (Д. Писарєв).

8. Ідеалом   для   мене   була   доброта, самовідданість  і  милосердя   людської  душі (Г. Тютюнник).

9. Коли   в  людини   є   народ,

    Тоді   вона   уже   людина (Л. Костенко).

10. Не   іменами, а   ділами   возвеличує   себе   людина (Народна  творчість).

 

ІІІ. "Пан   Експерт ".

    Зробіть  аналіз  запропонованих текстів, визначте  найкращий  з  них. Скористайтесь   пам’яткою .

                                          

Учимось   аналізувати  текст

 

1. Про  кого  чи  про  що  цей   твір?

2. Визначте   основну   думку, стиль  та  тип   висловлювання.

3. Який   заголовок   можна   підібрати   або  підібрати   інший   варіант.

4. Скільки   в   тексті   мікротем?

5. Охарактеризуйте   будову   тексту.

6. Визначте  засоби   між фразного   зв’язку.

7. Який   вид   смислового   зв’язку   використано?

8. Які   граматичні   засоби   використано   у  творі?

9.Охарактеризуйте мовні засоби (лексичні, морфологічні, синтаксичні).

10. Виділіть   індивідуально-авторські  мовні   засоби. 

 

 

 

 

Рідний   дім

 

   Рідний   дім…У  цих   словах   всі   людські   сподівання. Тільки  в   рідних  стінах   людина   почуває   себе   господарем. Наші  предки. заселяючи   землі, вибирали   мальовничі   місця. Ці  місця  були   біля   води, з  багатими   угіддями, зручні   для   оборони  від  ворога. Адже  там  мали   постійно   жити   їхні   родини.

    Символом   в  Україні  є   біла   хата. Не   тільки  у   свята, а  в  будні  господині   білили   хату, розписували   стіни, сволоки, піч. З  давніх-давен  у  народних  уявленнях  біла  барва—це   символ   чистоти, морального  здоров'я, душевної   краси.

     Коли   ставили   хату  нову  хату, обирали "чисте   місце ", аби   було  в   родині   затишно  й   спокійно, особливо  урочистим   було   заселення   нової  хати. Її  обсипали  зерном   на  багатство. маком—проти   нечистої   сили. проти  злих  духів  вносили   кропиву, лопух, освячену   вербу.

     Хата, як   і  людина, уміє   плакати  і  усміхатися. Вона   може   бути   горда  і   сумна, пихата  і   доброзичлива. Все   залежить  від  того, яка  родина  в  ній   мешкає.

 

Рідний   дім

 

    Рідна  домівка…Що   ми   уявляємо, промовляючи  ці   слова? Скільки  людей, стільки  уявлень. спогадів. думок… Але  є  щось  спільне, що   допомагає  кожному   з  нас   із   приємністю   говорити  ці   слова,  від   яких   тепліє   на  душі,  навертаються   сльози, добрішим  і  світлішим   стає   світ.

     Для   мене   моя   домівка—рідні  тато   і   мама, стежина  від  хати   до  воріт, дитячі  іграшки, чорнобривці   навколо  хати, ластівчине  гніздо під стріхою…    Зрозуміло, іграшками  я   вже   не  граюсь, але  вони—теплий   спомин   про   вечірню  мамину   казку  та  ніжну   колискову, під  яку   я  засинала, по  черзі   пригортаючи  то ведмедика, то   кумедне   мишенятко, то   красуню  Мальвіну… Усі  хатні  речі   є  втіленням   чогось   рідного, приємного, незабутнього, але, на   жаль, скороминучого   і   безповоротного.

    Ось  чисто  виметена   стежина, що  поведе  мене  колись  у  світ   широкий, що  з   нетерпінням  чекатиме  у  гості. Ось чорнобривці , що  "насіяла  мати   під  моїм  світанковим  вікном"… Ось  ластівка  підгодовує   своїх  діток… Це  вона, ота  мала  пташина, в  українців   асоціюється  з  рідним   порогом, рідним  краєм.

     Та  чи  була  б   я  щасливою   серед  усіх   цих  речей   без   моїх   батьків? Звісно, ні. Саме  від  них  зароджується   атмосфера  рідного  дому: тепло  та  затишок, щастя  та   любов. Саме   вони, найрідніші   та  найдобріші   на білому   світі, молитимуться  за  нас,  виглядатимуть  з   далеких  та  близьких  доріг.

 

 

 

24.  Бліц-інтерв'ю  " Перевір   себе"

 

1. Від  чого  залежить  заголовок  тексту.

 

2. З   чого  складається   текст?

 

3. Як   розташовані  речення   в  тексті?

 

4. Коли   текст   поділяється   на  абзаци?

 

5. Від  чого   залежить   розташування  абзаців, їх  послідовність?

 

6. Які  мовні  засоби   зв’язку  речень  у  тексті   ви   знаєте.

 

 

На  замітку учневі

 

Рецепт—пам'ятка " Як  лікувати  текстові  хвороби"

 

1. Чи  є  творі  зачин? Перше  речення  має  визначати  наступне.

 

2. Чи  достатньо  розкрита  тема? Чи  послідовно  розташовані  речення? Чи  є  вдалими  переходи  від  однієї  частини  до  другої?

 

3. Чи  правильно  пов’язані  між  собою  речення? Чи  не  повторюються  одні  і  ті  самі  слова  і  речення?

 

4. Чи  відповідає  назва  твору  змістові? Чи  немає  зайвих  слів  або  речень, що  не  стосуються  теми?

 

5. Чи  є  у  творі  кінцівка? Чи  допомагає  закінчення  зрозуміти  основну  думку? Постарайтеся  останнім  реченням  текст  зробити  замкнутим.

 

6. Чи  поділено  текст  на  абзаци?

 

7.Обов'язково  в  кінці  тексту  поставте  змістову  і  пунктуаційну  крапку!

 

 

 

MCj02951450000[1]                   У   кожного  є  своя  співуча  пір'їнка.

                                                    В. Сухомлинський                        

 

 

 Творча  лабораторія

 

      Якого   кольору   слова?

 

25.  Зробіть  "словесний"  малюнок  сонця   і   неба, моря  і  вітру. Скористайтесь  словами  з  довідки. Наведіть  власні  приклади.  Напишіть  твір-мініатюру.

 

Довідка: легкий, гарячий, теплий, світлий, легковажний, усміхнений, веселий, заплаканий, сльозливий, ніжний, колючий, осінній, гарний. туманний, сильний, сонний, зоряне, страшний. дивний, високий, схвильований, радісний, лагідний, спритний, живий, казковий, співучий, український, вранішній,  

 

  26 Назвіть  поняття, які   можна   охарактеризувати   такими  прикметниками. Продовжіть  власними  прикладами-епітетами.

 

--запашний, борошняний, свіжий, теплий, м'який, смачний…

--гарний, святковий, урочистий, новий, сучасний…

--скляний, кришталевий, керамічний, чистий…

--чиста, свіжа, випрана, випрасувана, накрохмалена…

--затишний, гостинний, просторий, власний…

--цікава, захоплююча, нова, корисна…

    в) Якого  кольору  мамині  очі, а  які  на  дотик  руки?

 

 

27. Гра " Знайдіть  пару". Поєднайте  між   собою  "слова-вороги". Які  із  цих  рис  є  у вас, а  якими   ви   можете  описати   свого   друга?

                              Добрий                                         боягузливий

                              сміливий                                      лінивий

                              щедрий                                         нечемний

                              працьовитий                                брехливий

                              чесний                                          байдужий

                             турботливий                                 хвалькуватий

                             слухняний                                     злий

                             скромний                                      жадібний

 

Як   по-різному  звучать  мелодії  природи…

 

28. Знайдіть  у  реченнях   метафори  та  порівняння. Який   недолік у  тексті  ви  помітили? Виправте  його.

І. Подивімося  на   небо…Воно   синє, немов   втомлена   вода   у  ставку. Чому  втомлена? Бо   влітку   вона   грала-вигравала   хвилями, А  до  осені  втомилась   і  стоїть  у  ставку   синя-синя… Небо  сумне… Бо  вже  з  далеких  північних  країв  пливуть  чорні  хмари, скоро   закриють  блакить. Небо  задумливе… Воно  пригадує, як   співав  жайворонок, і  орел   клекотів, сонечко  сміялось-тішилось. Небо  пригорнулось  до  землі… Влітку  було  немовби   вище, бо  там   ластівки  літали. А  тепер   ластівок  немає, і  небо  прислухається, де  вони  поховались. Небо   гріється-вигрівається  на  сонечку. Бо  скоро  закриють  його   хмари—ой  як  холодно  тоді  стане  небові. Заплаче, засумує…

 

29. Назвіть метафори. Продовжіть  текст, використавши   інші   художні   засоби   мови.

 Помахала   осінь  жовтим  листям   і  попрощалася   з  нами. Не   видко  сонця. Зрідка  виходить  воно  погуляти. Важкі  хмари  табунами   по  небу  бродять. Похолодало.

 

 

 30. Вставте  в  речення  епітети  й   порівняння.

 

Стежка

    …дощик  поливає  її. …берізки, осипаючи…листя, схилились  над  нею, ніби  намагаються  захистити  її  від…крапель. Мокре  листя, ніби…, встеляє  все   навкруги. Нікого  не  зустрінеш  в  цю…пору. Струмок, засипаний   листом, притих.

Вода  така…і…влітку, помутніла. Я  прийшла  сюди  провідати  стежку, мов…знайому. Біжить  у  степ  моя  стежечка…, як…, і  кличе  мене  з  собою.

 

 31.   Точно  і  швидко   підберіть  метафори. Напишіть  твір-опис   природи.

 

1 варіант.

1.Шумлять (дерева, ліси, діти…). 2.Біжать (малята, хмари, роки…). 3. Осінь       (прийшла, плаче, настала…). 4. Дощ (ішов, шумів, лив, плакав…). 5. Ліс(ріс, веселив, журився, радів…).  6. Роси (впали, освіжили…). 7. Птахи (сплять, співають, зустрічають…). 8. Повітря (тремтить, рухається…).

 

 

 

 

2 варіант.

Утворіть  пари  слів-метафор.

                                   шурхотить                                        вітер

                                   шумить                                             трава

                                   свистить                                           листя

                                   гуркотить                                         сніг

                                   рипить                                              птах

                                   співає                                                дощ

                                   шелестить                                        грім

                                   тріщить                                            мороз

 

32. Прочитайте. Яке  речення   може   бути  заголовком. Спробуйте  описати, який  голос  має  верба, сосна.

 

 Свій  власний  голос  має  кожне   дерево   в  лісі. Округлі  тьмяно-зелені  листки  осики  завжди   тремтять. Коли  здійметься сильний  вітер, осиковий  лист  рветься, дерево   тривожно  шумить, ніби   скаржиться  на  свою   долю.

 Радісно, ласкаво  шелестить  темно-зелене  березове  листя.

 Приємний  легкий  голос  має  м'який  лист  липи. Могутній  дуб  при  тихому  вітрі  басисто  лопоче, сильнішає  вітер—дуб  наче  лається  з  ним  деренчливим  голосом.

 Легкий  вітерець  не   розбудить  мовчазну  ялину. Йому  ні  за  що  зачепитися  в  її  гострій  вершині.

 

 

33. У   поданих   реченнях   знайдіть  порівняння. Визначте   тип  і  стиль  мовлення. Продовжіть  текст.

 

Озеро  Світязь  дихає  незайманістю  і  таємничою  тишею. Посеред   нього  видніється  малий  острівець, як  вічко  в  людському  оці. Лелека  поважно, як  турботливий   батько, годує   свою  лелечиху. Хлопець  весело  вітає  лелек, посміхається  до  них, як   до  своїх, рідних. Потім   зводить  очі  в  небо, де   кружляє  ще  один   лелека, тримаючи  у  дзьобі  тонку, ніби  гадюка, гілку. Згодом  клекотом  привітав  свою  подругу-лелечиху  і  заходився, як  справжній  дбайливий   господар, ремонтувати  своє  житло…

 

34. Доберіть  порівняння   з   правої   колонки. Складіть   з  ними   речення, а  з  речень—текст.

Ліс, неначе…                                                     синя  безодня

Дощ   полив,  мов…                                         хлопчик-пустун             

Річка, як…                                                         казковий   велетень

Хмари, немов…                                                з  відра

Вітер, ніби…                                                     синенька  смужечка

Небо, начебто…                                               страшні  чудовиська

 

35.  Гра  " Розсипанка".

Складіть  текст  з   деформованих   речень. Продовжіть  текст  на  тему "Про  що  співають  квіти  в  лузі". 

    До, лісу, ми, навесні, пішли. Береза, пісню, співала, ніжну, Всі, лісі, дерева, в, заспівали. Слухаючи, хотілося, її, співав, мужню, пісню, Дуб. Ми, коли, слухали, хотілося, її, нам, співати. Верба, задумливу, співала, пісню, тривожну, Горобина, співала, а.  Цієї, від, лісові, пісні, прокинулись,і, заспівали, квіти…

 

36. Гра " Позмагаймося  з  письменником".

 

Швидко  і  правильно  відновіть  ужите  автором   слово, вибравши  його  з  дужок.

   1. Щоб  брат  до  брата  броду-переходу  у  ріках (бурноплинних, швидких) не  шукав. 2. І  розіллється  знов  медами   Земля, що  окрилив  Тарас (громозвучними, громозвукими) словами. 3. Далі   за  соняшниками, за  залізницею, степ  рівний, відкритий, ( полігонно  відкритий, зовсім  відкритий). 4. По  садах (порожніх,  пустинних ) їде  (гордовито, гордо)  осінь (багряна, кольорова, жовтокоса) на  (баскім, воронім) коні (В. Сосюра).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
3 жовтня 2019
Переглядів
4673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку