Контрольна робота з української мови в 10 класі "Лексикологія"

Про матеріал

Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 1

I. Як називаються слова, якими користуються люди певних професій?

1. Діалектні.

2. Загальновживані.

3. Неологізми.

4. Професійні.

5. Запозичені.

II. У якому рядку подано синоніми до запозичених слів негоціант, афіша, нюанс, аплодисменти, бард?

1. Меценат, картина, нота, аплодувати, боян.

2. Продавець, запрошення, можливість, турбота, митець.

3. Купувати, оголосити, відтінити, плескати, поетизувати.

4. Продавати, запросити, відтинати, турбуватися, співати.

5. Купець, оголошення, відтінок, оплески, поет.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова є застарілими.

1. Розмова, суфікс, сокіл, блакить, рейтинг.

2. Почуття, лексика, модальність, мармур, мушля.

3. Свобода, літо, комедіант, форель, фонетика.

4. Урядник, писар, ратай, свічадо, рекрут.

5. Ручка, хмара, самотність, нейрон, каламбур.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Какаду.

2. Телефон.

3. Комедія.

4. Когут.

5. Коромисло.

V. Вкажіть, яке речення містить застарілу лексику.

1. Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеленого листя (Б.Грінченко).

2. Дорога круто пішла вгору — до вершини перевалу залишалося не більш п'яти кілометрів (Р. Іваничук).

3. Телефон у квартирі у мене торохтів, наче коробка з сірниками, яка котиться з височезних сходів (В. Коротич).

4. Скуту зимою природу голубило по-весняному радісне сонце, всіваючи віття дерев «сльозами» (Р. Бурлака).

5. Місяць був ясний, блискучий, як золотий турецький ятаган (Г.Тютюнник).


VI. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Добро, радість, місто, вуйко, витвір.

2. Боярин, щастя, правиця, ходити, сон.

3. Квітка, рать, день, годинник, оазис.

4. Дерево, мораль, гречка, досвід, студент.

5. Благання, герой, намисто, промінь, когут.

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

чинний чинный

баня баня

любий любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 2

I. З'ясуйте, у якому рядку всі слова є запозиченими.

1. Стельмах, швець, тесля, монтажник, корж.

2. Бузок, фіалка, торт, клапоть, синиця.

3. Драма, розповідь, трагедія, оповідання, роман.

4. Чорнобривець, очерет, куліш, гайворон, полуниця.

5. Магістраль, футбол, агент, революція, акція.

II. У якому рядку охарактеризовано загальновживані слова?

1. Вживаються тільки в певній місцевості.

2. Відомі всім і використовуються всіма.

3. Вживаються для надання висловленню виразності та емоційності.

4. Вийшли з активного вжитку.

5. Вживаються тільки групами людей, об'єднаних певною професією.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Челядь, кожух, чуб, мереживо, вулик.

2. Віхола, зело, диякон, раятися, ятаган.

3. Вівтар, гостинець, круча, добро, комора.

4. Шаровари, путівець, крупа, кропива, дощ.

5. Рекрут, княгиня, онучі, губернатор, неньо.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Вила.

2. Стежка.

3. Хата.

4. Квочка.

5. Постоли.

V. Вкажіть речення, в якому є діалектизми.

1. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів (Т. Масенко).

2. Під деревами, на білому, як цукор, снігу сіткою лягла тінь (М.Коцюбинський).

3. Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легінів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з'явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення (В. Шевчук).

4. Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ! (Б.Грінченко)

5. Зібралися три сини вдовиці, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать (Українська легенда).


VI. Виберіть рядок, у якому всі слова є термінами.

1. Детектив, какаду, множення, контакт, посол.

2. Прагнення, абстракція, знаменник, депо, місто.

3. Гуманізм, романтизм, чисельник, готель, кіло.

4. Генерація, гіпотеза, теорія, сезон, доказ.

5. Дифтонг, ділення, гіпотенуза, фонетика, бемоль.

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

жалувати пожаловать

слабий слабый

вродливий уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 3

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Казанок, інтерв'ю, рискаль, гіпотеза, географія.

2. Коваль, Україна, солодощі, рука, країна.

3. Сокіл, майстриня, решето, журі, путня.

4. Сміх, крига, правиця, кожух, місяць.

5. Кольє, тріумф, сажа, трюмо, черес.

II. Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?

1. Професійні.

2. Запозичені.

3. Терміни.

4. Неологізми.

5. Діалектні.

III. У якому рядку правильно дібрано відповідники до всіх запозичених слів?

1. Турнір — змагання, торт — пиріг, неологізм — старий, фонтан — водограй.

2. Анемія — недокрів'я, брифінг — зустріч, афіша — виставка, лайнер — корабель.

3. Лауреат — переможець, гонорар — винагорода, еластичний — гнучкий, оптимальний — найкращий.

4. Плац — площа, азбука — абетка, бард — митець, автобіографія — біографія.

5. Горизонт — крайнебо, декрет — указ, рецензія — резолюція, сервіс — обслуговування.

IV. Вкажіть, у якому рядку є діалектне слово.

1. Голос.

2. Шлях.

3. Добро.

4. Фіра.

5. Одвірок.

V. Виберіть речення, в якому є діалектизми.

1. Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місті краплі сліз (В.Сосюра).

2. Я сяяв, і вони посміхалися мені з розумним смутком (Л. Бєжин).

3. Тепер Іван був уже леґінь, стрункий і міцний, як смерічка, мастив кучері маслом, носив широкий черес і пишну кресаню (М.Коцюбинський).

4. Тіні від дерев покоротшали — полудень (Є. Айпін).

5. Знову сад опустошений кличе, так трояндно підносить руки... (С.Кирилюк)


VI. З'ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Панцир, отара, вовк, князь, об'єкт.

2. Володар, тінь, святиня, пивовар, пиріг.

3. Сопілка, граматика, кобза, траса, душа.

4. Отаман, кольчуга, чернь, голота, десниця.

5. Гетьман, золото, побратим, перець, перепілка.

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Син білявого дня і чорнявої ночі,

Вечір-мулат підійшов до порога.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

лишитися лишиться

наказати наказать

питати пытать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Адресат — адресант, культурний — культурологічний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

їм — їм, карі — карі, хижі — хижі, до волі — доволі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова сірий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 4

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Правиця, одяг, взуття, коромисло, криниця.

2. Іграшка, турбота, телевізор, коледж, вівісекція.

3. Весілля, вівтар, юність, портфель, авторитет.

4. Вивірка, виставка, понеділок, поет, семантика.

5. Башта, парта, рать, мрія, дитинство.

II. Визначте, у якому рядку всі слова є термінами.

1. Бароко, романтизм, підручник, театр, порівняння.

2. Магнітола, афіша, колібрі, модернізм, квітник.

3. Цирк, повітря, апартаменти, журналістика, новела.

4. Косинус, суфікс, гіпотенуза, дефіс, діалект.

5. Відродження, нахил, костюмер, авангардизм, грамота.

III. Вкажіть рядок, у якому всі слова застарілі.

1. Робітник, селянин, прогрес, перемога, мрія.

2. Адвокат, товариш, потомки, офіцери, вальс.

3. Челядь, вождь, джура, ланіти, зело.

4. Біг, слова, прибій, атака, уста.

5. Баскетбол, супутник, знання, пієтет, грот.

IV. Які слова становлять основу лексики української мови?

1. Неологізми.

2. Історизми.

3. Загальновживані.

4. Архаїзми.

5. Запозичені.

V. З'ясуйте, у якому реченні вжито діалектне слово.

1. І махає сосновими крилами придеснянський зелений край (В. Мордань).

2. Не той голова, що дуже кричить, а той, що вміє навчить (Народна творчість).

3. Гейзери — гарячі джерела, що періодично фонтанують водою або парою (З підручника).

4. Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній (Панас Мирний).

5. Десь курився синій димок од ватри (М. Коцюбинський).


VI. Виберіть речення, в якому використано авторський неологізм.

1. Сонце шалено кружилося навколо гарячого променя (С. Касьянова).

2. Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).

3. Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих часових не міг прорватися надвір (Л. Сеник).

4. Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі давно погасли (Ф. Бурлака).

5. Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє, навіть припікає (М. Білкун).

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Просто мені так хочеться

Бути там, де й ти.

Так хочеться

Бути в тебе в полоні і бачити,

Як спливають від мене сни

В твої долоні,

(С. Вакарчук)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

помішати помешать

стирати стирать

орати орать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Класний — класовий — класичний, дипломат — дипломант.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Краю — краю, ідея — і де я, милі — милі, рота — рота.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова легкий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 5

I. Визначте стиль, до якого належить текст.

Каштан — рід рослин родини букових. Дерева з видовжено-ланцетними листками і прямостоячими сережками (З підручника).

1. Художній.

2. Науковий.

3. Публіцистичний.

4. Офіційно-діловий.

5. Епістолярний.

II. У якому реченні вжито запозичені слова?

1. Туди не заходить ні одна людська душа, лиш іноді у свята мій неньо (О. Кобилянська).

2. З лодій виходили сірі постаті. То були вої в кольчугах (Р. Іваничук).

3. Назва «академія» прийшла до нас зі Стародавньої Греції і пов'язана з ім'ям персонажа грецьких міфів Академа (3 підручника).

4. Чернігівці ж теж не ликом шиті, теж розуміють, до чого воно йдеться (В. Кулаковський).

5. Літній ранок голоси пташині насипає місяцю в ріжок (М.Сингаївський).

III. Вкажіть рядок, у якому всі слова застарілі.

1. Кришталь, бланк, кубок, десниця, фіра.

2. Установа, місія, плахта, намітка, горбатка.

3. Графиня, кольчуга, карета, муж, шолом.

4. Мірошник, білочка, фламінго, соната, трон.

5. Наймит, панщина, камінь, пластівці, ромашка.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Отара.

2. Мармелад.

3. Листя.

4. Великдень.

5. Мнясо.

V. Вкажіть, у якому реченні є застарілі слова.

1. Волошка ночі вже цвісти не хоче, волошка ночі вже не пахне сном (М.Гнатюк).

2. Грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса (Панас Мирний).

3. Я повний приязні до сонця і йду просто на нього, лице в лице (М.Коцюбинський).

4. Все упованіє моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє. На тебе, мати, возлагаю, святая сило всіх святих (Т.Шевченко).

5. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).

VI. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Сокира, копія, меч, князь, когут.

2. Ґрунт, урожай, вража, зневага, коромисло.

3. Розмова, самота, освіта, перст, урок.

4. Полотно, художник, мрія, правда, система.

5. Самокатка, корабель, грядущий, свобода, дуб.

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

На голови, де, наче солов'ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її

І говорив слова їй незабутні.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

місто место

питати пытать

мешкати мешкать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Формувати — формулювати, соціальний — соціалістичний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

За мету — замету, рік — рік, звір — звір, друга — друга.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова теплий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 6

I. Визначте, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Табу, башта, файно, таксі, край.

2. Епігон, флейта, ніжність, гіпотеза, фіра.

3. Температура, земля, корифей, любов, струм.

4. Козак, місто, вода, хліб, цукор.

5. Увага, згода, матір, речник, корида.

II. Виберіть рядок із словами-термінами.

1. Істина, мовознавство, концерт, кенгуру, дієслово.

2. Окріп, конференція, зозуля, префікс, весна.

3. Керівник, хустка, малина, корінь, дифузія.

4. Кореляція, координація, синус, асиміляція, бароко.

5. Кемпінг, морозиво, дзеркало, ін'єкція, апельсин.

III. У якому рядку всі слова застарілі?

1. Царівна, вексель, фантазія, двір, сонце.

2. Сестра, клен, князівство, мрія, стіл.

3. Клапоть, концерт, зірка, блакить, рослини.

4. Хустина, суниця, прикраса, булава, перстень.

5. Жупан, війт, наймичка, піїт, рать.

IV. Вкажіть, у якому рядку слово є діалектним.

1. Ковбаса.

2. Староста.

3. Бульба.

4. Печиво.

5. Благодать.

V. У якому реченні вжито авторські неологізми?

1. В дощові дні хмари димують над самою улоговиною, звисаючи вогкими, сивими пасмами на вершинах сусідніх скель (О. Гончар).

2. На світі той мудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко).

3. Темні й невисокі гори здавались вищими серед гладенького рівного степу (І. Нечуй-Левицький).

4. На розмову тихосумну, на раду з тобою опівночі падатиму рясною росою (Т. Шевченко).

5. Без мистецтва життя було б холодним, незатишним, непривітним (Л.Смілянський).

VI. Вкажіть синонім до поняття «запозичене слово».

1. Неологізм.

2. Діалектизм.

3. Іншомовне слово.

4. Фразеологізм.

5. Історизм.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

чинний чинный

баня баня

любий любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 7

І. Виберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Основа, миска, арбітр, мрія, рать.

2. Поступ, перстень, зело, папір, плагіат.

3. Школа, дукати, нота, пенсне, парта.

4. Тема, літопис, коса, хата, вулиця.

5. Зв'язок, поверх, простір, естетика, голосівка.

II. Який словник пояснює лексичні значення слів?

1. Фразеологічний.

2. Орфографічний.

3. Орфоепічний.

4. Словник антонімів.

5. Тлумачний.

III. З'ясуйте, у якому рядку всі слова запозичені.

1. Недокрів'я, воротар, життя, душа, дорога.

2. Шлях, пішник, шосе, стежина, плай.

3. Ведмідь, корсетка, чабан, часопис, журнал.

4. Акорд, ампутація, анемія, ватерполо, форвард.

5. Літак, аероплан, журитися, професія, аудиторія.

IV. У якому рядку є діалектне слово?

1. Первоцвіт.

2. Колодязь.

3. Держава.

4. Літописання.

5. Пішник.

V. Вкажіть речення, в якому вжито застарілу лексику.

1. Звісна річ, усім тяжка розлука з тим, що називається життя (М.Рильський).

2. Різдво, колядують діти, вони пляшуть в кожній хаті, збирають гроші на завтрашній день (Д. Герасимчук).

3. Зимовий ранок засівав уже над землею, як перлами, срібним снігом (Г.Косинка).

4. Умре муж велій в власяніцє, не плачте, сироти, вдовиці (Т. Шевченко).

5. Я — дерево. Я — сніг. Я — все, що я люблю, і, може, це і є моя найвища сутність (Л. Костенко).

VI. Виберіть рядок, у якому всі слова є термінами.

1. Дифузія, амінокислота, наука, поет, навилок.

2. Педагогіка, портфель, історизм, плід, кобза.

3. Магазин, коренеплід, зазвичай, звичай, піднебіння.

4. Лексика, омонімія, префікс, етнос, стенокардія.

5. Суфікс, уподобання, кислота, спектр, фільтр.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

жалувати пожаловать

слабий слабый

вродливий уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 8

I. Виберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Дошка, кантарка, річка, сум, прем'єра.

2. Надія, граблі, довіра, фантазія, асиміляція.

3. Клич, птах, вітер, путівець, репродукція.

4. Дерево, стрілець, поступ, конференція, шуфля.

5. Світло, полум'я, мова, струмок, стіна.

II. З'ясуйте, у якому рядку всі слова — терміни.

1. Омонім, катет, епітет, мова, легенда.

2. Гіпербола, префікс, дільник, корінь, мрія.

3. Флексія, лексикологія, стенокардія, ортопедія, стоматолог.

4. Гіпотенуза, інфаркт, слово, слюсар, пісняр.

5. Ткач, лицар, книгар, учитель, корифей.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Життя, зустріч, кадило, радник, піїт.

2. Комір, суддя, бунчук, палій, струм.

3. Директор, воротар, школяр, дослід, трамвай.

4. Стенографія, дівчина, простір, політика, мірошник.

5. Рать, отаман, гетьман, голота, смерди.

IV. У якому рядку вжито авторські неологізми?

1. Шлях-дорога в небокрай веде (М. Руденко).

2. Столітні велетні дуби, бувало, в бурю і негоду шумлять, дивуючи природу, і ждуть з піснями боротьби (О. Олесь).

3. Хмари незграбними клубнями низько повзуть кудись далеко (В.Винниченко).

4. Над озером пливла м'яка тендітна тиша (М. Хвильовий).

5. Людська душа тисячозвука, в гірськім одбита кришталі (М.Рильський).

V. Який словник пояснює значення запозичень?

1. Діалектний.

2. Фразеологічний.

3. Енциклопедичний.

4. Словник синонімів.

5. Словник іншомовних слів.

VI. У якому рядку всі слова застарілі?

1. Війт, шкіра, меч, фундамент, острів.

2. Наймичка, гривна, вихор, спів, сокіл.

3. Ясир, жупан, вої, волость, гайдамака.

4. Промінь, зневага, каторга, знак, корабель.

5. Кріпак, гетьман, вітрила, коромисло, путня.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Син білявого дня і чорнявої ночі,

Вечір-мулат підійшов до порога.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

лишитися лишиться

наказати наказать

питати пытать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Адресат — адресант, культурний — культурологічний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

їм — їм, карі — карі, хижі — хижі, до волі — доволі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова сірий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 9

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Сокіл, рука, бранець, сонце, турбота.

2. Стіл, почуття, лексика, рукопис, ратний.

3. Офіцер, тепло, розмова, чесний, держава.

4. Спів, комедія, мати, кінь, дисиміляція.

5. Омонімія, сукня, гвер, джерело, ідея.

II. У якому рядку всі слова є термінами?

1. Дифузія, амінокислота, наука, гороскоп, поні.

2. Педагогіка, портфель, теорія, аргумент, плід.

3. Магазин, коренеплід, аналогія, звичай, піднебіння.

4. Лексика, омонімія, амнезія, політологія, префікс.

5. Суфікс, повітря, спектр, фільтр, ріка.

III. З'ясуйте, у якому реченні вжито застарілі слова.

1.1 соняхи, неначе скіфські вої, чекали сонця, спершись на списи (Б.Мозолевський).

2. Поези, ноктюрни, перелюди і скерцо — причали його і позиції; здається, у них загубилося й серце, не зайве при ерудиції (М.Чернявський).

3. Чекали зйомки, зали, павільйони, — чекало все! Іван косив траву (Л.Костенко).

4. Праворуч із жита випурхує хмарка диму, а незабаром виражає і громіздкий корпус степового корабля (В. Малець).

5. Кобзарі — українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень і дум (І. Глинський).

IV. Які слова відтворюють колорит минулих епох?

1. Професійні.

2. Неологізми.

3. Загальновживані.

4. Застарілі.

5. Діалектні.

V. Вкажіть, у якому реченні наявна експресивна лексика.

1. В життя розкритій книзі сторінок безліч є, в які вписати мусиш і ти життя своє (Р. Братунь).

2. Скільки можна мовчати? Дивися: серце попелом сиплеться в ніч (С.Пантюк).

3. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає, і сонце спатоньки зове у синє море (Т. Шевченко).

4. Стояла я і слухала весну (Леся Українка).

5. Мотря з того часу у своїй хаті ніби на світ народилася (І. Нечуй-Левицький).

VI. У якому реченні вжито діалектне слово?

1. Жити — це значить не тільки брати, а й давати (3 газети).

2. Тут Січ стояла, тут гули майдани, димилися козацькі курені (М. Драй-Хмара).

3. І тільки на ніч, зморені, натруджені. Знаходили притулок у вівчарських колибах (В. Бандурик).

4. Зіходить ніч на витишений сад (М. Вінграновський).

5. Сонце ходить до нас не в гості — Сонце з нами живе (В. Симоненко).

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Просто мені так хочеться

Бути там, де й ти.

Так хочеться

Бути в тебе в полоні і бачити,

Як спливають від мене сни

В твої долоні,

(С. Вакарчук)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

помішати помешать

стирати стирать

орати орать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Класний — класовий — класичний, дипломат — дипломант.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Краю — краю, ідея — і де я, милі — милі, рота — рота.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова легкий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 10

I. У якому рядку є тільки загальновживані слова?

1. Попурі, таксі, ступінь, фото, метро.

2. Вуаль, гелікоптер, круп'є, неп, файно.

3. Денді, поні, село, депо, прах.

4. Кантарка, господарство, амплуа, сомбреро, радіація.

5. Перерва, вода, підлога, турбота, душа.

II. Вкажіть, у якому рядку всі слова є термінами.

1. Виробництво, живопис, буржуа, канікули, інтермецо.

2. Путь, вміння, ступінь, табу, суспільство.

3. Фламінго, прибуток, лекція, пафос, комісія.

4. Пленум, телеграф, лупа, білет, соціологія.

5. Інфаркт, класицизм, синтаксис, омоніми, літературознавство.

III. Визначте, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Святиня, сопілка, подвиг, черес, любов.

2. Побратим, зразок, сіножать, воїн, шуйця.

3. Перепілка, поріг, красномовство, життя, дорога.

4. Військо, ґердан, тінь, блаженство, гущавина.

5. Чернь, десниця, воєвода, рать, вої.

IV. Вкажіть, у якому рядку є діалектне слово.

1. Гурман.

2. Файно.

3. Тісто.

4. Паляниця.

5. Дядько.

V. У якому реченні вжито професійну лексику?

1. В шкіряних мішках і величних калитах стояли стоси старої, щирозолотої монети (І. Франко).

2. Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).

3. Летять білі чайки під небом високим, летять білі чайки блакитного дня (М. Негода).

4. За нашу землю дорогу й кохану, я рад прийнять на себе всі вогні (В.Симоненко).

5. У пам'яті іде за мною слідом моє село, де плакав і радів (М.Сингаївський).


VI. Як називаються слова, відомі всім, хто розмовляє українською мовою?

1. Синоніми.

2. Загальновживані.

3. Фразеологізми.

4. Іншомовні слова.

5. Професійні слова.

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

На голови, де, наче солов'ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її

І говорив слова їй незабутні.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

місто место

питати пытать

мешкати мешкать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Формувати — формулювати, соціальний — соціалістичний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

За мету — замету, рік — рік, звір — звір, друга — друга.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова теплий.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 11

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Пустеля, постоли, малювання, стіл, путня.

2. Холод, уста, одяг, пательня, мрія.

3. Пісня, студенець, рать, півонія, жах.

4. Покупець, полуниця, виступ, інтелігент, природа.

5. Папір, волосся, кінь, правиця, археологія.

II. У якому рядку всі слова є термінами?

1. Десант, гурт, привітний, доба, сеанс.

2. Грюкання, гурман, кандидат, комин, звук.

3. Пиріг, експедиції, комедія, аташе, сом.

4. Скальпель, ангіна, косинус, відмінок, математика.

5. Файний, гордість, сестра, просо, дорога.

III. Визначте, у якому рядку подано лише історизми.

1. Парасоля, явище, фарба, клен, повір'я.

2. Вишивка, літера, рука, видання, герць.

3. Оборона, допуск, образ, олень, повінь.

4. Фортеця, пір'я, поганий, темрява, умова.

5. Смерди, атаман, князь, голота, бранка.

IV. У якому реченні вжито діалектне слово?

1. Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М. Сингаївський).

2. А косарі виходили у поле за хліб насущний кланятись землі (Б.Степанкж).

3. Ходить бузько пи мочарах у червоних чоботятах, дивиться в прозору воду, ганить жаб'ячу породу (Д. Павличко).

4. Щоб дістатись до найдальших островів на океані і штурмувати Місяць та інші планети, теж потрібен хліб (О. Сидоренко).

5. На те воно й життя, щоб всюди жити, і радість життєву життям нести (І. Савич).

V. Які слова відтворюють нові уявлення про навколишній світ?

1. Неологізми.

2. Запозичені.

3. Історизми.

4. Загальновживані.

5. Професійні.


VI. У якому реченні використано професійну лексику?

1. Вітали всі мене з щасливим полем, кричали, щоб мені далі не було «ні пера, ні пуху» (Остап Вишня).

2. Стріла портального крана нахиляється над трюмом баржі (З газети).

3. Лукавий як не мудрує, а все ж заплутається в свої тенета (Народна творчість).

4. Молодиці перебрали язиком усіх дівчат на селі, пересудили і багатих, і бідних (І. Нечуй-Левицький).

5. Часом вона банує, як за дитиною (О Кобилянська).

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

чинний чинный

баня баня

любий любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка 12

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Пріоритет, бісектриса, молекула, емігрант, жанр.

2. Проблема, диспут, когут, редут, велосипед.

3. Подорож, пшениця, вікно, спостереження, будинок.

4. Проблема, абажур, гугля, грамота, республіка.

5. Вернісаж, апеляція, травестія, бейсбол, бузько.

II. Виберіть рядок, у якому подано лише терміни.

1. Прислів'я, проблема, природа, університет, земля.

2. Причина, республіка, береза, розтин, проміжок.

3. Діагональ, гіпербола, стакато, п'ятикутник, молекула.

4. Рука, дільник, склероз, мереживо, серце.

5. Спортзал, чисельник, множина, однина, відмінок.

III. Визначте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Сейм, правда, смола, полотно, осінь.

2. Ковзани, мрія, вексель, джерело, думка.

3. Вода, зневага, душа, пивовар, паритет.

4. Пристав, присяжний, глава, п'ятдесятник, воєвода.

5. Нота, зошит, вертоліт, вікно, золото.

IV. Який словник пояснює значення слів української мови, що вживаються на певній території?

1. Фразеологічний.

2. Діалектологічний.

3. Енциклопедичний.

4. Тлумачний.

5. Орфоепічний.

V. У якому рядку всі слова запозичені?

1. Передати, зробити, покосити, струсити, відпочити.

2. Дюшес, дубль, робітник, гай, слово.

3. Грандіозний, великий, успішний, талановитий, відомий.

4. Шлях, дорога, плай, магістраль, автобан.

5. Дефіс, діалект, вігвам, вернісаж, експорт.

VI. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Кирилиця.

2. Плентатися.

3. Липа.

4. Коц.

5. Бур'ян.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр. Рос.

жалувати пожаловать

слабий слабый

вродливий уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.

Перегляд файлу

Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 1

I. Як називаються слова, якими користуються люди певних професій?

1. Діалектні.

2. Загальновживані.

3. Неологізми.

4. Професійні.

5. Запозичені.

II. У якому рядку подано синоніми до запозичених слів негоціант, афіша, нюанс, аплодисменти, бард?

1. Меценат, картина, нота, аплодувати, боян.

2. Продавець, запрошення, можливість, турбота, митець.

3. Купувати, оголосити, відтінити, плескати, поетизувати.

4. Продавати, запросити, відтинати, турбуватися, співати.

5. Купець, оголошення, відтінок, оплески, поет.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова є застарілими.

1. Розмова, суфікс, сокіл, блакить, рейтинг.

2. Почуття, лексика, модальність, мармур, мушля.

3. Свобода, літо, комедіант, форель, фонетика.

4. Урядник, писар, ратай, свічадо, рекрут.

5. Ручка, хмара, самотність, нейрон, каламбур.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Какаду.

2. Телефон.

3. Комедія.

4. Когут.

5. Коромисло.

V. Вкажіть, яке речення містить застарілу лексику.

1. Вітер заснув, затих і тільки зрідка колишеться серед зеленого листя (Б.Грінченко).

2. Дорога круто пішла вгору — до вершини перевалу залишалося не більш п'яти кілометрів (Р. Іваничук).

3. Телефон у квартирі у мене торохтів, наче коробка з сірниками, яка котиться з височезних сходів (В. Коротич).

4. Скуту зимою природу голубило по-весняному радісне сонце, всіваючи віття дерев «сльозами» (Р. Бурлака).

5. Місяць був ясний, блискучий, як золотий турецький ятаган (Г.Тютюнник).


VI. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Добро, радість, місто, вуйко, витвір.

2. Боярин, щастя, правиця, ходити, сон.

3. Квітка, рать, день, годинник, оазис.

4. Дерево, мораль, гречка, досвід, студент.

5. Благання, герой, намисто, промінь, когут.

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

чинний    чинный

баня     баня

любий    любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 2

I. З'ясуйте, у якому рядку всі слова є запозиченими.

1. Стельмах, швець, тесля, монтажник, корж.

2. Бузок, фіалка, торт, клапоть, синиця.

3. Драма, розповідь, трагедія, оповідання, роман.

4. Чорнобривець, очерет, куліш, гайворон, полуниця.

5. Магістраль, футбол, агент, революція, акція.

II. У якому рядку охарактеризовано загальновживані слова?

1. Вживаються тільки в певній місцевості.

2. Відомі всім і використовуються всіма.

3. Вживаються для надання висловленню виразності та емоційності.

4. Вийшли з активного вжитку.

5. Вживаються тільки групами людей, об'єднаних певною професією.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Челядь, кожух, чуб, мереживо, вулик.

2. Віхола, зело, диякон, раятися, ятаган.

3. Вівтар, гостинець, круча, добро, комора.

4. Шаровари, путівець, крупа, кропива, дощ.

5. Рекрут, княгиня, онучі, губернатор, неньо.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Вила.

2. Стежка.

3. Хата.

4. Квочка.

5. Постоли.

V. Вкажіть речення, в якому є діалектизми.

1. Любіть красу своєї мови, звучання слів і запах слів: це квітка ніжна і чудова коханих батьківських степів (Т. Масенко).

2. Під деревами, на білому, як цукор, снігу сіткою лягла тінь (М.Коцюбинський).

3. Довкола сплять, порозкидавшись, десятки його легінів, і тільки він не може лягти: чекає, доки з'явиться на небі безліч птиць, що звістять йому звільнення (В. Шевчук).

4. Усяка волоцюга тут тягається — так і дивись! Ну, народ! (Б.Грінченко)

5. Зібралися три сини вдовиці, осідлали коней вороних і поїхали з побратимами на рать (Українська легенда).


VI. Виберіть рядок, у якому всі слова є термінами.

1. Детектив, какаду, множення, контакт, посол.

2. Прагнення, абстракція, знаменник, депо, місто.

3. Гуманізм, романтизм, чисельник, готель, кіло.

4. Генерація, гіпотеза, теорія, сезон, доказ.

5. Дифтонг, ділення, гіпотенуза, фонетика, бемоль.

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

жалувати    пожаловать

слабий    слабый

вродливий   уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 3

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Казанок, інтерв'ю, рискаль, гіпотеза, географія.

2. Коваль, Україна, солодощі, рука, країна.

3. Сокіл, майстриня, решето, журі, путня.

4. Сміх, крига, правиця, кожух, місяць.

5. Кольє, тріумф, сажа, трюмо, черес.

II. Які слова вживають тільки жителі певної місцевості?

1. Професійні.

2. Запозичені.

3. Терміни.

4. Неологізми.

5. Діалектні.

III. У якому рядку правильно дібрано відповідники до всіх запозичених слів?

1. Турнір — змагання, торт — пиріг, неологізм — старий, фонтан — водограй.

2. Анемія — недокрів'я, брифінг — зустріч, афіша — виставка, лайнер — корабель.

3. Лауреат — переможець, гонорар — винагорода, еластичний — гнучкий, оптимальний — найкращий.

4. Плац — площа, азбука — абетка, бард — митець, автобіографія — біографія.

5. Горизонт — крайнебо, декрет — указ, рецензія — резолюція, сервіс — обслуговування.

IV. Вкажіть, у якому рядку є діалектне слово.

1. Голос.

2. Шлях.

3. Добро.

4. Фіра.

5. Одвірок.

V. Виберіть речення, в якому є діалектизми.

1. Дощ пройшов шовковою ходою і лишив на місті краплі сліз (В.Сосюра).

2. Я сяяв, і вони посміхалися мені з розумним смутком (Л. Бєжин).

3. Тепер Іван був уже леґінь, стрункий і міцний, як смерічка, мастив кучері маслом, носив широкий черес і пишну кресаню (М.Коцюбинський).

4. Тіні від дерев покоротшали — полудень (Є. Айпін).

5. Знову сад опустошений кличе, так трояндно підносить руки... (С.Кирилюк)


VI. З'ясуйте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Панцир, отара, вовк, князь, об'єкт.

2. Володар, тінь, святиня, пивовар, пиріг.

3. Сопілка, граматика, кобза, траса, душа.

4. Отаман, кольчуга, чернь, голота, десниця.

5. Гетьман, золото, побратим, перець, перепілка.

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Син білявого дня і чорнявої ночі,

Вечір-мулат підійшов до порога.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

лишитися    лишиться

наказати    наказать

питати    пытать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Адресат — адресант, культурний — культурологічний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

їм — їм, карі — карі, хижі — хижі, до волі — доволі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова сірий.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 4

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Правиця, одяг, взуття, коромисло, криниця.

2. Іграшка, турбота, телевізор, коледж, вівісекція.

3. Весілля, вівтар, юність, портфель, авторитет.

4. Вивірка, виставка, понеділок, поет, семантика.

5. Башта, парта, рать, мрія, дитинство.

II. Визначте, у якому рядку всі слова є термінами.

1. Бароко, романтизм, підручник, театр, порівняння.

2. Магнітола, афіша, колібрі, модернізм, квітник.

3. Цирк, повітря, апартаменти, журналістика, новела.

4. Косинус, суфікс, гіпотенуза, дефіс, діалект.

5. Відродження, нахил, костюмер, авангардизм, грамота.

III. Вкажіть рядок, у якому всі слова застарілі.

1. Робітник, селянин, прогрес, перемога, мрія.

2. Адвокат, товариш, потомки, офіцери, вальс.

3. Челядь, вождь, джура, ланіти, зело.

4. Біг, слова, прибій, атака, уста.

5. Баскетбол, супутник, знання, пієтет, грот.

IV. Які слова становлять основу лексики української мови?

1. Неологізми.

2. Історизми.

3. Загальновживані.

4. Архаїзми.

5. Запозичені.

V. З'ясуйте, у якому реченні вжито діалектне слово.

1. І махає сосновими крилами придеснянський зелений край (В. Мордань).

2. Не той голова, що дуже кричить, а той, що вміє навчить (Народна творчість).

3. Гейзери — гарячі джерела, що періодично фонтанують водою або парою (З підручника).

4. Більше нічого не сказав Чіпка, не поклонився навіть старшині волосній (Панас Мирний).

5. Десь курився синій димок од ватри (М. Коцюбинський).


VI. Виберіть речення, в якому використано авторський неологізм.

1. Сонце шалено кружилося навколо гарячого променя (С. Касьянова).

2. Поглянь, товаришу, поглянь, як грають ниви злотостеблі (М.Рильський).

3. Вікна були застелені коцами так, що жоден промінчик від двох великих часових не міг прорватися надвір (Л. Сеник).

4. Годинника у них не було, та якби й був, то нікому б не зарадив, бо ліхтарі давно погасли (Ф. Бурлака).

5. Тепло, тихо, ні вітерцю, ні хмариночки, небо синє, а сонце не бліде, не осіннє, навіть припікає (М. Білкун).

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Просто мені так хочеться

Бути там, де й ти.

Так хочеться

Бути в тебе в полоні і бачити,

Як спливають від мене сни

В твої долоні,

(С. Вакарчук)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

помішати    помешать

стирати    стирать

орати    орать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Класний — класовий — класичний, дипломат — дипломант.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Краю — краю, ідея — і де я, милі — милі, рота — рота.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова легкий.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 5

I. Визначте стиль, до якого належить текст.

Каштан — рід рослин родини букових. Дерева з видовжено-ланцетними листками і прямостоячими сережками (З підручника).

1. Художній.

2. Науковий.

3. Публіцистичний.

4. Офіційно-діловий.

5. Епістолярний.

II. У якому реченні вжито запозичені слова?

1. Туди не заходить ні одна людська душа, лиш іноді у свята мій неньо (О. Кобилянська).

2. З лодій виходили сірі постаті. То були вої в кольчугах (Р. Іваничук).

3. Назва «академія» прийшла до нас зі Стародавньої Греції і пов'язана з ім'ям персонажа грецьких міфів Академа (3 підручника).

4. Чернігівці ж теж не ликом шиті, теж розуміють, до чого воно йдеться (В. Кулаковський).

5. Літній ранок голоси пташині насипає місяцю в ріжок (М.Сингаївський).

III. Вкажіть рядок, у якому всі слова застарілі.

1. Кришталь, бланк, кубок, десниця, фіра.

2. Установа, місія, плахта, намітка, горбатка.

3. Графиня, кольчуга, карета, муж, шолом.

4. Мірошник, білочка, фламінго, соната, трон.

5. Наймит, панщина, камінь, пластівці, ромашка.

IV. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Отара.

2. Мармелад.

3. Листя.

4. Великдень.

5. Мнясо.

V. Вкажіть, у якому реченні є застарілі слова.

1. Волошка ночі вже цвісти не хоче, волошка ночі вже не пахне сном (М.Гнатюк).

2. Грає й сяє, мов самоцвітне каміння, чиста роса (Панас Мирний).

3. Я повний приязні до сонця і йду просто на нього, лице в лице (М.Коцюбинський).

4. Все упованіє моє на тебе, мій пресвітлий раю, на милосердіє твоє, все упованіє моє. На тебе, мати, возлагаю, святая сило всіх святих (Т.Шевченко).

5. Поезія — це завжди неповторність, якийсь безсмертний дотик до душі (Л. Костенко).

VI. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Сокира, копія, меч, князь, когут.

2. Ґрунт, урожай, вража, зневага, коромисло.

3. Розмова, самота, освіта, перст, урок.

4. Полотно, художник, мрія, правда, система.

5. Самокатка, корабель, грядущий, свобода, дуб.

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

На голови, де, наче солов'ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її

І говорив слова їй незабутні.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

місто     место

питати    пытать

мешкати    мешкать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Формувати — формулювати, соціальний — соціалістичний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

За мету — замету, рік — рік, звір — звір, друга — друга.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова теплий.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 6

I. Визначте, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Табу, башта, файно, таксі, край.

2. Епігон, флейта, ніжність, гіпотеза, фіра.

3. Температура, земля, корифей, любов, струм.

4. Козак, місто, вода, хліб, цукор.

5. Увага, згода, матір, речник, корида.

II. Виберіть рядок із словами-термінами.

1. Істина, мовознавство, концерт, кенгуру, дієслово.

2. Окріп, конференція, зозуля, префікс, весна.

3. Керівник, хустка, малина, корінь, дифузія.

4. Кореляція, координація, синус, асиміляція, бароко.

5. Кемпінг, морозиво, дзеркало, ін'єкція, апельсин.

III. У якому рядку всі слова застарілі?

1. Царівна, вексель, фантазія, двір, сонце.

2. Сестра, клен, князівство, мрія, стіл.

3. Клапоть, концерт, зірка, блакить, рослини.

4. Хустина, суниця, прикраса, булава, перстень.

5. Жупан, війт, наймичка, піїт, рать.

IV. Вкажіть, у якому рядку слово є діалектним.

1. Ковбаса.

2. Староста.

3. Бульба.

4. Печиво.

5. Благодать.

V. У якому реченні вжито авторські неологізми?

1. В дощові дні хмари димують над самою улоговиною, звисаючи вогкими, сивими пасмами на вершинах сусідніх скель (О. Гончар).

2. На світі той мудріший, хто найдужче любить життя (В. Симоненко).

3. Темні й невисокі гори здавались вищими серед гладенького рівного степу (І. Нечуй-Левицький).

4. На розмову тихосумну, на раду з тобою опівночі падатиму рясною росою (Т. Шевченко).

5. Без мистецтва життя було б холодним, незатишним, непривітним (Л.Смілянський).

VI. Вкажіть синонім до поняття «запозичене слово».

1. Неологізм.

2. Діалектизм.

3. Іншомовне слово.

4. Фразеологізм.

5. Історизм.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

чинний    чинный

баня     баня

любий    любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.

 

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 7

І. Виберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Основа, миска, арбітр, мрія, рать.

2. Поступ, перстень, зело, папір, плагіат.

3. Школа, дукати, нота, пенсне, парта.

4. Тема, літопис, коса, хата, вулиця.

5. Зв'язок, поверх, простір, естетика, голосівка.

II. Який словник пояснює лексичні значення слів?

1. Фразеологічний.

2. Орфографічний.

3. Орфоепічний.

4. Словник антонімів.

5. Тлумачний.

III. З'ясуйте, у якому рядку всі слова запозичені.

1. Недокрів'я, воротар, життя, душа, дорога.

2. Шлях, пішник, шосе, стежина, плай.

3. Ведмідь, корсетка, чабан, часопис, журнал.

4. Акорд, ампутація, анемія, ватерполо, форвард.

5. Літак, аероплан, журитися, професія, аудиторія.

IV. У якому рядку є діалектне слово?

1. Первоцвіт.

2. Колодязь.

3. Держава.

4. Літописання.

5. Пішник.

V. Вкажіть речення, в якому вжито застарілу лексику.

1. Звісна річ, усім тяжка розлука з тим, що називається життя (М.Рильський).

2. Різдво, колядують діти, вони пляшуть в кожній хаті, збирають гроші на завтрашній день (Д. Герасимчук).

3. Зимовий ранок засівав уже над землею, як перлами, срібним снігом (Г.Косинка).

4. Умре муж велій в власяніцє, не плачте, сироти, вдовиці (Т. Шевченко).

5. Я — дерево. Я — сніг. Я — все, що я люблю, і, може, це і є моя найвища сутність (Л. Костенко).

VI. Виберіть рядок, у якому всі слова є термінами.

1. Дифузія, амінокислота, наука, поет, навилок.

2. Педагогіка, портфель, історизм, плід, кобза.

3. Магазин, коренеплід, зазвичай, звичай, піднебіння.

4. Лексика, омонімія, префікс, етнос, стенокардія.

5. Суфікс, уподобання, кислота, спектр, фільтр.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

жалувати    пожаловать

слабий    слабый

вродливий    уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 8

I. Виберіть рядок, у якому всі слова є загальновживаними.

1. Дошка, кантарка, річка, сум, прем'єра.

2. Надія, граблі, довіра, фантазія, асиміляція.

3. Клич, птах, вітер, путівець, репродукція.

4. Дерево, стрілець, поступ, конференція, шуфля.

5. Світло, полум'я, мова, струмок, стіна.

II. З'ясуйте, у якому рядку всі слова — терміни.

1. Омонім, катет, епітет, мова, легенда.

2. Гіпербола, префікс, дільник, корінь, мрія.

3. Флексія, лексикологія, стенокардія, ортопедія, стоматолог.

4. Гіпотенуза, інфаркт, слово, слюсар, пісняр.

5. Ткач, лицар, книгар, учитель, корифей.

III. Вкажіть, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Життя, зустріч, кадило, радник, піїт.

2. Комір, суддя, бунчук, палій, струм.

3. Директор, воротар, школяр, дослід, трамвай.

4. Стенографія, дівчина, простір, політика, мірошник.

5. Рать, отаман, гетьман, голота, смерди.

IV. У якому рядку вжито авторські неологізми?

1. Шлях-дорога в небокрай веде (М. Руденко).

2. Столітні велетні дуби, бувало, в бурю і негоду шумлять, дивуючи природу, і ждуть з піснями боротьби (О. Олесь).

3. Хмари незграбними клубнями низько повзуть кудись далеко (В.Винниченко).

4. Над озером пливла м'яка тендітна тиша (М. Хвильовий).

5. Людська душа тисячозвука, в гірськім одбита кришталі (М.Рильський).

V. Який словник пояснює значення запозичень?

1. Діалектний.

2. Фразеологічний.

3. Енциклопедичний.

4. Словник синонімів.

5. Словник іншомовних слів.

VI. У якому рядку всі слова застарілі?

1. Війт, шкіра, меч, фундамент, острів.

2. Наймичка, гривна, вихор, спів, сокіл.

3. Ясир, жупан, вої, волость, гайдамака.

4. Промінь, зневага, каторга, знак, корабель.

5. Кріпак, гетьман, вітрила, коромисло, путня.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Син білявого дня і чорнявої ночі,

Вечір-мулат підійшов до порога.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

лишитися    лишиться

наказати    наказать

питати    пытать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Адресат — адресант, культурний — культурологічний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

їм — їм, карі — карі, хижі — хижі, до волі — доволі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова сірий.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 9

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Сокіл, рука, бранець, сонце, турбота.

2. Стіл, почуття, лексика, рукопис, ратний.

3. Офіцер, тепло, розмова, чесний, держава.

4. Спів, комедія, мати, кінь, дисиміляція.

5. Омонімія, сукня, гвер, джерело, ідея.

II. У якому рядку всі слова є термінами?

1. Дифузія, амінокислота, наука, гороскоп, поні.

2. Педагогіка, портфель, теорія, аргумент, плід.

3. Магазин, коренеплід, аналогія, звичай, піднебіння.

4. Лексика, омонімія, амнезія, політологія, префікс.

5. Суфікс, повітря, спектр, фільтр, ріка.

III. З'ясуйте, у якому реченні вжито застарілі слова.

1.1 соняхи, неначе скіфські вої, чекали сонця, спершись на списи (Б.Мозолевський).

2. Поези, ноктюрни, перелюди і скерцо — причали його і позиції; здається, у них загубилося й серце, не зайве при ерудиції (М.Чернявський).

3. Чекали зйомки, зали, павільйони, — чекало все! Іван косив траву (Л.Костенко).

4. Праворуч із жита випурхує хмарка диму, а незабаром виражає і громіздкий корпус степового корабля (В. Малець).

5. Кобзарі — українські народні співці, творці, виконавці та носії найкращих у світі народних пісень і дум (І. Глинський).

IV. Які слова відтворюють колорит минулих епох?

1. Професійні.

2. Неологізми.

3. Загальновживані.

4. Застарілі.

5. Діалектні.

V. Вкажіть, у якому реченні наявна експресивна лексика.

1. В життя розкритій книзі сторінок безліч є, в які вписати мусиш і ти життя своє (Р. Братунь).

2. Скільки можна мовчати? Дивися: серце попелом сиплеться в ніч (С.Пантюк).

3. За сонцем хмаронька пливе, червоні поли розстилає, і сонце спатоньки зове у синє море (Т. Шевченко).

4. Стояла я і слухала весну (Леся Українка).

5. Мотря з того часу у своїй хаті ніби на світ народилася (І. Нечуй-Левицький).

VI. У якому реченні вжито діалектне слово?

1. Жити — це значить не тільки брати, а й давати (3 газети).

2. Тут Січ стояла, тут гули майдани, димилися козацькі курені (М. Драй-Хмара).

3. І тільки на ніч, зморені, натруджені. Знаходили притулок у вівчарських колибах (В. Бандурик).

4. Зіходить ніч на витишений сад (М. Вінграновський).

5. Сонце ходить до нас не в гості — Сонце з нами живе (В. Симоненко).

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Просто мені так хочеться

Бути там, де й ти.

Так хочеться

Бути в тебе в полоні і бачити,

Як спливають від мене сни

В твої долоні,

(С. Вакарчук)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

помішати    помешать

стирати    стирать

орати    орать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Класний — класовий — класичний, дипломат — дипломант.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Краю — краю, ідея — і де я, милі — милі, рота — рота.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова легкий.

 

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 10

I. У якому рядку є тільки загальновживані слова?

1. Попурі, таксі, ступінь, фото, метро.

2. Вуаль, гелікоптер, круп'є, неп, файно.

3. Денді, поні, село, депо, прах.

4. Кантарка, господарство, амплуа, сомбреро, радіація.

5. Перерва, вода, підлога, турбота, душа.

II. Вкажіть, у якому рядку всі слова є термінами.

1. Виробництво, живопис, буржуа, канікули, інтермецо.

2. Путь, вміння, ступінь, табу, суспільство.

3. Фламінго, прибуток, лекція, пафос, комісія.

4. Пленум, телеграф, лупа, білет, соціологія.

5. Інфаркт, класицизм, синтаксис, омоніми, літературознавство.

III. Визначте, у якому рядку всі слова застарілі.

1. Святиня, сопілка, подвиг, черес, любов.

2. Побратим, зразок, сіножать, воїн, шуйця.

3. Перепілка, поріг, красномовство, життя, дорога.

4. Військо, ґердан, тінь, блаженство, гущавина.

5. Чернь, десниця, воєвода, рать, вої.

IV. Вкажіть, у якому рядку є діалектне слово.

1. Гурман.

2. Файно.

3. Тісто.

4. Паляниця.

5. Дядько.

V. У якому реченні вжито професійну лексику?

1. В шкіряних мішках і величних калитах стояли стоси старої, щирозолотої монети (І. Франко).

2. Наші вуличани, окрім хліборобства, ще мають і ремесло в руках: столярство, шевство, стельмахівство, бондарство і мірошництво (М.Стельмах).

3. Летять білі чайки під небом високим, летять білі чайки блакитного дня (М. Негода).

4. За нашу землю дорогу й кохану, я рад прийнять на себе всі вогні (В.Симоненко).

5. У пам'яті іде за мною слідом моє село, де плакав і радів (М.Сингаївський).


VI. Як називаються слова, відомі всім, хто розмовляє українською мовою?

1. Синоніми.

2. Загальновживані.

3. Фразеологізми.

4. Іншомовні слова.

5. Професійні слова.

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

На голови, де, наче солов'ї,

Своє гніздо щодня звивають будні,

Упав романс, як він любив її

І говорив слова їй незабутні.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

місто     место

питати    пытать

мешкати    мешкать

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Формувати — формулювати, соціальний — соціалістичний.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

За мету — замету, рік — рік, звір — звір, друга — друга.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова теплий.

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 11

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Пустеля, постоли, малювання, стіл, путня.

2. Холод, уста, одяг, пательня, мрія.

3. Пісня, студенець, рать, півонія, жах.

4. Покупець, полуниця, виступ, інтелігент, природа.

5. Папір, волосся, кінь, правиця, археологія.

II. У якому рядку всі слова є термінами?

1. Десант, гурт, привітний, доба, сеанс.

2. Грюкання, гурман, кандидат, комин, звук.

3. Пиріг, експедиції, комедія, аташе, сом.

4. Скальпель, ангіна, косинус, відмінок, математика.

5. Файний, гордість, сестра, просо, дорога.

III. Визначте, у якому рядку подано лише історизми.

1. Парасоля, явище, фарба, клен, повір'я.

2. Вишивка, літера, рука, видання, герць.

3. Оборона, допуск, образ, олень, повінь.

4. Фортеця, пір'я, поганий, темрява, умова.

5. Смерди, атаман, князь, голота, бранка.

IV. У якому реченні вжито діалектне слово?

1. Ранок, мов білий лелека, махає мені крилами (М. Сингаївський).

2. А косарі виходили у поле за хліб насущний кланятись землі (Б.Степанкж).

3. Ходить бузько пи мочарах у червоних чоботятах, дивиться в прозору воду, ганить жаб'ячу породу (Д. Павличко).

4. Щоб дістатись до найдальших островів на океані і штурмувати Місяць та інші планети, теж потрібен хліб (О. Сидоренко).

5. На те воно й життя, щоб всюди жити, і радість життєву життям нести (І. Савич).

V. Які слова відтворюють нові уявлення про навколишній світ?

1. Неологізми.

2. Запозичені.

3. Історизми.

4. Загальновживані.

5. Професійні.


VI. У якому реченні використано професійну лексику?

1. Вітали всі мене з щасливим полем, кричали, щоб мені далі не було «ні пера, ні пуху» (Остап Вишня).

2. Стріла портального крана нахиляється над трюмом баржі (З газети).

3. Лукавий як не мудрує, а все ж заплутається в свої тенета (Народна творчість).

4. Молодиці перебрали язиком усіх дівчат на селі, пересудили і багатих, і бідних (І. Нечуй-Левицький).

5. Часом вона банує, як за дитиною (О Кобилянська).

 

7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Страшні слова, коли вони мовчать,

Коли вони зненацька причаїлись,

Коли не знаєш, з чого їх почать,

Бо всі слова були уже чиїмись.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

чинний    чинный

баня     баня

любий    любой

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Вартовий — вартісний, класний — класовий.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Поле — поле, коли — коли, не суть — несуть, парі — парі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова м'який.

 

 


Контрольна робота з теми «Лексика української мови»

Картка № 12

I. Вкажіть, у якому рядку всі слова є загальновживаними.

1. Пріоритет, бісектриса, молекула, емігрант, жанр.

2. Проблема, диспут, когут, редут, велосипед.

3. Подорож, пшениця, вікно, спостереження, будинок.

4. Проблема, абажур, гугля, грамота, республіка.

5. Вернісаж, апеляція, травестія, бейсбол, бузько.

II. Виберіть рядок, у якому подано лише терміни.

1. Прислів'я, проблема, природа, університет, земля.

2. Причина, республіка, береза, розтин, проміжок.

3. Діагональ, гіпербола, стакато, п'ятикутник, молекула.

4. Рука, дільник, склероз, мереживо, серце.

5. Спортзал, чисельник, множина, однина, відмінок.

III. Визначте, у якому рядку всі слова є історизмами.

1. Сейм, правда, смола, полотно, осінь.

2. Ковзани, мрія, вексель, джерело, думка.

3. Вода, зневага, душа, пивовар, паритет.

4. Пристав, присяжний, глава, п'ятдесятник, воєвода.

5. Нота, зошит, вертоліт, вікно, золото.

IV. Який словник пояснює значення слів української мови, що вживаються на певній території?

1. Фразеологічний.

2. Діалектологічний.

3. Енциклопедичний.

4. Тлумачний.

5. Орфоепічний.

V. У якому рядку всі слова запозичені?

1. Передати, зробити, покосити, струсити, відпочити.

2. Дюшес, дубль, робітник, гай, слово.

3. Грандіозний, великий, успішний, талановитий, відомий.

4. Шлях, дорога, плай, магістраль, автобан.

5. Дефіс, діалект, вігвам, вернісаж, експорт.

VI. Виберіть рядок із діалектним словом.

1. Кирилиця.

2. Плентатися.

3. Липа.

4. Коц.

5. Бур'ян.


7. Випишіть з тексту слова, вжиті в переносному значенні, визначте типи лексичних значень.

Я дуже тяжко Вами відболіла.

Це все було як марення, як сон.

Любов підкралась тихо, як Даліла,

А розум спав, довірливий Самсон.

(Ліна Костенко)

8. Поясніть значення наведених слів, що помилково можуть сприйматися як однакові за змістом. Як називаються ці слова? З українськими варіантами складіть речення.

Укр.     Рос.

жалувати    пожаловать

слабий    слабый

вродливий    уродливый

9. Визначте лексичні відношення між наведеними словами, з'ясуйте їх значення, увівши в речення.

Абонент — абонемент, компанія — кампанія.

10. Визначте, до якої частини мови належать подані слова. З'ясуйте їх лексичне значення, увівши до словосполучень. Як називаються ці слова, їх тип?

Долі — долі, цілі — цілі, дні — дні, бурі — бурі.

11. Доберіть антоніми до кожного зі значень багатозначного слова

кам'яний.

 

doc
Додано
25 листопада 2018
Переглядів
14733
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку