Урок "Фонетика.Графіка.Орфоепія.Орфографія"

Про матеріал
Розгорнутий конспект уроку української мови для учнів 5-го класу.Можна використовувати для повторення графіки,орфографії,орфоепії та фонетики і в інших класах.Ідея для написання такого к-ту уроку виникла при підготовці до к-су "Учитель року".Мета навчальна,виховна та пізнавальна.Адже методи,які я пропоную,містять матеріал для повторення основних орфограм,ілюстрації до уроку мають пізнавальний характер,що дає змогу більше дізнатися про чудові куточки нашої країни .
Перегляд файлу

                               Фонетика. Орфоепія.

                               Графіка. Орфографія.

Узагальнення та систематизація знань

( урок – мандрівка)

 

 

 

Мета: поглибити, узагальнити, систематизувати, перевірити знання

           учнів з фонетики, орфоепії, графіки, орфографії;

           розвивати память, логічне мислення, вміння  

           систематизувати вивчений матеріал;

           виховувати старанність у навчанні, пізнавальний інтерес до

           мови; патріотичні почуття школярів.

Обладнання: картки, мультимедійна дошка, атрибути для оцінювання.

Тип уроку: урок узагальнення й систематизації вивченого (урок –

           мандрівка).

 

                                            Хід уроку

Епіграфом до нашого уроку будуть рядки з поезії Д.Білоуса  «Рідна мова»:

                                        Ніжна мова – ти ніжний цвіт;

                                                       Ти пяниш нас, як рута - мята.

                                                       Тож на цілий на білий світ

                                                       Ти духмяністю розіллята.

 
І. Організаційний момент
ІІ. Оголошення теми й завдань уроку

Учитель. Підсумковий урок ми проведемо як подорож Україною і доведемо,що вона - єдина для всіх українців. Подорожуючи нашою державою,ми поглибимо та систематизуємо знання з фонетики,орфоепії,графіки та орфографії. Для цього потрібно знати вивчені нами правила. Вирушаючи в дорогу,візьмемо із собою набуті знання. Перш ніж почати серйозну подорож, давайте нагадаємо правила, яких усі будемо дотримуватися. У кожного з Вас вони на столі . Ці правила й будуть нашими квитками під час мандрівки:

 

 

 

 

 

 !ІІ. Актуалізація опорних знань учнів

  1. Перевірка засвоєння теоретичного матеріалу

Наші цікаві та повчальні мандри почнуться із заходу,а саме із мальовничого містечка Виноградів, що на Закарпатті. Але подорожуватимуть тільки ті учні, які дадуть  правильні  відповіді на  запитання:

 

 

 

 

 

ІV. Узагальнення і систематизація умінь і навичок

  1. Обережно-помилки!

Учитель. На нашому шляху перша зупинка - це чудове місто Ужгород. Воно славиться рікою Уж,яка є шляхом сполучення з іншими ріками Європи. Проте за день до нашого прибуття тут була велика буря,що стала причиною порушення течії річки. І це призвело до хибного перебігу звуків та букв. У результаті нам доведеться відредагувати текст.  На виконання роботи відводиться 1 хвилина.

2.Фонетична пригода.

Учитель. На нашому шляху чергова зупинка – місто Львів. Щоб добре відзначитись та запам`ятати його,нам треба виконати наступне завдання. Поряд з вами лежать картки(уривок з вірша В.Коломійця «Джерельце»).

 

 

 

     Метод «Робота в групах»

 Одна група мандрівників виписує слова,в яких звуків менше,ніж  букв. Друга група виписує слова,у яких звуків більше,ніж букв.

 

                           Джерельце під вербою

                           виблискує водою.

                               Прийду до нього й до ладу

                               порозчищаю,обкладу.

                               Все дно камінням обмощу,

                               в пісок ні краплі не пущу.

                               І задзвенить,і заспіва

                              Вода джерельна,мов жива.

 

        

     3.Болото мякого знака і Трясовина мяких приголосних

Учитель. Виїхавши зі Львова в напрямку до Києва,ми натрапили на болота і трясовини. Щоб не затягнуло нас це болото,ми повинні проявити кмітливість і швидкість реакції. Дайте відповідь на питання:

  • Чому знак  мякшення говорить про себе так?

              Я один в сімї такий.

              Кажуть, надто вже мякий,

              Хоч мовчун, та не дивак.

              В слові я не зайвий знак.

 

           Інтелектуальна гра «Упіймай знак мякшення».

      Учитель.Я називаю слова в формі Н.в.однини.

А тепер підніміть праву руку, якщо подані слова в давальному відмінку однини пишуться з мяким знаком. Хто швидше впорається з цим завданням?

 

 

4. Кам`яна перешкода.

 

Учитель. Підїжджаючи  до Києва, посеред дороги, ми  помітили великий камінь із словами,які треба записати правильно,щоб потрапити до серця України.

 

  Метод «Увага,апостроф!»

   Учитель. Я називаю слова,і вам необхідно обрати ті,які пишуться з апострофом. Кожна правильна відповідь записується на картці. Переможе той,в кого найбільше правильних відповідей.

 

Ми пройшли немалий шлях і нам потрібен відпочинок. Але,щоб не

гаяти часу,потренуймо свою вимову.

 

5.Корисний відпочинок.

Учитель. Перед вами слова. Кожен із вас прочитає по слову,стараючись не допустити помилки у вимові. Наголошений склад вимовимо з підвищеною інтонацією. Пояснимо на який склад падатиме наголос.

 

Метод «Милозвучність»

 

Вимова,завдання,запитання,одинадцять,ознака,дрова,

подруга,кілометр,діалог,літопис,кропива,дочка.

 

6.Мить творчості.

Учитель. Та нам слід вирушати далі – на схід нашої країни. Тут будьмо обережні!Ситуація непроста!

 

Метод «Влучно і зрозуміло!»

Учитель. Замініть запозичені слова відповідними українськими,користуючись довідкою.

 

Цікава афіша,бурхливі аплодисменти,Шевченкова    автобіографія,сучасний сервіс,науковий експеримент.

 

Довідка:дослідження,обслуговування,оголошення,життєпис,оплески.

 

Метод «Мовний трансформер»(робота з картками)

    1)Табель, модель, каньйон, портьєра, інтерв'ю,                                     

   рюкзак.

       2) Портфель, карусель, батальйон, мільйон,

   пюре, бюст.

 

 

7. Ворота грамотності.

Обов`язково  поїдемо до Південної  Пальміри – міста Одеси. Тут ми стоїмо перед «Воротами Грамотності».

Але відчиняться вони тільки тоді,коли ми грамотно напишемо диктант-взаємоперевірку.

Записуємо:

Галичина,Закарпаття,Президент України,Чорне море,Кримські гори,кузня,Данило Галицький,Донеччина,навчання,підніжжя,спросоння,боротьба,футбол.

 

8.Закінчення мандрівки.

Ось і закінчилась наша мандрівка. Ми повертаємось додому – до рідного Виноградова. Останнім нашим випробуванням буде ще раз згадати обласні центри України і записати їх в алфавітному порядку. Перед Вами мапа України, яка допоможе швидко впоратися із завданням.

Метод «Алфавітне лото»(завдання на картках)

Сімферополь, Одеса, Луцьк, Львів, Запоріжжя, Полтава, Донецьк, Харків, Ужгород, Чернівці, Київ, Івано-Франківськ, Тернопіль, Хмельницький, Вінниця, Кіровоград, Житомир, Черкаси, Чернігів, Суми, Дніпропетровськ, Луганськ, Херсон, Миколаїв, Рівне.

В і д п о в і д ь:

Вінниця, Дніпропетровськ, Донецьк, Житомир, Запоріжжя, Івано-Франківськ, Київ, Кіровоград, Луганськ, Луцьк, Львів, Миколаїв, Одеса, Полтава, Рівне, Сімферополь, Суми, Тернопіль, Ужгород, Харків, Херсон, Хмельницький, Черкаси, Чернівці, Чернігів.

 

        V. Підсумок  уроку . (Рефлексія).

   Метод «Мікрофон»

-  Чим саме сподобалася Вам сьогоднішня мандрівка?

- Які види робіт  були для Вас цікавими?

- Чи  виникали труднощі під час виконання завдань на уроці,які саме?

 

VІ. Домашнє завдання

 

 Повторити  правила,скласти словниковий диктант (10-12слів) на

 вивчені орфограми.

Для  охочих скласти діалог (5-7реплік)  «Фонетика,орфоепія,графіка, орфографія  взаємопов’язані в мові так, як усі регіони нашої держави».

Спасибі Вам за співпрацю,активність та підтримку.

Дякую за увагу!

 

 

 

 

docx
Додано
31 липня 2019
Переглядів
6363
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку