Завдання укладено відповідно до вимог чинної програми та методичних рекомендацій щодо використання тестових технологій у процесі вивчення української мови в загальноосвітніх навчальних закладах. Для учнів 8 класу.
Тести призначені для тематичного та поточного контролю навчальних досягнень учнів.
Пропоновані завдання узгоджуються зі специфікою кожного з чотирьох рівнів навчальної діяльності, які загалом оцінюються 12-ма балами ( по 3 бали за завдання кожного рівня).
Завдання початкового та середнього рівнів передбачають вибір одного правильного варіанта відповіді або встановлення відповідності між рядками,запис слова згідно з правописом.
Виконуючи завдання достатнього та середнього рівнів, учні зможуть застосувати набуті знання на практиці..
Контрольна тестова робота №9
« Речення з відокремленими членами»
Варіант 1
Початковий рівень
1. Укажи рядок у якому правильно записано спосіб відокремлення:
А відокремлені члени речення в усному мовленні не виділяються, а на письмі виділяються комами.
Б відокремлені члени речення вимовляються повільніше від основного тексту;
В в усному мовленні відокремлені члени речення виділяються інтонацією, а на письмі комами (деколи – тире) ;
Г на письмі відокремлені члени речення виділяються тире ;
2. Відокремлені уточнюючі члени речення відповідають на питання:
А де саме?а коли саме? а як саме? а хто саме?який саме?;
Б де? коли? як? хто?;
В хто це зробив?де це зробили? ;
Г хто?що?
3.У реченні Похибки друзів, за винятком зради, ми повинні терпіти або виправляти виділені слова є:
А уточнюючими членами речення;
Б відокремленою обставиною;
В відокремленим означенням;
Г відокремленим додатком.
4.Укажи речення, у якому правильно розставлено розділові знаки при відокремлених членах;
А Не змовляючись,усі,крім Ростислава,подумали про те ж саме.
Б Ідуть, співаючи,дівчата.
В У травах коник як зелений гном на скрипку грає.
Г Козак Бобренко на ім’я Григорій ─ єдиний син достойної вдови.
5.Укажи рядок , у якому записано речення з відокремленим уточнюючим членом речення:
А Десь далеко виднівся ліс.
Б А вздовж тину,за старою повіткою, росли великі кущі смородини, бузини і ще якихось невідомих рослин.
ВПішов козак сумуючи, нікого не кинув; шукав долі в чужім полі та там і загинув.
Г Весело фиркаючи, машина вирвалась на пагорок, помчала у видолинок.
6.Укажи речення у якому слід ставити тире при відокремлених членах речення:
А Незважаючи на травень/ було душно/ як улітку.
Б Мокрий сніг /легко падаючи /як цвіт вишні від вітру /лягав на землю
В А як все те не поможе, дай йому євшан-зілля, щоб/ понюхавши/ згадав він степу рідного привілля.
Г Не цвітуть на вікнах герані/сонний символ спокійних буднів.
Середній рівень
7.Установи відповідність: А Тихі, ніжні зорі спадали з
1відокремлений додаток; неба ─ білі непрозорі…
2 відокремлене означення; Б Він стояв, зіпершись одні-
3 відокремлена прикладка; єю ногою на колесо.
4уточнююча обставина часу. В Там, замість житечка, в те-
плеє літечко терен зацвів.
Г Фантазіє, богине легкокри-
ла, ти світ злотистих мрій
для нас одкрила.
Д У неділю, удосвіта, ми ви-
рушаємо в похід.
8. Спиши, перетворивши виділені словосполучення на відокремлені члени речення. Постав потрібні розділові знаки.
Весна почала вже вбирати степ в оздоблені різнокольоровими квітами зелені шати. Народжений в любові світ добріє.
9.Подане речення допускає двояке тлумачення. Усунь цю ваду за допомогою відокремлених членів речення.
Перед малюнками дітей, які були виставлені в актовому залі школи, товпилися батьки.
Достатній рівень
10.Запиши текст, вставляючи пропущені розділові знаки та розкриваючи дужки.
Крім основного з..леного кольору видно на городі і червоний. То цвітут.. маки. Озвучені бджолами вони схожі на келихи відкриті для сонячного проміння. Уся рослина пахуча вкрита жовтим пилком з чорними крапочками світит..ся і золотіє щос.. промовляючи своєю широкою ус..мішкою.
11. Укажи правильно побудоване речення та відредагуй усі інші:
А Весело розмахуючи руками, діти побігли до озерця.
Б Відчинивши двері, вона працювала за письмовим столом.
В Розглядаючи картини, вони справили приємне враження.
Г Споглядаючи з високого берега, на морі розпочався шторм.
Високий рівень
12. Склади і запиши речення, використавши подані словосполучення як відокремлені члени речення:починаючи із себе,замість брата, тобто нову справу.
Варіант 2
Початковий рівень.
1.Укажи слова, за допомогою яких в речення можна уводити відокремленні уточнюючі члени речення:
А що,щоб,коли, і, тому що;
Б тобто, а саме, зокрема, у тому числі;
В можливо, здається, на думку;
Г по-перше, по-друге, по-моєму.
2.Уточнюючим відокремленим може бути:
А підмет;
Б будь-який другорядний член речення;
В присудок;
Г будь-який член речення.
3. У реченні Чудовий піаніст,Микола Лисенко надзвичайно тонко й художньо передавав твори Шумана, Шопена, Ліста виділені слова є:
А відокремленим означенням;
Б відокремленою обставиною;
В відокремленою прикладкою;
Г відокремленим додатком.
4. Укажи речення, у якому правильно розставлено розділові знаки при відокремлених членах:
А Час великий диригент, перегортає ноти на пюпітрі.
Б Мовознавство, або лінгвістика,─ це наука про мову.
В Мандрівник вічний невблаганний час іде вперед, його не зупинити.
Г А зорі падають і гаснуть не долетівши до землі.
5. Укажи рядок, у якому записано речення з відокремленим уточнюючим членом речення:
А До кімнати зайшов Василь. Широкоплечий, міцний чоловік нагадував казкового богатиря.
Б А я не знаю нічого ніжнішого, окрім берези.
В І відділившись від юрби,/Загорнемось у хутро ночі.
Г Тут, під кронами білих розпашілих каштанів, причаїлися наші, повні щастя, літа.
6. Укажи речення, у якому слід ставити тире при відокремлених членах речення:
А Тихо-тихо стікає на землю зерно/перестиглі сльози степів.
Б Ніжна блакитна хвиля/чиста й тепла/кидала на берег тонке мереживо піни.
В Усупереч зовнішній легковажності/дівчина напрочуд чесно уміла зберігати таємниці.
Г Вальдшнеп/або лісовий кулик,─ благородна птиця.
Середній рівень
7. Установи відповідність:
1. відокремлена обставина; А Він ішов тихо, іноді зупиняючись і
2. відокремлений додаток; вдихаючи свіже весняне повітря.
3. відокремлене означення; Б Тут, серед степової тиші, казка сама
4. відокремлена прикладка. просилася в слова.
В Тепло дихнула в лице пухка чорна
рілля, повна спокою й надії.
Г Нехай мене, Кармелюка, в світі
споминають.
Д Кожній людині властиво помилятися,
але нікому, крім дурнів, не властиво
бути упертим у помилці.
8. Спиши, перетворивши виділені словосполучення на відокремлені члени речення. Постав потрібні розділові знаки.
Тільки орел, що розпластав у повітрі могутні крила і кружляє під самою хмарою, спромігся розглядіти, що серед того зеленого моря глибоко в нього пірнув і мчав на конях невеликий гурт козаків.
9. Подане складне речення допускає двояке тлумачення. Усунь цю ваду за допомогою відокремлених членів речення.
До мене підійшов брат мого товариша, який був капітаном шкільної команди з футболу.
Достатній рівень
10. Запиши речення, вставляючи пропущені букви і розділові знаки та розкриваючи дужки.
(Ні)кого крім чарівної незнайомки (не)хотів бачити Королевич. ЇЇ очі глибокі та сумні тр..вожили душу. Опт..міст за характ..ром Королевич був упевнений що знайде дівчину. Тому зараз же (не)гаючи ні хвилини він вирушит.. на пошуки.
11. Укажи правильно побудоване речення та відредагуй усі інші:
А Закінчивши школі, перед нею постала проблема вибору майбутнього життєвого шляху.
Б Приїхавши до столиці, почався новий період у її житті.
В Шукаючи дорого до лісового озера, нас застав дощ.
Г Уважно слухаючи вчителя, ми добре засвоїли урок.
Високий рівень
12. Склади і запиши речення, використавши подані словосполучення як відокремлені члени речення: на ім’я Остап, на відміну від нього, незважаючи на перешкоди.