Контрольні роботи з літературного читання розроблені для 3 класу відповідно до орієнтовних вимог згідно наказу МОН України від 19.08.2016 року № 1009. До кожної роботи розроблено 2 варіанти завдань.
Контрольні роботи з літературного читання для 3 класу
У 2016-2017 навчальному році вчителі початкових класів здійснюють контроль та оцінювання навчальних досягнень учнів відповідно до орієнтовних вимог, складених згідно наказу МОН України від 19.08.2016 року № 1009. Пропоную для використання у роботі вчителями початкових класів контрольні роботи з літературного читання у 3 класі.
Протягом навчального року проводиться 8 тематичних контрольних робіт, як у письмовій формі на окремому уроці, так і в усній – із виділенням 10-15 хвилин на кожному з певної кількості послідовних уроків.
Контрольна робота № 1 |
Аудіювання (письмово) |
Контрольна робота № 2 |
Навичка читання мовчки (письмово) |
Контрольна робота № 3 |
Усний переказ прочитаного твору |
Контрольна робота № 4 |
Навичка читання вголос (усно) |
Контрольна робота № 5 |
Аудіювання (письмово) |
Контрольна робота № 6 |
Навичка читання мовчки (письмово) |
Контрольна робота № 7 |
Робота з літературним твором (письмово) |
Контрольна робота № 8 |
Навичка читання вголос (усно) |
Контрольна робота № 1. Аудіювання (письмово)
Учні сприймають на слух незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого 210-230 слів. Після прослуховування тексту учні письмово виконують завдання на розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту. Для перевірки аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне.
Солов’ї України
Український народ дуже співучий. Давня легенда розповідає про пташку, пісні якої стали перекладом на пташину мову пісень нашої Батьківщини. Ця пташка – соловей.
Повідали старі люди, що колись давно ці птахи не жили на наших землях. Гніздилися в далеких краях і не знали дорогу на Україну. Вони були дуже співучі, літали по всьому світу і збирали пісні всіх народів для індійського царя.
Залетів один соловейко і на Україну, сів спочити в якомусь селі. Люди в той час були в полі, і село немов вимерло. «Що то за люди тут живуть? – подумав соловей. – Зовсім пісень не чути».
Зайшло сонечко, селяни почали повертатися додому. То тут, то там чулися пісні – соловей зрадів. Та п’ясні були сумними, бо тяжка праця за день забрала багато сил. Тут соловей заспівав, щоб звеселити їх. Забули люди про втому і так заспівали своєму заморському гостю, що він сам собі не повірив…
І ось з усіх земель злетілися солов’ї до царського саду, співаючи йому принесені звідусіль пісні. Але ці пісні вже були знайомі цареві, він сердився. Аж ось під вікнами заспівав соловей з України – і цар втратив спокій. Таких пісень він ще не чув і звелів солов’ю співати день і ніч.
Зачудовані солов’ї навесні полетіли на Україну, щоб слухати наших пісень, перекладати їх на пташину мову і нести в далеку Індію. Саме у нас вони висиджують пташенят, щоб від народження солов’ята чули найкращі у світі пісні.
1. Де жили колись солов’ї?
А в Україні
Б у далеких краях
В за морями-океанами
2. Для кого солов’ї збирали пісні?
А для себе
Б для індійського царя
В для всіх народів
3. Які пісні почув соловей на Україні після заходу сонця?
А веселі
Б мелодійні
В сумні
4. За чим летять солов’ї в Україну?
А за новими піснями
Б за приємними враженнями
В за найкращими піснями
5. З’єднай частини речень стрілочками.
Гніздилися в далеких краях |
|
і збирали пісні всіх народів. |
Вони були дуже співучі |
|
і слухали українські пісні. |
Солов’ї полетіли на Україну |
|
і не знали дороги на Україну. |
6. Пронумеруй послідовність розгортання подій у тексті.
□ Залетів один соловейко і на Україну.
□ Солов’ї навесні полетіли на Україну, щоб слухати українських пісень.
□ Саме в Україні солов’ї висиджують пташенят.
□ Соловей заспівав, щоб звеселити стомлених людей.
□ Солов’ї не знали дороги на Україну.
□ Соловейко почув сумні пісні.
7. Дай відповідь на запитання.
Чому українські селяни співали сумні пісні?_____________________________
8. Заповни таблицю.
Головні герої твору |
__________________________________ |
Місця, де відбуваються події твору. |
__________________________________ |
Контрольна робота № 2. Навичка читання мовчки (письмово)
Перевірка навички читання мовчки здійснюється в письмовій формі фронтально за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного. Учні мають прочитати текст мовчки і письмово виконати завдання. Спосіб читання мовчки оцінюється 1 балом за наявністю/відсутністю артикуляції під час читання. Темп читання максимально оцінюється 3 балами. Для цього вчитель пропонує учням узяти в руки олівці. Після слова вчителя «Старт», учні розпочинають читання тексту. Через 3 хвилини вчитель говорить «Фініш» і учні ставлять олівцем крапку над словом, на якому зупинились. Вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал), менше половини (жодного бала). Далі учні дочитують текст і виконують запропоновані завдання: 4 завдання закритого типу, які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей; 2 завдання відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти відповідей. Обсяг текстів у 3 класі – 250-310 слів.
Краса лебедина
Одного разу на сільському ставку приводнився великий птах. Дітлахи помітили його й підняли галас.
- Дика гуска прилетіла! Дика гуска!
Почувши їхні крики, уважний до всього сторож Свирид пішов на став. І справді: на воді, похиливши довгу шию, плавав великий залітний птах. Навколо ставка вже юрмилися люди.
- Поранена, не інакше, - сказав хтось. – Треба добити, щоб гуска не мучилась.
- Ніяка це не гуска, а лебідь-шипун, - пояснив односельцям Свирид та й побрів по мілкому до птаха.
Поніс Свирид птаха додому. Одразу промив йому рану на крилі, забинтував. Лебідь за весь час ані разу не пручнувся, ніби розумів, що потрапив у руки доброго чоловіка.
Скоро настали холоди. Птахові діватися нікуди було, та й зазимував у Свирида, в одній з ним хаті. Дід його годував з рук, напував водою. Спершу сам, а потім дітлашня до нього занадилася. Сніжком лебедя прозвали, годували до самої весни.
А як настав травень, прилетіли його родичі. Видно, верталися тим же шляхом.
Сніжок уже два тижні гуляв у дворі разом з домашніми гусьми Свирида і навіть старшував над меншими, які ще не обжилися й не відали, кого більше боятися – свого рідного поводиря чи цього білого родича. Коли одного ясного дня почувся в небі лебединий клич. Сніжок враз заметушився, все йому байдуже стало, навіть кумедні гусенята.
Дід Свирид якраз порався на городі. Почув голос перелітних птахів і хотів глянути, відкіля та куди вони летять, коли почулося лопотіння крил на подвір’ї: то лебідь Сніжок знявся в повітря. Старий мало не крикнув услід: «Куди ти?», але лебедя не могла зупинити ніяка сила. Тим більше, що йому треба було наздогнати ключ.
Лебеді завжди повертаються туди, де побачили світ, а жити разом ніяк не хочуть. Батьки не дозволяють дітям селитися поряд. Кожна пара займає свою площу і на ній будує гніздо. Поряд з ними можуть жити чайки, качки, лисухи, а лебедям – зась. Такий у них порядок. Деякі пари повертаються точно свої місця десятки років. (Дмитро Прилюк)
1 варіант
1. Хто такий Сніжок?
А гусак
Б лебідь
В журавель
2. Хто доглядав пораненого птаха?
А лісник
Б сторож
В рибалка
3. Коли лебеді повернулися з теплих країв?
А у березні
Б у квітні
В у травні
4. Чому лебідь знявся у повітря?
А йому треба було наздогнати ключ
Б йому хотілося побачити світ
В йому набридло жити із домашніми гусьми
5. Випиши назви усіх птахів, які зустрічаються в тексті.
____________________________________________________________________
6. Доповни речення словами з тексту.
Лебідь ні разу не пручнувся, бо розумів, _____________________________
Лебеді завжди повертаються туди, ___________________________________
2 варіант
1. Де люди знайшли лебедя?
А на озері
Б на ставку
В біля річки
2. Чому птах не зміг відлетіти з іншими лебедями?
А у нього була поранена лапка
Б у нього було поранено два крила
В у нього було поранене крило
3. Де Сніжок жив взимку?
А у сараї з іншими птахами
Б у хаті діда Свирида
В на подвір’ї з гусьми
4. З ким Сніжок гуляв на подвір’ї?
А з домашніми гусьми
Б з дикими качками
В з домашніми курми
5. Випиши з тексту ознаки до поданих іменників.
Гусенята (які?)_____________________
Птахи (які?) _______________________
Ставок (який?) _____________________
6. Доповни речення словами з тексту.
Птахові діватися нікуди було, ______________________________________
Кожна пара займає свою площу ___________________________________
Контрольна робота № 3. Усний переказ прочитаного твору
Перевірка уміння переказувати зміст прочитаного твору відбувається в усній формі індивідуально. Перевіряється уміння зв’язно, логічно, повно переказувати текст розповідного характеру, дотримуватись норм літературної вимови, вдало користуючись лексичним, граматичним багатством мови. Обсяг тексту – 50-70 слів. Вчитель пропонує учневі прочитати текст та переказати його. Для учнів з початковим та середнім рівнем навчальних досягнень можна запропонувати план. За усний переказ виставляється одна оцінка – за зміст. Учитель фіксує результати переказу на лівій сторінці журналу в окремій колонці без дати, на правій сторінці у змісті уроку перевірку усного переказу слід зазначити декілька разів.
Лісові санітари
Мурашки – лісові санітари. Вони підбирають мертвих жучків і мишей, очищають ліс від відходів, поїдають шкідливих гусениць і тлю. Мурашник – це їхнє місто. Десятки літ мурахи тягнуть до мурашника стебла, сухі гілочки. Перед негодою всі мурахи ховаються в мурашнику і закривають всі ходи й виходи.
Якщо розрухати верхівку мурашника, тоді біда. Гине вся мурашина сім’я. Лісові теж погано. Менше буде мурашок і лісі – більше розплодиться шкідливих жуків, гусениць, тлі, які поїдають лісові насадження. (Із журналу)
План переказу
1. Санітари лісу.
2. Місто мурах.
3. Не руйнуй мурашник!
Контрольна робота № 4. Навичка читання вголос (усно)
Перевірка навички читання вголос здійснюється в усній формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність, спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують незнайомий художній або науково-художній текст обсягом 180-210 слів. Перевірка навички читання вголос, у тому числі розуміння прочитаного, може здійснюватись після першого і наступних перечитувань твору. Якщо перевірка здійснюється після першого перечитування, то виразність не враховується, а запитання мають стосуватись фактичного змісту твору: хто?, що?, які?, де?, коли?, як?; які і як відбувалися події?; хто персонажі?, що вони робили?, до якого жанру належить твір?. Доцільно здійснювати вказану перевірку в усній формі.
Якщо перевірка здійснюється після наступних перечитувань, то виразність враховується, а завдання мають стосуватись визначення теми, основної думки; відтворення послідовності подій, встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, рис характеру персонажів, мотивів їхніх вчинків. Для цього учням можна запропонувати виконати завдання у письмовій формі.
Як птахи готуються летіти у вирій
Сонячний осінній день, небо чисте, ясне. Раптом вдалині із-за лісу з’явилася темна хмарка. Вітру нема, а хмарка сунеться швидко-швидко, так і зростає на очах.
Ось вона вже зовсім близько… Та це зовсім і не хмарка, а величезна зграя шпаків! Навесні та на початку літа вони живуть парочками, а зараз зібралися у зграї… Це вони готуються до відльоту в далекі теплі краї – у вирій.
Та доки ще не настала пора відлітати, зграї шпаків цілими днями літають над полями, понад луками, шукають собі їжу.
А як мине тиждень, другий, як вибілять перші заморозки поля та луки, глядь – шпаків уже й нема! Значить, полетіли наші шпаки у вирій аж до наступної весни.
Хліб давно уже покосили й зібрали, а по стерні походжають чорні граки – хлібні зерна підбирають, різних черв’яків, жуків їдять.
Тут і старі граки й молоді – всі разом до відльоту готуються.
А подивись на ластівок. Скільки їх восени вздовж дороги на телеграфних дротах сидить! Посідають щільно-щільно одна до одної. Здалеку поглянеш ніби намистинки чорні на разочок нанизані.
Щебечуть ластівки, хвилюються, метушаться, - це вони теж у дальню путь зібралися.
А то ще осіннім днем раптом долинає звідкілясь згори; кру-кру-кру… Подивишся – високо-високо, аж під хмарами, летять у вирій ключем журавлі!
То вже значить – до зими недалеко! (Г. Скребицький, В. Чапліна)
Запитання для усної перевірки
- У яку пору року відбуваються події у тексті?
- Які птахи готуються до відльоту у теплі краї?
- Як летять у вирій журавлі?
- Що збирають на полі чорні граки?
- Де збираються у зграї ластівки?
Завдання для письмової перевірки
1 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. У яку пору року відбуваються події у тексті?
А влітку
Б восени
В взимку
2. З чим порівнюється зграя шпаків?
А з чорними намистинками
Б з темною хмарою
В з осіннім листям
3. Які птахи летять у вирій ключем?
А ластівки
Б журавлі
В шпаки
4. Прочитай. Підкресли назви птахів, які зустрічаються у тексті.
Шпаки, синички, граки, горобці, ластівки, сороки, журавлі, лелеки.
5. З’єднай частини словосполучень.
Ластівки |
|
курличуть, летять |
Шпаки |
|
підбирають, їдять |
Граки |
|
хвилюються, метушаться |
Журавлі |
|
літають, шукають |
6. Що роблять шпаки перед відльотом? Запиши.
____________________________________________________________________
2 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. Про який день йдеться у тексті?
А хмарний осінній
Б сонячний осінній
В спекотний літній
2. З чим порівнюються ластівки?
А з чорними намистинками
Б з темною хмарою
В з осіннім листям
3. Які птахи летять у вирій зграями?
А синиці
Б журавлі
В шпаки
4. Прочитай. Підкресли назви птахів, які зустрічаються у тексті.
Шпаки, синички, граки, горобці, ластівки, сороки, журавлі, лелеки.
5. Де можна побачити птахів перед відльотом у вирій? З’єднай частини словосполучень.
Ластівок |
|
високо під хмарами |
Шпаків |
|
на стерні |
Граків |
|
над полями, понад луками |
Журавлів |
|
на телеграфних стовпах |
6. Коли шпаки відлітають у теплі краї? Запиши.
____________________________________________________________________
Контрольна робота № 5. Аудіювання (письмово)
Учні сприймають на слух незнайомий текст, орієнтовний обсяг якого 210-230 слів. Після прослуховування тексту учні письмово виконують завдання на розуміння фактичного змісту сприйнятого на слух тексту. Для перевірки аудіативних умінь добирають 8 тестових завдань, з яких 4 завдання закритого типу з вибором однієї правильної відповіді серед трьох пропонованих варіантів по 1 балу за кожне і 4 завдання відкритого типу по 2 бали за кожне.
Зайці
- А мороз аж сміється, такий міцний, - розказував батько, вернувшись додому. - Ішов я через леваду, а заєць вискочив просто з-під ніг, і якби хоч злякався, якби дременув, а то ледь-ледь чеберяє лапами, хоч за вуха хапай. Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися – на городах та в садках їм легше прогодуватися. Це ж можуть і молоді яблуні в нас пообгризати. Василько глянув крізь шибку на засніжений садок, одягнув кожушка, озув биті валянки – й надвір. Поки йшов до погреба, мороз веселенько так і співає під ногами.
У погребі Василько набрав моркви, з капусти наздирав листків і побрів городом до саду. Під стовбурами молодих яблунь він клав де морквину, а де капустяне листя. І радів: уночі зайці не стануть обгризати кору на деревах, матимуть смачнішу поживу.
Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
Та тут під грушею хтось уже поклав моркву. А також майстерно прилаштував дротяне сильце. Василько, гамуючи хвилювання, відв’язав мудру пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
А вранці сусід,прокидаючи від хати до воріт стежку, розказував Васильковому батькові:
- Ох і зайці у нас цієї зими! І, мабуть, здорові, бо вчора зірвали у мене біля груші пастку. А слідів не лишилося. За ніч усе снігом замело.
Василько прислухавсь до їхньої розмови. Він прив’язував шматочок сала на калині – для синичок – і хитро всміхався. (Євген Гуцало)
1 варіант
1. У яку пору року відбуваються події у тексті?
А навесні
Б взимку
В восени
2. Які тварини внадилися до села?
А зайці
Б лисиці
В ведмеді
3. Хто врятував молоді яблуні від зайців?
А Андрійко
Б батько
В Василько
4. До якого жанру відноситься текст?
А вірш
Б казка
В оповідання
5. Чим Василько підгодовував тварин взимку? Запиши продовження речень.
Синичкам давав______________________________
Зайцям давав________________________________
6. Підкресли слова, якими можна охарактеризувати Василька.
Хоробрий, жадібний,добрий, ледачий, працьовитий, хитрий.
7. Пронумеруй послідовність розгортання подій у тексті.
□ Василь прислухався до їхньої розмови і хитро всміхався.
□ Тепер у полі все завіяно снігом, то зайці до села внадилися.
□ Зосталося іще трохи моркви, то Василько перейшов до сусіднього садка.
□ Хлопчик відв’язав пастку і шпурнув її подалі в дерезу.
□ У погребі Василько набрав моркви та капустяних листків.
8. Запиши відповідь на запитання.
Чому зайці внадилися до села?______________________________________
2 варіант
1. Кого побачив батько, повертаючись додому?
А зайця
Б лисицю
В вовка
2. Чому зайці внадилися до села?
А бо у полі все завіяно снігом
Б бо в селі їх підгодовують люди
В бо їм в садках легше прогодуватися
3. Які дерева могли обгризти зайці в садку?
А молоді сливи
Б молоді вишні
В молоді яблуні
4. Хто прилаштував у саду сильце для ловлі зайців?
А батько
Б сусід
В Василько
5. Кому належать вказані дії. З’єднай частини словосполучень.
злякався, дременув |
|
сусід |
набрав, наздирав |
|
заєць |
прилаштував, розказував |
|
Василько |
6. Прочитай складений до тесту план. Познач «˅» зайвий пункт плану.
□ Зустріч у саду.
□ Порятунок яблунь.
□ Сильце під грушею.
□ Підгодівля тварин у лісі.
□ Допомога синичкам.
7. Підкресли словосполучення, які вказують на добрі справи Василька.
Підгодовував синичок салом, носив до лісу сіль для лосів, рятував молоді яблуні, клав для зайців сіно в садку.
8. Запиши відповідь на запитання.
Чому Василько хитро всміхався, слухаючи розмову батька і сусіда?________________________________________________________________
Контрольна робота № 6. Навичка читання мовчки (письмово)
Перевірка навички читання мовчки здійснюється в письмовій формі фронтально за показниками: спосіб, темп, розуміння прочитаного. Учні мають прочитати текст мовчки і письмово виконати завдання. Спосіб читання мовчки оцінюється 1 балом за наявністю/відсутністю артикуляції під час читання. Темп читання максимально оцінюється 3 балами. Для цього вчитель пропонує їм узяти в руки олівці. Після слова вчителя «Старт», учні розпочинають читання тексту. Через 3 хвилини вчитель говорить «Фініш» і учні ставлять олівцем крапку над словом, на якому зупинились. Вчитель враховує обсяг тексту, який учень встиг прочитати за три хвилини: повністю (3 бали), не менше 2/3 (2 бали), не менше половини (1 бал), менше половини (жодного бала). Далі учні дочитують текст і виконують запропоновані завдання: 4 завдання закритого типу, які передбачають вибір одного із запропонованих трьох варіантів відповідей; 2 завдання відкритого типу, що виконуються без опори на запропоновані варіанти відповідей. Обсяг текстів у 3 класі – 250-310 слів.
Чому рипить сніжок?
А й справді, чому рипить сніжок? Не знаєте? То я вам розповім.
Якось ішов лісом Дід Мороз. Нечутно, по м’якому, наче вата, сніжку. Стомився. Присів на пеньок, а мішок з гостинцями поруч поклав. Довгу бороду гребінцем розчесав. Дивиться, аж під ялинкою зайчик сидить і плаче. Дідусеві жаль стало зайчика. Підійшов до нього та й питає: «Чому це ти, буханчику, плачеш?» а той, схлипуючи, відповідає: «Заблукав, додому ніяк не втраплю!»
Здивувався дідусь: отакої, заєць – і раптом заблукав у лісі. Як же те могло статися? Все ще схлипуючи, куцохвостий розповів старому свою пригоду.
Уранці він гуляв з братиками та сестричками на галявині. Їм було весело, так добре стрибати з розгону в снігові кучугури, що й незчулися, як мисливець підійшов. Пролунав постріл. Зайчата кинулися тікати. Найдалі, в лісову гущавину, забіг той зайчик, якого й зустрів Дід Мороз…
Добрий дідусь заспокоїв малюка, і вони разом швидко знайшли стежину до заячої хати. А там уже зібралися його братики і сестрички. Всі живі та здорові. Мама з татом уже ходили шукати свого найменшенького. Шукали, шукали та вже й зневірилися, що він живий. Ото радощів було, коли побачили свого синочка та ще й з Дідом Морозом!
Дідусь привітав усю заячу родину з Новим роком, гостинці роздав: кожному по великій соковитій морквині. А на прощання, погладжуючи довгу бороду, сказав: «Я зроблю так, що сніжок рипітиме. Щоб ви, зайці, чули, коли хтось буде до вас підкрадатися».
Як сказав, так і сталося: відтоді сніжок рипить, тобто попереджає зайців та інших беззахисних звірів про небезпеку. Ось так: рип-рип, хтось іде, пильнуй! (Василь Струтинський)
1 варіант
1. До якого жанру належить прочитаний твір?
А казка
Б вірш
В оповідання
2. Чому зайчик заблукав у лісі?
А хотів знайти Діда Мороза
Б втікав від мисливця
В шукав поживу
3. Хто повернув зайчика додому?
А лісник
Б мисливець
В Дід Мороз
4. Чому рипить сніжок?
А вітає звірів з приходом зими
Б попереджає звірів про небезпеку
В радує звірів красивим звуком
5. Запиши відповідь на запитання одним словом.
Що Дід Мороз ніс у мішку?____________________
Чому зайчик плакав під ялинкою?_______________
Коли зайченята гуляли на галявині?_____________
Які гостинці роздав Дід Мороз зайчикам?_________
6. Випиши з тексту 4 слова, якими автор замінює в тексті слово «зайчик».
2 варіант
1. Де Дід Мороз зустрів зайчика?
А під кущем
Б під ялинкою
В біля пенька
2. Чому зайчик плакав?
А хотів їсти
Б заблукав
В змерз
3. Хто налякав зайчика?
А мисливець
Б Дід Мороз
В вовк
4. Що Дід Мороз роздав зайчикам?
А моркву
Б капусту
В цукерки
5. Запиши відповідь на запитання одним словом.
Чому Дід Мороз сів на пеньок?____________________
Чим Дід Мороз розчесав довгу бороду?_______________
Кого Дід Мороз врятував у лісі?_____________
Що зайчик робив під ялинкою?_________
6. Заповни таблицю.
Назва твору |
__________________________________ |
Автор твору |
__________________________________ |
Жанр твору |
__________________________________ |
Герої твору |
__________________________________ |
Контрольна робота № 7. Робота з літературним твором (письмово)
Письмова перевірка досвіду читацької діяльності передбачає читання учнями тексту самостійно мовчки або пошепки. Після первинного ознайомлення з текстом, під час його опрацювання учні виконують письмові завдання на перевірку сформованості вмінь визначати основну думку твору, його тему, розрізняти жанри, встановлювати послідовність подій у творі, характеризувати вчинки дійових осіб, пояснювати зображувальні можливості художнього слова. У 3 класі письмова частина роботи передбачає 1 завдання з такого показника досвіду читацької діяльності, як обізнаність з колом дитячого читання, по 2 завдання з таких показників, як практичне засвоєння літературознавчих понять і уміння працювати з літературним твором, дитячою книжкою, довідковою літературою та 1 творчого завдання.
Колючі гості
Це було восени, коли з дерев уже осипалося листя. Гуляючи в саду, Христинка помітила, що під яблунею сидить їхня кицька Мурочка й щось розглядає. Дівчинка підійшла до неї й питає:
- Що ти тут видивляєшся, Мурочко? Мишку хочеш упіймати?
Та не звернула на Христинку ніякої уваги й продовжувала пильно дивитися на купку жовтого листя під яблунею.
Стала придивлятися до тієї купки й Христинка. І раптом помітила, що листячко ніби дихає, ворушиться. Ой, що там?
Христинка мерщій - до мами, яка поралася на городі, привела її до яблуні.
- Там хтось є, - показала рукою на купку листя, що дихало.
Мама взяла гіллячку, обережно розгребла його, а там – їжак. Стомився за ніч, блукаючи, і вмостився під яблунею відпочити.
- Ой, гарнесенький який! – плеснула в долоньки Христинка.
Їжачок і справді був симпатичний.
Мама передала Христинці гіллячку.
- Ти постережи його, щоб не втік, а я молока принесу, пригостимо.
Принесла, налила в блюдечко й поставила перед їжачком:
- Пий!
Їжачок посидів хвилинку, принюхуючись, а потім устромив носика в блюдечко й почав пити.
Мурка, що сиділа тут же, біля Христинки, побачила таке й теж захотіла поласувати молочком. Тільки підкралася до блюдечка, а їжачок на неї як чмихне, вона й відскочила.
Вихлебтавши молоко, їжачок подивився на Христинку та її маму блискучими намистинками очей, ніби подякував за частування, і поваго пошелестів від них.
Увечері, відчинивши двері веранди, Христинка загукала:
- Мамо! Мамо! А до нас гості!
Біля східців вона побачила двох великих і троє маленьких їжачків. Це їжак, якого вони з мамою пригостили уранці молоком, привів до них вечеряти свою сім’ю.
Налили у велику тарілку молока й поставили перед їжаками. Всі п’ятеро одразу ж обступили тарілку й ну дружно смакувати.
Після того сім’я їжачків приходила ще кілька разів, і Христинка з мамою охоче пригощали усіх свіжим молоком.
Аж ось випав перший сніг. Їжаки не показувалися.
- Залягли на зиму спати, - пояснила Христинці мама.
І дівчинка почала чекати весни, щоб знову побачити своїх друзів. (Віра Оберемок)
1 варіант
1. До якого жанру належить прочитаний твір? Запиши.
_________________________________________________________________
2. Заповни таблицю.
Герої твору «Колючі гості» |
|
Люди |
Тварини |
_________________________________ |
___________________________________ |
__________________________________ |
__________________________________ |
3. Розташуй пункти плану в правильній послідовності відповідно до змісту твору.
□ Сім’я їжачків.
□ Кицька під яблунею.
□ Гостинець для їжачка.
□ Знахідка у листі.
4. Продовж речення словами з тексту.
Події в тексті відбувалися пізньої осені, тому що ________________________
Очі їжачка були схожі на ____________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Де дівчинка знайшла їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачки не показувалися, коли випав перший сніг?
_______________________________________________________________
6. Запиши, чому, на твою думку, оповідання Віри Оберемок «Колючі гості» має таку назву? (2-3 речення)
_________________________________________________________________
2 варіант
1. Хто автор твору «Колючі гості»? Запиши.
_________________________________________________________________
2. З’єднай стрілочками персонажа та слова, які йому належать.
- Що ти тут видивляєшся? |
|
- Ти постережи його, щоб не втік. |
мама |
- А до нас гості! |
Христинка |
- Залягли на зиму спати! |
|
3. Прочитай складений до тексту план. Постав «˅» біля зайвого пункту плану.
□ Кицька під яблунею.
□ Знахідка у листі.
□ Порятунок їжачка.
□ Гостинець для їжачка.
□ Колючі гості.
4. Продовж речення словами з тексту.
Кицька Мурка пильно дивилася на купку жовтого листя, бо_________________
Листячко, де сидів їжачок, ніби_________________________________________
5. Запиши відповідь на запитання.
Чим мама пригостила їжачка?
_______________________________________________________________
Чому їжачок заховався у листі під яблунею?
_______________________________________________________________
6. Які події могли трапитися з героями твору навесні? Запиши продовження тексту. (2-3 речення)
_________________________________________________________________
Контрольна робота № 8. Навичка читання вголос (усно)
Перевірка навички читання вголос здійснюється в усній формі індивідуально у комплексі з усіма показниками: правильність, спосіб, виразність, темп, розуміння прочитаного. Для читання учневі пропонують незнайомий художній або науково-художній текст обсягом 180-210 слів. Перевірка навички читання вголос, у тому числі розуміння прочитаного, може здійснюватись після першого і наступних перечитувань твору. Якщо перевірка здійснюється після першого перечитування, то виразність не враховується, а запитання мають стосуватись фактичного змісту твору: хто?, що?, які?, де?, коли?, як?; які і як відбувалися події?; хто персонажі?, що вони робили?, до якого жанру належить твір?. Доцільно здійснювати вказану перевірку в усній формі.
Якщо перевірка здійснюється після наступних перечитувань, то виразність враховується, а завдання мають стосуватись визначення теми, основної думки; відтворення послідовності подій, встановлення смислових, причиново-наслідкових зв’язків, рис характеру персонажів, мотивів їхніх вчинків. Для цього учням можна запропонувати виконати завдання у письмовій формі.
Цікавинки про ластівку
Міські та сільські ластівки живуть поряд з людьми. Вони прикріплюють свої гніздечка до виступів дерев’яних стін, над вікнами, на горищах, під дахами будинків. А в селі ці пташки часто оселяються в повітках та хлівах.
Берегові ластівки гніздяться в норах, які самі ж і викопують у високих берегах річок, схилах ярів, старих кар’єрів. Навесні можна побачити ластівок, що носять у дзьобиках багнюку з калюж, солому, тоненькі гілочки. Саме із цих матеріалів вони ліплять свої маленькі ошатні гніздечка.
Іноді в ластівчиному гнізді оселиться горобчик. Ластівка тривожно в’ється навколо гнізда, намагаючись вигнати непроханого гостя. Та іноді й залишає своє гніздо і починає ліпити нове. Адже ластівки – дуже миролюбні пташки. Вони не люблять і не вміють битись, сваритись.
Яєчка висиджує тільки мама-ластівка, а тато носить їй їсти. Про малих ластів’ят батьки дбають разом, здобувають їм їжу. Ластівки дуже спритно ловлять комашок просто на льоту. Ластівка виводить пташенят аж двічі протягом літа. А на початку осені ластівки збираються у великі зграї. Літають у повітрі, сидять на дротах, готуються до важкого польоту у вирій, аж до далекої Африки.
Цих малих пташок люблять у народі. Люди склали про них казки, легенди, пісні, поети написали вірші. (З блогу «Маленький читайлик»)
Запитання для усної перевірки
- Про кого розповідається у тексті?
- Яких видів бувають ластівки?
- Де гніздяться берегові ластівки?
- Хто висиджує яєчка?
- Коли ластівки починають готуватися до відльоту в теплі краї?
- Куди відлітають ластівки?
Завдання для письмової перевірки
1 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. Де гніздяться берегові ластівки?
А на деревах
Б на горищах
В у норах
2. Скільки разів протягом літа ластівка виводить пташенят?
А один
Б два
В три
3. Хто висиджує яєчка?
А мама
Б тато
В обоє батьків
4. Випиши з тексту назви до поданих ознак.
Міські та сільські ______________________
Маленькі ошатні _______________________
5. Де міські ластівки прикріплюють свої гніздечка? Підкресли відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівок люблять у народі.
____________________________________________________________________
2 варіант
Обери і обведи правильний варіант відповіді.
1. Де оселяються сільські ластівки?
А в повітках
Б над вікнами
В на схилах ярів
2. Як тато дбає про маленьких ластів’ят?
А висиджує яєчка
Б здобуває їжу
В навчає літати
3. Куди відлітають ластівки на початку осені?
А в Америку
Б в Індію
В в Африку
4. Допиши речення словами з тексту
Іноді в __________________________________________________
А на початку осені ________________________________________
5. Де берегові ластівки будують свої гніздечка? Підкресли відповідні слова.
В повітках, на схилах ярів, над вікнами, в хлівах, під дахами будинків, у старих кар’єрах.
6. Доведи словами з тексту, що ластівки – дуже миролюбні пташки.
____________________________________________________________________
Література
1. Бикова І.А. Позакласне читання. 3 клас / І.А.Бикова; Н.О.Косовцева. – Х. : ПЕТ, 2014. – 144 с.
2. Бикова І.А. Успішні сходинки. Тематичне оцінювання. 3 клас / І.А.Бикова. – Х.: ПЕТ, 2014. – 144 с.
3. Будна Н.О. Підсумкова перевірка та оцінювання знань. Дидактичний матеріал. 3 клас / Н.О.Будна, З.Л.Головко, Я.М.Заяць, О.В.Козуб, С.І.Рябова. – Тернопіль : Навчальна книга – Богдан, 2005. – 80 с.
4. Будна Н.О Позакласне читання. Збірник художніх творів із щоденником читача: Посібник для учнів 2 класу. – 5-е вид., перероб. І доп. / Упорядники Будна Н.О., Головко З.Л. – Тернопіль: Навчальна книга – Богдан, 2007. – 128 с.
5. Йолкіна Л.В. Книжкова країна : позаклас. читання : навч. посіб. з літ. читання для 2-го кл. загальноосвіт. навч. закладів / Л.В.Йолкіна. - : Генеза, 2013. – 112 с.
6. Нечаєва Л. Перевірка навичок мовленнєвої діяльності. Посібник для вчителів початкових класів / Л.Нечаєва. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2006. – 112 с.
7. Пачашинська М. Перевірка аудіативних умінь на уроках української мови у 2-4 класах. Збірник тестів і завдань до них. Видання друге, перероблене / М.Пачашинська. – Тернопіль: Підручники і посібники, 2002. – 48 с.