Бакум Наталія Миколаївна,
учитель української мови та літератури
Вища категорія, «старший учитель»
Лизогубовослобідський навчально-виховний комплекс
«Загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів – дитячий садок»
Контрольні роботи з тем «Складнопідрядне речення. Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв’язку»
9 клас
Контрольна робота з теми «Складнопідрядне речення»
Різнорівневі завдання
А) одне просте речення за змістом граматично залежить від іншого й з’єднане з ним за допомогою підрядного сполучника або сполучного слова;
Б) прості речення рівноправні за змістом і пов’язані сурядним сполучником;
В) наявний лише один головний член;
Г) три головні члени.
2. Виділіть складнопідрядне речення
А) Вода зникла, і старезний просмолений дідів човен поплив по траві, по квітучому садку, кружляючи поміж кущів порічок.
Б) Катер бурунив воду недалеко від берега, і всі очі були приковані до нього.
В) Помінялось місцем моє серце з сонцем, бо весна навколо, вітер і блакить.
Г) Булькоче, пріє каша в казані, а клен русявий хилить ніжно віти, і йдуть в лугах, немов засмаглі діти, і поминулі, і прийдешні дні.
А) Той, хто любить паростки кленові, хто діброви молоді ростить, сам достоїн людської любові, бо живе й працює – для століть.
Б) Коли б він міг, зі всього світу скликав би лікарів, щоб вони по крапельці знесли здоров’я його дружині, поставили на проворні ноги.
В) Я засвоїв одне, що нічого не помножиться, якщо ти не навчився нажите ділити.
Г) І вже коли ти похитнувсь у слові, вважай, що похитнувся у собі.
4. Запишіть речення, поставте розділові знаки, накресліть схему.
А) Поки вони з дядьком обернуться туди і назад я встигну збігати на майданчик де кладуть солому на сітку.
Б) Людина яка не вміє зрозуміти іншу людину яка приписує їй тільки лихі наміри яка завжди ображається на інших збіднює своє життя й заважає жити іншим.
В) В душі зберігаю навіки години коли я уперше побачив той край де вшир розмахнувшись в степах України до моря полинув Дунай.
9 клас
Контрольна робота з теми «Безсполучникове складне речення»
Різнорівневі завдання
А) З прибережних дібров і лісів хмарою підіймалося жухле сухе листя, уже прибите памороззю перших морозів.
Б) Відчув: зараз він накрив мене мокрим рядном.
В) Вона бачила ці береги, коли вони були ще зовсім пустельні.
2. Птахи з-за моря вертають – плуги з полями розмовляють.
Дане речення відповідає схемі:
1. [ ] : [ час, умова ] 3. [ ] - [умова ]
2. [ умова ] - [ ] 4. [ ] : [висновок ]
3.Пунктуаційна помилка допущена у реченні:
А) Махнула осінь у ліси – вони зацвіли пурпуровими, сірими та жовтими фарбами.
Б) Поет повинен промовляти до світу мовою і голосом свого народу: тільки тоді він стане великим.
В) Гляне – холодною водою обіллє.
4. В усіх безсполучникових реченнях, наведених нижче, розділові знаки поставлено неправильно. Виправте помилки.
1. Прокинулась, сонце ген як високо підбилося на небі.
2. Жайворонки охочіше гніздяться в низькорослому ячмені, аніж у житі, земля м’якша.
5. У поданому тексті розставте розділові знаки.
Прокинулось усе. Обізвалась трава голосами тисячі своїх жильців коників метеликів. Луги струшуючи срібну росу розляглися співами своїх соловейків голосним куканням сивих зозуль журливим туркотанням горлиць. У повітрі бриніла дзвінка жайворонкова пісня… Крикнув бугай у болоті і замовк. Заревли корови по дворах закричали гуси по плавнях потягли своє «кукуріку» горлаті півні. Усе заворушилось. Прокинулись і люди. Пішов їхній гомін і все злилося в одну пісню життя.
6. Виконайте синтаксичний розбір речення.
Вітер дихне – пшениці ворухнуться розкішні, вусом зашелестить ячмінь.
9 клас
Контрольна робота з теми «Безсполучникове складне речення. Складне речення з різними видами зв’язку. Складне синтаксичне ціле».
Різнорівневі завдання
А) сукупність мовних засобів, що їх використовує мовець свідомо за певних умов спілкування;
Б) особлива форма побудови усного чи писемного мовлення, що є розгорнутим висловлюванням однієї особи, зверненим до співрозмовника або до себе;
В) чиясь мова, передана абсолютно точно, з повним збереженням змісту, форми та інтонації висловлювання;
Г) завершене висловлювання, яке складається з кількох речень, об’єднаних між собою змістом та синтаксично, і служить для вираження зв’язних думок.
2. Що називають складним синтаксичним цілим?
А) мовлення, зафіксоване на папері, розраховане на зорове сприйняття;
Б) граматично організована одиниця мови, яка складається з одного або кількох слів і виражає закінчену думку;
В) група речень, що об’єднані тісним змістовим і граматичним зв’язком і забезпечують більш повний порівняно з реченням розвиток думки;
Г) сукупність усіх правил певної мови, якими користуються мовці у процесі спілкування.
А) Тоня, скочивши з машини, одразу побігла до батька, защебетала, ще й під ручку демонстративно взяла.
Б) Наближення зими у всьому серце чує: і в шелесті листів, і в вітрі, і в стежках.
В) Обізвалась трава сотнями своїх жильців: коників, метеликів, жуків.
Г) Бачу здалека: хвиля іскриста грає вільно по синьому морю.
4. Знайдіть речення, у якому необхідно поставити тире (розділові знаки не розставлені)
А) На квартирі було затишно топилася піч горіла лампа на підлозі лежала ціла купа свіжої соломи.
Б) Брязне клинок об залізо кайданів піде луна по твердинях тиранів.
В) Друзі розповіли подробиці утечу готували давно.
Г) І диво дивне сталося з ним совість заговорила!
5. Яке з поданих речень складне з різними видами зв’язку
А) Про юність золоту, що одцвіла зорею, лишились старості лиш спогади одні.
Б) Осінній вітру крок, і хмари над землею, і пада жовтий лист в вечірньому огні.
В) Коли почую твій співучий голос і легкий сміх навколо забринить, мені здається: серед поля колос гойдається і пташка десь дзвенить.
Г) На старості літ Джеря любив довгими зимніми вечорами розказувати дочці й онукам, де він бував, що він бачив, у яких краях ходив, з якими людьми зустрічався.
6. Виділіть речення із сурядним та підрядним зв’язком
А) Весну, либонь, зачарували, а тепер вона чекає й не може дочекатися на слово, яке відразу ж випустить її на волю.
Б) Йому здалося, що живе споконвіку на цій безмежній, широкій землі: таке довге було життя, наповнене думами й спогляданнями великого таємничого світу.
В) Добре знати зимою, що знов навесні ти побачиш обличчя трав, які повмирали під саваном білих снігів.
Г) Історії народів учать нас, що та держава велична, у якій велична мала людина.
7. Визначте кількість частин та накресліть схему речення
І віриться мені: коли мене не буде, відчує в серці хтось хоч іскру почуття того, що я вам ніс в своїй любові, люди!
8. Запишіть текст, розставляючи пропущені розділові знаки.
Я пригадую з яким особливим нетерпінням чекав коли прилетять лелеки до нашого села. І була якась особлива радість зустрічі із цими птахами вони всідалися на старій клуні і закинувши голову до неба розсипалися клекотом.
Разом з ними приходила на землю весна прокидалася й виповнювалася знову безліччю істот жаби кумкали жайворонки вимірювали піснями височінь неба бджоли стрімко проносилися над головою а джмелі особливо довірливо щось проказували до розцвіченої синенької кропивки.