Смислові відношення між частинами безсполучникового складного речення{284 E427 A-3 D55-4303-BF80-6455036 E1 DE7}Тип відношень. Приклад. Схема речення. Одночасність дій, процесів або станів. Малі озера блискають незлісно, колише хмара втомлені громи (Л. Костенко).[ ] , [ ].одночасність. Послідовність дій, процесів або станів. Світає, край неба палає, соловейко в темнім гаї сонце зустрічає (Т. Шевченко).[ ] , [ ].послідовність. ПричиновіПора до двору: сходять місяць і зоря (Нар. творч.).[ ] : [причина]. ПояснювальніЩастя не кінь: прямої дороги не визнає (Нар. творч.).[ ] : [пояснення]. УмовніЗгаєш хвилину - втратиш годину (Нар. творч.).[умова] - [ ]. ЧасовіПрийшов березень - минули й турботи (Нар. творч.).[час] - [ ]. НаслідковіВесною сій - восени збереш (Нар. творч.).[ ] - [наслідок]. Зіставлення абопротиставлення. Усе минеться - одна праця залишиться (Нар. творч.).[ ] - [ ].зіставлення
Ставимо крапку з комою. Все раділо, стрічаючи день; і день зрадів, розцвітаючи, ясний, теплий, погожий (Панас Мирний). [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення дуже поширені і в середині їх уже є свої розділові знаки. Ми просто йшли; у нас нема зерна неправди за собою (Т. Шевченко). [ ]; [ ]Якщо частини безсполучникового складного речення далекі за змістом
Коментований диктант. Записати речення, довести, що вони є БСР. З’ясувати смислові відношення між частинами БСР, прокоментувати вживання розділових знаків. Вечірня хмарина розтанула в небі, упала зоря за крутий небосхил (В. Куликов). Хмара виплакала сльози, ними вмилися гаї, сивувата димка й досі між деревами стоїть (Б. Дегтярьов). Вечірнє сонце пасторалі грало на скрипках лісу, в передзвін гаїв вслухався вітер; кожен квіт помалу, немов людина, подих затаїв (О. Фішер). Ожиною терпкою пахне ліс, на пагорбах замріялась ялиця (Д. Луценко)..
Дослідження-зіставлення. Проаналізувати речення. З’ясувати, у яких — кома вживається між однорідними членами, а в яких — між частинами безсполучникового складного речення. Виписати безсполучникові складні речення. Визначити смислові відношення. Накреслити схеми. Сонце високо, косарі далеко, коси дзвенять, коні пасуться. 2. Пахне огірками і хлібом, пахне болотом і травами, десь гукають деркачі й перепілки (З тв. О. Довженка). 3. Світло хвилями ллється з неба, сповнює повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину. 4. Ріс місяць і блід, росли скелі і блідли. 5. Якась добрість з’єднала берег і море, згоду і смуток (З тв. М. Коцюбинського). 6. Настав ранок, сонце вмило своє ще зелене від сну обличчя й розпустило промені (В. Пилип’юк).
Пояснювальний диктант. Запишіть речення, обґрунтуйте розділові знаки. У яких реченнях можлива заміна одного знака іншим? Немає мудріших, ніж народ, учителів; у нього кожне слово – це перлина (М. Рильський). Слово – не полова, язик – не помело (Нар.тв.) Радість життя пізнається через перемоги, правда життя – через поразки (А. Коваль). Усі галочки защебетали, зозуля закувала (Нар.тв.). Були й за гетьманів співці; з них деякі вічнії співи зложили (Леся Українка)
Домашнє завдання. Вправа Знайдіть безсполучникове складне речення. Установіть смислові відношення між частинами. Уночі палало село, з неба злякано дивився вниз поблідлий місяць. Дерева хитались і, від страху наїживши голі віти, ніби силкувалися втекти; вітер гасав над полум’ям, зривав з його головні, шпурляв ними в сусідні хати, розкидав і лютував свавільно й безпардонно. Полум’я ж росло, вітер грався ним, місяць з жахом тікав серед хмар (В. Винниченко).