Конспект уроку з української мови в 9 класі. Урок-"Ажурна пилка". "Основні види складнопідрядних речень"

Про матеріал
Конспект уроку з української мови в 9 класі. Урок-"Ажурна пилка". "Основні види складнопідрядних речень". Підготувала вчитель української мови та літератури Нижньояблунського ОЗЗСО І-ІІІ ст. - ЗДО Квич Н. М.
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 – 2024 

Тема. Основні види складнопідрядних речень. Підрядні сполучники і сполучні слова в СПР. Розділові знаки між частинами СПР.

Мета: - Ознайомити здобувачів освіти зі СПР, його різновидами та засобами зв’язку в ньому, поглиблювати вміння розпізнавати сполучники від сполучних слів, покращувати пунктуаційну грамотність, використовуючи метод “навчаючи — учусь”.

-Розвивати логічне й образне мислення, усне і писемне мовлення.

-   Виховувати любов до рідного слова.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

 

Форма уроку: Урок – “Ажурна пилка”.

 

 

ХІД УРОКУ

 

 

І. Організаційний етап.

 

1.  Створення сприятливого психологічного клімату, налаштування на роботу.

Вчитель. Добрий день, дорогі учні! Рада вас бачити! Нас чекає сьогодні незвичайний урок.  Якщо день починається з посмішки, то можна сподіватися, що він пройде вдало. Давайте сьогоднішній урок проведемо з посмішкою. Усміхніться один одному, подумки побажайте успіхів на цілий день.

Для того, щоб сьогоднішня наша зустріч була результативною, а діяльність на уроці — ефективною, вам необхідно усвідомити основні завдання:

а) бути ініціативними та дієвими;

б) послідовно й лаконічно викладати думки;

в) дотримуватись об’єктивності, логіки під час особистих спостережень і висновків;

г) виявляти власну творчість і фантазію;

д) цінувати робочий час уроку.

 Нехай вам цей урок запам’ятається!

 

2. Створення «домашніх» та «експертних» груп.

Клас поділено на групи: «домашні» (за номерами) та «експертні» (за кольорами).

Кожен учень отримує свій номер (для роботи у «домашній» групі) і колір (для роботи в «експертній» групі).

 

ІІ. Актуалізація опорних знань

Проблемні питання (метод «Мозковий штурм»):

-Діти, пригадаймо, які речення називають складними?

-Як з’єднуються між собою частини складних речень?

-На основі чого складні речення поділяються на складносурядні і складнопідрядні?

-Як встановлюється зв'язок між головним і підрядним реченням?

-Як розрізнити сполучники і сполучні слова?

 

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Робота над епіграфом

 

Практикум  «Відшукай ключ»

На дошку виведені слова: знати, навчати, хоче, хто, добре, все, того.

Завдання для учнів: відновіть правильну послідовність слів і прочитаєте девіз нашого уроку.

Добре того навчати, хто хоче все знати.

 

Прошу бажаючого озвучити епіграф нашого уроку.

Дякую. Подумайте, чому саме такі слова є девізом нашого уроку. А ми з вами повернемося до нього вкінці уроку.

 

ІV. Повідомлення теми, мети та завдань на уроці.

 Очікувані результати

 

Прошу розгорнути зошити, записати число, класна робота, тему уроку та девіз.

 Учні, а чого ж ви очікуєте від сьогоднішнього уроку?

За допомогою методу «Мікрофон» учні розповідають про свої очікування від уроку.

 

V. Опрацювання навчального матеріалу

 

1. Слово вчителя

Діти, спочатку ви працюватимете у «домашніх» (за номерами) групах, де ви вивчите та обговорите свій матеріал. Щоб ефективнішою була ваша робота, оберіть головуючого, тайм-кіпера (слідкує за часом), секретаря та доповідача.

 

2. Робота у «домашніх» групах (6 хв.)

Завдання кожної групи: опрацювати теоретичний матеріал (ознайомитися з правилами про СПР з підрядними означальними частинами  (1гр.), СПР з підрядними з’ясувальними  частинами  (2гр.) ,  СПР з підрядними обставинними частинами  (3 гр.) та розділовими знаками в них) та навести приклади: 3 речення (по одному з кожного виду відповідно).

 

3. Робота у «експертних» групах (6 хв.)

Слово вчителя

Діти, зараз ви створите «експертні» групи відповідно за кольорами. Кожен з вас у новосформованій групі виступатиме в ролі «експерта» з питання, над яким ви працювали у «домашній» групі, та отримаєте інформацію від представників інших груп. Таким чином ви матимете можливість поділитися своїми знаннями і перейняти знання інших.

(Діти діляться одні з одними почергово набутими знаннями. Всі напрацювання записують у зошити.)

 

4. Оголошення результатів роботи у групах (8 хв.)

Діти повертаються знову у свою «домашню» групу, щоб поділитися новою інформацією, яку їм надали учасники інших груп. Роблять спільні висновки. Доповідачі кожної групи складають усні лінгвістичні повідомлення по засвоєному матеріалу. Всі уважно слухають та, при потребі, доповнюють.

 

5. «Творча лабораторія» у «домашніх» групах

Кожна група отримує по три прислів’я.

Завдання для учнів:

- Скласти з даних прислів’їв СПР різних видів: з підрядною з’ясувальною, означальною та обставинною частинами.

 

6. Мовне дослідження (Робота біля дошки)

Наступне наше завдання — мовне дослідження. Потрібно зробити синтаксичний розбір по 1 з речень різного виду, які ви записали. Хто бажає піти до дошки? (З кожної групи 1 учасник розбирає по одному реченні, але різного виду)

Дякую, сідайте.

 

7. Робота з підручником

     Виконати вправу  3, ст.. 68 (усно).

      Виконати вправу 7, ст.. 69 (письмово, самостійно).

(Складіть речення за поданими схемами і запишіть)

  1. Орфоепічна хвилинка «Культура слова» (Вправа7 (ІІ), ст..69)

(Запам’ятайте, як правильно наголошувати слова)

 

VІ. Узагальнення і систематизація вивченого матеріалу.

           Онлайн-тест.

Учні, опанувавши програму LearningАpps, я склала для вас тести по темі « Види складнопідрядних речень», які ви зараз пройдете на інтерактивній дошці.

З кожної групи один учасник дасть відповідь на 3-4 тести.

 

VІІ. Підсумок уроку

Інтерв’ю-опитування.

-Що на уроці виявилося для вас найцікавішим?

-Що було найскладнішим?

-Про що ви сьогодні на уроці дізналися?

Оцінювання учнів головуючими групи, а також вчителем.

 

VІІІ. Повернення до епіграфа.

Діти, прошу ще раз зачитати епіграф уроку. Скажіть, будь ласка, як ви розумієте даний вислів, і чому саме такі слова сьогодні стали епіграфом нашого уроку?

 

ІХ. Очікувані результати.

         Рефлексія.

Використання техніки формувального оцінювання «Дерево досягнень»:

Червоний кленовий листок – урок пройшов без користі.

Жовтий листок – урок був звичайним.

Зелений листок – урок був цікавим.

А чи справдилися ваші очікування віл сьогоднішнього уроку?

Прошу записати на вибраних вами листочках результати ваших очікувань.

А тепер кожен швиденько озвучить і прикріпить свій листочок на наше дерево досягнень.

 

Х. Домашнє завдання:

  1. Вивчити теоретичний матеріал на с. 67.
  2. Виконати вправу 7 (3) на с.69. (Виписати речення у відповідній послідовності, побудувати схеми до даних речень.)
  3. Творча робота на  онлайн-платформі Jamboard.

Діти, я зараз дам вам посилання, за яким ви зайдете у програму Jamboard, де я створила для кожного з вас особисту сорінку. Кожен здобувач освіти повинен зайти за посиланням на свою сторінку (нумерація по списку у журналі) і виконати завдання: виписати з художньої літератури по 1 реченню на кожен вид СПР, зробити синтаксичний розбір даних речень та побудувати до них схеми.

 

ХІ. Дякую!

Всім дякую за урок!

Ви проявили себе сьогодні розумними, талановитими, кмітливими, винахідливими, старанними, працьовитими дітьми.

Залишайтеся завжди такими хорошими, активними, дружніми і добрими.

Бажаю вам такого ж гарного настрою і на подальші уроки!

А ми з вами зустрінемось завтра.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська мова 9 клас (Авраменко О.М.)
Додано
26 лютого
Переглядів
165
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку