Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі за складним планом із використанням прикладок.

Про матеріал
Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок. Мета: виявити та оцінити рівень сформованості мовленнєво-комунікативних умінь письмово докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису пам’яток рідного краю в публіцистичному стилі; формувати комунікативні компетентності: уміння складати план; уміння прогнозувати тему та головну думку тексту, визначати межі теми; переказувати текст, дотримуючись норм літературної мови; • розвивати писемне та усне мовлення, увагу; культуру мовлення, образне мислення, створювати умови для розвитку ініціативності; удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: використовувати українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; збагачувати й уточнювати словниковий запас; • виховувати патріотичні почуття, повагу до історичного минулого нашого народу, рідного краю.
Перегляд файлу

Дата_________                                                                                                  8___клас

 

Тема: Контрольний докладний письмовий переказ розповідного тексту з елементами опису пам’яток історії й культури в публіцистичному стилі за складним планом із використанням прикладок.

Мета: виявити та оцінити рівень сформованості мовленнєво-комунікативних умінь письмово докладно відтворювати зміст сприйнятого на слух тексту розповідного характеру з елементами опису  пам’яток рідного краю в публіцистичному стилі; формувати комунікативні компетентності: уміння складати план; уміння прогнозувати тему та головну думку тексту, визначати межі теми;  переказувати текст, дотримуючись норм літературної мови;

 розвивати писемне та усне мовлення, увагу; культуру мовлення, образне мислення, створювати умови для розвитку ініціативності; удосконалювати вміння спілкуватися державною мовою: використовувати українську мову для духовного, культурного й національного самовияву; збагачувати й уточнювати словниковий запас;

  виховувати патріотичні почуття,  повагу до історичного минулого нашого народу, рідного краю.

Тип уроку: урок розвитку комунікативних умінь і навичок.

Обладнання: таблиця «Типи мовлення», текст для переказу, світлини із зображенням Ангела Скорботи, старі фото ЦУМу, пам'ятка «Як працювати над переказом».

 

Хід уроку:

І. Організаційний момент

  1. Привітання
  2. Забезпечення емоційної готовності до уроку

ІІ. Актуалізація опорних знань

  1.  Бесіда.

- Що таке прикладка? (Прикладка - це різновид означення, що вказує на ознаку предмета, даючи йому іншу, конкретнішу назву. Прикладка виражається іменником у тому ж числі та відмінку, що й означуване слово.)

- Що може позначати прикладка? (Професія, рід занять: художник-мариніст, вік людини, стать: бабуся Марія, національність, місце проживання: поляк Вацлав, назви міст, сіл, річок, гір, планет…: гора Говерла назви творів, торгівельних марок, продуктів харчування: масло «Селянське» назви установ, закладів: аеропорт «Бориспіль», якісна характеристика: дівчина-красуня, хлопчик-мізинчик)

 

- Назвіть типи мовлення,  ознаки,  характерні їм.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

- Що таке пам'ятка історії й культури?

Пам'ятка – це предмет матеріально-духовної культури минулого.

- Які види пам'яток ви знаєте?

За призначенням: культурні, оборонні, громадські. За властивістю: рухомі, нерухомі. За походженням: пам'ятки народної архітектури та пам'ятки стильової архітектури.

- Чим відрізняється пам'ятка від пам’ятника?

Пам'ятник – це скульптурна споруда.

  1. Слово вчителя

Сьогодні ми працюватимемо з текстом публіцистичного стилю. Публіцистичний стиль використовується найчастіше в політичній, суспільній, освітній, масовій агітації.

Він характеризується такими рисами: точністю, послідовністю викладення провідних тез разом з їхнім емоційним забарвленням. У сучасній науковій літературі все частіше вживається термін «стиль масової інформації», що пояснюється глобалізованими процесами в суспільстві. Публіцистичний стиль -- синтез складників наукового, офіційно-ділового, художнього й розмовного стилів.

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів

  1. Слово вчителя

Гуляючи містом, ми часто зустрічаємо різноманітні пам’ятники, проте не завжди знаємо їх значення, історію, що та чи інша скульптура символізує. Сьогодні на уроці ми поговоримо про Меморіал, що знаходиться в самому серці нашого міста, біля якого, я більш ніж впевнена, ви хоча б раз були, проте, скоріш за все, на надавали йому особливого значення.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Учні записують у зошит число і тему уроку.

V. Опрацювання навчального матеріалу

1. Читання вчителем тексту переказу

Забуттю не підлягає.

У центрі міста Хмельницького, у невеличкому сквері, де низько нахилили до землі свої віти плакучі верби, стоїть пам'ятник, який привертає увагу всіх перехожих. На невеликому підвищенні з хрестом у правиці застиг у скорботній ході Ангел Скорботи. Здається, він ніби з небес ступає до нас, щоб нагадати всім живущим прості заповіді господні: не убий, возлюби ближнього, як самого себе, шануй батька і матір своїх. На пам'ятнику – скромний, але багатомовний напис: “Мешканці міста – жертвам репресій”. Народні художники України – батько і син – Микола і Богдан Мазури та архітектор В.Козубенко створили пам'ятник-символ, який увіковічнив пам'ять про жертви насилля, об'єднав і примирив людей різних поколінь і національностей, різних політичних поглядів.

   Цей пам'ятник має нагадувати нам, живущим, та всім грядущим поколінням про трагічні долі мільйонів людей – жертв тоталітарного режиму. Майже 13 тисяч незаконно убієнних жителів нашої області, 60 тисяч насильно вивезених у 30-50-х роках. Серед загиблих були робітники, селяни, військові, керівники підприємств і установ. Під жахливі жорна репресій потрапляли українці, росіяни, поляки, євреї… Це були численні жертви “колективізації”, “розкуркулення”, “шпигуни та диверсанти”, вигадані “вороги народу”.

   У 1966 році у підвалах бувшого НКВС під час будівництва нового універмагу було виявлено останки розстріляних в'язнів. Лише на початку 90-х років у сквері, поряд із місцем тих кривавих злочинів, було поставлено гранітну плиту “Пам'ятний знак жертвам сталінських репресій”, а 24 серпня 1998 року, у сьому річницю незалежності України тут було відкрито Меморіал пам'яті жертв політичних репресій, в центрі якого – Ангел Скорботи.

   За цей високохудожній витвір мистецтва, а також за пам'ятник С.Параджанову, що встановлений на території кіностудії ім. О.Довженка, Богдану Мазуру було присуджено Національну премію України ім. Тараса Шевченка.

   Щороку тут, біля Ангела Скорботи, у дні вшанування жертв репресій та голодомору, збираються тисячі подолян, приносять квіти, ставлять поминальні свічі – щоб не забути немилосердно важкої нашої історії, щоб пам'ятати всіх убієнних, життя яких стало символом незнищенності людського духу. Людно тут і в буденні дні. У затишному сквері біля Ангела відпочивають літні люди, збирається молодь. Здається, легка витончена постать Ангела несе нам мир і спокій, дає надію на краще майбутнє, охороняє наше місто і його долю.

  1. Бесіда за змістом тексту
  • Яка тема й основна думка тексту?
  • Які види описів автор поєднав у тексті? З якою метою він це зробив?
  • Яку роль відіграє опис пам'ятки історії?
  • Які мовні засоби використовує автор для розкриття основної думки опису?
  • З якими словами чи термінами у вас виникають труднощі розуміння чи написання?

 

  1. Словникова робота

Поясніть лексичне значення слів та термінів:

Репресії — це комплекс заходів з арештів, розстрілів і переселення великих мас людей.

Тоталітарний режим - режим, за якого державна влада здійснюється шляхом: обмеження або порушення основних прав людини

Колективізація – це примусова система заходів, яка спрямована на перетворення одноосібних селянських господарств у великі колективні й радянські господарства (колгоспи і радгоспи).

Розкуркулення - Форма боротьби з заможним селянством .

НКВС - Народний комісаріат внутрішніх справ

Меморіал - об'єкт або архітектурна, скульптурна споруда, архітектурно-ландшафтний ансамбль в пам'ять про щось або когось

Доберіть синонім до слова:

  • Правиця (права рука)
  • Убієнний (вбитий)

 

  1. Складання плану

                   План (орієнтовний)

1.Опис пам’ятника:
а. сквер у центрі міста, де розташований пам’ятник;
б. вигляд Ангела;
в. хто є творцем пам’ятки.

2.  Спомин про страшну історію

3.  Історія відкриття монумента:
а. будівництво універмагу;
б. гранітна плита;
в. відкриття Меморіалу.

4. Нагородження Богдана Мазура

5. Сьогодення біля Ангела.

 

5. Орфографічна робота

Повторення правил написання власних назв. Особлива увага звертається на правопис складних власних назв.

Запишіть складні слова, поясніть їх написання.

  1.                   Читання тексту вчителем удруге
  2.                   Робота учнів із чернетками

Складіть докладний переказ тексту відповідно до плану.

  1.                   Самоперевірка за пам'яткою «Як писати переказ»

1. Прочитавши написане, подумайте:

а) чи розкрито тему;

б) чи передано основну думку;

в) чи є початок, основна частина і кінець, чи пов’язані 

    вони між собою змістом;

г) чи збережено послідовність подій;

д) чи правильно поділено текст на абзаци (дивись план).

2. Написане читайте вдруге дуже правильно, підкреслюючи олівцем  

    мовленнєві, орфографічні та синтаксичні помилки.

3. Щодо помилок проконсультуйтеся з учителем або перевірте за

    словником, а потім виправляйте.

4. Ще раз перечитайте  уже виправлене. Зверніть увагу на 

    милозвучність  мовлення.

5. Перепишіть з чернетки начисто. Дотримуйтеся правил правопису.
 

  1.                   Написання переказу в зошити для контрольних робіт

 

VІ. Підсумок уроку

  1. Рефлексія
  • Сьогодні я дізнався…
  • Урок допоміг мені…
  • Знання, здобуті на сьогоднішньому уроці, я зможу використати…

 

VІІ. Домашнє завдання

Створити доповідь або презентацію «Цікаві пам’ятники Хмельниччини»

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Лісняк Оксана Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
17 листопада 2021
Переглядів
90557
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку