Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.

Про матеріал
Розробка містить план-проект уроку розвитку мовлення з української мови у 7 класі на тему "Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі".
Перегляд файлу

Тема: Контрольний докладний письмовий переказ тексту-роздуму дискусійного характеру у публіцистичному стилі (7 клас).

Мета: перевірити рівень сформованості мовленнєво-мисленнєвих умінь усвідомлювати тему й основну думку тексту, тип і стиль мовлення прослуханого висловлювання; удосконалювати мовленнєво-комунікаційні вміння здійснювати типологічний, композиційний і змістовний аналіз тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі, сприймати текст, розуміти його, докладно відтворювати, використовуючи виражальні засоби, властиві публіцистичному стилеві.

Тип уроку: урок оцінювання навчальних досягнень учнів.

Форма уроку: урок-розвиток мовлення.

Міжпредметні зв’язки: стилістика, риторика, етика.

Ключові компетентності: спілкування державною мовою, уміння вчитися впродовж життя, соціальна компетентність, обізнаність і самовираження у сфері культури.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

Учитель: Доброго дня, діти! Зараз я попрошу вас привітати сусіда ліворуч, праворуч та побажати один одному гарного дня. Як ви віталися, якими словами? А чи до всіх можна сказати «привіт»? А до кого ми так не зможемо привітатися? Чому? А давайте з вами спробуємо сформувати тему нашого уроку, про що ми сьогодні говоритимемо.

ІІ. Актуалізація опорних знань.

Фронтальне опитування: - Які стилі мовлення ти знаєш?

  • Назви ознаки публіцистичного стилю.
  • Де використовується публіцистичний стиль?
  • Які типи мовлення ти знаєш?
  • Які їх особливості?

ІІІ. Робота з текстом переказу. Учитель читає текст, а учні сприймають його в цілому, усвідомлюють основну думку.

 

Чи потрібне сьогодні мистецтво ґречності?

Приписи етикету з’явилися в глибоку давнину як розумні форми спілкування людей. Та й досі істинним є твердження: якщо люди перестануть чинити за правилами, вони втратять людську подобу. Цих правил, вироблених багатьма поколіннями, надзвичайно багато.

У кожного народу свої правила й традиції, зумовлені національною історією, психологією, політичним устроєм країни. Вони позначаються на особистісній манері поведінки. Попри це законодавці норм етикету англійці запевняють: справжня ввічливість усюди однакова, й гарні манери породжуються здоровим глуздом і добросердністю.

Людина викликає повагу, коли вона вміє поводитися в товаристві. До етикету входять і манери поведінки вдома, на роботі, у гостині, у театрі, кіно, музеї, бібліотеці, готелі, магазині, ресторані, літаку, поїзді, метро, таксі й просто на вулиці, і мистецтво одягатися, користуватися косметикою, дарувати, і правила мовленнєвої поведінки тощо.

Звичайно, важко перелічити всі існуючі форми етикету в усіх життєвих ситуаціях і не так просто ними оволодіти. Тим паче, останнім часом наше століття невпинно прямує в бік спрощення манер. Людство отримало змогу вільно подорожувати світом і знайомитися з культурою інших країн. А хіба легко у цьому туристичному потоці дотримуватися правил етикету іншої держави? Чи хтось із японців здивується емоційній розмові двох італійців? І чи можливо зараз здивувати англійця відмовою від обіднього чаю? А як щодо мовного етикету? Сьогодні соціальні мережі та месенджери замінили традиційне листування, а тому етика написання листів дотримується лише у діловому спілкуванні. Багато правил поведінки взагалі можуть скоро канути в лету, а тому, чи погодитеся ви із твердженням, що й досі оволодіння «кодексом ввічливості» має неабияке значення? Варто все ж пам’ятати:  скориставшись ним, ми зможемо правильно поводитися у товаристві, зажити слави ґречної людини, зрештою, ми нічого не втрачаємо, а виховуємо у собі особистість.

(За О. Корніякою)

      Доведіть, що текст належить до публіцистичного стилю. Які мовні ознаки яскраво підтверджують публіцистичний характер тексту?

      Яка основна думка тексту? Що виражає заголовок: тему чи основну думку?

       Чи містить текст відповідь на питання, сформульоване в заголовку?

      Виокремлення мікротем тексту, складання плану.

ІV. Словникова робота.

  1. Поясніть значення слів: психологія, кодекс ввічливості, законодавці.
  2. Доберіть синоніми до слів:

Манери - __________ (поводження, дії, діяння);

Етикет - ___________ (правила ввічливості, звичаї, кодекс добропри-стойності);

Традиції - __________(звичаї, правила);

Устрій - ____________ (уклад, лад, порядок);

Ґречний - ___________ (шанобливий, вічливий).

  1. Як ви розумієте фразеологізм «канути в лету»? Яким одним словом його можна замінити?

V. Пунктуаційний практикум.

Учитель наголошує на роль вставних слів і словосполучень у публіцистичному тексті, а також наголошує на обов’язковому виділенні їх на письмі комами: звичайно, тим паче, тому, зрештою.

VІ. Повторне читання тексту. Підготовка учнями чорнового варіанта переказу й редагування написаного. Написання докладного тексту-роздуму дискусійного характеру в публіцистичному стилі.

VІІ. Домашнє завдання. Інструктаж щодо виконання.

На думку Павла Загребельного, «людину навчити можна всього. Бо вона ж – цар природи, вона володіє найвищими розумовими здібностями». У формі твору-роздуму викласти власний погляд на цю проблему. Сформулювати тезу, навести два-три переконливі аргументи, які спростовують або підтверджують слова письменника. Проілюструвати міркування випадками з життя.

Використана література:

  1. Уроки української мови для 7 класу: навч. посіб. / С. А. Омельчук. – К.: Дивослово, 2016. – 256 с.
  2. Баран Г. В. Рідна мова. Розвиток зв’язного мовлення. 7 клас. – Х.: Країна мрій, 2007. – 144 с.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.7
Оригінальність викладу
4.3
Відповідність темі
5.0
Загальна:
4.7
Всього відгуків: 3
Оцінки та відгуки
  1. Терпак Ольга Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
  2. з відпочинок
    Загальна:
    4.3
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
  3. Серевко Тарас Андрійович
    Загальна:
    4.7
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додав(-ла)
Боярчук Олена
Додано
3 травня 2019
Переглядів
75661
Оцінка розробки
4.7 (3 відгука)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку