Урок "Не з дієприкметниками"

Про матеріал
Урок - вивчення нового матеріалу для учнів 7 класу. Вчитель: Гросу Ірина Володимирівна Мета уроку: пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму “Не з дієприкметникoм” й обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховувати повагу до влучного поетичного слова. Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Написання не з дієприкметниками».
Перегляд файлу

Тема: Не з дієприкметниками.

Мета: пояснити правила написання не з дієприкметниками, формувати вміння визначати орфограму “Не з дієприкметникoм” й обгрунтовувати вибір написання відповідним правилом; розвивати увагу, пам'ять, логічне мислення, сприяти збагаченню словникового запасу школярів; виховувати повагу до влучного поетичного слова.

Обладнання: підручник, дидактичний матеріал, таблиця «Написання не з дієприкметниками».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

І. Організаційний момент.

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

Метод «Щасливий квиток» (учень обирає листок з питанням – щасливий квиток).

  1. Що таке дієприкметник? Приклад.
  2. Яку синтаксичну роль виконує дієприкметник у реченні?
  3. Що називається дієприкметниковим зворотом? Приклад.
  4. В яких випадках дієприкметниковий зворот відокремлюється комами, а в яких – ні? Приклад.
  5. Які дієприкметники називаються активними, які – пасивними? Приклад.
  6. В яких випадках пишеться одна н , в яких нн у дієприкметниках? Приклад.

Перевірка вправи.

Під час бесіди окремі учні отримують індивідуальні завдання на картках.

Поставити н або нн.

  1. Завершен...ий
  2. Безвин...ий
  3. Прочит...ий
  4. Притаман...ий
  5. Неподолан...ий
  6. Неподолан…ий
  7. Несказан...ий
  8. Несказан...ий
  9. Змочен...ий
  10. Віддан...ий
  11. Принесен...ий
  12. Благословен...ий

ІІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів.

Дослідження-зіставлення.

Прочитати словосполучення, проаналізувати правопис частки не (на дошці).

некований кінь - давно не кований кінь

незавершена справа - не завершена вчасно справа

ІV. Повідомлення теми, мети уроку.

V. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу.

1. Слово вчителя.

Казка про Кощія та його дивну колекцію

Похнюплений та сумний повертався Сашко із школи. У вухах звучали докірливі слова вчительки:»Вирвав сторінку з двійкою із щоденника…Зовсім совість втратив…»

 Заглибившись у неприємні спогади, хлопець уже не тямив куди йде. Отямився, коли стукнувся лобом об стовп. Помацавши гулю на голові, хотів рушати далі, аж раптом помітив невеличкий папірець, наклеєний на стовпі, на якому кимось було написано:

 Усно відредагувати текст та виправити помилки (текст написано на дошці).

Оголошення

 Загубившому совість звирнутися по адресу: вул.Курчатова, 18, кВ.153. Спетати прожеваячого там громадянина Бессмертного К.

Відредагований варіант (записати в зошит):

Оголошення

Тому, хто загубив совість, слід звернутися за адресою: вул..Курчатова, 18, к.153. Спитати Безсмертного К.

- А може, це я того… совість загубив? – засумнівався Сашко. – Говорила ж учителька, що я безсовісний…

Бесіда:

- Чи правильною є форма «проживаячого»?

- Який суфікс і чому слід вжити у дієприкметнику?

2. Опрацювання таблиці.

Написання не з дієприкметниками

Пишеться окремо

Пишеться разом

Якщо дієприкметник має при собі пояснювальне слово: Не прочитана учнем книга. Любувався красою ніколи не бачених степів

Коли при дієприкметнику немає пояснювального слова: Неполиті квіти. Хмарка повисла над неміряним степом. (Ю. Яновський)

Коли заперечення підсилюється протиставленням: …мав талант до віршів не позичений, а власний. (Леся Українка)

Коли дієприкметник без не не вживається: Нечувана досі радість прийшла в хату.

Коли дієприкметник виступає присудком: Толока не орана, вівці не лічені, пастух рогатий. (Нар. творч.)

Якщо дієприкметник утворений від дієслів, що пишуться з недо- разом: недописаний, недоспіваний

 

- Мабуть вчителька пожартувала…Не може бути, що совість могла загубитися…Все ж цими словами не слід нехтувати! Вчителька мене так лаяла, так неславила! А що як справді я незчувся, як оту саму совість десь загубив? Недочув і недобачив, як вона з мене випала? Не помітив, як совість випорхнула?

 - Що ж тепер робити? Йти за адресою чи не йти? Вірити оголошенню чи не вірити? Ненавиджу вагання…Піду!

3. Вибірковий диктант.

Виписати з тексту у 2 стовпчики прикметники.

  окремо з не                        разом з не

  Сашко придивився до оголошення уважніше. Воно було написане негарним кривим почерком, літери були не чіткі, а кострубаті. Папір був не білий, а поцяцькований кляксами. «Наш брат двійочник писав!» - зробив Сашко негайний висновок. -  Якийсь школяр неграмотний та неохайний!

Перевірка виконання вправи (учні роблять висновки про написання не з прикметниками та дієприкметниками).

 Відшукавши вказану квартиру, хлопець натиснув на дзвоник біля дверей. Почулися кроки. На порозі виріс худий лисий дідуган. Довгим гачкуватим носом понюхавши повітря він втупився у Сашка жовтими очима.

 - Добрий день! – привітався хлопчик. – Це ви – громадянин безсмертний?

 - Заходь, заходь! – потягнув той Сашка за рукав. – Давно на тебе чекаю. Я – Безсмертний К., тобто, Безсмертний Кощій, - неприємно захихотів дідок.

 - А я…я…- знітився Сашко.

 - Ти – безсовісний Сашко, - впевнено підказав Кощій. – Я усіх безсовісних довкола знаю! У мене й документація на них є… Картотека, як у міліції…

 Кощій потягнув Сашка до кімнати. Замість меблів тут стояли фанерні скриньки з акуратно укладеними папірцями.

 - Ось бачиш,- Кощій витягнув папірець. – Сашко, - прочитав він. – 212-та школа, 7-й клас…Підстави вважати безсовісним:1. Пише з помилками. 2. Правил не вчить ніколи. А зараз допишемо нові дані, - у руці Кощія зявився олівець. – Вириває із щоденника сторінки…

 - Не пишіть! – благально вигукнув хлопець. – А навіщо вам оця… картотека?

 - Ти бачиш, старий став… Охляв, підлості поменшало. Літ мені більше тисячі… От і вийшов на пенсію, як водиться. Нам, пенсіонерам, без роботи нудно, то я тут… - Кощій задоволено захихотів, - Безсовісних колекціоную! Це – моє хобі!

  •      А де тут моя… совість? – озирнувся навкруги Сашко. – Чи не можна її, совість то-бто…- хлопець замявся, - забрати назад…
  •      Можна! – згодився Кощій. – Але за однієї умови. Совість повертається тому, чия картка вилучається з картотеки…
  •      То вилучіть мою! – заблагав Сашко.
  •      І вилучу! – Кощій посерйознішав. – Якщо усе, що в ній зазначено, стане неправдою! Ось, наприклад, пункт 2-й, прочитав старий, - правил не вчить ніколи!
  •      Я вивчу! Вивчу! – нетерпляче вигукнув хлопець.

4. Проблемне питання.

Чому по різному написано не у виділених словах?

Колись пани не доїдали і селяни недоїдали (записано на дошці).

5. Робота з підручником.

Впр.101 ст.35.(письмово).

Перевіривши написане Сашком, Кощій засумував.

 - То де моя…совість? – продовжував наполягати хлопець

 - Картку твою справді доведеться вилучити з картотеки, - прошепотів знічений Кощій. – Усе, у ній зазначене, ти спростував. Але як я тобі поверну совість? Вона не видається, не губиться й не знаходиться…Вона або є в людини, або її немає…

 - Як так? – розчаровано промовив Сашко. Що ж воно таке – совість?

Робота з тлумачним словником – зясування значення слова совість.

Совість (сумління) — вияв моральної самосвідомості особистості, її здатність здійснювати моральний самоконтроль, самостійно формулювати для себе моральні обов'язки, вимагати від себе їх виконання і здійснювати оцінку своїх вчинків.

 - Ну що ж, - розмірковував Сашко, - вирвавши із щоденника сторінку, я повівся справді безсовісно. Зараз піду усе батькам розповім – і про сторінку, і про двійку. Це буде чесно, по совісті. Якщо так, то совість моя – при мені. Правило я теж вивчив. Хочете – перевірте! – звернувся хлопчик до Кощія. Той, зрадівши, оголосив:

6. Словниковий диктант.

     Не зав’язаний добре вузол; нездійснене бажання;  нездійсненне бажання; хата не метена; нескошена трава; не сказане, а написане вітання; ні до кого не спрямоване слово; незамкнені двері; нескінченні мрії; нескінчена розмова; незгасаюче вогнище; не заплетене, а розпущене волосся.

Взаємоперевірка вправи.

Кощій урочисто розірвав Сашкову картку на клапті.

  •      Але якщо передумаєш. – розплився він у беззубій посмішці, - завжди радий тебе бачити…

Як обпечений вискочив Сашко з Кощієвої квартири. Вже на вулиці отямився: він же не попрощався! Не слід все-таки ображати старого…Хлопець кинувся назад. Але він забув…номер квартири! Щодуху побіг до стовпа шукати оголошення з адресою. Ось він, заповітний клаптик! Сашко вдивився у кособокі каракулі й прочитав: домашнє завдання.

VІ. Підсумки уроку.

Інтерактивна вправа «Мікрофон».

У яких випадках не з дієприкметниками пишеться окремо?

Назвати правила написання не з дієприкметниками разом.

VІІ. Домашнє завдання.

Параграф 9 (вивчити), параграф 3-8 (повторити), впр.103 (для учнів початкового і середнього рівнів), впр.105 (для учнів достатнього і високого рівнів).

 

 

 

docx
Додано
10 травня
Переглядів
176
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку