26 вересня о 18:00Вебінар: Особливості статевого виховання у школах України

Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завдання

Про матеріал
Урок № 9-10 Тема: Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завдання Мета дидактична: узагальнити й систематизувати знання учнів про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички учнів письмово докладно переказувати текст, за складеним планом, доповнюючи його своїми міркуваннями. Мета розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, удосконалювати культуру писемного мовлення. Мета виховна: виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність, пошану до українських традицій, великого Кобзаря. Тип уроку: урок навчального переказу.
Перегляд файлу

Урок № 9-10

Тема: Контрольний письмовий докладний переказ тексту публіцистичного стилю із творчим завдання

Мета дидактична: узагальнити й систематизувати знання учнів про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички  учнів письмово докладно переказувати текст, за складеним планом, доповнюючи його своїми міркуваннями.

Мета розвиваюча: розвивати логічне мислення, пам'ять, удосконалювати культуру писемного мовлення.

Мета виховна: виховувати в учнів за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність, пошану до українських традицій, великого Кобзаря.

Тип уроку: урок навчального переказу.

 

Хід уроку

  1. Повідомлення теми, мети, мотивація навчальної діяльності

Наш урок присвячений написанню контрольногоКонтрольний письмового докладного  переказу тексту публіцистичного стилю із творчим завданням.

Мета нашого уроку: узагальнити й систематизувати набуті вами знання про особливості публіцистичного стилю мовлення, удосконалювати вміння й навички  письмово докладно переказувати текст, за складеним планом, доповнюючи його своїми міркуваннями, розвивати логічне мислення, пам'ять, удосконалювати культуру писемного мовлення,  виховувати за допомогою мовленнєво-комунікативного дидактичного матеріалу моральні якості, відповідальність, пошану до українських традицій, великого Кобзаря

 

  1. Вступна бесіда
  • Який вид роботи називають переказом? Назвіть види переказів. ( Переказ – вид роботи з розвитку мовлення,що передбачає відтворення змісту сприйнятого на слух, або прочитаного тексту. Перекази бувають навчальні, контрольні, усні, письмові, докладні, стислі, вибіркові, творчі).
  • Чим докладний переказ тексту відрізняється від стислого?
  • Що треба пам’ятати при роботі з текстом? (Усі компоненти – зміст, структура, мовне оформлення – тісно пов’язані й залежать від мети тексту, комунікативного завдання).
  • За якими ознаками визначають стилі мовлення? (Сфера використання, основне призначення, жанри, основні ознаки, мовні ознаки).
  • За визначеними ознаками назвіть особливості публіцистичного стилю мовлення.

 

  1. Читання тексту

ПОЕЗІЯ  і ПРОЗА ПРОФЕСІЙ

Редакція журналу щодня одержує чимало листів. Ці листи щирі й відверті. Відчувається, що їх авторам хочеться висповідатися, спитати поради. Адже розповісти про себе все, навіть найінтимніше, найзавітніше незнайомій людині легше, ніж найближчому другові.

Ці два листи прийшли одночасно. Обидва від дівчат-ровесниць. Одна дівчина, закінчивши школу, пішла працювати до канцелярії, її пригнічує одноманітність хай і нескладної, але такої буденної праці. Вона заздрить тим, хто завжди в дорозі, хто ночує в наметах, бачить над собою не стелю, а зоряне небо.

Інша дівчина стала геодезистом. Тижні, а то й місяці вона проводить у полі, тому так сумує за гамірливим містом, так заздрить своїм ровесницям, які можуть хоч щовечора відвідувати якщо не музеї й театри, то принаймні дискотеки. Професію свою вона ненавидить. «Мені здається, я сіла не в свій потяг. Треба б пересісти, але як же непросто це тепер зробити»,— пише вона.

Справді, тепер це непросто. Як і непросто, врешті, вибрати той самий «свій» потяг вчасно і правильно.

Які неправдиві,— просто-таки бутафорські уявлення має наша молодь про різні професії! Лікар — це для неї обличчя у марлевій пов'язці, яскрава лампа над хірургічним столом. Родичі очікують біля дверей операційної, уже з квітами, бо наперед переконані, що операція пройде блискуче. Сталевар — це для молодих твердий погляд, рішучий вираз мужнього обличчя, яскраве полум'я мартену... Геолог — це рюкзак, едельвейси, водоспади, ризиковані, проте завжди вдалі переправи через бурхливі гірські річки, гітара біля мальовничого багаття...

Як же легко зобразити зовнішні атрибути професій! І як нелегко розкрити істинну суть фаху! Тут уже треба збагнути прозу щоденної копіткої праці людей, бо ж без прози не існує поезії.

Життя геолога — це місяці, якщо не роки обробки зібраних матеріалів. Це бездоріжжя, побутова невлаштованість, часто бездомність і безсімейність. Крім краси гірських ущелин та екзотики дрімучих хащів, це люті комарі й набридлива мушва, це безкінечна втома.

Життя лікаря-хірурга — це безперервне фізичне й душевне напруження, це гоєння людських ран і виразок. Це будні прийому стражденних і, буває, роздратованих хворих, це виснажливі нічні чергування.  Нерідко — це й найтяжчий моральний обов'язок сказати рідним, що врятувати хворого попри всі зусилля не вдалося...

Життя вчителя — це не лише оберемки квітів у день екзаменів. Це стопи зошитів, які доводиться перевіряти до глибокої ночі, це шум у класі, штовханина на перервах, це сорок учнів із різними, такими непростими характерами... І то в кожному класі по сорок, а скільки усього? А протягом життя?

Тож придивляйтеся до людей, до їхньої праці, до прози й поезії професій, які вас зацікавили! Щоб не довелося потім пересідати в інший потяг                                             (Із журналу;  410 слів).

 

  1. Бесіда над змістом прочитаного
  • Визначте основну думку, тип і стиль мовлення прослуханого тексту?
  • Через що може з'явитися незадоволення обраною професію?
  • Чому непросто обрати «свій потяг»?
  • Чому в молоді часто викривлені уявлення про різні професії?
  • Які професії згадуються в тексті? Що відомо про зовнішні атрибути і суть кожної з них?
  • Як ви розумієте вислови: «Фахівці, як і професії, бувають різні», «Без прози не існує поезії»?

 

  1. Складання плану

І. Роздуми над листами до редакції.

ІІ. Як сісти у «свій» потяг?

    2.1. Бутафорські уявлення молоді про різні професії.

    2.2. В чому суть щоденної копіткої праці людей?

ІІІ. Вдивлятись у суть фаху.

    3.1. Життя геолога.

    3.2. Фізичне й душевне напруження лікаря-хірурга.

    3.3. Невтомна праця вчителів.

ІУ. Запорука правильного вибору.

 

  1. Мовний аналіз тексту
  • Геодезія — наука про зображення земної поверхні на планах і картах, про методи вимірювання на місцевості.
  • Геологія — наука про речовинний склад землі, утворення й розміщення корисних копалин.
  • Бутафорський (перен. показний, несправжній).
  • Атрибут (постійна ознака чогось).
  • Екзотичний (тут: незвичний, химерний, дивовижний).

 

  1. Повторне читання тексту

Перед повторним читанням повідомлення творчого завдання: завершіть текст, доповнивши його власними роздумами про важливість «пізнати себе»                         (за Г. Сковородою) та вибору «сродної праці».

 

  1. Підготовка чорнового варіанту переказу

 

  1. Редагування роботи і переписування її начисто

 

  1.  Перевірка й аналіз робіт

 

  1.  Доопрацювання переказів учнями
Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Galeeva Kate
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
До підручника
Українська мова (профільний рівень) 10 клас (Плющ М.Я. та ін.)
Додано
27 січня
Переглядів
2996
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку