Мета уроку : закріплювати знання учнів про байку та мораль, здійснити аналіз байки «Вовк і Ягня», головних героїв на основі спостережень за мовою дійових осіб; розвивати комунікативні компетентності, навички виразного читання, мислення, пам'ять; прагнути виховати доброзичливість, стриману манеру спілкування, спокійний тон; сприяти вихованню негативного ставлення до проявів жорстокості, сили.
Тема: Л. Глібов. Байка «Вовк і ягня».
Мета:
Навчальна: закріплювати знання учнів про байку та мораль, здійснити аналіз байки «Вовк і Ягня», головних героїв на основі спостережень за мовою дійових осіб,
Корекційно-розвиткова: розвивати комунікативні компетентності, навички виразного читання, мислення, пам'ять; прагнути виховати доброзичливість, стриману манеру спілкування, спокійний тон,
Виховувати: сприяти вихованню негативного ставлення до проявів жорстокості, сили.
Обладнання: ілюстрація до твору
Тип уроку: комбінований
Хід уроку
І. Психолого – педагогічна підготовка
Вправа «Незакінчене речення»
- Я би не хотів бути схожим на тварину…, тому що …
ІІ. Актуалізація опорних знань
1. Перевірка д/з
Переказ байки «Щука» за планом
2. Відгадування загадок
Засвітились серед ночі
В темній хащі жовті очі.
Наче лісу грізний дух –
Гострі ікла, сірий смух.
Полювати йде хижак.
На весь ліс наводить жах.
(Вовк)
По горах, по долинах
Ходить шуба і свитина.
(Вівця)
ІІІ. Повідомлення теми, завдань уроку. Мотивація навчальної діяльності.
1. Робота над епіграфом
Епіграф:1. Велика риба маленьку цілою ковтає.
2. Хто кого зломе, той того й топче.
ІV. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу
1. Слово вчителя про Леоніда Глібова та його байку «Вовк та ягня»
Байка Глібова«Вовк та ягня» була написана 1854 р.Байка викриває непримиренні суперечності кріпосницького ладу, які особливо загострилися напередодні скасування кріпацтва.
Автор розкриває взаємовідносини між кріпаками і кріпосниками. У образі Вовка змальовано жорстокого кріпосника-самодура, безсоромного насильника; в образі ягняти — кріпака-селянина, який майже без протесту підкоряється волі свого пана. У байці автор засуджує зажерливість і свавілля поміщиків-кріпосників, глибоко співчуває важкій долі поневоленого народу. Кріпаки і кріпосники — непримиренні вороги.Вовк у байці вчиняє з Ягням те, що в житті щоденно пани робили з безправними кріпаками.Вовк шукає спочатку "юридичних підстав" для розправи з беззахисним Ягням, а коли виявляється цілковита безглуздість його аргументів – оголює ікла
2. Читання байки вчителем.
3. Словникова робота
(за запитом учняв)
4. Читання учнями за ролями
5. Робота над змістом байки.
- Про що байка?
- Які герої діють у байці?
- За яких обставин зустрілися Вовк і Ягня?
- У який час зустрілися герої?
- Як автор коментує цю зустріч?(І треба ж, трапилось такеє зло) Чому?
- Чому вовк накинувся на ягня?
- Ким є ягня для вовка? (пожива)
- Чому вовк одразу не з’їв ягня? А почав до нього чіплятися? (Щоб виправдати себе, зробити ягня винним)
- Чим провинилося Ягнятко перед Вовком?Які обвинувачення він висуває Ягняті?
- Яким постає перед нами Вовк?
-Яка його мова?
- Яким ми бачимо Ягня?
- Як звучить перша репліка Ягняти?
- Які слова вживає Ягня, звертаючись до Вовка?
- Чи змінюється мова ягняти в суперечці?
- Чи є Ягня боягузом?
- Яким зображений Вовк у байці? Чи співпадає опис з малюнком?
- Хто перемагає в суперечці? Чому?
- За що вовк з’їв ягня?
- Яка справжня причина? (ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти)
- Чи правильно поводить себе Вовк?
- Як потрібно поводитись з слабшими та меншими від себе?
- Яка мораль цієї байки? Як ви її розумієте?(«У сильного безсилий винен був завжди», «Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти»)
6. Фізхвилинка
Щось не хочеться сидіти,
Треба трохи відпочити.
Руки вгору, руки вниз,
На сусіда подивись.
Руки вгору, руки в боки.
Вище руки підніміть,
А тепер їх опустіть.
Плесніть, діти, кілька раз,
За роботу, все гаразд.
7. Характеристика героїв
- Який вік дійових осіб? (Вовк – дорослий, ягня – маленьке)
- Хто доросліший? Чому?
- Хто сильніший? Чому?
- Які риси характеру притаманні Вовку? Ягняті? (грубість, нахабство, доброта, жорстокість, лицемірство, вихованість, несправедливість, підступність, грубість, самовпевненість, слабкість, безправність, беззахисність, приниженість, чесність, справедливість, злість.)
V. Корекція та закріплення набутих знань
1. Дослідницька робота.
- Простежте за мовою персонажів. Які слова вживає автор для характеристик їхньої мови?
- Як репліки героїв допомагають розкрити характер їхніх вчинків?
ВовкЯгня
«Собачий сину» «паночку»
«Ніс поганий свій» «помилуйте»
«Як муху задавлю» «вам»
«Поганець»
«Ще і базікать стало»
«Капосне»
«Щеня»
«Що ти за птиця»
«Дурні»
2. Творче завдання
- Чи вважаєте ви Вовка злочинцем? Давайте за допомогою гри «Увага!Суд іде!» спробуємо дати відповідь на це запитання.
Психологи
Дати поради вовку (1 група) та ягняті (2 група) щодо спілкування з іншими.
Адвокати
Виступити у ролі захисника Вовка (3 група) погане виховання, був голодний, хижа тварина, інстинкт.
Прокурори
Навести вагомі аргументи для звинувачення Вовка (створити цитатний ланцюжок звинувачень використовуючи текст), («Як, нахабо, смієш ти мутити…», «Так це брехня моя?», «То, певно, був твій брат», «Мовчи гоноровите!», «Ти винен тим уже, що хочу я, бач, їсти».ображав меншого, брехливий.
- Скажіть, що найважче було знайти поради, звинувачення чи виправдання для Вовка?
3.Проблемне запитання
- В образі Ягняти зосереджені позитивні риси, а в образі Вовка – негативні. Який же парадокс? (парадокс – те, що не логічне) Герой з позитивними рисами характеру страждає, а з негативними живе далі ніби нічого і не трапилося. Чому? В чому мораль байки?
- Байкар засуджує недоліки того суспільства. А чи бачимо ми недоліки, про які говорить поет, у нашому суспільстві? Поділіться своїми думками.
VІ. Підсумок уроку. Оцінювання.
1. Вправа «Мікрофон»
- Чого навчають нас байки?
- Кого з героїв стосуються слова епіграфа, поясніть, чому ви так вважаєте?
2. Слово вчителя.
Наш урок наближається до кінця, а життя триває. Мені б хотілося , щоб на вашому життєвому шляху якомога рідше зустрічалися жорстокі люди, а більше зустрічалося добрих, порядних та чесних людей.
VІІ. Д/З.
Учні з вищим рівнем знань: скласти план до байки
Учні з нижчим рівнем знань: відповідати на запитання до байки з підручника