Корекція мовлення. 6 клас. Помірні інтелектуальні порушення

Про матеріал
Індивідуальна програма корекційно-розвиткових занять "Корекція мовлення". Помірні інтелектуальні порушення. 6 клас
Перегляд файлу

«Корекція мовлення»

6 клас  (1година на тиждень)

План складено на основі ПРОГРАМИ З КОРЕКЦІЙНО-РОЗВИТКОВОЇ РОБОТИ «РОЗВИТОК МОВЛЕННЯ» ДЛЯ УЧНІВ 5-10 КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАГАЛЬНООСВІТНІХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ З ПОМІРНИМИ ІНТЕЛЕКТУАЛЬНИМИ ПОРУШЕННЯМИ

Автор: ХАЙДАРОВА О.С., вчитель-дефектолог, КЗ Молочанської спеціальної загальноосвітньої школи-інтернату Запорізької обласної ради; Укладач: Блеч Г.О., старший науковий співробітник лабораторії олігофренопедагогіки Інституту спеціальної педагогіки НАПН України. Київ – 2016

 

 

 

 

п/п

К-сть

Год

 

Зміст навчального матеріалу 

Спрямованість корекційно- розвивальної роботи

Дата

Аналіз результативності

1-2

2

Повторення вивченого матеріалу.

Алфавіт. Вимова звуків.

Позначення звуків на письмі.

Читання букв.

Голосні та приголосні звуки і букви, їх розрізнення.

 

Розвиток уміння розрізняти звуки, схожі за звучанням, та букви, оптично схожі за написанням.

Удосконалення навичок звукового, звуко-буквеного, складового аналізу слів.

 

 

3.

1

Поділ слів на склади. Подвоєння приголосних у словах. Перенос таких слів.

- запис переносу найуживаніших слів, в т.ч. з подвоєнням приголосних.

 Розвиток уміння застосовувати знання на практиці; удосконалювати навичко складового аналізу слів.

 

 

4.

1

Вживання апострофа після б, п, в, м, ф  перед я, ю, є, ї. Вживання великої букви у словах.

- написання слів з апострофом самостійно, на слух;

-написання слів з великої букви (групи слів)

 

Розвиток уміння застосовувати здобуті мовні знання та вміння на практиці. Удосконалення навичок самооцінки, самоаналізу, самоорганізації.

 

 

 5.

1

Мовленнєвий розвиток.

Слухання-розуміння усного мовлення.

Слухання-розуміння усного зв’язного мовлення, розуміння його фактичного змісту.

Відповіді на запитання за змістом прослуханого, прочитаного.

Формування уміння налаштува-тися на виконання завдання.

Розвиток усвідомленості, швидкості й точності сприйняття усного мовлення.

 

 

 

6.

1

Слухання-розуміння запитання, прохання, наказу, пояснення, завдання, інструкції вчителя.

Добір ілюстрацій до мовленнєвого матеріалу.

Інсценування за змістом сприйнятого.

 

 

Замальовки за змістом сприйнятого мовленнєвого матеріалу.

 

Розвиток довільної уваги, спостережливості.

Розвиток змістовного і логічного зв’язного мовлення.

Конкретизація уявлень про пред-мети, явища довкілля.

Формування уміння регулювати власні дії у відповідності з інструкцією щодо виконання завдання.

Розвиток виразності природних жестів, міміки.

 

 

7.

1

Говоріння.

Правильна вимова та наголошування слів під час говоріння.

- бесіда, спільна робота по складанню усної розповіді на тему «Сім’я»/ «Домашні тваринки»;

- вправи на розвиток просодики (сили голосу, вдих-видих, тембр, інтонація)

Розвиток мовленнєвого дихання.

Регулювання сили голосу.

Формування та розвиток чіткості усного мовлення.

Дотримання нормального темпу мовлення.

Формування навичок діалогічного та монологічного мовлення.

 

 

 

8.

1

Побудова відповідей на запитання співрозмовника (у вигляді словосполучень, речень).

Участь у бесіді. Тема «Осінь. Явища природи»

- за питаннями, з допомогою та під контролем описує явища природи, прості предмети, дії після розгляду ознак, форми, тощо.

 

Формування та розвиток чіткості усного мовлення.

Дотримання нормального темпу мовлення.Формування логічної послідовності побудови висловлювань.

 

 

9.

1

Застосування засвоєних слів у власному мовленні. Практичне використання прийменників.

- вправи на вживання прийменників на основі наочного матеріалу, запис прийменників. - прийменники (перед, за, справа, зліва, поряд, на, під, над)

Розвиток мовленнєвого дихання.

Регулювання сили голосу.

Формування та розвиток чіткості усного мовлення.

Дотримання нормального темпу мовлення

 

 

 

10.

1

Діалогічне мовлення.

Побудова запитань і відповідей на них за прослуханим чи прочитаним текстом,  малюнком, ілюстрацією до тексту та ін.

Практичне ознайомлення із засобами виразності усного мовлення (сила голосу, темп мовлення, його інтонування).

- з допомогою  формулювання запитань.

 

Корекція мислительних процесів шляхом запам’ятовування та відтворення логічної послідовності подій.

Формування чіткості та виразності усного мовлення.

Збагачення словникового запасу.

 

 

11.

1

Складання, розігрування діалогів за темами:

«Догляд за домашньою тваринкою», «Свята в родині» після попередньої підготовки (обговорення змісту, робота зі словом та словосполученням, етикетними мовленнєвими формулами).

Збагачення міміки.

Формування правильної зву-ковимови, інтонації мовлення.

Стимулювання активності в спілкуванні.

 

 

12.

1

Монологічне мовлення.

Повторення зразка зв’язного висловлювання, пропонованого вчителем. Переказування невеликого прослуханого тексту з опорою на подані словосполучення, запитання, малюнки). Розповідь про події власного життя за визначеною послідовністю.

Заміна імен на займенники (без визначення термінології).

 

Корекція мислительних процесів шляхом запам’ятовування та відтворення логічної послідовності подій.

Виховання вміння спілкуватися з оточуючими.

Виховання культури мовлення, жестикулювання.

 

 

13.

1

Читання.

Читання по складах і цілими словами речень, коротких текстів.

Розпізнавання слова в реченні та речення в тексті за певними візуальними характеристиками з допомогою.

Інтонування речень під час їх читання.

 

Розвиток навичок правильного читання по складах і цілими сло-вами.

Розвиток навичок розпізнавання знайомих слів.

Розвиток навичок орієнтування в прочитаному реченні (тексті).

Розвиток виразності читання і усного мовлення.

 

 

14-15

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Писемне мовлення.

Позначення звуків буквами.

Голосні та приголосні, їх розрізнення на слух та на письмі.

- розрізнення друкованого та рукописного видів письма

Списування букв, складів, слів, словосполучень.

Підписи під малюнками.

Практичне розрізнення групи окремих слів і речення.

Крапка в кінці речення та велика буква на початку речення.

 

Розвиток зорового сприймання графічного зображення букви, просторового розташування її елементів.

Розвиток довільної уваги.

Формування навичок орфо-графічно грамотного письма.

Розвиток зорової, слухової та оперативної пам’яті.

Формування навичок списування.

Виховання охайності під час письма та списування.

 

 

 

16-19

4

Звуки і букви. Алфавіт.

Вживання букв я, ю, є, ї.

Пом’якшення звуків у словах перед і, я, ю, є, ь.

Тверді та м’які приголосні.

Розрізнення голосних: и-і, і-ї, а-я, у-ю, е-є.

 

- звуко-буквенний аналіз слова, місце звуку у слові;

- поділ слів на склади, кількість складів, позначення цифрою;

- визначення пропущених голосних з допомогою;

- розрізнення подібних приголосних звуків і букв: з-с, б-п, в-ф, ж-ш , сполучень дз-дж.

 

Розвиток слухового та зорового сприймання.

Досягнення чіткої артикуляції звуків, їх диференціації учнями.

Розвиток фонематичного слуху.

Розвиток зорової пам’яті.

Формування мислительних операцій порівняння.

Розвиток просторових уявлень та орієнтування в малому просторі.

Координація рухів руки та пальців.

 

 

 

 

 

 

 

20- 25

6

Слово.

Поняття про слово. Значення слова (означає назви предмета, дії, ознаки тощо).

Ознайомлення зі словами, що означають назви предметів: розпізнавання слів за питаннями хто? що?

 

Ознайомлення зі словами, що означають ознаки предметів: розпізнавання слів за питаннями який? яка? яке?

 

Розпізнавання слів, що означають один і кілька однакових предметів.

Слова, близькі та протилежні за значенням.

Розрізнення слів за приналежністю до певної групи (навчальне приладдя, меблі, посуд, овочі, фрукти, одяг тощо);

групування слів за приналежністю до певної групи;

Велика буква в іменах, по батькові, прізвищах людей і кличках тварин.

 

Ознайомлення зі словами, що означають дію. Називання дій за питаннями: що робить? що роблять?

Групування дій за ознакою їх однорідності (хто як голос подає? хто як пересувається? та ін.).

Розрізнення предметів за їх діями (бігає, гавкає ...(хто?); пташка летить, а риба – ...).

Узгодження слів, що означають назви дій, зі словами, що означають назви предметів.

 

Спільнокореневі слова.

Ненаголошені голосні в корені слова.

 

Розвиток розуміння сигніфікативної функції мовлення (функції позначення).

Активізація засвоєння семантич-ної (смислової) сторони слова.

Формування уміння співвідносити слово з образом реального предмета (явища).

Розвиток уміння групувати предмети за різними ознаками.

Формування процесів аналітичного сприймання.

Формування мислительних операцій порівняння, узагальнення та систематизації.

Розвиток оперативної пам’яті.

Формування уміння використову-вати набуті знання.

Розвиток усного та писемного зв’язного мовлення.

Поширення запасу предметних уявлень.

Попередження вербалізації знань.

Сприяння усвідомленню конкретного змісту слів.

Збагачення активного словника.

Збудження пізнавальної зацікавленості.

Виховання зосередженості, сум-лінності, відповідальності.

 

 

 

26-28

3

Речення, словосполучення.

Практичне розрізнення групи окремих слів і речення.

Поняття про речення: складається зі слів, виражає завершену думку; перше слово пишеться з великої букви; в усному мовленні між реченнями робляться зупинки (паузи); на письмі речення відокремлюються одне від одного крапкою, знаком питання та знаком  оклику.

Речення розповідні, питальні. Розділові знаки в кінці цих речень.

 

Визначення в реченні кількості слів, їх послідовності. Графічна модель речення. Складання речень за графічними моделями.

Встановлення зв’язку слів у реченні за запитаннями. Поширення речень за питаннями.

 

Конструювання словосполучень.

 

Побудова розповідних і питальних речень за зразком, схемою, з опорою на малюнок, поданий початок тощо.

Питання до слів у реченнях.

 

 

Формування практичних мовленнєвих навичок письма на базі доступних відомостей про речення як таке, що виражає завершену думку.

Розвиток слухової пам’яті та уваги.

Формування осмисленості сприймання (розуміння суті  того, що сприймається).

Формування узагальненості сприймання (виділення в реченнях суттєвих властивостей та ознак).

Розвиток фонематичного слуху.

Формування процесів порівняння.

Формування інтонаційної ви-разності мовлення.

Формування мислительних операцій аналізу, порівняння, узагальнення.

Формування наочно-образного мислення.

Виховання свідомої довільної поведінки.

 

 

 

29-30

2

Текст.

Поняття про текст. Практичне розрізнення групи окремих речень і тексту.

Визначення теми висловлювання (про що йдеться в тексті). Заголовок, його відповідність змістові тексту.

Спостереження за різними засобами зв’язку речень у тексті (вживання слів він, вона, воно, вони, цей, ця, це, ці; слів, близьких за значенням). Формування вмінь користуватися цими засобами зв’язку речень у власних висловлюваннях.

Відтворення змісту тексту.

Переказ прослуханого або прочи-таного тексту (з трьох-чотирьох речень) за поданим планом у вигляді такої самої кількості запитань, скільки речень у тексті (після усного опрацювання під керівництвом учителя).

 

 

Формування практичних мовленнєвих навичок на базі доступних відомостей про текст як зв’язне висловлювання.

Розвиток слухової пам’яті та уваги.

Формування узагальненості сприймання (виділення в реченнях і тексті суттєвих властивостей та ознак).

Формування  емоційної, образної, словесно-логічної пам’яті.

Розвиток запам’ятовування й адекватного відтворення інформації.

 

 

 

31-32.

2

Повторення та закріплення вивченого матеріалу за рік.

 

 

 

 

 

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Матвійчук Людмила Василівна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
10 вересня 2021
Переглядів
5266
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку