ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ ЛЕКСИЧНОЇ СКЛАДОВОЇ МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЛОПЕДИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ

Про матеріал
Предствлена розробка пропонується для використання в роботі вчителями-логопедами загальноосвітніх шкіл. Запропоновані завдання допоможуть активізувати лексику молодших школярів, розширити їх словниковий запас, розвинути граматичну будову та звязне мовлення.
Перегляд файлу

ПРАКТИЧНІ ВПРАВИ ТА ЗАВДАННЯ ДЛЯ РОЗВИТКУ  ЛЕКСИЧНОЇ  СКЛАДОВОЇ  МОВЛЕННЯ У ДІТЕЙ МОЛОДШОГО ШКІЛЬНОГО ВІКУ НА ЛОПЕДИЧНИХ ЗАНЯТТЯХ

 

Любов Григор'єва,

вчитель-логопед КЗЗСО

«Ліцей №142 імені П'єра де Кубертена»,

місто Дніпро, 2023 рік

ВСТУП

         На сучасному етапі розвитку суспільства кількість дітей, які мають мовленнєві порушення, збільшується і має тенденцію до зростання. Про це свідчать висновки щорічних вересневих обстежень мовлення у першокласників. В тому числі зростає відсоток комплексної патології, що відображається на фонетико-фонематичних процесах, лексико-граматичній будові і зв’язному мовленні школярів, тобто всіх компонентів мовлення, якість яких зумовлює успішне навчання та особистий розвиток дітей.

      Одним із важливих напрямків корекційно-логопедичних занять є активізація, уточнення, розширення об’єму та збагачення словника, кількісного та якісного його складу, щоб дитина змогла легко і вільно ним користуватись, впевнено спілкуватись, правильно і послідовно висловлювати свої думки, оволодівати грамотним письмом, засвоювати знання.

      Словникова робота проводиться з урахуванням вікових та індивідуальних особливостей дітей з порушеннями мовленнєвого розвитку.   За допомогою системи спеціальних вправ і прийомів створюються умови для поглибленої роботи над словом. Це дає можливість логопеду формувати ряд мовленнєвих операцій, розвивати уважне ставлення до мовлення.                                                                                                      

      Запропоновані практичні вправи та завдання допоможуть активізувати  лексику молодших школярів, розширити їх словниковий запас, збільшити швидкість і точність підбору слів, розвинути їх граматичну будову та зв’язне мовлення, когнітивні процеси.

      Наведені приклади вправ та завдань рекомендовано для використання логопедами, вчителями початкових класів, батьками.

ОСНОВНА ЧАСТИНА

Уточнюється поняття «слово» як частини речення.

  1. Завдання: закінчити речення.

Червоненькі намистинки

Нагнулись на стеблинки.

Подивись на їхні личка

І впізнаєш в них... (сунички)

Логопед запитує:

     Що додали? (Слово).

     Що можна скласти із слів? (Речення).

2. Логопед читає речення, в якому порушується порядок слів: Землю прийшла на осінь.

     Гарне це речення? (Ні).

     Чому?

     Що треба зробити, щоб речення було гарним? (Змінити порядок слів у реченні. Кожне слово повинно знати своє місце).

                     (Логопед допомагає виправити це речення).

  3. На дошці текст: порахувати слова в кожному реченні.

Вітер січе в обличчя. Намело багато снігу. Важко жити пташкам, що зимують у нас.

Робота проводиться фронтально. Звертається увага, що слова пишуться окремо один від одного, що є маленькі слова (прийменники, сполучники). Розвивається зорове сприймання дітей.

  1. На дошці речення: Дівчинка читає.

Завдання 1: Скласти графічну схему цього речення.

                                                              

                                                            

Завдання 2: Збільшити кількість слів у цьому реченні (діти визначають структуру речення). Діти придумують речення із трьох слів.

Дівчинка читає книжку.

Завдання 3: Скласти схему цього речення.

 

                                                            

Завдання 4: Пропонуються речення, діти складають графічні схеми.

  1. Логопед читає речення.

Завдання: Підняти цифру, яка відповідає кількості слів у реченні (у кожного на партах набори цифр).

 

Уточнення, активізація та розширення словника

Слова-назви предметів (іменниковий словник)

  1. «Хто? Або що?» (демонструються малюнки).

Інструкція: Назви спочатку предмети, які відповідають не питання хто це? що це?

  1. «Будь уважним!»

Інструкція: Прослухати слова. Назвати тільки ті слова, що означають живі предмети (пропонуються слова):

-         Крісло, лисиця, машина;

-         Дівчинка, лялька, квітка;

-         Метелик, літак, риба;

-         Кішка, годинник, півень.

  1. «Придумай слово».

Інструкція: Придумати слова, що означають живий/неживий предмет. Поставити запитання. Чому поставили таке запитання.

  1. «Знайди помилку» (розвиваємо в учнів вміння знаходити і виділяти в мові слова, що означають назви предметів). Логопед називає слова:

-         Лялька, будинок, прийшов, учень;

-         Книга, вікно, вітер, біжить.

  1. «Відгадай предмет» (за кольором, розміром, формою):

-         Круглий, червоний,  росте на городі -що? (помідор);

-         Пухнаста, руда, хитра – хто? (лисиця);

-         Запашний, білий, смачний – що? (хліб);

-         Рідна, лагідна, найдорожча – хто? (мама).

  1. «Назви предмети за дією»:

щебече (соловей);

цвірінькає (горобчик);

кує (зозуля);

каркає (ворона) та ін.

  1. «Правильно підбирай».

А)Інструкція: дібрати слова, що визначають видові поняття до узагальнюючих:

Квіти - троянди, ромашки, тюльпани, фіалки, проліски.

Продукти – м'ясо, ковбаса, сир, хліб, риба, яйця.

Риби – сом, щука, карась, лящ.

Одяг – штани, сорочка, плаття, шорти.

Шкільне приладдя – пенал, олівець, ручка, лінійка, книжка.

Дикі тварини – білка, заєць, їжак, олень.

Свійські тварини – коза, кінь, свиня, кіт, собака, корова.

Б)Інструкція: дібрати слова, що визначають видові поняття до узагальнюючих (діти називають самостійно).

Меблі: стіл, диван, шафа, стільчик.

Посуд: кухоль, тарілка, вилка.

Фрукти: яблуко, слива, груша.

Транспорт: тролейбус, автобус, літак.

Інструменти: пилка, молоток, сокира.

В) «Продовжи ряд».

Інструкція: назви одним словом (розширення об’єму, узагальнення предметів).

Автобус, корабель, літак ….транспорт.

Яблуко, груша, персик… фрукти.

Помідор, огірок, капуста…овочі.

Г) «Назви ласкаво».

Інструкція: Утвори слова у пестливій формі.

Стіл – столик.

М’яч – м’ячик.

Д) «Великий-маленький».

Інструкція: Назви слова у зменшувальній формі.

Будинок- будиночок.

Дерево-деревце.

Дівчина-дівчинка.

  1. «Добери слова».

Інструкція: До поданих слів дібрати спільнокореневі слова (слова пропонує логопед).

Сад - садок-садочок-садівник-посадка-садиба.

Зима – зимовий-зимувати-перезимувати.

Земля – земляний – підземний-земельний.

  1. «П’ятий зайвий».

Інструкція: Знайди п’ятий зайвий предмет, поясни, що зайве і чому.

Зима, весна, сонце, літо, осінь.

Стіл, шафа, диван, комп’ютер, ліжко.

Ручка, олівець, зошит, лампа, пенал.

  1.  «Один – багато».

А) Інструкція: Назвати предмети за малюнками.

Лялька – ляльки.

Стіл – столи.

Шафа – шафи тощо.

Б) Інструкція: Утворити множину іменника на слух.

Відро – відра.

Чашка – чашки.

Кухоль – кухолі.

Сервіз – сервізи.

  1.  «Подумай і назви».

Інструкція: Назви всі можливі значення  запропонованих слів (омоніми).

Ключ (дверний, скрипічний, джерело).

Коса (зачіска, інструмент, частина суші з водоймами, здобний виріб).

  1.  «Назви протилежне слово».

Інструкція: Назвати слова, протилежні за значенням (антоніми).

А) Друг – ворог.             Б) Цукор солодкий, а сіль (солона).

   Мир – війна.                     Слон великий, а миша (маленька).

    Правда – брехня.             Дерево високе, а кущ (низький).

   Зима – літо.                       Міст широкий, а лінійка (вузька).

  1.  «Добери слово».

Інструкція: До поданих іменників дібрати близькі за значенням слова (синоніми).

Дорога (шлях).

Лан (поле).

Будівля (споруда).

Мужність (відвага).

Заметіль (завірюха).

  1. «Запитуй – відповідай».

-         Яка пора року?

-         Який зараз місяць?

-         Який сьогодні день?

-         Який день був вчора?

  1. «Два – один».

Інструкція: утвори складні іменники з двох іменників.

Небо і схил – небосхил.

Ліс і смуга – лісосмуга.

Птахи і ферма – птахоферма.

 

Слова, що означають ознаки  предметів (прикметниковий словник)

  1. «Впізнай предмет»

Інструкція: Впізнати предмет за ознакою.

Великий, просторий, світлий …(клас).

Золоте, яскраве, тепле… (сонце).

  1. «Доповни речення»

Влітку листочки на деревах зелені, а восени…

Трава влітку…, а восени …

Влітку сонечко…, а восени…

  1. «Утвори слово»

Інструкція: Утворити від іменника прикметник.

Мир… мирний.

Маляр… малярний.

Зелень…зелений.

  1. «Скажи навпаки»

Інструкція: До кожного слова підбери слово, протилежне за значенням (антоніми).

Великий – маленький.

Широкий – вузький.

Злий – добрий.

 Довгий – короткий.

  1. «Додай слова»

Інструкція: Додай слова за ознакою.

Кислі – вишня, лимон.

Гарячий – борщ, чай.

Солодкі – халва, джем, цукор.

  1. «Утвори словосполучення»

Інструкція: Утвори словосполучення, протилежні за значенням (антоніми).

Свіжий хліб – черствий хліб.

Свіже молоко – кисле молоко.

  1. «Відгадай тваринку»

Інструкція: Відгадати назви тварин за словами, що означають ознаки.

Довговухий, куцохвостий, спритний, полохливий (заєць).

Руда, хитра, хижа (лисиця).

Сірий, злий, хижий (вовк).

Великий, товстоногий, коричневий/ білий (ведмідь).

  1. «Знайди помилку»

Інструкція: Заміни іменник прикметником (логопед називає речення, в якому прикметник замінюється іменником, від якого він утворюється).

(Літо) ночі короткі.

У жовтні часто бувають (дощ) дні.

(Зима) ночі довгі.

Оля одягнула (осінь) плащ.

  1. «Утвори нове слово»

Інструкція: Утвори  від слів, що означають дію слова-ознаки. Поясни, як утворились слова.

Помалювати – помальований.

Записати – записаний.

Прочитати – прочитаний.

Пофарбувати – пофарбований.

Збудувати – збудований.

  1. «Склади слово»

Інструкція: Склади із двох слів одне слово.

Голубі очі – голубоокий.

Червоні щоки – червонощокий.

Темне волосся – темноволосий.

  1. «Розгадай»

Інструкція: Назвати два слова, які затаїлись в одному.

Снігопад – сніг падає.

Молоковоз – молоко возять.

Лісоруб – ліс рубають.

Сінокіс – сіно косять.

Самокат - …

Електровоз - …

Пилосос - …

Самоскид - …

Пароплав - …

Листопад - …

Мишоловка - …

  1. «Назви слово»

Інструкція: Назви слово-прикметник.

Чашка для чаю – чайна.

Машина для гонок – гоночна.

Щітка для чистки зубів – зубна.

Котлета із м’яса – м’ясна.

Котлета із моркви – морквяна.

Лапа курки – куряча.

  1. «Скажи по-іншому»

Інструкція: Підібрати синоніми до прикметників.

Добрий (лагідний).

Відважний (сміливий).

Гарний (вродливий).

Хитрий

Старий…

Веселий…

  1. «Скажи навпаки»

Інструкція: До кожного слова підбери слово (прикметник), протилежне за значенням.

Великий – маленький.

Трудолюбивий – лінивий.

Низький – високий.

Широкий – вузький.

Дитячий – дорослий.

  1. «Підбери слово»

Інструкція: До прикметника підбери іменник.

Навчальний (рік).

Вихідний (день).

Веселі (канікули).

Сухе (листя).

  1. «Назви ласкаво»

Інструкція: Всі слова в реченнях назвати ласкаво.

Чашка жовта – чашечка жовтенька.

Квітка червона – квіточка червоненька.

Яблуко солодке – яблучко солоденьке.

 

Слова, що означають дію предметів (дієслівний словник)

  1. «Хто як пересувається»

Людина (ходить).

Зайчик (стрибає).

Риба (плаває).

Птах (літає).

Собака (гавкає).

Черепаха (повзе).

Равлик (повзе).

Жаба (стрибає).

 

  1. «Хто як їсть»

Курка (дзьобає).

Корова (жує).

Собака (гризе).

Кішка (злизує).

  1. «Хто де живе»

У норі живуть …хто?

У барлозі живе …хто?

У дуплі живе …хто?

 У лігвищі живе…хто?

  1. «Підбери слова»

Інструкція: До іменників підбери дієслова.

Сонечко – світить, гріє, усміхається, пече.

Сніг – літає, падає, блищить, скрипить.

Кіт – мурчить, облизується, грається.

Річка – шумить, біжить, тече.

Собака – гавкає, кусає, скаче, охороняє, подає лапу.

Людина – сидить, одягається, співає, думає.

  1. «Скажи інакше»

Інструкція: Підібрати слова-синоніми до дієслів.

Розмовляти – говорити, казати.

Плакати

Бігти…

Сміятися…

Йти…

  1. «Скажи навпаки»

Інструкція: Підібрати слова-антоніми до дієслів.

Мовчить – говорить.

Старіє – молодіє.

Піднімає – опускає.

Сміється – плаче.

  1. «Що вміє робити?»

Інструкція: Дібрати до іменника дієслова.

Річка – тече, біжить, шумить,

Вітер – дме, віє.

Листя – опадає, шелестить.

  1. «Утвори слово»

Інструкція: Утвори від іменників дієслово.

Праця – працюють.

Малюнок- малюють.

Хвороба….

Зима…

Сніг…

Спів…

Обід…

  1. «Як дізнатись?»

Інструкція: Добери  дієслова-відповіді.

Як можна дізнатись:

- чи висохла сукня? (торкнутись)

- чи солодкий чай? (спробувати)

- чи є вода у склянці? (подивитись)

- чи є хто вдома? (подзвонити у двері)

-чи працює телевізор? (включити)

 -чи цікава книга? (прочитати).

        10. «Відповідай швидко і правильно».

    Шила в мішку…

   Друга шукай,  а знайдеш…

   Праця годує, а лінь …

 

Слова, що виражають ознаку дії, стан предмету, ознаку якості (прислівниковий  словник)

  1. «Дай  правильну відповідь»

Як буває на вулиці влітку? (спекотно, сонячно).

Як буває на вулиці, коли дощить? (волога, похмуро).

Як біжить хлопчик? (швидко).

Де лежить іграшка? (праворуч).

Коли відлітають птахи в теплі краї? (восени).

Коли з’являється місяць на небі? (вночі).

  1. «Скажи навпаки»

Інструкція: підібрати прислівники-антоніми.

Важко – легко.

Швидко – повільно.

Далеко – близько.

Холодно – тепло.

  1. «Закінчи речення»

Вранці автомобіль їхав як?... (швидко).

Я виконую домашні завдання як?... (старанно).

Мої друзі ставляться до мене як? (добре).

Лікар порадив хворому бувати на свіжому повітрі коли?... (частіше).

Для приготування салату потрібно скільки овочів?...( багато/мало).

На подвір’ї розмовляли незнайомі люди як?... (голосно/тихо).

 

 

ВИСНОВКИ

Робота із збагачення, закріплення і активізації словника займає значне місце у загальній системі мовленнєвого розвитку і потребує постійної уваги і урізноманітнення форм, методів і прийомів організації корекційно-логопедичних занять.

 

 

ЛІТЕРАТУРА

  1. Балановська С.М. «Застосування мовних ігор»/ Науково-методичний журнал «Логопед», видавництво «Основа» - вересень 2016.
  2. Барищук Г.С. «Як усунути вади письма» (дидактичний матеріал)./ Тернопіль. «Навчальна книга». «Богдан», 2003.
  3. Блінова Г.Є. «Подолання  мовленнєвих вад у дітей», Ч.2./ Київ, «Благовіст», 2005.
  4. Березіна О.М., Павловська Т.О. Мовні ігри та забави: Навч.-метод. Посібник. – Тернопіль.: Мальва – ОСО,2002. – 104 с.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
24 вересня 2023
Переглядів
766
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку