«Корекція розвитку» для 1-х класів спеціальних ЗЗСО для дітей із тяжкими порушеннями мовлення

Про матеріал

«КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ» ДЛЯ 1-х КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

Перегляд файлу

«КОРЕКЦІЯ РОЗВИТКУ» ДЛЯ 1-х КЛАСІВ СПЕЦІАЛЬНИХ ЗАКЛАДІВ ЗАГАЛЬНОЇ 

СЕРЕДНЬОЇ ОСВІТИ ДЛЯ ДІТЕЙ З ТЯЖКИМИ ПОРУШЕННЯМИ МОВЛЕННЯ

                                                            1 клас

Мандрую з Пізнайком

Маршрутні точки розвитку

Орієнтовні 

показники розвитку 

здобувачів початкової освіти

Шляхи

корекційно-розвивальної 

роботи

Фізично-мовленнєвий розвиток

Артикуляцій-ний П. [11, 13, 16, 17, 23, 24, 26]

  • за наслідуванням, зразком, словесною інструкцією виконує вправи артикуляційної гімнастики (*);
  • правильно вимовляє (промовляє) окремі звуки, звукосполучення, склади, короткі слова (на матеріалі наявних у мовленні голосних і приголосних звуків, за умов багаторазового повторення, відповідно до можливостей мовленнєвого розвитку) (*);
  • повторює за педагогом зразки вживання слів, побудови словосполучень, коротких (у межах 4 слів) речень;
  • Удосконалення різних видів праксису;
  • формування: 

 звуковимовних навичок;

 вміння узгоджувати власні рухи з мовленням;

 праксисного структурного рівня мовлення;

 фонематичного та лексичного коду імпресивного, експресивного усного та писемного мовлення;

  • розвиток:

 міжпівкульної взаємодії;

 аналітико-синтетичної діяльності;

 предметного зорового, кольорового зорового, зорово-просторового, сомато-просторового гнозису;

  коротко- та

Графічний П.

  • обводить по крапках зображення, впізнає та по можливості називає їх;
  • серед хаотично розташованих букв з’єднує  лініями великі та маленькі однойменні букви;
  • з’єднує лінією зображений предмет та букву, з якої починається написання його назви; 
  • у зошиті в клітинку зображує лінії різних типів, їх комбінації, елементи букв;
  • заштриховує геометричні фігури (предметні зображення) у напрямку, вказаному стрілками;
  • пише графічні диктанти;
  • друкує та пише букви, цифри;
  • креслить графічні схеми звукового аналізу слів (умовні позначення голосних, твердих і м’яких приголосних звуків), побудови речень із 3−4 слів;
  • списує (з дошки, підручника, навчальної картки) речення з 2−5 слів;

Конструктив-но-просторо-вий П.

  • викладає з паличок прості геометричні фігури (трикутник, квадрат, прямокутник), окремі букви та цифри, по можливості називає їх;
  • перевіряє правильність виконання завдання, звіряючись зі зразком (*);

Продовження таблиці

Локомотор-ний, сомато-просторовий П.

  • зберігає правильну поставу під час вільної ходьби, сидіння за партою (*);
  • вміє зав’язати шапку, застібнути ґудзики (застібку), зашнурувати взуття, зав’язати шнурки;
  • за наслідуванням, зразком, вербальною інструкцією виконує загальнорозвивальні фізичні вправи (*);
  • виконує різноманітні вправи, узгоджуючи їх із мовленням (*); 
  • відтворює прості ритмічні малюнки (/, / /, / / /);
  • виконує рухи руками, у т. ч. із торканням до певних частин голови (обличчя);

довготривалої, рухової, зорово-предметної, слухо-мовленнєвої пам’яті; 

 довільної слухової та зорової уваги; 

 номінативної, регулюючої функції мовлення;

 основних видів мовлення (індикативного, говоріння, слухання, читання, письма);

 поточного, кінцевого зорового та рухового контролю;

  • виховання чуття ритму, бажання виконувати різноманітні рухові вправи

Мануальний, пальцевий П. [6, 7, 8, 9, 10]

  • за наслідуванням, графічною схемою, вербальною інструкцією виконує вправи ручної та пальчикової гімнастики (*);
  • правильно тримає ручку, пензлик, олівець, крейду, вміє користуватися стеками;
  • пише графічні елементи, плавно переключаючись з одного на інший;

Мімічний П.

  • за наслідуванням, фотографіями, смайликами, відеофрагментами, вербальною інструкцією виконує вправи мімічної та зорової гімнастики (*) (див. Додаток 1);

Оральний П.

  • виконує одно- та двослівні інструкції на позначення автоматизованих дій («Подмухай (поклацай язиком, надуй щоки!») (*);

Символічний П.

  • розуміє жести-звертання однокласників, які ще не оволоділи навичками вербального спілкування;
  • здійснює імітаційні рухи на позначення названих педагогом схожих за лексичним значенням дій (різати – пиляти – вирізувати)

Когнітивно-мовленнєва сфера

Зоровий графічний Г.

  • впізнає та по можливості називає букви на позначення певних звуків, цифри − певних чисел у межах 10;
  • впізнає букви і цифри, надруковані різними шрифтами;
  • впізнає частково закриті букви (див. Додаток 2);
  • знаходить, впізнає та називає букви у незвичному розташуванні, як складову предметних зображень (див. Додаток 3);
  • розрізняє букви і цифри (3 і з, 1 та і, 4 та ч, 7 і г тощо);
  • диференціює правильне і помилкове, у т. ч. й дзеркальне, написання букв, цифр;
  • правильно, чітко читає окремі склади, слова, прості речення;
  • Удосконалення різних видів гнозису;
  • формування:

 навичок зосередженого та старанного виконання завдань педагога;

 гностичного структурного рівня мовлення;

 фонематичного та лексичного коду

Продовження таблиці

Кольоровий зоровий Г.

  • диференціює основні кольори та їх відтінки, називає їх;
  • виокремлює предмети за кольором (величиною, формою), абстрагуючись від другорядних ознак;

імпресивного, експресивного усного та писемного мовлення;

  • розвиток:

 інтегративної діяльності аналізаторів та міжпівкульної взаємодії; 

 аналітико-синтетичної діяльності;

 короткочасної зорової, слухової пам’яті;

 основних видів мовлення (говоріння, слухання, читання);

  • компенсація первинних і пропедевтика виникнення вторинних порушень психофізичного розвитку;
  • виховання інтересу до навчання

Лицьовий зоровий Г.

  • впізнає на фотографіях та називає своїх рідних і знайомих;
  • запам’ятовує та впізнає обличчя педагогів і однокласників; 

Предметний зоровий Г.

  • співвідносить мовні одиниці з їх предметно-образними відповідниками;
  • впізнає реалістичні, стилізовані, заштриховані, тіньові, накладені, перекреслені, неповні (за окремими складовими, фрагментами) зображення предметів, називає їх;
  • впізнає та називає зображення предметів у різних ракурсах;
  • розглядаючи ілюстрацію, впізнає героїв знайомих казок, по можливості називає їх;

Слуховий Г. [11, 13, 16, 23]

  • впізнає та диференціює мовленнєві і немовленнєві звуки;
  • впізнає, диференціює та імітує звуки, які видають свійські тварини;
  • впізнає та розрізняє, по можливості повторює окремі звуки, відкриті та закриті склади, слова, їх невеличкі ряди (з 2−3 елементів);
  • визначає на слух наголошений склад у слові;
  • впізнає ціле слово за трьома послідовно почутими звуками;
  • на слух розпізнає слова на позначення назв предметів, ознак, дій;
  • зосереджено слухає, чітко та правильно повторює за педагогом паронімічні пари (мишка – миска, жабка – шапка);
  • на слух виокремлює речення як синтаксичну одиницю;

Сомато-про-сторовий Г.

  • орієнтується у схемі власного тіла;
  • показує правою (лівою) рукою названі педагогом предмети;
  • диференціює ритмічні малюнки (мелодії), по можливості відтворює їх сплесками чи відстукуванням;

Тактильний Г.

  • визначає на дотик поверхню і текстуру матеріалів; 
  • обмацуючи об’ємні букви та цифри, об’ємні (площинні) геометричні фігури, впізнає і називає їх; 
  • відчуває локалізацію доторкань;

 

Продовження таблиці

Зорова У.

  • звертає увагу на гармонійне поєднання форм, кольорів у предметах оточуючої дійсності, на оформлення приміщення класу, школи, прилеглої до школи території;
  • серед ряду предметних зображень (геометричних фігур, букв, цифр) знаходить потрібне (-у, -і);
  • знаходить у ряду предметів схожі та відмінні;
  • розглядаючи зображення, визначає та називає, якої (-их) саме деталі (-ей) не вистачає;
  • на картці серед хаотично розташованих цифр різного розміру, кольору, написаних різним шрифтом знаходить і називає їх у правильному порядку від 1 до 9 (від 9 до 1);
  • на картці серед хаотично розташованих цифр різного розміру, кольору, написаних різним шрифтом знаходить і називає цифри певного кольору від 1

до 9;

  • Удосконалення мимовільної, довільної, модально-специфічної сенсорної слухової, зорової, модально-неспецифічної рухової, інтелектуальної уваги;
  • пропедевтика застрягань на попередньому матеріалі, втомлюваності;
  • формування:

 гностичного та смислового структурного рівня мовлення; − лексичного, синтаксичного коду імпресивного та експресивного усного мовлення;

 диференційованих дій за словесною інструкцією;

  • розвиток:

 інтегративної діяльності аналізаторів та міжпівкульної взаємодії;

 аналітико-синтетичної діяльності;

 працездатності;

 предметного зорового, зорово-просторового гнозису;

 зосередженості, вибірковості, концентрації, рухливості, обсягу, розподілу, стійкості, переключення уваги;

− короткочасної зорової, слухової пам’яті;

 основних видів мовлення (говоріння, слухання, читання,

  • розфарбовує предмети, назви яких починаються (закінчуються) на певний звук;
  • уважно читає, пише, списує букви, склади, слова, короткі речення;
  • за завданням педагога заплющує очі, пригадує та перераховує предмети, які знаходяться в класі (на парті);
  • уважно розглядає, порівнює та аналізує будову дерев, кущів і квітів, різних комах, риб, птахів і тварин;
  • вміє помічати зміни у природі в залежності від пір року, погоди, частин доби; прагне розповідати про них;
  • уважно розглядаючи сюжетні картинки із зображенням режимних моментів, співвідносить їх із частинами доби;
  • розглядаючи сюжетну картинку, відшукує невідповідність у вигляді зайвого предмета сюжету, по можливості пояснює логіку свого рішення;

Інтелекту-

альна У.

  • адекватно переходить від виконання одного завдання до іншого;
  • перевіряє правильність виконання завдання та при потребі прагне виправити помилки;
  • відповідально, критично ставиться до власного мовлення, уміє помічати мовленнєві недоліки та виправляє їх;
  • уважно розв’язує приклади, прослідковує залежність між арифметичною дією та 

Продовження таблиці

 

здобутим результатом, може пояснити її;

письма);

 номінативної, пізнавальної, регулюючої, комунікативної функції мовлення;

 поточного та кінцевого зорового, слухового контролю;

  • компенсація первинних і пропедевтика виникнення вторинних порушень психофізичного розвитку;
  • виховання уваги до орфоепічного, лексичного, граматичного оформлення мовлення

Рухова У.

  • слухаючи ряд слів, названих педагогом, диференціює їстівне і неїстівне, виконуючи відповідні рухи обома руками до і від себе;
  • на картці з хаотично або рядами розташованими буквами (цифрами, геометричними фігурами чи предметами) почергово знаходить і закреслює (підкреслює, обводить) назване педагогом (закресли всі трикутники);
  • серед ряду геометричних фігур знаходить і закреслює (обводить) названу педагогом пару, чітко дотримуючись вказаної послідовності (
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Планування
Інкл
Додано
19 жовтня 2023
Переглядів
1239
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку