Корекційна освіта: а ми робимо так!

Про матеріал

В статті представлені корисні розробки з досвіду роботи педагогічного колективу СНВК № 5 в роботі з дітьми з особливими потребами, а саме розвитку дрібної моторики, яка сприяє покращенню мовленнєвої і психологічної характеристики вихованця.

Перегляд файлу

      Корекційна освіта: а ми робимо так!

                                                                 Грицан Аліна Валеріївна,

                                                                           вчитель-дефектолог спеціального

                                                                                навчально-виховного комплексу № 5,

                                       м. Кам’янське

 

    Усунення мовленнєвих порушень у дітей вимагає комплексного підходу, оскільки ці порушення пов'язані з цілим рядом причин як біологічного, так психологічного і соціального характеру. Розвитком мови дітей в нашому  комплексі  займаються  вчителі-логопеди, вчителі-дефектологи, вчителі початкових класів, вихователі. Ми працюємо в тісному контакті, доповнюючи один одного. Кожне заняття вчителя-спеціаліста включає:

  • Вправи на дихання;
  •  Завдання на формування фонемного слуху;
  •  Словникову роботу;
  •  Формування граматичної будови мови;
  •  Артикуляційну гімнастику ;
  •  Логорітміку (фізпауза) ;
  •  Дидактичні ігри або наочно-практична діяльність.

        Зміна діяльності необхідна для підтримки інтересу і активної участі дитини в корекційному процесі. При роботі з дітьми з порушенням психологічного розвитку, ми враховуємо  наступні наукові аспекти:

  1. У головному мозку людини центри, відповідальні за мову (центр Брока і центр Вернике) і рухи пальців рук розташовані дуже близько.
  2. Активізуючи відповідні відділи головного мозку шляхом стимуляції тонкої моторики, ми активізуємо і сусідні зони, що відповідають за мову.

        Тому для роботи з дітьми, які мають вади мовлення використовуємо низку спеціальних інноваційних  методик, спрямованих на вирішення корекційних задач. Це – психогімнастика, ігротерапія, етнотерапія, казкотерапія, арттерапія, піскотерапія, кінезіологічні методи.

 У дітей із затримкою психічного розвитку та загальним недорозвитком мовлення порушена загальна та дрібна моторика, вони більш скуті, швидше втомлюються,  у них порушена слухова увага та пам’ять. А навчити дітей керувати своїми м’язами – це одне з головних завдань корекції мовленнєвих негараздів. Таким чином, ми можемо побудувати наступний ланцюжок розвитку: дрібна моторика мова сприйняття вищі психічні функціїислення, пам’ять, увага). Враховуємо слова Марії Монтессорі, яка  говорила, що кожен рух дитини — це ще одна складочка в корі великих півкуль.

 

 

       Намагаємося аби пальчиковий тренінг  був для дітей  емоційно-приємним, цікавим, динамічним. З великим захопленням діти виконуютьрухові вправи з використанням нетрадиційного матеріалу, так завдання перетворюються на цікаву гру.

          Бачимо, що промовляння віршів, скоромовок тощо  одночасно з рухом має ряд переваг: мова у вихованців  ритмізуєтся рухами, робиться гучнішою, чіткішою, емоційнішою. Поєднання пальчикових вправ з мовним супроводом у віршованій формі дозволяє досягти найбільшого навчально-корекційного ефекту.

            У тіньовому театрі особливо чітко є видимими контури персонажів, характер поведінки, рухи. В інсценуваннях за допомогою пальчикового театру, великі можливості для розвитку ручної спритності, рухів кисті, точності, виразності рухів і розвитку мови.

              Конструювання за допомогою пальців різних предметів, об'єктів добре слугує для мобілізації уваги, викликає у дітей яскраво виражений інтерес і емоційний настрій. «Пальчиковая азбука» - це система зображень букв українського алфавіту за допомогою пальців рук. Це закріплює зорово-просторовий образ букви, сприяє розвитку психічних функцій, необхідних для вивчення шкільних програм. Пальчикова азбука є одним із засобів профілактики дислексії  і дисграфії. Наші педагоги  регулярно використовують її  під час спеціально організованої діяльності для  вдосконалення навичок читання: злиття складів, плавного, безвідривного читання слів.

              Дуже полюбляють діти ігри з дрібним матеріалом, якого в кожного педагога безліч, це :

 - ігри з геобордами і гумками, направлені на підвищення пружності ручної мускулатури – наші педагоги виготовили багато дерев’яних дощечок із завданнями різної складності в залежності ступеню порушення психологічного розвитку та рівня розвитку дрібної моторики  дитини;

- ігри з різноколірними кришками, викладаючи з яких барвисті предмети, узори, накручуючи їх на різні підставочки, діти закріплюють знання про кольори, форми, розвивають уяву;

 - ігри з сірниками (без голівок), паличками;

 - ігри з кубиками, мотузочком, шнурками, горохом,  крупою, олівцем, що забезпечують хороше тренування пальців – пропонуємо дитині регулярно займатися с крупою: сортувати, відгадувати з закритими очами, катати між великим і вказівним пальцями, придавлювати по черзі усіма пальцями обох рук до столу, стараючися при цьому виконувати  рухи по колу;

 - ігри з різноколірними прищіпками, скріпками, стимулюючи дозрівання кліток кори головного мозку, допомагають при цьому закріпити кольори та знання згідно лексичних тем. Наприклад, «Добери відповідні прищіпки до фруктів та назви їх»;

- ігри з клавішами - використовуємо клавіатури списаних компютерів минулого покоління;

 - ігри з поролоном;

- ігри з мозаїкою, конструктором – для розвитку уваги, мислення, уяви пропонуємо парі дітей, розділених ширмочкою пограти в учителя та учня. Одні дитина  виконує і диктує іншій про характер своїх дій з мозаїкою, потім роботи порівнюються;

 - ігри з гудзиками, намистинами, кісточками, насінням плодів – «Утвори намисто зі слів-ознак, компліментів другу, слів-вітань тощо»;

- ігри з пульвелізатором – намалюй різнокольоровою водичкою взимку на снігу геометричні фігури, цифри, літери, квіти… – цієї зими нам це вдавалося, в інший період – на піску.

           Розвиток графічної моторики потрібен як  нашим дошколярикам, так і учням перших-других класів:

 - малювання по трафарету, яких безліч згідно лексичних тем;

 - малювання по фігурних лінійках;

- штрихування – знову згідно лексичних тем, цифр, літер, геометричних фігур тощо;

- робота в зошитах, виконання графічних вправ, диктантів в парах «дитина-дитина», дорослий-дитина»;

- пальчикові ігри на папері (малювання пальчиками, кісточками, камінчиками, черепашками, ґудзиками, шнурками, зубною щіткою).

     В процесі ігрових завдань діти:

- вдосконалюють загальну і дрібну моторику;

-  тактильний і зоровий аналізатори;

- уміння класифікувати за заданим принципом;

- виконувати рухи рукою в заданому напрямі;

- працюють над темпом виконання завдання, акуратністю і посидючістю;

-  над розвитком стійкої уваги і уяви;

 - розвивають зорово-моторну координацію, диференціацію ліво - право, вперед-назад, довільність психічних процесів, уміння виконувати завдання за схемою і по опису на слух;

-- закріплюють знання про властивості різних матеріалів, про правильну орієнтацію елементів написання друкарських букв і цифр;

- заглиблюють поняття про величину, колір, товщину;

 - коректують дзеркальний лист в зображеннях різної конфігурації, канали сприйняття.

 

 

F:\учні  алини з геобордами\unnamed (3).jpg

1

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
4.0
Оригінальність викладу
4.0
Відповідність темі
4.0
Загальна:
4.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Тімко Maрина Миколаївна
    Загальна:
    4.0
    Структурованість
    4.0
    Оригінальність викладу
    4.0
    Відповідність темі
    4.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Методичні рекомендації
Інкл
Додано
2 листопада 2018
Переглядів
5652
Оцінка розробки
4.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку