Всі ми знаємо народні казки, знаємо і літературні казки, написані певними авторами. Малюки в самому ранньому віці знайомляться з такими казками, як «Теремок», «Ріпка» та «Колобок». Вони можуть слухати їх нескінченно і намагаються повторити сюжет історії. Одночасно з цим дитина вчиться говорити, дивуватися і співпереживати. Ставши дорослими, ми починаємо звертати увагу на те, що такі прості і улюблені для нас розповіді влаштовані не так-то й просто. В їх основі лежить дивний прийом, який передбачає неодноразове повторення. Персонажі і дії подібних казок утворюють своєрідну ланцюг, немов нанизуючись одна на одну. Саме такі казки називають кумулятивними.
Кумулятивні казочки
Всі ми знаємо народні казки, знаємо і літературні казки, написані певними авторами. Малюки в самому ранньому віці знайомляться з такими казками, як «Теремок», «Ріпка» та «Колобок». Вони можуть слухати їх нескінченно і намагаються повторити сюжет історії. Одночасно з цим дитина вчиться говорити, дивуватися і співпереживати. Ставши дорослими, ми починаємо звертати увагу на те, що такі прості і улюблені для нас розповіді влаштовані не так-то й просто. В їх основі лежить дивний прийом, який передбачає неодноразове повторення. Персонажі і дії подібних казок утворюють своєрідну ланцюг, немов нанизуючись одна на одну. Саме такі казки називають кумулятивними.
А що це за казки- кумулятивні? Ланцюжком, або кумулятивною, рекурсивну або цепевидной казкою називають таку, в якій всі дії або діалоги розвиваються або повторюються при становленні сюжету. Ефект такого оповідання найчастіше заснований на характерною римі. Більшість кумулятивних казок – це реліктові, тобто дуже давні твори фольклору. Причому знайти їх можна у різних народів. Незалежно від країни і континенту все кумулятивні казки – це історії, мають схожу структуру.
Кумулятивнi казки (вiд лат. cumulatio збiльшення, накопичення, cumulare нагромаджувати, посилювати). Найчастіше їх розповідають маленьким дітям. Адже основною метою таких історій є розвиток мови у малюків, які починають говорити чи погано говорять. Адже повтор кожної з ланок сюжетного ланцюжка в казці супроводжується словесною формулою, до якої поступово приєднуються нові подробиці. Батьки і, взагалі, всі дорослі, повинні розуміти, що малюкам просто необхідні кумулятивні казки. Їх місце і роль у вихованні дитини досить великі. Такі оповідання необхідні дітям для розвитку мовлення і мислення. Малюки починають вчитися причинно-наслідкових зв'язків і побудови послідовностей. На перших порах це найпростіші моделі, але ними діти вже можуть скористатися в інших ситуаціях, які будуть для них більш складними.
Украïнський народний епос дуже багатий на кумулятивнi казки всiх
типiв з рiзними видами кумуляцiï. Познайомтеся із ними.
Киця-мура
Киця-мура, Де ти була?
— У бабусі.
— Що робила?
— Миски мила.
Дві помила, дві розбила, Баба голову набила.
Коточку-коточку
Коточку-коточку, Де ти був?
— У коморі.
— Що там робив?
— Молочко пив.
— А мені залишив?
Зайчику-зайчику
— Зайчику, зайчику, де ти
бував?
— У млині, у млині.
— Що ти видав?
— Куль муки, куль муки.
— Чом ти не вкрав?
Насилу втік
Через бабин тік.
І тік поплутав,
І бабу злякав.
А баба за мною
Та ще з кочергою.
А я за колоду
Та й упав у воду.
Буль-буль, буль.
Мишко, мишко
Де ти була?
— У бабусі.
— Що робила?
— Полотно ткала.
— Що заткала?
— Кусок сала.
— Куди поклала?
— На мисничку.
— Куди впало?
— В помийничку.
— Тут пень, тут криниця,
Тут холодная водиця.
А пас ти кози?
— А пас ти кози?
— Пас.
— А були морози?
— Були.
— А брав вовк кози?
— Брав.
— А як коза мекала?
— Ме-е-е, ме-е-е,
Товчу, товчу мак!
Товчу, товчу мак, мак,
За ступою дяк, дяк.
— Чого, дяче, плачеш?
— А де ж той книш?
— З'їла миш.
— А де ж тая миш?
— Побігла під піч.
— А де ж тая піч?
— Вода затопила.
— А де ж тая вода?
— Воли випили.
— А де ж ти воли?
Скажу вам байку
Скажу вам байку:
Курив під файку —
На довгім цибушку,
Обпалив собі вушко.
— Де то те вушко?
— На столі лежало.
— Де той стіл?
— Огонь спалив.
— Де той огонь?
— Вода загасила.
— Де то та вода?
— Горобчики випили.
— Де то ті горобчики?
— На дереві сиділи.
— Де то те дерево?
— Баба спалила.
— Де то та баба?