Тема: Робота над голосом. Закріплення диференціації вимови звуків
[ б-п]. Граматичний матеріал. Робота над текстом «Пора підсніжників» (словник, фрази).
Мета: вдосконалювати вміння змінювати силу голосу, закріпити диференціацію вимови звуків [ б-п]; вправляти у розпізнаванні та відтворенні матеріалу розмовно-побутового характеру, граматичного матеріалу, фраз з теми «Весна»; збагачувати словниковий запас; розвивати слухову, слухозорову пам’ять, увагу, коригувати звуковимову; виховувати любов до природи, бажання спілкуватися словесною мовою.
Обладнання: профілі звуків [ б-п], картки, малюнки.
Хід заняття
І. Вимова
1.Організаційний момент
- Добрий день!
- Як ти чуєш?
(- Я чую добре.)
- Що ви зараз будете робити?
(- Я буду слухати і говорити)
Мовний матеріал розмовно-побутового характеру
Сьогодні на занятті ми будемо працювати над голосом, над звуками [ б-п], фразами розмовно-побутового характеру, працюватимемо з граматичним матеріалом, з фразами до тексту «Пора підсніжників», вивчимо новий словник.
Будьте уважні. Говоріть чітко, виразно.
2.Робота над голосом
Зараз будемо працювати над голосом. Будете говорити голосно і тихо.
а) прочитати склади та слова :
голосно тихо
ТА – ТА ОДИН та – та один
ТО – ТО ДВА то – то два
ТУ – ТУ ТРИ ту – ту три
ТИ – ТИ ЧОТИРИ ти – ти чотири
б) прочитати склади і слова, вірно вимовляючи наголошений склад :
ТАта ТАта ТАта ТАта
таТА таТА таТА таТА
та – ТА – та лоПАта , роБОта
ТА – та– та ДЕрево , ЛАСтівка
та – та – ТА молоТОК , голоВА
3.Диференціація звуків [б-п]
Зараз будемо працювати над звуками б-п.
1) Робота з профілем
Давайте порівняємо вимову цих звуків. Коли вимовляємо ці звуки, язик лежить в роті, зуби відкриті, губи зімкнені, при цьому повітря з рота виходить не плавно, а поштовхами, звуки вимовляємо коротко, швидко.
Звук [б] вимовляється з голосом – голосові зв’язки вібрують – це дзвінкий приголосний.
Звук [п] вимовляється без голосу, голосові зв’язки не вібрують – це глухий приголосний звук.
2) Прочитайте склади
3) Прочитайте слова:
4) Прочитайте речення:
Мама зробила ікру з баклажанів
Я люблю їсти смажену картоплю
Сік роблять з помідорів, яблук.
5) Прочитайте слова, вставляючи замість крапок букви б або п.
.удинок, хлі. , ко.ати, ба.уся, то.оля, гри.ок, зу. , ри.а,
не.о, ро.ота, со.ака, су.ота, .еремога, ло.ата, кра. , ду. ,
наки. , жа.а, коло.ок, .егемот, клу.ок, ка.ан, .орося
6) З даних складів утворіть слова.
ти, бо, чо хід, ре, пе лат, ка, па
ра, ба, бан да, бо, ро лоч, бі, ка
би, гри гаж, ба ка, пис, за
хід, шо, пі ка, душ, по ро, при, да
па, та, ло мот, бе, ге па, за, си, ти
7) Робота з малюнками
Я буду говорити слово, а ви покажете малюнок
8) Від поданих слів утворіть нові слова, замінивши б на п.
балка – палка брати - .... банк - ....
куби - .... бити - .... банда - ....
бік - .... груба - .... борт - ....
гриб - .... бух- .... бас - ....
9) З поданих слів складіть речення.
1) біля, бродить, бусол, броду.
2) живе, у, білочка, дуплі, великому.
3) дерева, Пилипко, садити, допомагав, навесні.
4) борода, Панаса, у, довга, діда.
5) на, Петрик, грибів, великий, купив, базарі, пакет.
6) гриб, під, білий, березою, виріс.
7) напекла, смачних, бабуся, пиріжків.
10) Доповніть речення
Господарка поклала в борщ … (буряк, картоплю, помідор, перець, цибулю, капусту).
Фізкультхвилинка
ІІ. Слухове сприймання
Сьогодні на заняття я щось принесла. Воно знаходиться у цій коробці. Я хочу, щоб ви відгадали, що це.
Підказка: - воно біле і зелене
- росте в лісі або на клумбі
- квітка
- зараз вони цвітуть
Сьогодні ми розпочинаємо роботу над новою темою «Весна», текстом «Пора підсніжників»
Пора підсніжників
1.Найсвітліше у листяному лісі буває ранньої весни. 2. Під сонячним промінням швидко збільшуються чорні круги талої землі навколо дерев. 3.На очах з’їдає останні кучугури снігу південний теплий вітерець. 4.Задзюрчали по вибалках струмочки. 5.Ґрунт ще не просох. 6.Над землею, вкритою торішнім листям, вже піднялися ранні квіти. 7.Розкрилися грона пролісків, схожих на небесну блакить. 8.Поодинці визирнули підсніжники. 9.Між зеленими листочками загорілися жовтенькі зірочки гусячої цибульки. 10.Світло й тепло розбивають панцир на бруньках. 11.Вже недалеко той час, коли оксамитовим серпанком молодого листячка вкриються розлогі крони кленів, лип. 12.Період пробудження природи: від перших таловин на пагорбках і до розпускання бруньок на деревах – пора підсніжників. 13.Незабаром виб’ється молоденьке листячко з бруньок, одягнуться дерева в ніжний і тендітний наряд. 14.Пора підсніжників, перших прилітних птахів ось-ось зміниться зеленою весною.
1.Словник :
Листяний ліс Рання весна
Сонячне проміння Чорний круг талої землі
Кучугури снігу Задзюрчали струмочки
Вибалки Ґрунт
Небесна блакить Поодинці (мало підсніжників)
Підсніжники Гусяча цибулька
Панцир на бруньках Крони дерев
Таловини
2.Робота з фразами
1)Слухо-зорове сприймання фраз
Найсвітліше у листяному лісі буває ранньої весни.
Під сонячним промінням швидко збільшуються чорні круги талої землі навколо дерев.
На очах з’їдає останні кучугури снігу теплий вітерець.
Задзюрчали по вибалках струмочки.
Ґрунт ще не просох.
Над землею, вкритою торішнім листям, вже піднялися ранні квіти. Поодинці визирнули підсніжники.
Між зеленими листочками загорілися жовтенькі зірочки гусячої цибульки.
Світло й тепло розбивають панцир на бруньках.
Період пробудження природи: від перших таловин на пагорбках і до розпускання бруньок на деревах – пора підсніжників.
2)Сприймання на слух фраз в розбивку
3.Граматичний матеріал.
Поширте речення другорядними членами речення:
Прийшла (яка?) …, … весна.
Побігли (які?) … струмочки.
Птахи повернулися (звідки?) з …. .
(Де?) … розпускаються листочки.
Школярі посадили (які?) … саджанці берізок.
ІІІ. Підсумок
Сьогодні ви працювали добре, намагались говорити чітко і виразно
Допобачення.
1