Заняття "Буква - м'який знак"

Про матеріал
Розвиток дрібної моторики, розвиток фонематичних процесів, розвиток уваги, пам'яті.
Перегляд файлу

Тема: Корекційно – логопедичне заняття:

              « Буква- мякий знак».

Мета:1.Уточнити уяву учнів про знак.

           2.Тренуватися в написанні м якого знаку.

           3.Розвивати просторове сприйняття.

           4.Розвивати фонематичний аналіз та синтез учнів.

           5.Розвивати увагу,пам ять,зорове сприйняття.

           6. Збагачення словникового запасу учнів.

Обладнання: картинки, роздатковий матеріал, вірші,загадки.

 

ХІД ЗАНЯТТЯ.

І. Організаційний момент.

Привітання. Правила для учнів: парту в школі бережи і на парті не лежи, щоб заняття пройшло не марно - треба сісти рівно, гарно.

Щоб помилок уникати, треба пильність розвивати.

Повторимо матеріал,який ми вже вивчали на заняттях.

-Які ми знаємо дві групи звуків української мови?

- Які особливі звуки – герої ми вивчали?

ІІ. Основна частина.

Повідомлення теми заняття:

Хто абетку з вас вивчав,

Різні букви зустрічав

Кожна з них від А до Я

Промовля своє ім я.

Лиш одна із них німа.

Здогадався, певно, всяк!

Звуть цю букву- м який знак.

1.Прочитати таблицю, пом якшуючи приголосні.  (ДОДАТОК №1)

2. Хвилинка каліграфії. Написати м який знак в зошиті.

3.Записати названий звук, дописати ь. Пояснити, що змінилося у вимові?

 Т  С  П  Н  М  Л  З  Ц  Д  Б.

4. Назви зображення тварин, вимов останній звук у слові.

( заєць, олень,лось,рись,ведмідь)

5. Склади слова і знайди серед них зайве. ( ДОДАТОК №2).

6.Визначити рухомим показом місце знаходження Ь в словах:

(ДОДОТОК №3).

7.Зверніть увагу,що Ь може стояти і в середині слова.

Він про свою роботу каже так:

Хоч між буквами мовчу, бути їх м якими вчу!

8. Відгадування загадок. ( ДОДАТОК №4).

9. Яка зараз пора року?

-Які ще ми знаємо пори року?

- А в назві яких місяців живе Ь? ( ДОДАТОК №5)

10. Фізхвилинка.

11. Коментовані завдання.

Змінити слова так, щоб утворилися лагідні назви, підкреслити букви,що позначають приголосні. Зверніть увагу на їх вимову.

( ДОДАТОК № 6).

 

12. Прослухайте речення. Записати виправлене слово. Прокоментувати, скільки в цьому слові букв,звуків? ( ДОДАТОК № 7)

13. Записати Ь, або поставити рисочку, якщо його в слові немає.

( ДОДАТОК №8).

14. Дібрати слова протилежні за значенням: ДЕНЬ –НІЧ,КУРКА – ПІВЕНЬ,

СМУТОК- РАДІСТЬ, СОНЦЕ- МІСЯЦЬ.

15. Читання казки про Ь.( ДОДАТОК №9).

16.Змінити слова так, щоб Ь опинився в середині слова.( ДОДАТОК №10).

17. Записати слово схематично, назвати м який приголосний.

( ДОДАТОК № 11).

ІІІ. Підсумок заняття.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК  №1.

 

 

 

 

 

Б –БЬ           В – ВЬ              Л -  ЛЬ

З – ЗЬ           К – КЬ              Р -   РЬ

Н – НЬ          П –ПЬ              Д – ДЬ

Т  - ТЬ           Ф – ФЬ            С - СЬ

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК №2.

 

 

 

 

  3   4   2  1                        2       1

 Н Ь і  К               Л  Е О Н Ь    

 

        1

Б І Л Е Д Ь              И Р С Ь

 

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 3.

 

 

 

 

Визначити рухомим показом місце Ь в словах:

  •  Ходьба
  • Молотьба
  • Бульвар
  • Дельфін
  • Кілька
  • Український
  • День
  • Пень
  • Дідусь
  • Портфель
  • Півень
  • Колодязь.

 

 

 

ДОДАТОК №4

 

Відгадати загадки:

  • Жовтокорий, запашний

Ділиться на всіх він.

Для усіх улюблений
Солодкий (апельсин).

 

-Я ловлю комах,жучків,

І маленьких черв ячків.

В теплий край не відлітаю –

Під стріхою хату маю.

  • Цвірінь! – сів я на хлівець,

Зовуть мене (горобець).

 

Сторожем не служить,

А всіх рано будить. ( Півень)

 

Визначити, який приголосний пом якшений.

 

 

 

 

 

ДОДАТОК №5.

 

Назви місяців, в яких живе Ь.

-Березень,квітень, травень.

-Червень,липень, серпень.

-Вересень,жовтень.

-Грудень,січень.

 

ДОДАТОК №6.

Тепле – тепленьке          Тополя - тополька

Сухе –                                   Кастрюля -  

Мале –                                  Картопля –

Рідне –                                   Земля -

Дороге –                                Крапля -

 

 

 

 

 

ДОДАТОК № 7.

 

 

Прослухайте речення. Виправте помилку. Записати

Виправлене слово. Прокоментувати: скільки букв, скільки звуків.

 

-Від спиляного дуба залишився тільки пен.

-Буква О схожа на нул.

-У нашої кицьки є родичка – рис.

-Актор добре виконав рол.

 

 ДОДАТОК №8

 

Записати Ь, або поставити-----------,якщо його немає.

Гість,торт,ваніль,стіл,заєць,вогонь,карась,вагон,

кінь,зал,хвіст,хтось,ліс,олень,кінець.

 

 

ДОДАТОК №9.

 

Прослухайте казочку.

Стояв Ь знак в кінці слів:вітер його обдував, дощ

його поливав,сніг його замітав… Застудився Ь і захворів. Але ж букви не можуть пити звичайні людські ліки. Що робити? Обступили тоді букви хворого і своєю теплотою зігріли його. Ь знак і одужав.

 

ДОДАТОК № 10.

 

Змінити слова за зразком: щоб Ь опинився між буквами:

Пень –пеньки,                      День-

Вуголь-                                   Окунь-

Карамель-                            Учитель-

Вогонь-

Куль-

Карусель-

ДОДАТОК № 11.

 

 

Записати слово схематично,назвавши м який приголосний:

Бильце  _ль___

Кільце     ль

Батько     ть

Кузьма     зь

Фольга     ль

Асфальт   ль

 

 

 

 

 

 

 

 

ТЕМА: Диференціація понять приголосний –    

            голосний.

 Диференціація поняття "голосний - приголосний" звук. Ви ділення приголосного звука в середині слова. Лексична тема "Назви частин тіла і частин артикуляційного апарату". Поширене речення з прямим додатком і означенням

 

Мета: уточнити поняття дітей про голосні та приголосні звуки; розвивати фонематичне сприймання; закріпити навички звуко- буквеного аналізу; збагачувати словниковий запас; учити будувати речення та поширювати їх.

 

Обладнання: малюнки із зображенням частин тіла, схема артикуляційного апарату, сюжетні малюнки.

 

Хід заняття

 

І. Організація дітей до заняття

 

ІІ. Розвиток фонематичних процесів

 

Виділення слів із заданим приголосним звуком, що знаходиться в середині слова.

 

[б]   - чоботи, коза, турбота, указка, риба, Люба, стілець, гриби;

 

[в]   - абетка, буква, зошит, автобус, садівник, троянда, аварія.

 

ІІІ. Диференціація понять "голосний - приголосний" звуки

 

1.     Демонстрування схеми артикуляційного апарату.

 

Назвати частини артикуляційного апарату (губи, зуби, язик).

2.     Пояснення творення голосних і приголосних звуків (під час тво рення струмінь видихуваного повітря не зазнає перепон, а при творенні приголосних звуків губи, зуби та язик створюють перешкоди для повітря).

 

Учні піднімають прапорець, коли чують голосний звук: [а, д, м, о, у, р, с, т, і, ж, є, и, н, с, гі, а, у, в, н, і, є].

 

3.     Запис слів у дві колонки залежно від першого звука.

 

Голосний  - приголосний:

 

Осінь, аркуш, замок, екран, самовар, батон, індик, фарба, хмара, указка.

 

V.      Закріплення вивченого матеріалу

 

1.     Демонстрування сюжетних малюнків.

 

Хлопчик співає.

 

Дівчинка спить.

 

Дівчинка з перев’язаною рукою.

 

Учні називають частини тіла.

2.     Складання і запис речень за сюжетними малюнками.

 

Хлопчик відкрив рота.

 

Дівчинка заплющила очі.

 

Іринка перев’язала хвору руку. У першому реченні підкресліть букви, що позначають голосні звуки, а в другому - приголосні.

 

Придумати слова, у яких:

кількість голосних і приголосних звуків однакова (зуби, голова);

приголосних більше, ніж голосних (ніс, живіт, спина);

голосних більше, ніж приголосних (око, оса, Іра).

Згадати, які звуки утворюються за допомогою шуму і голосу.

Назвати 5 голосних і 5 приголосних звуків.

VI.    Підбиття підсумків заняття

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Звольська Анастасія
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Пов’язані теми
Логопедія, Розробки уроків
Додано
13 березня 2020
Переглядів
1824
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку