Тема: Чарівний ліс
Мета: вчити дітей розрізнювати слова-назви предметів; збагачувати словник дітей назвами диких тварин на основі знань, уявлень про довкілля; продовжувати вчити вживати узагальнюючі поняття, утворювати зменшувальні назви, змінювати слова-назви предметів в однині та множині, утворювати присвійні прикметники; формувати навички звуко-буквенного аналізу та синтезу. Розвивати зв’язне мовлення шляхом складання розповіді за сюжетним малюнком; переключення уваги шляхом зміни різних видів діяльності; пам’ять шляхом запам’ятовування мовного матеріалу. Виховувати любов до тварин.
Обладнання: малюнки, картки, мовний матеріал.
Хід заняття
І. Загальнокорекційний етап
1. Організаційна підготовка учнів до праці
Дітям пропонується стати біля своїх парт, заспокоїтися приготуватися до заняття.
2. Нервово-психологічна підготовка учнів до праці
Дітям пропонується відгадати загадки про диких тварин.
Я вухатий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Куций хвостик, довгі вуса,
Я усіх-усіх боюся.
(Заєць)
* * *
В нас гуляє біля тину,
Має носик намистину,
Схожий він на будячок -
Це колючий … (їжачок)
* * *
Взимку спить цей звір в барлозі
І прокинутись не в змозі.
(Ведмідь)
* * *
Низька тваринка ця на зріст,
Руденьке хутро, пишний хвіст.
(Лисиця)
* * *
Вдалині посеред ночі
засвітились хижі очі.
Від його пісень у звірів
морозець біжить по шкірі.
(Вовк)
* * *
Рудий м’ячик вправно скаче
з гілочки на гілочку.
- То не м’ячик, - кажуть діти,
- ми впізнали … (білочку)
ІІ. Основний етап
1. Ігровий момент
Дітям повідомляється, що вони відправляються до казкового лісу за допомогою чарівної палички.
2. Повідомлення теми і мети заняття
Дітям повідомляється, що на занятті вони познайомляться з мешканцями казкового лісу, навчаться їх розрізнювати, дізнаються, де вони живуть, чим харчуються.
3. Формування активного словникового запасу
Дітям пропонується відгадати тварину за описом, назвати її, сказати, де вона живе, чим харчується і як пересувається.
4. Формування різних рівнів лексичних узагальнень
Дітям пропонується розлянути малюнки, назвати тварин, зображених на них та підібрати узагальнююче слово до слів вовк, лисиця, ведмідь (тварини).
Фізхвилинка
Йшли звірята до криниці,
Щоб напитися водиці,
Нахились, попили
І до лісу побрели.
5. Розвиток морфологічної системи словотвору
Дітям пропонується розлянути малюнки, назвати тварин, зображених на них, змінити слова в однині або множині (лисиця – лисиці і т.п.)
Дітям пропонується розлянути малюнки, назвати тварин, зображених на них та утворити зменшувальні назви слів (білка-білочка).
Дітям пропонується розлянути малюнки, назвати дитинчат тварин, зображених на них та утворити зменшувальні назви (зайченя-зайченятко).
6. Робота в зошитах
Дітям пропонується списати вірш і намалювати відповідну тваринку (робота по індивідуальним карткам).
- Де ти, білочко, живеш?
Що ти, білочко, гризеш?
- У зеленому ліску,
У дуплі, у соснячку.
А гризу горішки,
І гриби, і шишки.
В.Гринько
* * *
Їжачок-хитрячок
Із голок та шпичок
Пошив собі піджачок.
І у тому піджачку
Він гуляє по садку.
Натикає на голки
Груші, яблука, сливки.
І до себе на обід
Він скликає цілий рід.
П.Воронько
* * *
Заєць білий, білий
Плаче на дорозі -
Приморозив лапи
Вчора на морозі.
- Ой, рятуйте, люди! -
Верещить вухатий.
- Як тепер я буду
Від вовків тікати?
За Ф.Петровим
* * *
Вовчик-сіроманець,
не сидить на місці,
День і ніч гасає,
навмання, по лісі!
Знає наш сіренький
всі шляхи й дороги,
Бо вовків годують
прудкі, сильні ноги.
С. та Ю. Ходоси
* * *
Є у лісі ведмедик,
дуже ласий до меду,
до солодких ожинок,
до суничок, малинок.
С. та Ю.Ходоси
* * *
Дві лисички - дві сестрички
Намочили рукавички.
Рукавички намочили -
Бабу снігову ліпили.
посідали біля печі
І сушились цілий вечір.
О.Голубенко
7. Розвиток зв’язного мовлення
Дітям пропонується розлянути малюнок, придумати назву та скласти розповідь за сюжетним малюнком.
ІІІ. Заключна частина
1. Підведення підсумків
Дітям пропонується пригадати назви диких тварин, місце їх проживання, особливості харчування.
2. Домашнє завдання
Дітям пропонується придумати казку про диких тварин.
3. Оцінювання роботи
Дітям повідомляється, як вони працювали на занятті.
4. Приведення в порядок робочих місць
Дітям пропонується здати зошити і ручки.
5. Створення установки на відпочинок
Дітям пропонується стати біля парт, закрити очі, вдихнути і видихнути повітря під музичний супровід. Учням повідомляється, що заняття закінчене.