Корекційно-розвивальне заняття «Злість»
(корекція агресивної поведінки молодших школярів)
Мета: ігрова корекція агресивності, зняття вербальної агресії; заучування соціально-прийнятих норм поведінки за допомогою зворотних зв'язків з ровесниками, встановлення довірливих відносин, стимуляція гуманних почуттів; ауторелаксація.
Матеріали: дзвіночок, піктограми «Злість», «Радість».
Хід заняття
1. Привітання
2. Вправа «Добрий ранок»
Мета: забезпечення позитивної психологічної атмосфери, згуртованості групи.
Ведучий: Я радий вас бачити. Давайте всі разом візьмемося за руки і голосно
скажемо один одному: «Доброго ранку!».
3. Вправа «Знайомство з почуттям злості»
Мета: ознайомити з емоцією, вчити розрізняти емоційні стани. Детальний
розгляд піктограми «Злість», порівняння її з піктограмою «Радість».
Запитання до дітей:
· Коли буває весело?
· Чому сумно?
· Коли люди сердяться?
· Чому зляться?
· На що схожа злість?
· Яка злість на смак?
· Якого кольору може бути злість?
За командою ведучого «Зло, зло, зло...» кожна дитина своєю мімікою зображує Зло. За командою «Добро» -зображують добру й ласкаву дитину.
4. Казкотерапія «Як злість Олю і Толю в полон піймала»
Дітям читають казку.
Жили собі веселі діти Оля і Толя. Усі їх дуже любили: і мама з татом, і вихователька, і діти в дитячому садку. Але якось вони вийшли гуляти на двір, налетіла раптом звідкілясь зла фея і захопила в полон Олю і Толю. І понесла в
«Королівство Злобляндія». Усі, хто потрапляв у те королівство, одразу ставали от такими (діти показують), злими і некрасивими. І Оля і Толя злими стали, навчились кусатися, плюватися, битися і навіть ногами копатись. Хто може
сказати, чого вони навчилися? І навіть обзиватися вони навчилися? Як видумаєте, якими словами? Але зла фея ще більше зло для наших малят придумала: Вона повернула їх назад у свій дім, але розчакловувати не стала. І що тут почалося! Оля і Толя на маму зляться. В тата потихеньку комп'ютер ламають. А малят у дитячому садку то образять, то стукнуть, то іграшки забирають. А як ви думаєте, яке життя в Олі і Толі настало? Чому? Правильне ви здогадалися, зовсім погане життя в них настало, тому що злим дуже важко живеться на світі. Але був у Олі і Толі найкращий друг Даня. Вирішив Даня перемогти злу фею і попросив допомоги у виховательки Тамари Андріївни, і сказала вона: «Зло ти
злом не переможеш, тільки людям нашкодиш». «А чим же мені перемогти зло?» — розгубився Даня. «Злого треба полюбити, щоб про зло він міг забути»,— відповіла йому мудра вихователька. От і ми з вами запам'ятаємо ці слова І
пограємо в зачарованих злих Олю і Толю, яких всі разом розчаклуємо.
5. Гра «Змінюємо Олю, змінюємо Толю»
Мета: ігрова корекція агресивності.
Двоє дітей - Оля і Толя - сідають на стільчиках у центрі групи, роблять злі обличчя. Діти по черзі підходять до них, гладять і говорять добрі слова. Оля і Толя не розчакловуються і не посміхаються. Вихователь пропонує дітям сказати
правила, які повинні знати Оля і Толя. Тільки тоді вони розчаклуються:
· жити дружно;
· миритись;
· іграшками ділитись;
· допомагати іншим;
· не ображати дітей.
Діти закріплюють правила.
А якщо вони дуже розсерджені кимось, то вони можуть зробити так (навчальні дії): зім'яти чи порвати якийсь папірець; потупати ногами;. пострибати; голосно покричати в «стаканчик для криків»; пом'яти пластилін.
6. «Вправа «Слухаємо себе»
Мета: розвиток здатності до релаксації, уміння слухати себе й визначати свій настрій, уміння діагностувати емоційне самопочуття учасників групи.
Школярам пропонують сісти в зручній позі, заплющити очі, розслабитись й прислухатися до себе, ніби зазирнула в себе, й подумати: що кожний відчуває, який у нього настрій. Через кілька хвилину сі учасники групи по черзі
розповідають, не розплющуючи очей, про те, як вони почуваються і який у них настрій.
7. Гра «Злюка»
Мета: ігрова корекція агресивності.
Один з учасників групи сідає на стілець. У руках у нього рушник або легка косинка. Всі інші учасники бігають довкола нього і всіляко дражнять, намагаючись розлютити: кривляються, торкаються його, лоскочуть. Психолог стежить за тим, щоб діти не допускали образливих слів. Після умовного сигналу злюка перетворюється на добру дитину.
8. Гра «Тух-тібі-дух»
Мета: вироблення навичок зниження негативних емоцій, навчання дітей альтернативних варіантів поведінки в ситуації агресивності.
Ведучий: Я повідомлю вам по секрету особливе слово. Це чарівне заклинання проти поганого настрою, проти образ і розчарувань. Щоб воно подіяло по-справжньому, необхідно зробити ось що. Зараз ви почнете ходити по кімнаті, ні з ким не розмовляючи. Як тільки вам захочеться поговорити, зупиніться навпроти одного з учасників, подивіться йому в очі й тричі, сердито-пресердито вимовте чарівне слово: «Тух-тібі-дух». Потім продовжуйте ходити по кімнаті. Час від часу зупиняйтеся перед кимось і знову сердито-пресердито вимовляйте це чарівне слово. Щоб чарівне слово подіяло, необхідно говорити його не в порожнечу, а дивлячись в очі людини, що стоїть перед вами. У цій грі закладений комічний парадокс. Хоча діти повинні вимовляти слово «Тух-тібі-дух» сердито, через якийсь час вони не можуть не сміятися.
9. Вправа «Вільне малювання»
Мета: сприяти відтворенню емоційного стану.
Дитина малює свої фантазії. Дорослий допомагає запитаннями, поступово посилюючи позитивне забарвлення елементів.
10. Етюд «Усмішка по колу»
Усі беруться за руки і «передають усмішку по колу»: кожний учасник
обертається до свого сусіда праворуч і ліворуч і , побажавши йому що-небудь
хороше і приємне, усміхається йому, той усміхається наступному сусідові і т. д.