"Використання методів арт-терапії для подолання стресових ситуацій"

Про матеріал
Ми ведемо стресовий спосіб життя. Від самого народження ми зіштовхуємося з перешкодами та труднощами. Життя – дуже динамічне і постійно змінюються умови
Перегляд файлу

 

Добрий день, шановні колеги.

Я, Олена Миколаївна, практичний психолог Криворізької гімназії № 66. Сьогодні пропоную вам взяти участь у практикумі "Використання методів арт-терапії для подолання стресових ситуацій".

І перш ніж розпочати роботу пропоную трішки познайомитися.

Знайомство

Кожен має жіночий атрибут такий як сумочка чи рюкзачок. У кожної з нас там знаходиться дуже багато речей. Згадайте, будь ласка, що у вас там є. Та оберіть один предмет з вашої сумочки, з яким ви себе сьогодні асоціюєте.

Свої відповіді пропишіть у чаті.

(Зачитую чат і свою відповідь також оголошую)

Ми ведемо стресовий спосіб життя. Від самого народження ми зіштовхуємося з перешкодами та труднощами. Життя – дуже динамічне і постійно змінюються умови. Часто ми не готові до змін. Нинішня ситуація в країні, воєнний стан, постійне перебування у вирі інформації, дистанційне навчання, почуття невідомості – усе це посилює нашу тривожність. Звичайно, є події, які ми контролюємо і живемо без напруги. Але нині більшість подій є неясними для нас. Ми втрачаємо контроль, спокій, напружуємося, нервуємося, втрачаємо рівновагу. Саме цей період, коли з'являється нове, і ми до нього ще не адаптувалися, називається стресовим.

У перекладі з англійської стрес означає «тиск, напруження».

Хмаринка слів   https://www.mentimeter.com/

Зараз за допомогою хмаринки слів спробуємо з’ясувати, що особисто для Вас означає стрес?

 

ТЕОРІЯ

Ми, як фахівці , із поняттям стрес знайомі.

Але все ж таки: «стрес» використовується принаймні в трьох значеннях:

По-перше, поняття стрес може визначатися як будь-які зовнішні стимули чи події, які викликають у людини напругу або збудження. У теперішній час в цьому значенні частіше вживаються терміни «стресор», «стрес-фактор».

По-друге, стрес може відноситися до суб’єктивної реакції і в цьому значенні він відображає внутрішній психічний стан напруги і збудження; цей стан інтерпретується як емоції, оборонні реакції і процеси подолання, що відбуваються в самій людині. Такі процеси можуть сприяти розвитку і вдосконаленню функціональних систем, а також викликати психічну напругу.

По-третє, стрес може бути фізичною реакцією організму на вимогу або шкідливий вплив.

Екстремальні ситуації впливають на людину по кілька разів на день, і в принципі стреси потрібні людині, тому що вони підвищують тонус. Однак якщо вони досягають визначеного критичного рівня, то діють на шкоду організмові.

Стрес має фізіологічні, психологічні, особистісні і медичні ознаки.

Фізіологічні ознаки: хекання, частий пульс, почервоніння або збліднення шкіри особи, збільшення адреналіну в крові, спітніння.

Психологічні ознаки: зміна динаміки психічних функцій, найчастіше сповільнення розумових операцій, розсіювання уваги, ослаблення функції пам'яті, зменшення сенсорної чутливості, гальмування процесу прийняття рішення.

Особистісні ознаки: повне придушення волі, зниження самоконтролю, пасивність і стереотипність поводження, нездатність до творчих рішень, підвищена сугестивність, страх, тривожність, невмотивоване занепокоєння.

Медичні ознаки: підвищена нервозність, наявність істеричних реакцій, непритомності, афекти, головні болі, безсоння.

У ході розвитку стресу спостерігають три стадії:

Стадія тривоги. Це найперша стадія, що виникає з появою подразника, що викликає стрес. Наявність такого подразника викликає ряд фізіологічних змін: у людини частішає дихання, трохи піднімається тиск, підвищується пульс. Змінюються і психічні функції: вся увага концентрується на подразнику, виявляється підвищений особистісний контроль ситуації. Усе це покликано мобілізувати захисні можливості організму. Тривога і хвилювання зменшуються, стрес закінчується. Більшість стресів на цій стадії мобілізують сили організму.

Стадія опору. Настає у випадку, якщо стрес-фактор, продовжує діяти. Тоді організм захищається від стресу, витрачаючи "резервний" запас сил, з максимальним навантаженням на всі системи організму.

Стадія виснаження. Якщо подразник продовжує діяти, то відбувається зменшення можливостей протистояння стресові, тому що виснажуються резерви людини. Знижується загальна опірність організму. Стрес "захоплює" людину і може привести його до хвороби.

Отже, стрес – це психічна та емоційна реакція людини на ситуацію, причому будь-яку ситуацію, як фізичну, так і емоційну. Це індивідуальна реакція, що може відрізнятись від реакції іншої людини. В її основі лежить ставлення до даної ситуації, а також думки та почуття. Це душевний стан, який формує людина своїми власними думками. Він пов’язаний з зовнішнім оточенням, яке запускає зовнішню дзеркальну реакцію – особисто індивідуальну.

 

АРТ_ТЕРАПІЯ

Найбільш давньою та природною формою корекції емоційного стану є АРТ-ТЕРАПІЯ. Творчість людини, реалізована у процесі арт-терапії, дає можливість висловити та відтворити внутрішні почуття, переживання, сумніви, конфлікти та сподівання у символічній формі, переживши ще раз важливі події, адже спонтанна образотворча діяльність здатна виражати неусвідомлений зміст психічного життя.

В арт-терапевтичній роботі може брати участь практично кожна людина, незалежно від свого віку. Це не вимагає наявності у неї здібностей до творчості. Арт-терапія допомагає встановлювати відносини між людьми. В арт-терапії є різні напрямки роботи, які можуть допомогти людині у важких моментах її життя, в тому числі і при стресових станах. Отже це:

Ізотерапія - це малювання. За допомогою малюнка можна висловити і оцінити думки, почуття і емоції. Малювати можна чим завгодно, але слід пам'ятати, що нервовій людині краще використовувати крейду, тому що акварель, яка розтікається, може спровокувати тривогу. Крейду легше контролювати, і людина переносить це відчуття на життя. А якщо людина закомплексована, то краще малювати аквареллю – це допоможе їй відчути себе розкутою.

Ліплення. Робота з глиною або іншими пластичними матеріалами підходить тим, хто знаходиться в стані стресу. Створення об`ємних образів дозволяє більш ефективно висловити емоції і почуття. Для ліплення використовуються пластилін, глина, тісто. Людина може виліпити свій страх, подивитись і поламати, а потім створити протилежний стан - радості, щастя. Чим вище рівень стресу, тим більш м'які матеріали вибираються, робота руками розслабляє як ніщо інше, а пальці безпосередньо пов'язані з мозком. У хвилини смутку або гніву люди можуть просто м'яти пальцями пластилін.

Кольоротерапія. Цей метод має на увазі вплив різних кольорів, кожен з яких може надавати певний вплив на свідомість і стан людини. Кольоротерапія - розслаблення, зняття стресів, підняття настрою та тонусу за допомогою кольорів. Наприклад: червоний - колір дії. Він стимулює і підкірку головного мозку. Жовтий – колір сонця. Чудовий колір для профілактики депресій. Зелений - заспокоює, синій - гальмує будь-яку активність.

Сміхотерапія. Навіть проста щира посмішка здатна підняти настрій.

Музикотерапія. Відомо, що музика може впливати на почуття, емоції і стан людини. Приємні емоції, що спонукаються мелодіями, тонізують центральну нервову систему, покращують обмін речовин, стимулюють дихання і кровообіг. Наприклад музика Йоганна Себастьяна Баха – це засіб для гармонізації особистості; Людвіга ван Бетховена – ліки від стресу меланхолії, підвищує імунітет.

Пісочна терапія. Робота з піском відмінно заспокоює. Відновлює спокій, вирішує внутрішні проблеми, відносини, людина пізнає свій внутрішній світ, вчиться розуміти себе та свою поведінку. Знаходить шлях яким можна змінити своє життя.

Ігротерапія. За допомогою гри теж можна виявити проблеми і скорегувати поведінку.

Казкотерапія. Емоції, стан, переживання і почуття проектуються на головних героїв казки.

Фототерапія. Це може бути робота з готовими знімками або створення своїх власних.

Танцювальна терапія. Танець допомагає не тільки висловити переживання та емоції, а й розслабитися.

Маскотерапія - метод, який передбачає переклад проблем і переживань людини в маски.

Відеотерапія. Людина переглядає відео і як би проектує свій власний образ на образ героя, співпереживаючи йому, шукаючи разом з ним шляхи вирішення проблеми і оцінюючи поведінку та емоції.

Драматерапія. Розігруючи який-небудь сюжет, можна вжитися в образ і оцінити свій стан. Театральні постановки на різну тематику ефективно впливають на пам'ять, волю, уяву, почуття, увагу та мислення. У спектаклі можуть обіграватися стресові ситуації з життя учасника групи, його взаємини та конфлікти з іншими людьми.

Бібліотерапія. Вибір книг, орієнтованих на коло проблем певної особи чи групи. Після прочитання відбувається спільний аналіз змісту.

Значення арт-терапії:

Це відмінний засіб боротьби зі стресом. Якщо ви відчуваєте, що починаєте «закипати», то візьміть аркуш паперу і фарби та починайте малювати.

Це прекрасна можливість краще пізнати себе самого.

Арт-терапія допомагає зрозуміти навколишній світ.

Даний метод може допомогти розвинути творчі здібності та виявити таланти.

Багатьом арт-терапія допомагає підвищити самооцінку і стати впевненішим.

Метод допомагає адаптуватися до нових умов життя, до нових людей.

В арт-терапії фрази на кшталт: «Я не вмію малювати», «Я не вмію танцювати», «У мене руки не з того місця ростуть», «Намальована мною собака більше схожа на слона» не приймаються! Головне - виплеснути, вималювати, витанцювати, дати вихід накопиченим емоціям і стресам, щоб краще зрозуміти, розібратися, переосмислити, знайти рішення, позбутися і поліпшити своє психічне і фізичне здоров'я.

ПРАКТИКА

Одна з найважливіших умов «виживання» в професії категорії «людина - людина» (а це є ми з вами) – уміння відновлювати власні ресурсність та емоційний стан.

Ми перебуваємо у постійному стресі – від великої кількості щоденних обов’язків, постійного контактування з людьми з різними характерами та вимогами, а також від потреби знаходити підходи й до дітей, і до їхніх батьків, і до шкільних адміністрацій.

У нашому енергетичному полі перебувають багато й дітей, і дорослих, тому від його наповненості залежить співпраця всіх учасників освітнього процесу. Нашу роботу супроводжує постійний стрес, тож уміння керувати своїми емоціями та ресурсністю – надважливе.

Найбільші наші нарікання стосуються перевтоми та стану тривожності. І так, психолог може сконцентруватися на тому, щоби прибрати симптоми, але тоді дуже висока вірогідність швидкого їхнього повернення. Тож працювати потрібно з причиною, а вона не так часто лежить на поверхні, її ще потрібно знайти.

Важливо мати можливість повноцінно харчуватися, отримувати вітаміни, не забувати про рухову активність і якісний сон, а також – про відпочинок, коли є час на те, аби абстрагуватися від робочих питань, отримати задоволення від того, що подобається й що дійсно хочеться робити в певний момент.

Арт-терапію, на відміну від низки інших психологічних методик, можна використовувати для вирішення двох питань одночасно. З одного боку, вона дає змогу виявити сховані причини емоційного виснаження, тривожності й інших психологічних проблем. З іншого – її можна використовувати як відновлювальний ресурс під наглядом фахівця або й самостійно.

Мистецтво і терапія мають спільне коріння. Кожен з нас творець, а творчість приносить нам величезне задоволення. У творчості кожна людина отримує багато можливостей, щоб висловитися, виразити свої почуття та емоції. Арт-терапія – це один з найбільш ефективних способів роботи з клієнтами будь-якого віку і з будь-якими запитами, при цьому для особистості – це спосіб саморозкриття, самовираження, розвитку та шлях до власної гармонізації.

Пропоную вашій увазі декілька вправ, які можна застосовувати для визначення рівня стресу.

Вправа «Настрій» (10 хв.)

Згадайте ситуацію, коли  ви почули погану но­вину чи закінчилася неприємна для вас  розмова…

Як зняти неприємний осад? Візьміть фломастери/олівці/фарби. Розслаблено, лівою рукою намалюйте абстрактний малюнок: кольорові нитки, лінії-сюжети, фігури. Важливо при цьому повністю зануритись у свої переживання, вибрати колір і провести лінії так, як вам хотілося б, щоб вони цілком збігалися з вашим настроєм.

Намагайтеся уявити собі, що ви перено­сите свій сумний настрій на папір. Закінчили малюнок? А тепер перегорніть аркуш і на звороті напишіть 5—7 слів, які відображають ваш настрій, ваші почуття. Довго не думайте і не намагайтеся бути ввічливими: необхідно, щоб слова виникали спонтанно, без спеціального контролю.

Після цього ще раз продивіться ваш ма­люнок, ніби заново переживаючи свій настрій, перечитайте слова, і з задоволенням, емоційно, розірвіть аркуш, викиньте його в кошик.

Що ви помітили? Всього декілька хвилин, а ваш зіпсо­ваний настрій уже зник, він перейшов у малюнок і був знищений.

 

Психомалюнок «Я до стресу», «Я під час стресу», «Я після стресу».  (10 хв.)

Мета: акцентувати увагу учасників на внутрішньому стані, з'ясувати ставлення та вплив стресів.

Хід вправи: Розділіть аркуш на 3 частини. У І частині намалюйте  ситуацію «Я до стресу», у ІІ - «Я під час стресу», у ІІІ - «Я після стресу». Малюнок може бути схематичний або можна використати образ.

Стреси дійсно негативно впливають на здоров’я, життя, зовнішній вигляд людини. Будь що може викликати стрес. Погляньте на свій малюнок – спочатку на себе до ситуації стресу, потім -  коли ми в стресі, і наприкінці – ми після стресу. Який з трьох малюнків вам імпонує, чим саме.

Можливо, хтось бажає озвучити свої думки

І навпаки, який малюнок не подобається. Відчуйте свої почуття до зображуваного.

Можливо, хтось бажає поділити своїми відчуттями.

Ця вправа допомагає навчитися  «зустріти» стрес.

 

Наступні вправи допомагають подолати стресові ситуації, підвищити рівень резільєнтності.

Вправа «Безпечне місце». Всі знайомі із цією вправою, коли ми уявляємо безпечне місце. Ії також можна виконати в техніці: або малюнок, або ліплення з пластиліну чи глини.

Інструкція залишається тією же:  Сядьте зручно. Розслабте тіло. Заплющіть очі. Уявіть собі місце, де почуваєте себе впевнено, затишно. Воно може бути реальним, а може бути вигаданим. Це місце може бути маленьким, а може бути цілим островом чи зіркою, чи навіть цілою окремою планетою. Відчуйте себе там. Які почуття вас переповнюють? Подивіться навколо. Що ви бачите? Чи є хтось біля вас? Вам дуже тепло і затишно. Ви не маєте ніяких хвилювань і тривог. Вам спокійно і безпечно. Запам’ятайте цей стан.

Лише обов’язковою умовою є перенесення уявленого на папір або ліплення з пластиліну чи глини.   

 

Техніка «Я-супергерой» (для дітей)

Мета: пошук особистісних ресурсів, мотивація до самопізнання та саморозвитку, розвиток впевненості в собі.

Клієнту пропонують на аркуші намалювати супергероя, на якого він хотів би бути схожим. Це може бути відомий герой з фільмів, книг, мультфільмів або ж придуманий клієнтом. Обов’язково вказати, якою суперсилою він володіє і дати йому ім’я.

Орієнтовний перелік запитань для рефлексивного аналізу:

– Кого Ви намалювали?

– Де він проживає?

– Яка його основна функція?

– Чи хотіли б Ви познайомитися з ним?

– Що Вам найбільше імпонує в його образі?

– У чому суть його суперсили?

– Як вона у нього з’явилася?

– Які вчинки характеризують цього супергероя?

– Чи хотіли б Ви володіти такою суперсилою?

– В яких ситуаціях вона була б Вам корисною?

– Що полегшила б вона у Вашому житті?

– Як би Ви могли навчитися такому?

Деякі аспекти інтерпретації: Основні аспекти інтерпретації зосереджені на особливостях супергероя та його суперсилі, яка є показником ресурсу, якого бракує особистості. Слід зафіксувати, до якої сфери відноситься цей ресурс (пізнавальна, інтелектуальна, емоційно-вольова, самосвідомості, ціннісно-смислова). Також необхідно проаналізувати, які особистісні можливості відкриває перед клієнтом образ супергероя та які шляхи розвитку якостей наявні у нього.

 

А для дорослих пропоную вправу «Багаж щастя».

Уявіть, що за плечима у вас є сумочка чи рюкзачок, у якому лежить усе, щоби відчувати себе щасливими. Тепер спробуйте зобразити на аркуші ваш рюкзачок чи сумочку та помістити у нього ті речі та відчуття, які роблять вас щаслими. Дайте собі відповіді на запитання:

що лежить там?

хто збирав цей багаж?

що в ньому ваше?

що там не ваше?

може, від чогось треба відмовитися чи, навпаки, щось додати?

наскільки вам легко чи важко нести цей багаж?

Обов’язково відслідковуйте свій стан у момент, коли ви не лише думаєте над тим, що лежить у вашій торбинці, а коли бачите всі ці речі намальованими на папері. Вам, напевно, захочеться щось додати або від чогось відмовитися. Зробіть це.

Можливо, хтось хоче поділитися тими речами, які ви розмістили у своїй сумочці.

 

Наступний

Сміхотерапія

Проста посмішка допомагає забути про проблеми, які навалилися і допомагає емоційно розслабитися. Чим частіше посміхається людина, тим довше і радісніше її життя. Сміючись нескладно скинути негативні емоції і нервове роздратування, позбавиться від образ і злості.

Вправа «Ключ». Ми уявним ключем заводимо свою «машину сміху». Спочатку крутимо уявний ключ біля пупка. Регочемо: «Хо-хо-хо-хо». «Заводимо» сонячне сплетіння: «Хе-хе-хе-хе». Заводимо горло: «Ха-ха-ха-ха». Знову ритмічно плескаємо в долоні та переходимо до основної частини. Тепер змінюємо порядок відтворення звуків.

Вправа «Відкриваємо і закриваємо “блискавку” рота». Уявляємо, що наш рот зашитий блискавкою. Повільно тягнемо уявний бігунок і коли рот «відкривається», починаємо сміятися «хо-хо-хо». Закриваючи рот, припиняємо сміх. Повторюємо декілька разів. У кінці вправи ритмічно плескаємо в долоні.

Вправа «Від слабкого до сильного реготу». Починаємо сміятися тихо, «культурно»: «хо-хо-хо». На сигнал плескання в долоні змінюємо темп і гучність та сміємося сильніше «ХО-ХО-ХО». Це — «середній сміх». Знову сплеск і починаємо голосно сміятися «по максимуму». У кінці вправи аплодуємо собі.

Отже, сміх є емоційним сплеском, позитивною енергією, блокує вхід стресу і деструктивних, негативних програм у життя людини.

Ароматерапія — вплив на організм легких ароматичних речовин. Робочим інструментом ароматерапії є ефірні олії. Запахи вносять у світ людини внутрішній порядок, гармонію і натхнення, оздоровлююче діють на організм.

Ароматні, легкі і чисті запахи привабливі і приємні. Ще важливіше, позитивний вплив, який чиниться на тіло і душу людини. Аромати ефірних олій сприймаються нюхом, який реагує спритніше інших відчуттів нашого організму.

Результати ароматерапії впливають на організм комплексно. Причому запахи однієї рослини можуть мати різну дію, залежно від його використовуваної частини.

Більшість ефірних олій можна з успіхом використовувати у домашніх умовах – у вигляді ванн, інгаляцій, масажу, для ароматизації повітря.

До прикладу, для гарного настрою та доброго самопочуття, а особливо при стресах чи застудних захворюваннях, використовують ефірні олії цитрусових і хвойних рослин.

Олія лаванди має заспокійливу дію, а м’ята і розмарин – тонізує, аромат гвоздики відлякує комах, іланг-іланг є афродизіаком, евкаліпт і чайне дерево мають дезінфекційні та противірусні властивості.

Великі можливості ароматерапії, дарують багато приємних хвилин і пропонують широкий простір до експерименту з ароматами. Тому рекомендую спробувати знайти свій аромат.

 

Розслаблююча музика

Прослуховування улюбленої музики надає загальний розслаблюючий ефект на тіло і розум, знижує рівень гормону стресу. Також ефективно на організм при стресі діє спів, дозволяючи забувати свої страхи і відключати нервове напруження. Але не всі мають розвинений музикальний слух – тому іноді корисно на кухні або у ванній кімнаті дати волю своїм «музикальним здібностям»  (поки ніхто не чує).

Методика «Звуки відпочинку». Звуки шуму прибою, струмочка, дощу, муркотіння кішки, спів птахів природним і м'яким чином здатні занурити нас в стан спокою і безтурботності, надавши можливість відпочити нам і переключитися. Прослуховування мелодії протягом 30 хвилин щовечора у фоновому режимі стане відмінною методикою проти стресу. Ви помітите, як Вам стане легко та затишно, а проблеми відійдуть на другий план. Також нормалізується режим сну, ви будете себе почувати бадьорим та свіжим.

 

Вправа «Генератор енергії»

Мета: формувати вміння відновлювати власні резерви.

Хід вправи: Уявіть перед собою фантастичний генератор енергії та «ввімкніть» його. Уявіть собі та відчуйте, як енергія впливає на вашу передню частину тіла, наповнює груди, м’язи. Вдихайте її. Поступово переміщайте генератор енергії праворуч та ліворуч від себе. Відчуйте тепло хвиль на спині, руках, голові, ногах. Відчуйте наявність енергії в кожній ділянці вашого тіла, вашу готовність вирішувати найскладніші завдання. В вашому тілі немає ознак втоми, стресу. Ви - генератор енергії, яку передаєте іншим.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Соколенко Світлана
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
8 лютого 2023
Переглядів
5927
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку